نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 76 دانلود
امتیاز فایل : -20 امتیاز
بازدید : 1,789 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,255 كاربر
adsads
مرکز تحقیقات نجوم
مرکز تحقیقات نجوم
تاریخ ارسال : 11 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,فنی مهندسی
حجم فایل : 811.7 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 102 صفحه
امتیاز : -20




قیمت : 6,800 تومان



توضیح :
این فایل دارای فرمت word می باشد.
 
 
مرکز تحقیقات نجوم
 
 
 
«فهرست مطالب»
 
 
مقدمه
 
اهمیت موضوع و دلایل انتخاب آن
 
فصل اول:
 
مطالعات پایه
 
1 . 1 ) مطالعات جغرافیایی، اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی و ....
 
1 . 2 ) مطالعات پیرامون نجوم
 
1 . 2 . 1 ) مفاهیم پایه و اطلاعاتی از دانش ستاره شناسی
 
 
جهان، ستارگان، منظومه شمسی، خورشید، سیارات، سیارکها، اقمار، ستارگان دنباله دار، شهاب سنگها، سیاره زمین، اثرات معلول، چرخش زمین، حرکت انتقالی به دور خورشید، ساکن نبودن زمین.
 
چشم غیر مسطح می بیند؟
 
1 . 2 . 2 ) پیشینه پژوهشهای دانش ستاره شناسی در سرزمین ایران
 
الف ) پیش از اسلام؛
 
دنیای اساطیر ایرانی و علم نجوم؛
 
 
-      روحانیت و علم نجوم
 
 
فصل دوم :
 
مطالعات کالبدی و برنامه ریزی طرح
 
 مکانیابی رصدخانه
 
2 . 1 ) لزوم پژوهش برای مکانیابی و رصد خانه به همراه معرفی چند نمونه رصدخانه خارجی
 
2 . 2 ) پارامترهای مهم در مکانیابی رصدخانه
 
2 . 3 ) جدول استانداری های مکان یابی رصدخانه
 
2 . 4 ) مکان یابی رصدخانه ملی ایران
 
2 . 5 ) پلانتاریم
 
فصل سوم :
 
طراحی
 
3 . 1 ) شرح  فضاها را استانداردها
 
3 . 2 ) برنامه فیزیکی
 
3 . 3 ) تجزیه و تحلیل سایت و مکان یابی
 
3  . 3 . 1 ) انتخاب بستر فیزیکی طرح
 
3 . 3 . 2 ) دستریسها
 
3 . 3 . 3 ) مکان یابی
 
3 . 3 . 4 ) سد کینه ورس
 
3 . 4 ) دیدگاهها و رویکرد های نظری طراحی:
 
3 . 5 ) سازه مجموعه
 
3 . 6 ) نیازهای فنی طرح
 
3 . 7 ) تعیین جهت استقرار ساختمان
 
3 . 8 ) ساختار طرح پلانتاریم مجموعه
 
ضمائم:
 
نقشه ها و مدارک طراحی
 
منابع و مآخذ
 
 
 
 
مقدمه :
 
 اهمیت موضوع و دلایل انتخاب آن.
 
با نگاهی به گذشته کشور عزیزمان  ایران، به این نکته می رسیم که تاهمین چند قرن پیش ایران، یکی از چند مرکز مهم تولید علم، در جهان بوده است.
 
در واقع با ورود اسلام به ایران، و تشویق علم آموزی و اکتشاف در چگونگی آغاز و انجام این جهان در معارف دینی، مسلمانان در قرن اولیه هجری تا به حال به طور پیوسته در کسب علم و دانش کوشیده اند حال بگذریم از این نکته که در بر هه ای از زمان بسیار پر تحرک و در برهه ای دیگر بنا بر علل سیاسی و روی کار نبودن دولت مرکزی نیرومند از این كار بازمانده اند؛ تاریخ علمی کشورمان با داشتن بزرگانی چون؛ زکریا رازی،  فارابی،  دکترحسابی ، ابن سینا، خیام، ابوریحان بیرونی، خواجه نصرالدین توسی، شیخ بهایی، و صدها دانشمند و پژوهشگر و ادیب و عارف دیگر، دلیل محکمی بر این ادعاست.
 
نجوم از جمله علومی بوده است که از همان آغاز تمدن شهرنشینی ایران یعنی تمدنهای پیش از دو هزار قبل از میلاد منجمله عیلام و سایر تمدنهای اطراف آن نضج یافته است.
 
در این مدت طولانی تا این زمان همواره ایرانیان بنابر دلایلی مختلفی که در ادامه خواهد آمد توجه ویژه ای به علم نجوم داشته اند. که رصدخانه مراغه در واقع نمونه  مهم آن است.
 
برای پی بردن به اهمیت مرکز علمی رصدخانه  مراغه همین بس که بدانیم پایه گذاری رصدخانه مراغه به گونه یک بنیاد عظیم پژوهشی و آموزشی از قرن هفتم هجری و نقش مهم آن  در گرد آوردن  گروهی بزرگ از دانشمندان و دانش پژوهان و دانشجویان از یک سوو تمرکز دادن کتابها و مدارک و اسناد علمی معتبر در آن و فراهم ساختن موجبات پژوهش در جوی آرام و بهره مند از تمامی امکانات لازم و بالاخره عرضه ساختن بررسیها و کشفیات این بنیاد علمی در جهان آن روز موجبات آن فر اهم ساخت تا شهرت این مرکز علمی به بیشتر سرزمینها بپیچد و توجه بسیاری از سرزمین ها را به خود جلب نماید تا جائیکه بیشتر حکمرانان و محققان آرزو می کردند تا بتوانند نظیر  چنین چیزی مرکزی را در سرزمین خویش بر پا سازند.
 
با عنایت به ضرورت معرفی این گذشته پر بار به نسل جوان امروزی تشویق و ترغیب آنان به ادامه راه گذشتگان، ونیز ایجاد مرکزی برای و رصد اجرام آسمانی، تحقیق و پژوهش، برگزاری همایش ها و کنفرانسهای علمی و پژوهشی و ایجاد یک مرکز مطالعات نجوم در شهر ترانزیتی چون ابهر که در مسیر اتصال سه قطب علمی غرب و شرق و جنوب کشور است ضروری می نماید.
 
در طراحی این مجموعه باید تاسیسات جنبی را طراحی کرد که می تواند گذشته تاریخی پرشکوه علم نجوم ایران را به بازدید کنند گان در سطح های مختلف و با دانستنی های متفاوت  اطلاعات ارز نده ای را انتقال داد. با ایجاد این واحد ها برداشتی متفاوت برای همه بازدید کنند گان  در زمینه های علوم ستاره شناسی کهن ایران و سير چگونگی آن بدست خواهد آمد –محققان و پژوهشگران نیز خواهند توانست با استفاده از امکانات فراهم آمده در این مجنمع علمی به کار پژوهشهای ارزنده ای در زمینه علم ستاره شناسی و رشد تکاملی آن بپردازند و بسیاری از نکات تاریک و ناشناخته را روشن کنند همچنین با ایجاد یک تالار کوچک کنفرانس و امکان برگزاری سمینارهای علمی و تبادل نظر در زمینه ستاره شناسی و تاریخ علم نجوم در ایران فراهم خواهد آمد.
 
با ایجاد یک پلانتاریم نیز موجبات آن فراهم خواهد گشت تا بازدید کنند گان از مجموعه بتوانند با مشاهده آن شناختی مطلوب از آسمان بدست آورند.
 
باشد که این خود موجب آن گردد تا شوق تحقیق در کارهای شتاره شناسی که پس  از دورانهای شکوفایی گذشته. امروز از جانها بیرون رفته است دوباره در میان جوانان این مرز و بوم زنده شود.
 
از طرفی ایجاد و چنین مجموعه ای می تواند در جلب توریست نیز موثر بود. و ضمن رونق بخشیدن به اقتصاد شهر با توجه به بناهای تاریخی شهر موجب رونق صنعت جهانگردی شود.
 
جدا از مناطق فوق باید به این نکته توجه داشت که اصولا تحقیق درباره علوم زیر بنایی چون نجوم جز و شاخص های توسعه کشورها به حساب می آید بنابراین پرداختن به مسائلي همچون علم نجوم می تواند روح تحقیق و توسعه را در ملت ها پرورش دهد.
 
 
 
3 - 1 ) شرح فضاها و استانداردها :
 
به منظور ساخت مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه با توجه به اهداف درنظر گرفته شده این مجموعه می بایستی شامل بخش های ذیل باشد :
 
1 ) بخش داده های مستقیم؛
 
2 ) بخش ردیابی؛
 
3 ) بخش ارزیابی رصد؛
 
4 ) بخش توسعه و کنترل علمی و فنی؛
 
5 ) بخش اسناد و مدارک؛
 
6 ) بخش کامپیوتر و اینترنت؛
 
7 ) بخش آموزش تخصصی؛
 
8 ) بخش نمایشگاهی؛
 
9 ) بخش همایشهای علمی و فنی؛
 
10 ) بخش مدیریت، برنامه ریزی اداری؛
 
11 ) بخش خدماتی و عمومی؛
 
12 ) بخش افلاک نما؛
 
13 ) تأسیسات؛
 
حال له تعریف هر کدام از بخش های ذکر شده پرداخته و به استانداردها و مقدار فضای مورد نیاز خواهم پرداخت.
 
1 ) بخش داده های مستقیم :
 
این بخش بخش شامل دو قسمت می باشد قسمت اول تلسکوپ های اختر فیزیکی که رصد ستارگان را انجام میدهد، و فقط در طول شب فعال هستند این قسمت شامل چهار تلسکوپ می باشد و مشخصات تلسکوپ دو تا 5/1 متری و دو تای دیگر 3/1 متری است و هر کدام از تلسکوپ به فضای 300 متر جهت رصد نیاز دارند. (فضای داخل گنبد).
 
قسمت دوم تلسکوپ خورشیدی است که در طول روز فعالیت می کند که این قسمت در واقع همان رصد خانه خورشیدی است و به 300 متر فضا نیاز است.
 
2 ) بخش ردیابی :
 
این قسمت درهر یک از بخش های اختر فیزیک خورشیدی دانشمندان با ردیابی و کنترل حرکت اجرام آسمانی و یا خورشیدی نحوه حرکت و جهت گیری تلسکوپها به سمت اهداف موردنظر را طراحی و کنترل می کنند و این در واقع برنامه رصد و زمان انجام رصدهای مختلف را تعیین کرده و کنترل حرکت پایه های تلسکوپ را در اختیار دارند. بخش ردیابی تلسکوپی در داخل هر کدام از رصدخانه های اخت فیزیکی و خورشیدی به صورت مجزا فضاهایی برای سرویس گرهای متصل به شبکه کامپیوتری تلسکوپها و همچنین یک سری فضاهای خدماتی می باشد در این بخش در هر کدام از رصدخانه ها 4 نفر همزمان فعالیت دارند.
 
3 ) بخش ارزیابی رصد :
 
این بخش نیز شامل دو قسمت می باشد :
 
1 ) ارزیابی اپتیکی ستاره ای کارگاههای سنجش جرم و تابش و زمان سنجشی و کارگاههای فیزیک نور و پلاسما و دستگاههاس آزمایش کننده نور فعالیت دارند؛
 
 2 ) ارزیابی اپتیکی خورشیدی؛
 
در ارزیابی خورشیدی دو بخش مجزا داریم که یکی عمل سنجش تابش و دیگری بخش طیف نگاری خورشید است در کنار بخش های ذکر شده لابراتورهای عکاسی ستاره ای و خورشیدی قرار داند که چاپ عمس و نگاتیو عکسهای تهیه شده را برعهده دارند تمامی بخش های ذکر شده مجهز به چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید بوده تا مدارک مورد نیاز را تهیه کنند در کنار این بخش ها پردازش و تولید اطلاعات علمی وجود دارد که با هر سه قسمت ذکر شده در ارتباط است و وظیفه آرشیو و تولید و پردازش کلی اطلاعات را به عهده دارد.
 
کلاً فضاهای موردنیاز در این بخض عبارتند از :
 
1 ) کارگاه فیزیک نور و پلاسما چهار اتاق؛
 
2 ) کارگاه سنجش جرم و تابش چهار اتاق؛
 
3 ) کارگاه زمان سنجی چهار اتاق؛
 
4 ) لابراتوار عکاسی ستاره ای چهار اتاق؛
 
5 ) کارگاه ارزیابی و سنجش تابش خورشیدی یک اتاق؛
 
6 ) کارگاه طیف یک اتاق؛
 
7 ) لابراتور عکاسی خورشیدی یک اتاق؛
 
بخش توسعه و کنترل علمی و فنی :
 
در این قسمت که کلیه کنترلهای لازم بر روی تمام بخش های فنی مجموعه انجام می گیرد و این بخش شامل 3 قسمت است :
 
الف ) توسعه و کنترل علمی و فنی ابزارها که با در اختیار گذاشتن کارگاههای طراحی الکترونیک، ترازبندی دقیق، طراحی صنعتی و مونتاژ قطعات مورد نیاز تلسکوپ ها و نگهداری و سرویس آنها را برعهده دارد.
 
ب ) بخش کنترل عملکرد فنی که به طور پیوسته شرایط رصد و استفاده از ابزارهای فنی و تلسکوپها را کنترل می کند تا مجموعه موردنظر تحت یک برنامه استاندارد و مرثر به کار خود ادامه دهد این بخش بیشتر با بخش ردیابی در ارتباط است.
 
پ ) بخش کنترل فرآیند علمی که بیشتر با بخش های ارزیابی در ارتباط است با دعوت از دانشمندان مختلف با تخصص های ویژه به طور مرتب فرآیند تولید اطلاعات و پردازش داده ها را کنترل می کند همچنین در این پردازشگرهای ویژه ای برای انجام محاسبات ویژه وجود دارد.
 
کلاً فضاهای مورد نیاز به شرح سذیل است :
 
1 ) کنترل فنی علمی (شامل بخش و قسمتهای هماهنگی)؛
 
2 ) کارگاه طراحی الکترونیک (شامل فضاهایی برای طراحی و تعمیر قطعات الکترونیک)؛
 
3 ) کارگاه طراحی صنعتی (شامل کارگاه ساخت و طراحی و تعمیر قطعات الکترونیکی)؛
 
4 ) کارگاه ترازبندی دقیق (فضایی جهت تنظیم و ترازبندی قطعات)؛
 
5 ) کارگاه مونتاژ قطعات :
 
این قسمت شامل کامپیوترهای فرآیندی و پردازشگرهای ویژه جهت کنترل و تهیه داده های اندازه گیری شده می باشد در ضمن کارکردن بر روی مسائل وعبارتهای پیچیده ریاضی و ارزیابی حاصل از داده های اولیه را عهده دار می باشد.
 
6 ) مرکز کنترل های علمی :
 
این قسمت عهده دار کار بر روی مسائل پیچیده فنی و نظارت بر عملکرد آزمایشگاههای ارزیابی اپتیکی و تجهزیات الکترونیکی می باشد.
 
7 ) مرکز کنترل عملکردهای فنی :
 
(در این قسمت اجزاء سیستمهای آزمایشگاهی فیزیک نور و پلاسما کنترل می شود).
 
5 ) بخش اسناد و مدارک :
 
این بخش عهده دار مسئولیت هماهنگی بین دستاوردهای پژوهشی این مرکز و سندیت دادن آنها می باشد گردآوری منابع مطالعات علمی و فنی ویژه و تهیه آرشیو از دستاوردهای علمی در این بخش صورت می گیرد. آرشیوهای این بخش از طریق شبکه اینترنت با سایر نقاط جهان در ارتباط خواهد بود.
 
کتابخانه مجموعه با ظرفیت 10000 جلد در نظر گرفته می شود کتابخانه ای با سیستم باز می تواند عمل نماید در طرح کتابخانه برای هر 100 جلد کتاب 2/1 متر مربع مساحت فضا لازم است.
 
بخش مرجع عموماً 8 درصد سطح کتابخانه را اشغال می کند به ازای هر 100 کتاب 25/2 متر مربع فضا لازم است و بخش مجلات کتابخانه نیز به ازای هر 100 جلد کتاب 3 متر مربع می باشد در مورد قرئتخانه (سالن مطالعات) هم 5/3 متر مربع برای عر نفر درنظر گرفته می شود.
 
فضای کتابخانه : سالن مطالعه، مخزن کتاب، بخش مجلات بایگانی، قسمت کارکنان و سرپرست بخش و اتاق تکثیر؛
 
آرشیو شامل فضای :
 
1 ) بخش نگهدار نگاتیوهای عکاسی رنگی و سیاه و سفید؛
 
2 ) بایگانی عکسهای چاپی؛
 
3 ) فایل های اسناد و مدارک؛
 
4 ) فایل نقشه های و نمودارهای ارزیابی شده و بایگانی مبادلات علمی؛
 
5 ) بایگانی مدارک فنی ساخت رصد خانه و تلسکوپ؛
 
6 ) بخش کامپیوتر و اینترنت :
 
در این بخش که قابل دسترسی برای تمام کارکنان رصدخانه می باشد عملیات ریاضی پیچیده طراحی شده توسط بخش کنترل فرآیند علمی انجام می شود و کارکنان هر بخش برای استفاده از اطلاعات بخشهای دیگر و همچنین برای ارتباط با شبکه جهانی اینترنت از این مرکز استفاده می کنند همچنین این بخش ارتباط لازم با دیگر رصدخانه های جهان را برقرار می کند.
 
 
 
7 ) بخش آموزش تخصصی :
 
این بخش شامل کلاسهای آموزشی تخصصی بوده و دارای کلاس درس که امکان نمایش اسلاید و فیلم باشد درنظر گرفته می شود و همچنین دارای کلاس آموزش جمعی است که در موارد خاص از آن استفاده می شود.
 
ظرفیت کلاس ها 30 نفر بر حسب پذیرش دانشجو در هر دوره می باشد که دارای شش کلاس تخصصی و دو کلاس آموزش جمعی می باشد طظرفیت 100 نفر برای هر کلاس می باشد.
 
استانداردهای درنظر گرفته شده برای فضای کلاس به ازای هر نفر 7/1 الی 2 متر مربع است که به فراخور نحوه استفاده از مبلمان کلاس، فضا تغییر می کند در کنار کلاس، اتاق اساتید راهنما درنظر گرفته خواهد شد.
 
8 ) بخش نمایشگاهی مجموعه :
 
مجموعه نمایشگاهی یکسری فضاهای متنوع از لحاظ ارائه پدیده های نجومی مختلف به وسیله تصاویر و نقشه ها و ماکت ها از اجرام آسمانی به صورت آویز از سقف و مدل فضا پیماهایی که از سقف آویزان شده اند مدل چند رصدخانه بزرگ و محل فروش ابزار و متعلقات نجومی و غیره است.
 
9 ) مرکز همایشهای علمی و فنی :
 
این بخش سالن اجتماعات سرپوشیده ای است که دارای تجهیزات مدرن برای انجام سمینهاری داخلی و خارجی بوده و ظرفیت آن 200 نفر می باشد با درنظر گرفتن 5/1 متر مربع برای هر نفر متراژ 300 متر مربع خواهد بود. این بخش علاوه بر سالن اجتماعات دارای سالن انتظار و غرفه پذیرایی و یک سری اطاق های پشتیبانی درنظر گرفته شده است فضای انتظار با سرانه 5/0 مترمربع برای هر نفر درنظر گرفته شده است.
 
10 ) بخش مدیریتف برنامه ریزی و اداری :
 
این بخش تعیین کننده مقاصد و اهداف اصلی برنامه پژوهش و علمی و مرکز تحقیقات می باشد و مسئولیت هماهنگی قسمت های مختلف مرکز تحقیقات و برنامه ریزی برای فعالیت های دوره ای به عهده این بخش است در ضمن مشاوره های علمی و فنی تعیین کننده مسیر برنامه و مرکز تحقیقات رابطه با یک پژوهشی معین در این بخش انجام می گیرد بیشتر پرسنل این بخش را برنامه ریزان و کارمندان تشکیل می دهند گروههایی که در این بخش فعالیت می کنند شامل گروه تدارکات، گروه علمی، گروه مدیریت، گروه برنامه ریز، سالن جلسات، بخش مشاوره علمی و فنی، فضای خدماتی.
 
11 ) بخش های خدماتی و عمومی :
 
این بخش شامل فضاهای ارتباطی بخشها با یکدیگر و همچنین فضاهای انتظار و فضاهای عمومی است که این فضاها عبارتند از : رستوران و تریا، آشپزخانه، نماز خانه مردانه و زنانه، نگهبانی و همچنین این مجموعه دارای فضای باز و نیمه باز و راه پله های متعدد برای دسترسی به رصد خانه ها بدلیل شیب زمین و پراکندگی رصد خانه و همچنین پارکینگ و غیره می باشد.
 
12 ) بخش افلاک نما :
 
افلاک نما تماشا خانه ای است که به کمک دستگاههای مدرن جلوه های ویژه از جمله حرکت کهکشانها، سیاره ها، بارش شهاب سنگ، شفق های شمالی، رنگین کمانها، نمایش منظومه شمسی را در داخل گنبد به اجرا می گذارد و افلاک نما دارای دو کارکرد می باشد که جنبه سرگرمی و اطلاع رسانی به عموم مردم و جنبه دیگر آموزشی تخصصی برای منجمان و دانشجویان رشته نجوم و سایر علوم وابسته به این رشته است قسمت مهم افلاک نما علاوه برسالن نمایش مشتمل بر  فضاهای مختلفی می باشد که عبارتند از :
 
1 ) محل نمایش تصاویر و ابزارهای نجومی و ایده ها برای آموزش نجومم تالاری برای نمایش عکس ها و مدل فضاپیماها که از سقف آویزان شده اند و ماکت مدل چند رصدخانه بزرگ؛
 
2 ) اتاق کنترل و کامپیوتر؛
 
3 ) مدیریت؛
 
4 ) اتاق کارکنان؛
 
5 ) چاله نگهدارنده دستگاه افلاک نما؛
 
6 ) سرویس ها؛
 
7 ) محل فروش بلیط مراجعین عمومی؛
 
13 ) تأسیسات :
 
بخش تأسیسات این ساختمان با آخرین دستاوردهای فنی در این زمینه همراه است و شامل سیستمهای الکتریکیف سیستمهای حرارتی و برودتی –شبکه آب و فاضلاب و نقل و انتقالات مکانیکی با در نظر گرفتن سیستم توسعه پایدار می باشد.
 
الف ) سیتمهای الکتریکی : سیستم برق مرکزی :
 
شامل سیستمهای برق اصلی مجموعه، ترانسفورماتورها، ژنراتورهای بادی و آبی قسمتهای تنظیم شبکه برق مجموعه، برق بخش کاپیوتر مونیتورینگهای شبکه برق و منبع تغذیه اصلی و کابلها و تیرهای ارتباطی می باشند.
 
سیستمهای ارتباطی :
 
شامل مرکز تلفن، سوئیچنیگ، سیستم تلویزیون مدار بسته، شبکه کامپیوتری اعلان خطرف پیچینگ، آنتن مرکزی، تلویزیون و ارتباط ماهواره ای اطلاع رسانی برای اشیا گمشده، مونیتورینگ اطفاء حریق. 
 
 
ب ) منابع و ماخذ فارسی:
 
1 ) قرآن مجيد
 
2)کاوش رصد خانه مراغه –پرویز ور جاوند –انتشارات امیر کبیر 1366
 
3 ) نگار نامه تاریخی و زندگی نامه دانشمندان نجوم و ریاضی ایران در دوره اسلام –انتشارات سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران 1361
 
4 ) مجله پیام یونسکو –شماره 59 –تیر ماه 1353
 
5 ) مقدمه ای بر تاریخ علم –جرح سارتن –ترجمه صدری افشار –جلد اول و دوم 1353
 
6 ) (آشنایی با رصد خانه های دنیا –زیگفرید مارکس، ورنر فاد –ترجمه ملک عبدالی –انتشارات فرهنگی هنری آستان قدس رضوی - 1371)
 
7 ) رصد خانه زرتشت در نیمروز، رضا مرادی غیاث آبادی، انتشارات پژوهنده، 1379 )
 
8 ) ابنیه و آثار تاریخی مراغه –از انتشارات اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
 
9 ) کتاب اسطلاب یا شمارشگر نجومی –تالیف سر فراز غزنی –تهران 1356
 
10 ) تاریخ نجوم اسلامی –کرلو الفونسو نلینو –ترجمه احمد آرام، تهران 1349
 
11 ) تاریخ وصاف الحضره در احوال سلاطین مغول –فضل الله شیرازی –تهران 1338 –جلد اول
 
12 ) رساله شرح آلات رصد –مهندس موید الدین عرضی
 
13 ) طرح مجموعه علمي و تاريخي خواجه نصيرالدين طوسي ( در كنار سايت تاريخي رصد خانه مراغه) به راهنمايي مهدي شيباني 1376 شهرام باباخانيان
 
14) بررسي نظري و عملي روشنايي آسمان در مكان يابي رصد خانه هاي بزرگ –صونا حسيني 1385
 
15) مكان يابي رصد خانه ملي ايران (لرزه شناسي و هواشناسي) علي اكبر نبي خاني
 
16) مركز تحقيقات نجوم و اختر فيزيك مراغه –احمد پناهي 1385 دانشگاه گيلان
 
17)کارش رصد خانه مراغه : دکترپرويز ورجاوند ، انتشارات امیر کبیر تهران 1366
 
18) طرح و توسعه و عمران و حوزه نفوذ مراغه، مهندسین مشاور، زیست ، تهران تیر ماه 1369
 
19) بهینه بندی اقلیمی ایران. مسکن و محیط های مسکونی، ذکر تحقیقات ساختمان ، مسکن ، تهران پاییز 1372
 
20) راهنمای طراحی معماری ساختمانهای بلند مسکونی ، مهندس ژاله طلابی ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، تهران ، پاییز 1375
 
21)مجله آبادی، سال پنجم شماره هفدهم ، تهران تابستان 1374
 
22)آئین نامه طرح ساختمانهای در برابر زلزله، مرکز تحقیات مسکن تهران بهمن 66
 
23) نويفرت
 
 
 
با تشکر از رصد خانه های موجود ایران،
 
خواجه نصیر الدین  توسی، دانشگاه تبریز
 
ابوریحان بیرونی دانشگاه، شیراز
 
دانشگاه مشهد
 
دانشگاه اصفهان
 
موسسه ژنو فیزیک دانشگاه ، تهران
 
 
 


نظرات کاربران :

  design46 گفته :

عالییییییییییییییییییییی
تاریخ ارسال : 11 /01 /1393
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.