نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 27 دانلود
امتیاز فایل : 15 امتیاز
بازدید : 1,135 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,255 كاربر
adsads
گزارش کارآفرینی پرورش گل و گیاهان زینتی قاصدک
گزارش کارآفرینی پرورش گل و گیاهان زینتی قاصدک
تاریخ ارسال : 24 /02 /1393
دسته بندي: طرح کارافرینی
حجم فایل : 64.01 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 45 صفحه
امتیاز : 15




قیمت : 4,500 تومان



توضیح :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

گزارش کارآفرینی پرورش گل و گیاهان زینتی قاصدک

 

فهرست مطالب

پیشگفتار

مقدمـه

خلاصه وتاریخچه طرح

فرضیات موجود

روش تحقیق

مشکلات پیش روی و راهکارهای موجود

مشکلات گل و گیاه تولیدی ایران از نظر بهداشتی، تنوع و قرنطینه‌ای چیست؟

تقاضانامه

ظوابط جواز تاسیس و گرفتن مجوز

وزارت سازمان برنامه بودجه

جواز تأسیس

توجیه اقتصادی

روشهای بازار یابی

روش تبلیغات

تولیدی

نام ونام خانوادگی

شرح فرآیند تولید و فلوچارت ( ( OPERATION  FLOW CHART 25

نمونه برنامه زمانبندی برای یک سال کاری

توجیه اقتصادی طرح

الف – سرمایه گذاری ثابت

الف – ۱ ) زمیـن

الف – ۲ ) محوطه سازی

الف – ۳ ) ساختمانها

الف – ۴ ) ماشین‌آلات و تجهیزات

الف – ۵ ) تاسیسات

الف – ۶ ) وسایل نقلیه

الف – ۷ ) تاسیسات اداری

الف – ۸ ) هزینه‌های قبل از بهره‌برداری

جمع کل سرمایه گذاری ثابت

ب- هزینه های جاری

ب – ۱ ) مواد اولیه و نهاده های تولید

ب – ۲ ) حقوق و دستمزد

ب – ۳ )هزینه نگهداری و تعمیرات

ب- ۴ ) هزینه استهلاک

ب- ۵ ) سوخت و انرژی

جمـع هزینه های جاری طرح

سرمایه در گردش

جمع کل سرمایه گذاری طرح

ج – فروش

برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی

پیش بینی مالی طرح

محاسبه دوره برگشت سرمایه:

محاسبه نقطه سر به سر ( در ۱۰۰% تولید )

محاسبة کارمزد وام

جدول بازپرداخت اصل و کارمزد تسهیلات

تراز نامه

تراز آزمایشی

صورتحساب سود و زیان

صورتحساب سرمایه

کروکی محل گلخانه پرورش گل وگیاه زینتی

چارت تشکیلاتی

نمودار سود و زیان

نتیجه گیری

منابع

 

کار آفرینی زمینه های لازم را برای یافتن فرصتها  در  بازار کار وتولید  برای توانایی فردی مورد  بررسی قرار می دهد  و مجموعه دانش و مهارتهایی را که برای ورود به بازار کار مورد نیاز است و همچنین راهبردهای لازم را برای موفقیت در کسب و کار ارائه می نماید تا پس ازفراغت ازتحصیل چنانچه  تمایل داشته  باشی به جای استخدام و کار برای دیگران در حد توان مالی و تخصصی به تنهایی یا به کمک دوستان و نزدیکان نسبت به راه اندازی و اداره یک واحد کوچک صنعتی،کشاورزی،خدماتی ویا هنری برای کسب وکارتولیدی اقدام نمایی.سرعت روند تحولات فن اوری واقتصادی درجهان به گونه ای است که حتی راه اندازی و اداره واحدهای تولیدی وخدماتی کوچک نیز نیازمند اطلاعات و دانش است که در این  مجموعه  سعی شده است این گونه اطلاعات در حد امکان و ضرورت ارائه شود.روحیه و تفکر کار افرینی هم در واحد های بزرگ تولیدی و خدماتی و هم درواحد های کوچک کاربرد فراوان دارد و می تواند خلا قیتها ، نواوریها و موفقیتهای زیادی را به دنبال داشته باشد اما جایگاه اصلی توسعه تفکر کار آفرینی در واحد های کوچک تولیدی و یا خدماتی است.

 

 مقدمـه :

توجه و علاقه انسان ها به گل و نقش گیاهان در زندگی بشر موضوعی كاملا شناخته شده است. گل از دیر باز به عنوان نمادی برای ابراز عشق و محبت و همچنین ابزاری برای ادای احترام شناخته شده است. چنانكه در اوایل قرن بیستم ، بقایای دسته ای از گل های بریده در مقبره فرعون كشف شد كه متعلق به هزار سال پیش از میلاد مسیح بود.  هر بخش از اندام های مختلف گیاهان زیبایی خاص خود را داراست . به این جهت استفاده از گل های بریده به موازات توجه به انواع گیاهان آپارتمانی دارای رونق فراوان است. همچنین به دلیل افزایش روزافزون شهر نشینی و خصوصا آپارتمان نشینی و دوری هر چه بیشتر افراد از طبیعت ، میل به نگهداری از گیاهان در محیط آپارتمان افزایش بیش از پیشی یافته است. علاوه بر تقاضای بازار داخلی برای انواع گل ها و گیاهان زینتی با در نظر داشتن حجم زیاد تقاضا در عرصه بین‌المللی و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناسب ایران برای كشت انواع گیاهان ، پرورش و صادرات انواع گل و گیاهان زینتی می‌تواند سهم كشور را در بازار تجارت این محصولات ارتقا بخشیده و موجب عاید شدن درآمد ارزی مناسبی برای اقتصاد كشور گردد.  اجرای این طرح به عنوان یك فعالیت تولیدی ، ضمن اینكه گامی به سوی افزایش توان تولیــد ( و صادرات ) كشور در بخش محصولات كشاورزی به شمار می‌رود، می‌تواند بســــترساز اشتغال به كار نیروهای متخصص ( خصوصا در علوم كشاورزی ) و فاقد تخصص گردد. ضمن اینكه بانوان كارآفرین نیز می‌توانند با پیاده سازی این طرح، گامی در جهت توسعه میهن بردارند.

 

خلاصه وتاریخچه طرح

موضوع طرح :پرورش گل و گیاهان زینتی قاصدک

ظرفیت :900 هزار شاخه گل بریده و 20 هزار گلدان گیاه آپارتمانی

محل اجرای طرح :قابل اجرا در سراسر كشور

سرمایه گذاری كـل: 53/635 میلیون ریال

سهم آوردة متقاضی: 53/65 میلیون ریال

سهم تسهیلات: 570 میلیون ریال

دورة بازگشـت سرمایه: 25 ماه

تاریخچه طرح: 5/5/ 1384

بیان مسئله

پرورش گل و گیاهان زینتی

 

 

فرضیات موجود

1-  ميزان توليد گل و گياهان زينتي ايران در برنامه دوم چه تغييراتي داشته است؟

سطح زير كشت گل‌ها و گياهان زينتي ايران از 7/30 ميليون متر مربع در سال 1374 به 1/31 ميليون متر مربع در سال 1378 افزايش يافت. در جريان اجراي برنامه دوم در سال 1377 سطح  زير كشت گل‌ها و گياهان به حداكثر 6/34 ميليون متر مربع نيز رسيد.توليد گل شاخه بريده در برنامه دوم از حدود 3/754 ميليون شاخه به 8/851 ميليون شاخه در سال 1378 افزايش يافت. طي همين دوره، توليد گل شاخه بريده در سال 1377 حداكثر به 7/870 ميليون شاخه نيز رسيد.در زمينه گل‌هاي گلداني نيز ميزان توليد در برنامه دوم از 9/47 ميليون گلدان در آغاز برنامه به 3/43 ميليون گلدان در پايان برنامه كاهش داشت، اين در حالي بود كه سطح توليد آن در سال 1375 حداكثر 3/49 ميليون گلدان بود. در همين حال توليد انواع درخت و درختچه از 6/40 ميليون اصله در سال 1374 به حداكثر 4/86 ميليون اصله در سال 1378 بالغ شد.

2-  توليد گل‌ها و گياهان زينتي ايران در برنامه سوم مطابق با پيش‌بيني دفتر امور گل و گياهان زينتي، دارويي و قارچ‌هاي خوراكي چقدر افزايش مي‌يابد؟

توليد گل‌ها و گياهان زينتي در برنامه سوم به طور متوسط حدود 15 درصد افزايش مي‌يابد و به 550 ميليون شاخه گل بريده، 34 ميليون گلدان (گل گلداني) و 57 ميليون اصله درخت و درختچه خواهد رسيد كه از طريق افزايش سطح كشت و بهبود عملكرد تحصيل خواهد شد. مذاكره با بخش‌هاي دولتي و خصوصي هلند در خصوص همكاري در زمينه پرورش گل‌ها و گياهان زينتي صورت گرفته است، اما هنوز آنها به طور مستقيم و محسوس  سرمايه‌گذاري مشترك با ايران در خصوص متحول‌سازي فناوري گلخانه‌اي انجام نداده‌اند

 

 

 

3-  آيا در زمينه توليد گل و گياهان زينتي تاكنون همكاري يا سرمايه‌گذاري خارجي جلب و جذب شده است؟

بخش خصوصي در سه سال گذشته نشست‌ها و همايش‌هاي مختلفي با همكاري مقام‌هاي وزارت كشاورزي هلند برگزار كرده و در همين حال متخصصان هلندي بازديدهايي از ايران داشته و همايش‌هاي مشتركي نيز در اصفهان و خراسان برگزار كرده است.در همين حال گروه ايراني متشكل از مسؤولان دفتر امور گل و گياهان زينتي، دارويي و قارچ‌هاي خوراكي و نمايندگاني از بخش خصوصي بازديدهايي از باغ‌هاي پرورش گل و گياهان تزييني در هلند داشته‌اند.گروه هلندي در سفر به تهران در حاشيه برگزاري همايش‌ها، اهميت گل‌كاري در ايران را مطرح كردند و از مسؤولان كشور خواستند بخش خصوصي و دولتي همكاري نزديكي با بخش‌هاي خصوصي و دولتي هلند در خصوص پرورش گل و گياه داشته باشند.روابط و همكاري‌هاي ايران و هلند در ابعاد دولتي و خصوصي تداوم يافته و سبب شده است كه هلندي‌ها نمايندگي‌هايي در ايران ايجاد كنند كه يكي از آنها اكنون در اصفهان در زمينه پرورش گل رز و ساير گل‌ها و گياهان زينتي فعاليت دارد. برخي شركت‌هاي ايراني نيز اكنون در حال مذاكره با هلندي‌ها مي‌باشند.در پي اين مذاكرات، مجوزهاي لازم براي ورود بذر و اندام‌هاي گياهي براي بخش خصوصي و شركت‌هاي ايراني صادر شده و خواهد شد. بخش عمده اين واردات از هلند است. اما هنوز بخش‌هاي دولتي و خصوصي هلند به‌طور مستقيم و محسوس سرمايه‌گذاري مشترك با ايران در خصوص متحول‌سازي فناوري‌ گلخانه‌اي انجام نداده‌اند.چنانچه در زمينه گل و گياهان زينتي سرمايه‌گذاري مستقيم انجام شود، اين صنعت در ايران رشد چشمگيري خواهد داشت.شركت‌هاي خارجي هنوز مطمئن نيستند كه اگر در ايران سرمايه‌گذاري كنند، آيا خواهند توانست منافع حاصل از اين سرمايه‌گذاري را از كشور خارج كنند يا خير.نحوه خروج سرمايه از ايران فعلا براي خارجيان قابل محاسبه و برآورد دقيق نيست، در نتيجه تمايلي به سرمايه‌گذاري مستقيم در ايران ندارند.آنان معتقدند شركت‌هاي ايراني بايد فناوري و دانش پرورش و توليد گل و گياهان را از آنان خريداري كنند تا اين صنعت در آينده در ايران متحول شود.

4-  آيا توليد گل و گياه جزو فعاليت‌هاي اقتصادي راهبردي كشور محسوب مي‌شود؟

تصور مي‌كنم دولت به سرمايه‌گذاري در زمينه توليد و پرورش گل و گياه آنطور كه شايد و بايد بها نمي‌دهد، زيرا اين محصولات را جزو محصولات راهبردي نمي‌داند، در حالي كه پرورش برخي از گل و گياهان زينتي در هر هكتار تا بيش از 300 ميليون ريال سود خالص دارد.

علت آن داشتن تنوع بسيار مناسب آب و هوايي و تفاوت دما در حدود 40 درجه سانتيگراد بين سردترين و گرمترين منطقه كشور، انرژي و نيروي كارگري ارزان قيمت، وجود آفتاب در بيش از 250 روز از سال، آسمان روشن و آفتابي، نزديكي به بازار مصرف و بالاخره پايين بودن قيمت تمام شده است.چنين مزيت‌هاي اقتصادي فقط براي برخي از محصولات تجملي (لوكس) مانند گل و گياه وجود دارد، اما تا كنون كمتر به چنين محصولاتي نگاه اقتصادي شده است. ضرورت دارد تغيير بينش در اين گونه محصولات صورت گيرد. به نظر من حتي پس از عضويت در سازمان جهاني تجارت (WTO)چنين محصولاتي كه توانايي توليد آن در ايران وجود دارد، بايد توليد شود و در مقابل آن كالاهاي مورد نياز كه توليد آن در ايران صرفه اقتصادي ندارد، وارد گردد.

البته در سال‌هاي اخير تا حدودي چنين بينشي در ايران جاي خود را پيدا كرده اما سرعت گسترش آن بسيار كم است.

5-  آيا سرمايه‌گذاري داخلي روي گل و گياهان زينتي اميدواركننده است؟ وزارت جهاد كشاورزي چه تسهيلاتي را در اختيار توليدكنندگان اين محصولات قرار مي‌دهد؟

سرمايه‌گذاري داخلي روي اين محصولات در چند سال اخير صورت گرفته است. وزارت جهاد كشاورزي نيز در زمينه اعطاي تسهيلات بانكي به توليدكنندگان، كمك‌هاي زيادي كرده است. براي مزارعي كه چند هزار متر و گاهي چند هكتار مي‌باشد، توليدكنندگان از طريق تبصره 3 و ساير تبصره‌هاي بودجه سالانه به بانك‌ها معرفي مي‌شوند و با دريافت وام ارزان‌قيمت به توليد مي‌پردازند.

بانك كشاورزي از جمله بانك‌هاي وام‌دهنده به توليدكنندگان گل و گياهان زينتي است.

در زمينه ساخت پايانه‌ها (ترمينال‌ها) و دهكده‌هاي گل صادراتي فعاليت‌هايي از سوي وزارت جهاد كشاورزي و نيز دفتر امور گل و گياهان زينتي، دارويي و قارچ‌هاي خوراكي انجام شده است.

مطالعات دهكده گل محلات به پايان رسيده و به مرحله سرمايه‌گذاري رسيده است. اين سياست با تأمين بودجه‌اي كه در سال 1381 صورت خواهد گرفت، در ساير مناطق از جمله مازندران، تهران و ديگر مناطق چون خوزستان، پياده خواهد شد.مطالعات براي ساير مناطق كشور كه استعداد پرورش گل و گياه را دارند، نيز انجام خواهد گرفت.در ضمن در چند سال اخير اعتبارات ارزي در اختيار صادركنندگان و توليدكنندگان قرار گرفته است تا با وارد كردن اندام‌هاي گياهي بتوانند محصولات قابل قبول بازارهاي خارجي توليد كنند و سپس آن را صادر نمايند.بخش عمده واردات در اين زمينه بذر، پياز گل و ساير اندام‌هاي گل بوده است. پرداخت اين وام با ديد صادرات‌گرايي صورت گرفت، اما امروز به دليل آنكه دولت وام ارزي پرداخت نمي‌كند، با مجوزهايي كه به توليدكنندگان و صادركنندگان داده مي‌شود، مي‌توانند با ارز آزاد نسبت به وارد كردن اندام‌هاي گياهي اقدام نمايند.

 در چند سال اخير اعتبارات ارزي اندكي در اختيار صادركنندگان و توليدكنندگان گل و گياهان زينتي قرار گرفته است تا با وارد كردن اندام‌هاي گياهي بتوانند محصولات قابل قبول بازارهاي خارجي را توليد كنند.

6-  گردش مالي گل و گياه در سطح جهان سالانه چه ميزان است؟

مردم كشورهاي مختلف جهان گل و گياهان تزييني را سمبل شادي و خوشحالي مي‌دانند و علاقه فراواني به خريد آن دارند.براي مثال هلند سالانه 5/3 ميليارد دلار گل و گياهان تزييني صادر و آلمان سالانه 2 ميليارد دلار گل و گياه وارد مي‌كند. گردش مالي گل و گياه در سطح جهان متجاوز از 100 ميليارد دلار در سال است.

 

7-  آيا ايران از نظر پرورش و صادرات گل و گياهان زينتي مي‌تواند در بازارهاي جهاني حرفي براي گفتن داشته باشد؟

از آنجا كه در ايران نيروي كارگر ارزان‌قيمت و آفتاب مجاني وجود دارد، زمينه‌هاي لازم براي پرورش گل و گياه وجود دارد و به راحتي امكان‌پذير است. چنانچه از چنين امكانات خدادادي استفاده مطلوب صورت گيرد، خارجيان در ايران سرمايه‌گذاري خواهند كرد و ايران قادر خواهد شد در بازارهاي جهاني به‌طور جدي به رقابت بپردازد.

امروزه در كشورهاي چين، سنگاپور، نيجريه و كلمبيا سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي هنگفتي انجام شده است. در ايران ظرفيت‌هاي لازم براي پرورش گل و گياه وجود دارد و با استفاده از آنها مي‌توان صادرات گل و گياه را به 200 ميليون دلار در سال افزايش داد. اين امر با برنامه‌ريزي دقيق و همه‌جانبه در يك مقطع زماني 2 تا 3 سال امكان‌پذير است.

استعداد و ظرفيت‌هاي لازم و نيز توانمندي براي افزايش صادرات گل و گياه تا سطح 200 ميليون دلار در سال در ايران وجود دارد، اما از اين امكانات تاكنون استفاده نشده است.

8-  آيا فناوري روز براي خشك كردن گل و گياهان تزييني در ايران وجود دارد؟

توليد گل و گياهان خشك فناوري پيچيده‌اي ندارد. در ايران و به ويژه در اصفهان چندين شركت بخش خصوصي گل‌هاي مختلف را از دامنه كوه‌ها و گلخانه‌ها جمع‌آوري و با فعل و انفعالات شيميايي كه روي ان انجام مي‌دهند، خشك و صادر مي‌كنند. البته بسياري از گياهان نياز به عمليات خشك كردن ندارند و خودشان به‌طور طبيعي خشك مي‌باشند. اين رشته توليد داراي تقاضاي بالا و اشتغال‌زايي زيادي است.

امكانات توليد گل و گياه در ايران بسيار و تقاضا براي محصولات آن نيز زياد است.

بازار گل و گياه خشك ايران به طور عمده كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و شمار محدودي از كشورهاي اروپايي مي‌باشند.

 

9-  وضعيت پرورش گل و گياهان زينتي در مناطق گرمسيري ايران چگونه است؟

پرورش گل و گياهان زينتي در مناطق گرمسيري وضعيت خوبي دارد. پرورش‌دهندگان گل در استان‌هاي خوزستان (دزفول) و هرمزگان فعال مي‌باشند. اين دفتر درصدد است يك پايانه صادراتي گل و گياهان در دزفول احداث كند تا از آنجا گل و گياهان پرورش يافته در دزفول، اهواز و شوشتر به خارج صادر شود.

در فصول سرد سال، گل و گياه در اين مناطق پرورش داده مي‌شود. به‌طور كلي وجود آب و هواي چهار فصل در ايران سبب مي‌شود كه قيمت تمام شده پرورش گل و گياه در كشور پايين بيايد، زيرا از مواهب طبيعي مي‌توان بيشترين سود را به‌دست آورد.

در كشورهاي اروپايي در ايام عيد كريسمس، گل و گياهان زينتي را نمي‌توان در فضاي باز پرورش داد و پرورش اين گونه محصولات در فضاي بسته مخارج هنگفتي دارد. اما پرورش گل و گياه در فصول مختلف به ويژه در زمستان در نقاط مختلف ايران از جمله خوزستان و هرمزگان امكان‌پذير است و هزينه بسيار پاييني دارد.



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | raha64 | تاریخ ارسال : 24 /02 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.