نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 5 دانلود
امتیاز فایل : 1 امتیاز
بازدید : 366 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
تاریخ ارسال : 10 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 270.19 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 90 صفحه
امتیاز : 1




قیمت : 3,800 تومان



توضیح :
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
 
 
فهرست مطالب
بخش اول :
 
1-1 پیش گفتار                                                                                 2
 
1-2 مقدمه                                                                                      3
 
1-3 بیان مسئله                                                                                 4
 
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق                                                              6
 
1-5 هدف ها ی پژوهش                                                                      7
 
1-6 سوالات پژوهش                                                                          8
 
1-7 پیشینه تحقیق                                                                              9
 
1-8 جامعه مورد بررسی                                                                    12
 
1-9 روش تحقیق                                                                             13
 
1-10 کلید واژگان                                                                            14
 
 
 
بخش دوم :
 
2-1 فرهنگ                                                                                   16
 
2-2 فرهنگ از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی                                      18
 
2-3 خصوصیات فرهنگ                                                                   21
 
2-4  فرهنگ به واقعیت معنا می بخشد                                                   23
 
2-5 فرهنگ پدیده ای فراگیر است                                                         23
 
2-6 فرهنگ امری مشترک است                                                          23
 
2-7 فرهنگ یاد گرفتنی است                                                               23
 
2-8 فرهنگ به عنوان یک رفتار اکتسابی                                                24
 
2-9 سطح های فرهنگ                                                                      25
 
2-10 طبقه بندی فرهنگها                                                                   25
 
2-11 ابداع فرهنگ پذیری                                                                  26
 
2-12 فرهنگ پذیری                                                                         27
 
2-13 نوسازی مفهوم فرهنگ                                                              28
 
2-14 عناصرمهم در فرهنگ پذیری                                                      29
 
2-15 روند ها و متغیرهای فرهنگ پذیری                                               30
 
2-16 انواع فرهنگ پذیری                                                                 30
 
2-17 انواع فرهنگ  پذیری از منظری دیگر                                            32
 
2-18 آژانس های فرهنگ پذیری                                                          32
 
2-19 ماهیت رسانه                                                                          36
 
2-20 رسانه و فرهنگ پذیری                                                              36
 
2-21 کارکردهای رسانه ها                                                                37
 
2-22 رسانه ها و تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی                                38
 
2-23 طبقه بندی نیاز های مرتبط با رسانه                                               45
 
2-24 تلویزیون                                                                               45
 
2-25 ویژگی های تلویزیون                                                                36
 
2-26 تلویزیون به عنوان ابزاری فرهنگی                                               46
 
2-27 تلویزیون از دید نظریه پردازان                                                     46
 
2-28 قدرت تلویزیون                                                                        48
 
2-29 کارکردهای مثبت تلویزیون                                                         49
 
2-30 جنبه ها ی اجتماعی شدن کودکان                                                  50
 
2-31 کارکردهای منفی تلویزیون                                                          51
 
2-32 نقش ها و وظایف وسایل ارتباطی                                                  53
 
2-33 کودک کیست                                                                          54
 
2-34 ویژگی های کودک در دوره ابتدایی                                                54
 
2-35 قابلیت های کودک نسبت به تلویزیون                                             56
 
2-36 ارتباط کودک و تلویزیون                                                            57
 
2-37 کودکان قربانیان تلویزیون                                                           58
 
2-38 چهارچوب نظری                                                                     59
 
        نظریه فرهنگ و شخصیت                                                          59
 
        نظریه کنش متقابل نمادین                                                           60
 
       نظریه کارکردگرایی                                                                   61
 
 
 
بخش سوم :
 
3-1 مقدمه                                                                                     63
 
3-2 تلویزیون و تغییر در الگوهای گذران اوقات فراغت کودکان                     70
 
3-3 تلویزیون و تغییر در عادات و سلایق کودکان                                      73
 
3-4 تلویزیون و تغییر در باورها نگرشها و ارزشهای کودکان                        75
 
3-5 تلویزیون و تغییر در فرهنگ تغذیه                                                  79
 
3-6 تلویزویون و تغییر در ادبیات کودکان                                               80
 
3-7 سوالات پرسیده شده از والدین                                                         81
 
3-8 مصاحبه با والدین                                                                       81
 
3-9 مصاحبه با مربیان                                                                      86
 
3-10 نتیجه گیری                                                                            87
 
فهرست منابع                                                                                  91
 
چکیده انگلیسی
 
 
فهرست نمودارها
 
نمودار                                                                                    عنوان
 
نمودار شماره 1: نمودار سطح تحصیلات والدین                                        66
 
نمودار شماره 2: حدود ساعات تماشای تلویزیون                                        67
 
نمودار شماره 3: اولیت تماشای برنامه های تلویزیون                                  68
 
نمودار شماره 4: علت تماشای تلویزون                                                   69
 
 
 
چکیده :
 
  رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی، کارکرد انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را بر عهده دارند، در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آن ها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی، سعی می­کنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند، که جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی می­شوند و در این رهگذر رسانه ها، به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها و هنجارها مطرح هستند و به طوری که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثردر دگرگونی نگرش ها و رفتارهای نسل جدید عمل می کنند و همین امر میتواند منجر به شکاف نسلی و  عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود  در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده ، مدرسه و همسالان در اجتماعی کردن و فرهنگ پذیری کودکان ضعیف است  و در مقابل ، روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده می شود  تا جایی که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها الویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می­کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند   بر همین اساس با توجه به نقش تأثیر گذار رسانه،  بالاخص تلویزیون، بر تمامی اعضای جامعه، مخصوصاً کودکان که فرآیند فرهنگ پذیری در آن ها یک سویه انجام می گیرد و در مقابل این وسیله تأثیر پذیر ، هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مردم شناختی تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های فراگیر و گسترده و در دسترس همگان بر فرهنگ پذیری کودکان در خانواده است که برای رسیدن به این منظور علاوه بر پژوهش اسنادی و کتا بخانه ای از 50 دانش آموز دختر اول و دوم ابتدایی مدرسه مهدا واقع در خیابان دیباجی جنوبی در منطقه 3 تهران مصاحبه به عمل آمد ومحقق به مشاهده مشارکت آمیز در جامعه آماری پرداخت وطی پژوهش این مسئله بدست آمد که تلویزیون باعث تغییراتی در باورها و ارزش ها ،عادات و علایق ،الگوهای فراغت ،ادبیات و فرهنگ تغذیه دانش آموزان مورد بررسی شده که میزان این تغییرات در دانش آموزانی که بیشتر تمایل به تماشای برنامه های تلویزیون داشتند و والدینی که توجه و نظارت کمتری نسبت به نوع برنامه ها و تعداد ساعات تماشای کودکان خود داشتند بیشتر و قابل لمس تر بود 
 
 بخش اول :کلیات وروش ها
 
·       فصل اول :پیش گفتار
 
·       فصل دوم :مقدمه
 
·      فصل سوم  :بیان مسئله
 
·      فصل چهارم:اهمیت و ضرورت تحقیق
 
·      فصل پنجم :هدف های پژوهش
 
·      فصل ششم :سئوالات پژوهش
 
·      فصل هفتم:پیشینه تحقیق
 
·      فصل هشتم:جامعه مورد بررسی
 
·      فصل نهم :روش تحقیق
 
·      فصل دهم :کلید واژگان
 
 
1-1پیش گفتار :
 
تلویزیون در دنیای امروز، گسترده ترین رسانه است به گونه ای که حتی کامپیوتر و شبکه جهانی اینترنت هم نتوانسته رقیب قدرتمندی برای آن باشد، امروزه این رسانه تا دور افتاده ترین روستاها راه افتاده و آنتن های آن را می­توان بر فراز آپارتمان های مرتفع تهران تا طیف خانه های پست و کوتاه روستاها مشاهده کرد، از این روست که می توان تلویزیون را یک دانشگاه وسیع با مخاطبانی در طیف های مختلف در نظر آورد که البته ، کودکان به عنوان جدی ترین و بیشترین مخاطبان برنامه های تلویزیونی مطرح می باشند و تأثیر پذیری آنان  بیش از دیگرگروههای سني است   کودکان ارزش ها و باورها و مفاهیم فرهنگی و روش های زندگی و واکنش به تحریکات محیطی  و غیره را از تلویزیون می آموزند و امروزه نقش رسانه ها در فرهنگ پذیری اولیه کودکان و فرهنگ پذیری دراز مدت بزرگسالان به طور گسترده مورد قبول قرار گرفته است و به عنوان عاملی مهم در فرآیند اجتماعی کردن و انتقال مفاهیم فرهنگی ایفای نقش می کند و رسانه ها برای ایجاد فرهنگ پذیری دو گونه از الگوهای رفتاری را به مخاطب ارائه می دهند: الگوهای رفتاری فردی و الگوهای رفتاری اجتماعی که منجر به جامعه پذیری می شود 
 
1-2 مقدمه:
 
شتاب فرایند پیشرفت های فن آوری در دنیای معاصر و تحول سریع درامر ارتباطات ،مرکز ثقل تحولات اجتماعی بوده و در دهه های اخیر شاهد تحولات سریع و گسترده ای در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی و از جمله خانواده بوده ایم  نهاد خانواده تحت تأثیر عوامل متعدد درونی و بیرونی، این تغییرات  را تجربه کرده و شکی نیست که رسانه گسترده ای همچون تلویزیون، در فرهنگ سازی اعضای خانواده، بالاخص کودکان ، جایگاه بسیار برجسته ای دارد و تلویزیون در کنار پدر و مادر وفرزند، فرد چهارم خانواده است و از نظر آگاهی رسانی و راهنمایی چند جانبه ، مهم ترین و نزدیک ترین و سریع ترین  ابزار درک اطلاعات به شمار می رود 
 
بنابراین جایگاهی که تلویزیون ،در انتقال ارزش ها و پیام ها و تثبیت یا تغییر و تزلزل فرهنگ ها و ارزش پیدا کرده است، بسیار حساس و خطیر است و گستردگی استفاده از این ابزار و داشتن مقبولیت گسترده نزد عموم مردم بر اهمیت موضوع می افزاید 
 
گذشته از تأثیر گذاری عمومی و اجتماعی  تلویزیون، کودکان، از اثر پذیری بیشتری نسبت به این رسانه برخوردارند و اثر گذاری آن تا آنجا است که متخصصین آن رااز اركان مهم تربيتي ميشمارند 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mjavad25 | تاریخ ارسال : 10 /01 /1393

نظرات کاربران :

  design46 گفته :

عالییییییییییییییییی
تاریخ ارسال : 11 /01 /1393
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.