نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 140 دانلود
امتیاز فایل : 11 امتیاز
بازدید : 5,159 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
بررسي نقش رسانه ها در تعليم و تربيت
بررسي نقش رسانه ها در تعليم و تربيت
تاریخ ارسال : 11 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی,تاریخ
حجم فایل : 292.37 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 144 صفحه
امتیاز : 11




قیمت : 8,400 تومان



توضیح :

رشته :  تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش

 
گرايش: ( تعلیم و تربیت اسلامی)
 
 
 
عنوان مقاله : بررسي نقش رسانه ها در تعليم و تربيت
 
بررسی نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت
 
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان                                                                                                     صفحه
 
فصل اول : كليات
 
چكيده 2
 
مقدمه 3
 
1-1بیان مسئله                             4       
 
1-2اهمیت پژوهش                         5
 
1-3اهداف پژوهش                         6
 
1-4سوالات پژوهش                      8
 
 1-5تعریف مفاهیم                       8
 
1-6تعریف رسانه هاو انواع رسانه ها                   9
 
1-7مقایسه رسانه های ارتباط جمعی بایکدیگر در ارتباط با مخاطبان       10 
 
1-8تعاریف مختلف ازرسانه های آموزشی توسط دانشمندان          10
 
1-9رسانه های ارتباط جمعی وجامعه                  11
 
1-10رسانه های ارتباط جمعی و قشر بندی اجتماعی و توسعه فرهنگی      12
 
1-11توزیع رسانه های ارتباط جمعی در جهان               14
 
1-12رسانه های ارتباط جمعی                   15 
 
1-13انواع رسانه های ارتباط جمعی به روش دیگر              15
 
1-14ارتباط جمعی یا عمومی                     15
 
فصل دوم:
 
2-1تاریخچه رسانه ها                      18
 
2-2پیدایش سینما،رادیو و تلویزیون                 20
 
2-3تاریخچه پیدایش روزنامه ها                                                               27
 
2-4سینما ،پیدایی و نظور آن                                                                   34                                                                                                                                                                                                                                                                                               
 
2-5تئاتر و مخاطبان                                                                             37
 
2-6تئاتر در شرق                                                                                38
 
2-7تئاتر در قبل از اسلام                                                                        39
 
2-8تئاتر پس از اسلام                                                                            40
 
  2-9پژوهش در ارتباطات                                                                     45
 
2-10صدا و سیما و تعلیم و تربیت                                                            57
 
2-11نقش رسانه های ملی در کشور های همسایه ایران                                   59
 
2-12نقش رسانه های غرب در تعلیم و تربیت                                               61
 
2-13نقش رسانه های ملی در جهان                                                           64
 
2-14خلاصه ای از رسانه های آموزشی در ایران و جهان                                 65
 
2-15تئوریهای وسایل ارتباط جمعی یا رسانه ها                                              66
 
2-16مکتب مارکسیسم کلاسیک                                                                 67
 
2-17نظریه ی اقتصاد سیاسی رسانه ها                                                         67
 
2-18مطالعات فرهنگی توده                                                                     68
 
2-19مکتب فرانکفورت                                                                          69
 
2-20نظریه های مربوط به مخاطبان رسانه ها:نظریه ی استحکام                           69
 
2-21نظریه ی دو مرحله ای رسانه ها                                                         70
 
2-22نظریه ی تزریقی رسانه ها                                                                    70
 
2-23نظریه ی برجسته سازی رسانه ها                                                            70
 
2-24نظریه ی نیاز جویی رسانه ها                                                                70
 
2-25نظریه ی وابستگی مخاطبان                                                                    71
 
2-26نظریه ی موزاییکی رسانه ها                                                                    71
 
2-27نظریه ی سیستمی                                                                                71
 
2-28دیدگاههای پیشگامان رسانه ها                                                                  74
 
2-29دیدگاه دیویدرایز من                                                                              75
 
2-30دیدگاه مارشال مک لوهان                                                                      76
 
2-31وظایف رسانه ها                                                                                76
 
2-32نقش تفریحی رسانه ها                                                                         77
 
2-33نقش های خبری رسانه ها                                                                     77
 
2-34نقش های همگن سازی رسانه ها                                                             78
 
2-35نقش آگاه سازی رسانه ها                                                                       78
 
2-36نقش تعلق اجتماعی رسانه ها                                                                         78
 
2-37دیدگاه های افراطی رسانه ها                                                                   79
 
فصل سوم : روش تحقيق
 
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
 
4-1تلویزیون                                                                                           84
 
4-2یونسکو و رادیو و تلویزیون                                                                    85
 
4-3نقش رادیو و تلویزیون در آموزش                                                             86
 
4-4تاثیر تلویزیون بر خانواده                                                                          87
 
4-5استفاده از تلویزیون در آموزش و پرورش                                                     88
 
4-6نقش آموزشی تلویزیون                                                                             89
 
4-7تحقیق یک ایرانی درباره رادیو و تلویزیون و نقش تربیتی آن ها                            91
 
4-8اینترنت(ویژگی ها ، کارکردها،مزایا)                                                              92
 
4-9معایب اینترنت                                                                                         94
 
4-10موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در شبکه اینترنت                                      94
 
4-11نقش اینترنت در تعلیم و تربیت                                                                    95
 
4-12نقش اینترنت در دنیای نوجوانان                                                                     98
 
4-13نقش تلفن همراه در تعلیم و تربیت                                                              101
 
4-14تلفن همراه در مدارس ایران                                                                       101
 
4-15فرهنگ سازی استفاده از تلفن همراه توسط آموزش و
 
پرورش                                                                                                         103
 
4-16یادگیری از طریق تلفن همراه                                                                    106
 
4-17رویکرد های یادگیری مبتنی بر تلفن همراه                                                  107
 
4-18منظور از یادگیری تلفن همراه چیست؟                                                       108
 
4-19از تلفن همراه چه چیزی میتوانیم یاد بگیریم؟                                                108
 
4-20برخی مزیت ها و محدودیت ها ی یادگیری تلفن همراه                                    109
 
4-21نتیجه گیری دربا ره تلفن همراه                                                            109
 
4-22ماهواره چیست؟                                                                              111
 
4-23نحوه کار ماهواره ارتباطی                                                                     111
 
4-24تاریخچه ، مزایا و معایب ماهواره                                                               114
 
4-25موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در استفاده از ماهواره                               115
 
4-26آموزش از طریق ماهواره و تجربه های جهانی                                             118
 
4-27توانایی کاربردآموزش از طریق ماهواره در کشور چین                                 119
 
4-28سینما و تئاتر و نقش تربیتی آن ها                                                             119
 
4-29سینما و تلویزیون                                                                              120
 
4-30سینما و تلویزیون دو پدیده متمایز                                                           121
 
4-31سینما و تلویزیون در برابر یکدیگر(رقابت درونی)                                       121
 
4-32نقش تربیتی سینما                                                                              122
 
4-33مذهب و سینما                                                                                    124
 
فصل پنجم
 
5-1نتیجه گیری                                                                                      126
 
5-2 پيشنهادات                                                                                       129
 
5-3محدودیت های پژوهش                                                                         129
 
5-4 خلاصه                                                                                          129
 
5-5منابع و ماخذ                                                                                       138
 
چکیده به زبان لاتین                                                                                 141
 
 
 
چكيده:
 
- رسانه هاي مكتوب مانند كتب و مجلات و روزنامه ها بعد از اختراع صنعت چاپ و خط پا به عرصه وجود نهادند و با گذشت زمان وسعت آنها رو به افزايش نهاده است   اين رسانه ها ابتدا در جهان اسلام با كيفيت هر چه بيشتر و بهتر ظهور كرد ولي متاسفانه باگذشت زمان از كيفيت آنها كاسته شده است ولي همين رسانه ها در جهان غرب و اروپا از غناي علمي برخوردار است كه نشأت گرفته از كتب معتبر در اسلام است 
 
با پيشرفت علم و تكنولوژي ، رسانه ها نيز گسترش يافته و از كيفيت زيادي برخوردار شده است  بعد از رسانه ها ي مكتوب ، در طول يكي دو قرن گذشته رسانه هاي جديدي همچون تلفن و ضبط صوت و گرامافون و برخي رسانه هاي آموزشي ديگر همچون اسلايد پا به عرصه ي وجود نهاده است 
 
بعد از رسانه هاي فوق رسانه هايي همچون تلويزيون و راديو و سينما ابتدا در جهان غرب و اروپا به وجود آمد كه امروزدر طول نزديك به يك قرن در سراسر دنيا ، اين رسانه ها بعنوان مهمترين رسانه و مهمترين رسانه در تعليم و تربيت مطرح بوده و هستند 
 
علم و صنعت همچنان در حال پيشرفت است كه همراه آن دستاورد هاي مهمي در ظهور برخي ديگر از رسانه بوجود آورده است كه مي توان به ظهور اينترنت و ماهواره و كامپيوتر و نقش و كاربرد بسيار مهم آن دردنياي امروز اشاره نمود 
 
 
 
مقدمه:
 
انسان در زندگي اجتماعي و در برخورد با غير خود نياز  شديدي به ارتباط دارد و تنها از اين طريق است كه نياز هاي فردي و اجتماعي خود را برآورده مي كند  انسان از همان آغاز براي برقراري ارتباط و رساندن پيام خود به ديگران شيوه هاي گوناگوني را به كاربرده است از اشارات ،كلمات و اشاره هاي رمزي اوليه گرفته تا استفاده از پيشرفته ترين و در عين حال پيچيده ترين وسايل ارتباطي مدرن امروزي از قبيل رسانه ها و وسايل ارتباطي كه درطول تاريخ داراي سرعت بسياركندو ناچيز بوده اند و در عصر حاضر تحول چشمگيري يافته اند 
 
پيام هايي كه توسط رسانه ها رد وبدل مي شود درابعاد مختلف سياسي ،اجتماعي ،اقتصادي،نظامي و فرهنگي و    است  مخاطبان اين پيام ها افراد و گروههايي در سطوح مختلف فرهنگي،اقتصادي ،و اجتماعي اند كه در ابعاد مختلف زندگي اجتماعي در سراسر جهان پراكنده اند 
 
چنانچه گفته شد تمام سعي و تلاش رسانه هاي جمعي ،رسيدن به اهداف و مقاصدي است كه در عين حال هر كدام به نحوي داراي رنگ و صبغه تربيتي هستند ،زيرا اين رسانه ها در اموري نظير رشد شخصيت افراد درابعاد مختلف ،ايجاد ارتباط بين افراد جامعه ،كمك به افراد جامعه ،كمك به افراد در فرآيند سازگاري با جهان متغير پيرامون و   دخالت دارند چرا كه به نظر مي رسد نظام تعليم و تربيت بيش از هرزمان ديگري نياز به تغييرات اساسي و بنيادين دارد  لذا با توجه به تغيير نوع نگرش مخاطبين امرتعليم و تربيت ،خواسته ها و انگيزه هاي ايشان براي دستيابي به اهداف و آمال ،اين تغييرات ناگريز با گذشت زمان خود نمايي خواهد كرد 
 
از طرف ديگر با وجود انديشه ها و جمجمه هاي فرهنگي مختلف كه از سوي رسانه هاي غالب جهان بي محابا به حيطه ي آموزش و تربيت هجوم مي آوردبه نظر مي رسد ، بايد ازهمين رسانه ها درجهت تحكيم بنيانهاي تعليم و تربيت استفاده كرد تا مهارت هاي پذيرش حقايق و اتخاذ  تصميمات اجتماعي و خانوادگي معقول و بهنگام را درتفكر و فضاي حقيقي جامعه نهادينه ساخت تا با ار تقاءسطح فكري و فرهنگي خانواده ها ،معضلات و مشكلات ناشي از تأثيرات سوءرسانه ها به حداقل رسيدهو رفتارها وهنجارهاي مثبت بالقوه به فعاليت نزديك شود وبي شك اين امر تنها پوشش كافي اطلاعات و دوري از يك جانبه نگري و تعمبق روش هاي نوين سالم و كاربردي ،استفاده از رسانه ها در امر تعليم و تريبت ميسر خواهد بود 
 
لذا در اين پژوهش سعي شده است با استفاده از منابع موجود در راستاي تنوير و تشريح معاني و معايب رسانه هاي مختلف ( ديداري – شنيداري – مكتوب ،گفتاري ، روايي و    ) بر روند آموزش و تربيت كودكان و نوجوانان گامهايي برداشته شود  چرا كه گستردگي رسانه ها در دنياي كنوني وتأثير مستقيم آن بر روند رفتارهاي اجتماعي دانش آموزان و فرزندانمان ، مطالعه و پژوهش بسياري را مي طلبد  
 
 
 
بيان مسأله:
 
در سالهاي گذشته رسانه ها بسيار محدود بود ولي با گذشت زمان و پيشرفت علم و تكنولوژي، رسانه ها نيز گسترش يافته و قلمرو وسيعي را تشكيل مي دهند  ابتدا رسانه هاي مكتوب در حد ابتدايي شكل گرفت و سپس رسانه هاي ديگر ظهور كرد زماني بود كه كتاب به عنوان مهمترين وسيله ي ارتباطي در ميان ملل مختلف دنيا مطرح بوده است؛ اديان آسماني و پيامبران ، اين سفيران الهي ، پيام خود را با كتاب و تعليم آن به مردم آغاز كردند و رسالت برخي از اين پيام آوران با كتاب و وحي شروع شده است   كتابهايي همچون زبور داود(ع) و انجيل عيسي(ع) و تورات موسي(ع) و قرآن پيامبر اسلام(ص)نمونه هايي از كتب و بعنوان مهمترين وسيله ارتباطي در آن زمان مطرح بوده است كه نقش بسيار مهمي در تربيت پيروان هر مكتب به دنبال داشته است و با پيشرفت علم دامنه رسانه ها وسيعتر شده و وسايلي همچون روزنامه و مجلات نيز به آن اضافه شد كه در آگاهي و تربيت مثمر ثمر بوده اند   در طول دو قرن گذشته بشر با رسانه هاي نسبتاً پيشرفته همچون راديوو تلفن پا به عرصه وجود نهاده است و بعد از آنها بتدريج رسانه هاي پيشرفته اي همچون تلويزيون و سينما بوجود آمد كه نقش بسيار مهمي در تربيت و تعليم مردم بر عهده گرفتند  اين وسايل ابتدا در كشور هاي غرب و اروپايي ظهور كرد كه به تعليم مردم پرداخت  ولي امروزه اين رسانه هاي مهم در عرصه تربيت و آموزش علمي خانواده ها و مردم نقش بسيار مهمي ايفا كرده و مي كند و دامنه رسانه ها به همين تعداد محدود نشد و در طول نيم قرن رسانه هايي همچون كامپيوتر- اينترنت و اخيراً ماهواره نيز كه بسيار پيشرفته است ، به آن اضافه شد 
 
در اين پژوهش بر آنيم تا نقش مثبت و منفي هر رسانه و عوامل مخرب هركدام را ذكر نموده ومهمترين رسانه را در تربيت مردم گوشزده نموده، مواظب باشيم كه گرفتار عوامل مخرب آن نشويم  و غرورما رابر آن وادار نكند كه با شعار مفيد بودن علم ، گول علم بشر را نخوريم  زيرا هر چيزي كه توليد مي شود ممكن است مطلقاً مثبت و سازنده نباشد هر چند كه عوامل مثبت داشته باشد ! بايد از عوامل منفي آن نيز با خبر شد و از آن به نحوه مطلوب و درست استفاده كرد تا از انحراف و هلاكت خودداري شود 
 
 
 
اهميت پژوهش:
 
با توجه به ارزش تعليم و تربيت در نظام هستي و تأثير آن بر حوزه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي خانواده ها و جامعه ، به نظر مي رسد وجود و تعميم رسانه ها در راستاي ايجاد تحول درنظام تعليم و تربيت ، امري انكار ناپذير و چه بسا ضروري است  چرا كه عدم شناخت رسانه ها در كارگيري آنها در مقاطع زماني مختلف از سوي كودكان و نوجوانان بدون حضور و نظارت مربيان و خانواده ها ،بي شك اثرات نامطلوبي را نيز به همراه خواهد داشت كه در صورت ساده انگاري و بي توجهي ممكن است در دراز مدت با يك فاجعه ي تربيتي و آموزشي روبرو شويم ،اما آنچه كه مهم است با توجه به اطلاع رساني هاي موجود و شناخت نسبي مسؤولان امر آموزش و تربيت ،حوزه ي فعاليت رسانه ها قابل پيش بيني و ارزيابي است  هرچند اين حوزه ها با گسترش ابزارهاي ارتباطي نرم افزاري و ماهواره اي ،كمي مشكل به نظر مي رسد ؛اما آنچه كه اهميت دارد توجه مربيان و معلمان و به خصوص خانواده ها به تأثير نامطلوب اين رسانه ها در كنار خاصيت آموزش دهي و تعليم فراگير و گسترده ي علوم مختلف مي باشد   برخي بر آنيم تا ضمن معرفي وسايل ارتباطي در حيطه رسانه ها و بررسي اثرات مثبت و مخرب آنها ،به پاسخ هاي منطقي و معقول در خصوص استفاده و يا عدم بكارگيري رسانه ها دست يابيم  چرا كه ارتباط انگاره اي براي سنجش افرادو وسيله اي براي تغيير در سطح رفتار است كه شامل تبادل اطلاعات وچگونگي معني بخشيدن به اين اطلاعات است كه تفاوت در زمينه هاي ارتباطي به خصوص با حضوررسانه هاي مختلف با توجه به آگاهي طرفين در جهت ايجاد رابطه ي بهتر و يا كاهش كيفيت آن ، كمك مي كند 
 
مسؤوليت مهم و خطير هزاران معلم ايراني كه درمدارس به تربيت  نونهالان و نوجوانان مشغول هستند، مثل ساير معلمان دنيا ، در اين است كه بتوانند به نوآموزان آگاهي –اطلاعات و مفاهيم ،مهارت ها،و از همه مهمتر ارزشهائي را انتقال دهند كه كودك بوسيله آنها بتواند در فرداي زندگي عضو مفيد و مؤثري براي خود و جامعه اي باشد ، خود را دريابد و در راستاي استعداد هاي بالقوه خويش گام بردارد و آنها را بصورت بالفعل در آورد 
 
همانطوريكه طلايي تا در دل زمين است و بصورت خام است، داراي قيمتي است  حال هر قدر روي اين ماده اوليه كارشود ، بر قيمتش افزوده مي شود  دانش آموز هم به طريق اولي همين طور است هرچه بيشتر با او كارشود  و به تعلييم و تربيت او پرداخته شود، ارزش انساني او بالاتر خواهد رفت   به عبارتي ديگر مي خواهيم ببينيم يك معلم از چه طريق مي تواند متن و موضوع درس خود را به شاگردان به نحو بهتر و مؤثرتري انتقال بدهد ودر اين انتقال مواد و وسايل سمعي و بصري و بخصوص تكنولوژي آموزشي چه نقشي را در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بازي مي كند ؟و به چه صورت به معلم كمك خواهد كرد؟
 
از آنجا كه معلم مي تواند با آشنايي فنون و روش هاي تدريس از طريق كاربرد رسانه ها و مواد آموزشي سبب انتقال بهتر يادگيري به دانش آموزان گردد، لذا اين تحقيق با صرف جمع آوري چنين اطلاعاتي انجام شده است   در نتيجه اطلاعات اين مجموعه در درجه اول براي معلماني كه تدريس علوم مختلف را بر عهده دارند مفيد خواهد بود 
 
 
 
اهداف كلي پژوهش
 
اهداف كلي
 
1- معرفي انواع رسانه ها و نقش مهم رسانه ها در تعليم و تربيت آحاد مردم جامعه  
 
2- آشنايي با انواع رسانه هاي آموزشي و نقش آنها در تعليم و تربيت مقاطع سه گانه 
 
 3- شناخت رسانه هاي آموزشي بعنوان وسيله مؤثر در پيشرفت تحصيلي آينده سازان جامعه  
 
4- مقايسه رسانه ها و سهم هر كدام در تعليم و تربيت مردم جامعه  
 
5- آگاه شدن از چگونگي استفاده مطلوب و ايجاد فرهنگ سازي در نحوه ي كاربرد رسانه هاي آموزشي و ملي  
 
 
 
 
 
اهداف جزئي
 
1- آشنا شدن با موثر ترين رسانه ملي وتأثير مهم آن در آموزش و پرورش 
 
2- پي بردن به اثرات مخرب ناشي از برخي رسانه ها از جمله ماهواره و اينترنت و سينما 
 
3- آشنايي با اثرات مثبت صدا و سيما در تربيت احاد مردم بعنوان يك رسانه ي عمومي و فراگير  
 
4- توجه به اهميت سينما در تربيت جوانان 
 
5- توجه به اهميت كامپيوتر در تربيت خانواده  
 
                  
 
اهداف رسانه ها    
 
رسانه هاي ملي
 
رسانه هاي ديداري و شنيداري
 
رسانه هاي شنيداري
 
سؤالات پژوهش
 
1- آيا حقيقتاً رسانه ها تربيت صحيح و مطلوبي را براي كودكان و خانواده ها به ارمغان خواهند آورد؟
 
2- آيا تا به حال براي ريشه كن كردن يا حداقل تقليل آثار سوء رسانه ها تدابيري انديشيده شده است؟
 
3- آيا در حقيقت اين مراكز مجازي موازي كه بسيار گسترده تر و فعالتر از مدارس رسمي عمل مي كند ، متولي يا سرپرستي دارند؟
 
4- آيا آثار رسانه ها در تربيت اخلاقي و اجتماعي امروز ملموستر و محسوس تر از گذشته نشده است؟
 
در اين پژوهش تا حد امكان به سوالات فوق پاسخي علمي و منطقي داده خواهد شد 
 
 
 
تعريف مفاهيم : تعليم و تربيت و رسانه ها
 
تعريف تعليم : اين واژه در لغت نامه دهخدا به معني بياموختن – بياگاهانيدن ، آموختني ، آگاهانيدن ، كسي را چيزي آموختني ، آموزانيدن و      آمده است ( لغت نامه دهخدا – انتشارات مؤسسه لغت نامه دهخدا تهران ) 
 
تعليم كوششي است كه معلم براي انتقال معلوماتي خاصّ به شاگردان خود بكار مي برد و عمدتاً به مهارت و خُبرگي معلم و نوع محتواي درسي كه علم به انتقال آن مي پردازد ، بستگي دارد   فقط ارائه معلومات نظري يا عملي است كه در موقع تدريس از جانب معلم به شاگردان انتقال مي يابد  ( فلسفه تربيت : ابراهيم زاده   عيني   انتشارات ) «گريستو فرجنگبز1» محقق دانشگاه هاروارد معتقد است كه : (نفوذي كه محيط خانواده ، تلويزيون وغيره دارند از نفوذ مدرسه بيشتر است ) 
 
تعريف جامع از آموزش و پرورش : آموزش و پرورش عبارتست از شيوه عمل و اعمال روش در گسترش علم و فن و فرهنگ و انجام برنامه هاي از پيش انديشيده شده و آينده نگر آموزشي در چارچوب سازمانهاي انطباق يافته با سازماني اقتصادي و اجتماعي   «اميل دوركيم »2تعريفي از آموزش و پرورش از ديدگاه جامعه شناسي ارائه مي دهد او معتقد است آموزش و پرورش فعاليتي است كه توسط نسل هاي بزرگسال بر روي نسلهايي كه هنوز وارد زندگي اجتماعي نشده  اند ، صورت مي گيرد و هدفش ايجاد و رشد پاره اي از ويژگي ها و اوضاع و احوال جسمي ، فكري و اخلاقي است كه جامعه سياسي و بطور كلي محيط خاص كودك از آنان انتظار دارد   گروهي از جامعه شناسان نيز آموزش و پرورش را مترادف با اجتماعي شدن يا فرهنگ پذيري بكار مي برد  
 
( جامعه شناسي آموزش و پرورش ص 55 )
 
تعريف يونسكو از آموزش و پرورش : آموزش و پرورش داراي چهار محور زير است : آموزش و پرورش به منزله يك نماد و فرآيند تربيتي ، محتواي تربيتي و محصول اعمال تربيتي است  
 
 
 
تعريف رسانه  و ا نواع آن :
 
رسانه ها شامل افراد ، ابزار – يا موقعيتهايي هستند كه بوسيله آنها پيام ارائه مي شود   بنابر اين تعريف : معلم ، كتاب درسي، اسلايد، ناطق، تخته سياه ، فيلم ، كامپيوتر و ماهواره همه رسانه خوانده مي شوند 
 
 
 
 
 
 
انواع رسانه ها 
 
       
 
انواع رسانه هاي آموزشي :
 
1- مواد ديداري غير شفاف – اين مواد عبارتند از : انواع تصاوير ، كتابها، ( خود آموزها و غيره ) ، مجله ها ، راهنماهاي مطالعه چارتها ، نمودارها، نقشه ها ، پوستر ها و كاريكاتورها       ( مقدمات تكنولوژي آموزشي ، ص 126 محمد احديان )
 
2 – مواد شنيداري ( فقط صدا ) – كه عبارتند از : نوار شنيداري ( حلقه اي ، كاست ، كارتريج صفحه ، راديو ، تلفن و كارت شنيداري)
 
3- مواد شنيداري – ديداري غير شفاف ( تركيبي از 1 و2 ) كه عبارتند از : كتاب همراه با نوار يا صفحه و ساير مواد چاپي همراه با مواد شنيداري 
 
4- مواد ديداري شفاف ( ثابت ) كه عبارتند از : اسلايد ها ، فيلم ها،  استريپها و طلقهاي شفاف  
 
5- مواد شنيداري – ديداري شفاف ( ثابت ) – كه عبارتند از فيلم ، استريپ ناطق ، انواع اسلايدها با نوار يا صفحه )
 
6- مواد شنيداري – ديداري متحرك – كه عبارتند از : فيلم متحرك ناطق و فيلم ويدئو 
 
7- مواد ديداري متحرك كه عبارتند از : فيلم متحرك صامت ( همراه با زيرنويس يا نوشته )  
 
8- سه بعدي ها  كه عبارتند از : اشياء واقعي ، ماكتها ، مدلها و برشها  
 
9- منابع انساني و موقعيتها كه عبارتند از : دعوت از افراد ، گردش علمي ، نقش آفريني و غيره 
 
10- كامپيوترها كه عبارتند از : انواع كامپيوتر و ترمينالهاي گوناگون با ابزارهاي نمايش 
 
11- ماهواره ها – كه شامل انواع قمرهاي مصنوعي و ماهواره هاي ارتباطاتي و ماهواره هاي تلويزيوني 
 
طبقه بندي رسانه ها : طبقه بندي رسانه ها بيشتر بدين دليل انجام مي گيرد كه تصور مي شود اگر رسانه اي ويژگي خاصي را دارا باشد اين رسانه مي تواند در خدمت به هدفي قرار گيرد كه مستلزم همان ويژگي است   مثلاً يادگيري تكليفي كه مستلزم تميز دادن اشكال است رسانه اي را كه از حس ديدن استفاده مي كند ، بكار مي گيرد يعني رسانه ديداري  
 
 ( نقش تكنولوژي در آموزش و پرورش – نادر اقبال دوست ص 109 )
 
مقايسه رسانه هاي ارتباط جمعي با يكديگر در ارتباط با مخاطبان :
 
« مكالوهان » در كتاب شاخص خود به نام « وسايل ارتباط جمعي » و چند اثر ديگر ، وسايل ارتباطي « گرم » را در مقابل وسايل ارتباطي « سرد » قرار مي دهد  بر اين اساس به آن دسته از داستانهاي خنده آوري « گرم » گفته مي شود كه مفهوم آن تماماً در داستاني كه نقل مي شود، موجود است   به داستانهائي « سرد » گفته مي شود كه مفهوم آن تنها در صورتي آشكار مي شود كه تلاشي در جهت درك آن از ناحيه شنونده به عمل آيد   به همين ترتيب  وسايل ارتباطي گرم مانند « خط الفبائي ، چاپ ، راديو و سينما» پيامهاي خود را به نحو كامل ارائه مي دهند و درست مانند آهن سرخي مي مانند كه نقش خود را بر جاي مي گذارند و حال آنكه وسايل ارتباطاتي سرد مانند « گفتار، الفباي تصويري، داستانهاي مصور، تصاوير متحرك ، تلفن و تلويزيون » ارائه كننده پيامهاي ناقص هستند و تلاشي ذهني خاصي را از طرف شخص گيرنده لازم دارند   ( كازنو- ژان   قدرت تلويزيون ص 219 )  
 
سطح نظام هاي اجتماعي : پژوهشهاي اين سطح در قالب نظامهاي سيستماتيك برنامه توسعه و در جنبه هاي گوناگون انجام گرفت كه هم اكنون نيز ادامه دارد  ( نوروزي – داريوش 73 ص 25 ) 
 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mjavad25 | تاریخ ارسال : 11 /01 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.