نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 12 دانلود
امتیاز فایل : 17 امتیاز
بازدید : 689 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
نقش ضمیر نوخودآگاه در نقاشی کودکان و سبک سوررآلیسم
نقش ضمیر نوخودآگاه در نقاشی کودکان و سبک سوررآلیسم
تاریخ ارسال : 13 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم پایه,هنر
حجم فایل : 212.45 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 320 صفحه
امتیاز : 17




قیمت : 5,900 تومان



توضیح :

این مقاله با فرمت WORD بوده ، قابل ویرایش است و آماده پرینت می باشد.

 

 

موضوع : نقش ضمیر نوخودآگاه در نقاشی کودکان و سبک سوررآلیسم

 

 

فهرست

 

عنوان

صفحه

 

چكيده..............................................................................................................

پيشگفتار...........................................................................................................

مقدمه................................................................................................................ 1

 

فصل اول: ضميرناخودآگاه چيست................................................................

بخش اول.........................................................................................................

ضمير ناخود آگاه چيست؟................................................................................. 9     

آشنايي با دو نيمكره........................................................................................... 12   

بخش دوم.........................................................................................................

فرويد و ضمير ناخودآگاه................................................................................... 21

نظريه‌هايي در مورد ناخودآگاه........................................................................... 30

 

فصل دوم : آفرينش هنري كودكان ..............................................................

بخش اول .......................................................................................................

تاريخچة مطالعة نقاشي كودكان.......................................................................... 41   

طبقه‌بندي مراحل رشد نقاشي در كودكان.......................................................... 42   

الف خط‌خطي كردن ( از تولد تا دو سالگي ).................................................. 43            

ب از دوسالگي تا پنج سالگي ( ماندالا)........................................................... 45            

ج پنج تا هشت سالگي (شفاف‌بيني‌ ).............................................................. 48   

د- هشت تا سيزده سالگي (واقع‌گرايي بصري).................................................. 49   

مراحل رشد از ديدگاه پياژه .............................................................................. 51   

مراحل رشد از ديدگاه فرويد.............................................................................. 58   

بخش دوم.........................................................................................................

نقاشي چيست؟................................................................................................. 66   

الف خط ........................................................................................................ 67

ب - فضا........................................................................................................... 68

ج رنگ........................................................................................................... 69   

د تصوير ........................................................................................................ 69   

هـ سنبلها و نمادها.......................................................................................... 70   

نظريهاي ادراكي تصاوير..................................................................................... 72   

الف نظريه‌هاي پرسپكتيو ـ فرافكني................................................................ 72   

ب - نظريه‌هاي بوم شناختي گيبسون................................................................ 74   

ج - نظرية ساختمان‌گرايان دربارة ادراك تصوير................................................ 76   

د - نظرية گشتالت ادراك تصويري.................................................................... 79   

بخش سوم........................................................................................................

فرآيندهاي پيچيده نقاشي و تأثيرات آن بر نقاشي كودكان.................................. 84   

الف زبان گرافيكي در نقاشي كودكان.............................................................. 85            

 - شكلهاي ساده................................................................................................ 85   

 - رجهان الگو و حركت................................................................................... 88   

 - تركيب‌بندي شكلهاي و خطوط..................................................................... 89   

- تعيين محل..................................................................................................... 90   

- ترتيب و توالي................................................................................................ 91   

 - برنامه‌ريزي.................................................................................................... 92   

- طرح............................................................................................................... 93   

ب تأثير موقعيت نسبي نقاشي........................................................................ 95   

ج تأثير سرمشقهاي بصري و مكاني................................................................ 96   

فصل سوم........................................................................................................

افكار فرويد و كاربردهاي ضمير ناخودآگاه در شكل‌گيري سبك سوررآليسم

بخش اول.........................................................................................................

هنر نوين........................................................................................................... 109 

سرآغاز.............................................................................................................. 109 

الف مفهوم، شناخت، تصوير........................................................................... 110

ب سبك، شكل، محتوا................................................................................... 113 

بخش دوم.........................................................................................................

دادا بستري براي سوررآليسم.............................................................................. 118 

الف باروك تا دادا............................................................................................ 119 

ب داداايسم..................................................................................................... 125 

 - آ‎غاز كار........................................................................................................ 125 

- مانيفست‌ و بيانيه‌ها......................................................................................... 129 

- نتيجه و پايان كار داداايسم.............................................................................. 131 

بخش سوم........................................................................................................

فرويد و مراتب سوررآليسم................................................................................ 136

 الف اتوماتيسم پديده خود انگيختگي............................................................. 136

ب ضمير ناخودآگاه........................................................................................ 142 

- تخيل.............................................................................................................. 144 

- رؤيا................................................................................................................ 147 

- نماد................................................................................................................ 151 

ج از ارسطو تا هگل........................................................................................ 154 

 د -نظريه‌هاي هنري فرويد................................................................................ 159 

تصعيد يا برتر نمودن......................................................................................... 161

 

بخش چهارم......................................................................................................

سوررآليسم........................................................................................................

الف- آغاز كار.................................................................................................. 165

ب- بحثي در باب سوررآليسم.......................................................................... 166

فصل چهارم: ....................................................................................................

مقايسه نقش ضمير ناخودآگاه در آثار هنري كودك و هنرمندان سوررآليسم.....

بخش اول.........................................................................................................

روش تحليلي ساختار نقاشي كودكان................................................................. 169 

سرآغاز.............................................................................................................. 169

بررسي ويژگي‌هاي ساختاري و محتواي نقاشي در كودكان................................ 171 

الف تحليل فضاي نقاشي كودكان.................................................................... 171 

ب خطوط ترسيمي......................................................................................... 175 

ج رنگ و تخيلات........................................................................................... 177 

 - نماد رنگها..................................................................................................... 184

  جنبه هاي تحليلي ساختار نقاشي كودكان........................................................ 190 

الف نمادگرايي‌ كلي و اجزاي نمادين در نقاشي كودكان.................................. 191

- خانه درخت آدمك................................................................................... 191 

بررسي سمبوليك ( اعضاي آدمك )................................................................... 204 

الف سر ......................................................................................................... 204 

ب صورت...................................................................................................... 204 

ج تنه.............................................................................................................. 207 

د اعضا............................................................................................................ 208 

هـ خورشيد و ماه............................................................................................ 211 

 و حيوانات..................................................................................................... 213 

نقاشي و ناسازگاري........................................................................................... 215 

- عقب افتادگي ذهني....................................................................................... 217

تفسير نقاشي كودكان........................................................................................ 218

سايه زدن.......................................................................................................... 218           

هنر و درك هنري كودكان................................................................................ 229 

بخش دوم.......................................................................................................

تحليل آثار نقاشي سوررآليسم........................................................................... 232

سر آغاز ........................................................................................................... 232 

تحليل در آثار نقاشي سوررآليسم...................................................................... 258

اتوماتيسم در اروتيسم درسوررآل...................................................................... 260

نقش جنسيت در آثار كودكان........................................................................... 289 

الف ترسيم آدمك و مراحل تحول عاطفي..................................................... 289 

- مرحله دهاني................................................................................................. 289 

- مرحله مقعدي............................................................................................... 290 

- مرحله احليلي............................................................................................... 291 

- مرحله اد‌يپي ـ تناسلي................................................................................... 292 

 ب اولين ترسيمهاي كودك از اختلاف جنسيت............................................ 293           

ج رمزگرايي جنسي در نقاشي....................................................................... 294 

د نمادهاي جنسي در آثار نقاشي كودكان....................................................... 296 

نتيجه گيري..................................................................................................... 309

منابع و مآخذ.................................................................................................. 315 

فهرست

 

عنوان

صفحه

 

چكيده..............................................................................................................

پيشگفتار...........................................................................................................

مقدمه................................................................................................................ 1

فصل اول: ضميرناخودآگاه چيست................................................................

بخش اول.........................................................................................................

ضمير ناخود آگاه چيست؟................................................................................. 9     

آشنايي با دو نيمكره........................................................................................... 12   

بخش دوم.........................................................................................................

فرويد و ضمير ناخودآگاه................................................................................... 21

نظريه‌هايي در مورد ناخودآگاه........................................................................... 30

فصل دوم : آفرينش هنري كودكان ..............................................................

بخش اول .......................................................................................................

تاريخچة مطالعة نقاشي كودكان.......................................................................... 41   

طبقه‌بندي مراحل رشد نقاشي در كودكان.......................................................... 42   

الف خط‌خطي كردن ( از تولد تا دو سالگي ).................................................. 43            

ب از دوسالگي تا پنج سالگي ( ماندالا)........................................................... 45            

ج پنج تا هشت سالگي (شفاف‌بيني‌ ).............................................................. 48   

د- هشت تا سيزده سالگي (واقع‌گرايي بصري).................................................. 49   

مراحل رشد از ديدگاه پياژه .............................................................................. 51   

مراحل رشد از ديدگاه فرويد.............................................................................. 58   

بخش دوم.........................................................................................................

نقاشي چيست؟................................................................................................. 66   

الف خط ........................................................................................................ 67

ب - فضا........................................................................................................... 68

ج رنگ........................................................................................................... 69   

د تصوير ........................................................................................................ 69   

هـ سنبلها و نمادها.......................................................................................... 70   

نظريهاي ادراكي تصاوير..................................................................................... 72   

الف نظريه‌هاي پرسپكتيو ـ فرافكني................................................................ 72   

ب - نظريه‌هاي بوم شناختي گيبسون................................................................ 74   

ج - نظرية ساختمان‌گرايان دربارة ادراك تصوير................................................ 76   

د - نظرية گشتالت ادراك تصويري.................................................................... 79   

بخش سوم........................................................................................................

فرآيندهاي پيچيده نقاشي و تأثيرات آن بر نقاشي كودكان.................................. 84   

الف زبان گرافيكي در نقاشي كودكان.............................................................. 85            

 - شكلهاي ساده................................................................................................ 85   

 - رجهان الگو و حركت................................................................................... 88   

 - تركيب‌بندي شكلهاي و خطوط..................................................................... 89   

- تعيين محل..................................................................................................... 90   

- ترتيب و توالي................................................................................................ 91   

 - برنامه‌ريزي.................................................................................................... 92   

- طرح............................................................................................................... 93   

ب تأثير موقعيت نسبي نقاشي........................................................................ 95   

ج تأثير سرمشقهاي بصري و مكاني................................................................ 96   

فصل سوم........................................................................................................

افكار فرويد و كاربردهاي ضمير ناخودآگاه در شكل‌گيري سبك سوررآليسم

بخش اول.........................................................................................................

هنر نوين........................................................................................................... 109 

سرآغاز.............................................................................................................. 109 

الف مفهوم، شناخت، تصوير........................................................................... 110

ب سبك، شكل، محتوا................................................................................... 113 

بخش دوم.........................................................................................................

دادا بستري براي سوررآليسم.............................................................................. 118 

الف باروك تا دادا............................................................................................ 119 

ب داداايسم..................................................................................................... 125 

 - آ‎غاز كار........................................................................................................ 125 

- مانيفست‌ و بيانيه‌ها......................................................................................... 129 

- نتيجه و پايان كار داداايسم.............................................................................. 131 

بخش سوم........................................................................................................

فرويد و مراتب سوررآليسم................................................................................ 136

 الف اتوماتيسم پديده خود انگيختگي............................................................. 136

ب ضمير ناخودآگاه........................................................................................ 142 

- تخيل.............................................................................................................. 144 

- رؤيا................................................................................................................ 147 

- نماد................................................................................................................ 151 

ج از ارسطو تا هگل........................................................................................ 154 

 د -نظريه‌هاي هنري فرويد................................................................................ 159 

تصعيد يا برتر نمودن......................................................................................... 161

 

بخش چهارم......................................................................................................

سوررآليسم........................................................................................................

الف- آغاز كار.................................................................................................. 165

ب- بحثي در باب سوررآليسم.......................................................................... 166

فصل چهارم: ....................................................................................................

مقايسه نقش ضمير ناخودآگاه در آثار هنري كودك و هنرمندان سوررآليسم.....

بخش اول.........................................................................................................

روش تحليلي ساختار نقاشي كودكان................................................................. 169 

سرآغاز.............................................................................................................. 169

بررسي ويژگي‌هاي ساختاري و محتواي نقاشي در كودكان................................ 171 

الف تحليل فضاي نقاشي كودكان.................................................................... 171 

ب خطوط ترسيمي......................................................................................... 175 

ج رنگ و تخيلات........................................................................................... 177 

 - نماد رنگها..................................................................................................... 184

  جنبه هاي تحليلي ساختار نقاشي كودكان........................................................ 190 

الف نمادگرايي‌ كلي و اجزاي نمادين در نقاشي كودكان.................................. 191

- خانه درخت آدمك................................................................................... 191 

بررسي سمبوليك ( اعضاي آدمك )................................................................... 204 

الف سر ......................................................................................................... 204 

ب صورت...................................................................................................... 204 

ج تنه.............................................................................................................. 207 

د اعضا............................................................................................................ 208 

هـ خورشيد و ماه............................................................................................ 211 

 و حيوانات..................................................................................................... 213 

نقاشي و ناسازگاري........................................................................................... 215 

- عقب افتادگي ذهني....................................................................................... 217

تفسير نقاشي كودكان........................................................................................ 218

سايه زدن.......................................................................................................... 218           

هنر و درك هنري كودكان................................................................................ 229 

بخش دوم.......................................................................................................

تحليل آثار نقاشي سوررآليسم........................................................................... 232

سر آغاز ........................................................................................................... 232 

تحليل در آثار نقاشي سوررآليسم...................................................................... 258

اتوماتيسم در اروتيسم درسوررآل...................................................................... 260

نقش جنسيت در آثار كودكان........................................................................... 289 

الف ترسيم آدمك و مراحل تحول عاطفي..................................................... 289 

- مرحله دهاني................................................................................................. 289 

- مرحله مقعدي............................................................................................... 290 

- مرحله احليلي............................................................................................... 291 

- مرحله اد‌يپي ـ تناسلي................................................................................... 292 

 ب اولين ترسيمهاي كودك از اختلاف جنسيت............................................ 293           

ج رمزگرايي جنسي در نقاشي....................................................................... 294 

د نمادهاي جنسي در آثار نقاشي كودكان....................................................... 296 

نتيجه گيري..................................................................................................... 309

منابع و مآخذ.................................................................................................. 315 

مقدمه :

انسان بدوي چون «دم» يا «روان» خود را شناخت، بر او نام همزاد داد و در تصوير بركه‌ها با او ملاقات و در سايه هايش او را همراه نمود و موجودات ديگر را نيز به خود قياس سپس بر اين باور شد كه جادو علمي است قابل اطمينان و او را از گزند حوادث مصون و بر غلبه با دشمنان ياري مي دهد . او با جادو ، رقصها ، شكلهاي نقاشي شده بسيار ساده و انتزاعي و باورهايي راسخ ، بر مراسم جادويي تأكيد مي ورزيد و اين اعمال را تنها داروي امراض و بركت ريزش باران و غلبه بر رقيب و شكار مي دانست . ولي هر چه از عمر بشر گذشت ، برخورد او  با عالم خارج بيشتر ، و آزمايشهاي او مكررتر شد . حوزه ديد و دريافت او وسعت گرفت و مفاهيم كهنه بي اعتبار گشت . بشر بيش از بيش به جدايي بي جان و جاندار و انسان و حيوان پي برد . جان را به حيوانات و گياهان مختص ساخت و خود را واجد چيزي پنداشت برتر و فاخرتر از جان سائقه خودبيني بر آن شد كه «روان» يا «روح» آدمي كاملا" از جسم مستقل است و بر خلاف «جان حيواني» با مردن تن، نمي ميرد . او در جريان قرون ، مفهوم «روح» را گسترد و حالات«دروني»  خود  را كه نمي توانست به عضو معيني نسبت دهد ، نشأت روح مرموز خود دانست. [1]«افلاطون مانند سقراط «روح» را جوهري فعال خواند كه در انسان سه جلوه دارد:

عقلي و شوقي و شهوي . جلوه عقلي برترين جلوه هاست . بايد بدان گرائيد و كوشيد تا همواره بر دو جلوه ديگر چيرگي ورزد[2]».

«از يكسو ارسطو وحدت و هماهنگي موجود ميان فعاليت هاي ارگانيسم را «روح» ناميد، روح ارسطويي به سه وجه ظاهر مي شود : يكي بصورت روح گياهي كه كارش تغذيه و توليد مثل است ، ديگري روح حيواني كه احساس و  تخيل را مي سازند ، ديگري روح عقلي كه باقي و خالد است2».

از سوي ديگر ، طبيبان يوناني وجود روح را مورد ترديد قرار دادند و بدن را موجه «حالات رواني» تلقي كردند . در قرن پنجم (قبل از مسيح) ، الكسئون از تشريح بدن انسان و تأمل در چگونگي امر «ديدن» پي برد كه «مغز» انسان مبدأ اصلي حالات روحي است . ولي مغز به خودي خود كار نمي‌كند ، بلكه به وسيله «حواس» از عالم خارج مايع مي‌گيرد.

با انحطاط يونانيان و برقراري روميان بازار هواداران روح مجددا" گرم شد . دانشوران يهودي كه در اسكندريه علمدار حكمت شدند ، معتقدات يهود را با فلسفه يوناني آميختند و بيش از بيش ميان جسم و جان تفاوت گذاشتند . پس از آن مسيحيت اعلام داشت كه تفاوت ايندو از زمين تا آسمان است .

رنسانس اروپا ، دنياي كهنه را با تمام مفاهيم و معتقداتش لرزانيد با حضور رنسانس علم و ادبيات از اسارت دين آزاد شد .  بشر با چشمان باز به تماشاي عالم پرداخت به خود و آينده اميدوار گشت . و بر خلاف قرون وسطي از فكر آخرالزمان و قيام قيامت انصراف جست «اهل علم در دو ميدان وسيع، بكار پرداختند . گروهي به حل و فصل مشكلات اجتماعي انسان ، و گروهي بشناخت قواي طبيعي برخاستند . مساعي اين هر دو دسته بضعف دين و قدرت علوم منجمله روانشناسي انجاميد[3]».

«فرانسيس بيكن باب مشاهده و تجربه را گشود . رسانيد كه از گوشه گرفتن و خيال بافتن و كائنات را با مفاهيم مجهولي چون «روح» و«خدا» توجيه كردن، بجايي نتوان رسيد . بايد بتهاي فردي و سنت هاي اجتماعي را در هم شكست و با شكيبايي در حوزه واقعيات بمشاهده و تجربه پرداخت . زيرا به قول «گاليله» : «حتي با هزار دليل هم نمي توان يك حقيقت تجربي را باطل كرد[4]».

با اين همه روح از عرصه روانشناسي بيرون نرفت دكارت و پيروانش اگر چه نسبت به معارف گذشتگان شك نمودند و با احتياط بحلاجي تفكرات قبل پرداختند ، اما همچنان متأثر سنتها باقي ماندند و از يك سو تضاد بين جسم و روح را مورد تاكيد قرار دادند و از سوي ديگر حركات حيوانات را تحت تأثير عوامل مبهمي بنام «نفوس حيواني» پنداشتند.

دوره روشن فكري از اواخر سده هفدهم آغاز گشت و در هر كشوري به رنگي در آمد: در انگليس با مردمي اهل آزمايش و عمل ، به صورت دبستان «تجربي» در آلمان و فرانسه با اهليتي كه نظر بر عمل چيرگي داشت، دو دبستان «عقلي» و «طبيعي» اهميت يافت . تجربيون ميگفتند كه نفسانيات ناشي از آزمايش هاي واقعي فرد است . عقليون باور داشتند كه قواي عقلي جدا از بدن است ولي با آن ارتباط دارد. طبيعيون معتقد بودند كه حالات روحي مثل حركات بدني ، نمودهايي است كه مكانيكي و مبتني بر اعضاي بدن.

در نظر پدر روانشناسي جديد ، هابس(Hobbes)، عقل يا علم عبارت از تأثيراتي است كه جبرا" بواسط حواس از عالم مادي گرفته مي شود . تأثير حسي نيز خود چيزي جز «حركت» نيست . حركتي كه از انسجام برمي خيزد و از طريق اعضاي حسي و اعصاب به مغز ما مي رسد . بنابراين «احساس» حركتي است كه از اشياء خارجي بر مي خيزد و به مغز منتقل مي شود . «خيال» دنباله يا اثر حركتي است كه نخست «احساس» را برمي‌انگيزد  و سپس متوقف مي شود. «روياء» هم مانند «خيال» ادامه حركات مغزي است در غياب محرك خارجي «عقل» و «استدلال» نيز جمع و تفريق احساسات و خيالات است[5]».

لاككه شالوده علم روانشناسي را نهاد . برخلاف دكارت ، وجود «مفاهيم فطري» يا «عقل مادرزاد» را رد كرد ، و اعلام كرد كه نفسانيات ما محصول دو عامل ماشيني است : «احساس» و «تفكر» . عمل احساس سبب اخذ و دريافت تصاوير اشياء خارجي است، و عمل تفكر باعث آميختن تصاوير، و تشكيل قواي عقلي از قبيل «حافظه» و «تخيل» و «استدلال» اما عمل تفكر ناشي از عقل يا روح نيست ، بلكه تابع و ماحصل قوانين «پيوستگي» تصورات است . [6]

تا اواخر قرن نوزدهم اين كشاكش بي انتها به دو گونه حالت رواني انجاميد ؛ يكي آنها كه در حوزه عقل و ادراك ميگنجد، ديگري آنها كه غير قابل ادراك است. رسو و رومانتيك هاي پس از او نيز از تمايلات و حالات غير منطقي انسان دفاع نمودند و گفتند كه ما در زير فشار الزامات تمدني ، از اميال نهاني خود چشم پوشيده و بتظاهر تمدن آلود خود، اكتفا كرده‌ايم . هربارت و بنه كه از باطن لاشعور ( ناخودآگاه) انسان بتفصيل سخن راندند، روان را به كوهي از يخ شناور تشبيه كردند كه فقط جزئي از آن ، سر از آب برمياورد و ما بقي يعني قسمت اعظم در دل آب نهان مي ماند . شوپن هونرو نيچه شورهاي فطري و جلوه هاي رواني انسان را به هنگام روياء و خيالبافي و جنون باز نمودند .

انسان هم ، چنانكه شوپن هونر گفت : در آغاز زندگي ، لاشعور و ناخودآگاه است و پس از رشد و تكامل شخصيت نيز در مواردي مانند رويا و خيالبافي و حال اغماء از خود بيخود مي شود و از عقل بيگانه مي گردد . پس احساس حيات ، ناخودآگاه و غير عقلي است . اما ناخودآگاهي برتر از خودآگاهي است چرا كه منبع الهام و اشراق و نبوغ است . بر همين سياق جيمز روان را شامل روان خودآگاه و روان ناخودآگاه پنداشت و روان ناخودآگاه را بسي ژرف و نيرومند تلقي كرد. برگسون نيز با بينش عارفانه خويش ناخودآگاهي را شناخت و توجيه نمود . [7]

از اواسط قرن نوزدهم ، به اقتضاي تحولات اجتماعي شديد اروپا ، نحوه تفكر عوض شد . انسان كه تاكنون موجودي كمابيش ثبات طلب يا استاتيك بود ، يكسره تحول پرست و ديناميك شد . همچنان كه به شكستن سنن اجتماعي پرداخت . قشر ظاهري نظام عقلي نيز از هم پاشيد و در زير آن ، دنياي بي نظام و ناهنجاري يافت . دوره انديشه دكارتي به سر رسيد . دكارت تمام وجود انسان را منحصر به عقل اول دانست ؛ «مي انديشم پس هستم» و در پاسخ آن كلاكس چنين گفته بود : «مي خواهم پس هستم» در طي اين دوران ملوُن‌الفكر خواست و اراده لاشعور به جاي عقل و شعور نشست . از اينرو در نيمه دوم قرن نوزدهم ، شخصيت قشري عقلي و حالات رواني عادي و مقرون به عقل ، تدريجا" جاي خود را به حالات غير عادي و غير عقلي داد . حال ، دنياي دانش نيازمند كسي بود تا بيايد و بي هراس اعماق درون انسان را بكاود. روان مردم متعارف و غير متعارف را تحليل كند و با آميختن روانشناسي انسان متعارف و غير متعارف ، واقعيت وجودي آن را دريابد . فرويد اين احتياج و انتظار را بر آورد .[8]

هر چند كه علم روانكاوي (پسي كاناليز) را مديون زحمات بي شائبه فرويد هستم اما ، رسيدن به اين مقام ، بر پايه كليه نظرات  و اعتقادات بشر اوليه تاكنون ، پي ريزي شده است . شايد بتوان فرويد را چشمي بازتر و دلي آشناتر براي گردآوري و همسو ساختن عقايد و نظرات دانست : همانطور كه لويي پاستور مي گويد :

« شانس در خدمت ذهن آماده است.»

بخش اول

ضمير ناخودآگاه چيست ؟

 

آدمي از دير باز در پي شناخت ذات خويش بوده است . معرفت نفس پديده تازه و نوظهوري نيست و قدمتي به تاريخ بشريت و فرهنگ تمدن دارد . تا آنجا كه پوئيدن راه كمال و رسيدن به خوشبختي را همطراز معادل كشف قلمرو باطن به شمار آورده اند . هر چند كه معيارهاي انسان ها به لحاظ فردي و اجتماعي متفاوت هستند اما همگي ما خوب مي دانيم كه نيروي انديشه و تعقل بر ضمير ناخودآگاه هر كس حكمفرماست . ضمير ناخودآگاه يا آنچه كه از پشت چشم هاي ما بر اين دنيا مي نگرد و در لحظات سكوت و آرامش ما را در خود پناه مي دهد و در درون خود دنيايي ژرف و بي كران از احساسات عواطف و استعدادهاي كشف ناشده دارد و اين شايد تنها به خاطر درگير بودن ذهن ما به چراها و اگر هاي روزمرگي است .

دنياي دروني هر كس رابطه اي مستقيم با دنياي بيروني اش دارد . دنياي دروني سراسر ليبريز، ادراكات ، احساسات ، انديشه و نظرات كه مانند جيوه اي مايع در سرتاسر بدن دائما در حال انبساط و انقباض اند تغيير حال و هوايي دروني در افعال بيروني تصوير مي شود . و زندگي تجسمي در امتداد انديشه هاست . پس آغاز فصل را به دعايي كه مبين اين گفته‌هاست مي سپاريم .

يا مقلب القلوب و الابصار

يا مدبر الليل و النهار

يا محول الحول و الاحوال

حول حالنا الي احسن الحال

چه بسا از خود مي پرسيم : چرا دنياي عيني ما بازتاب افكار و پندارهاي ماست ؟ و اصولا" دنياي ذهني ما چيست ؟ كاربرد اراده ما تا به كجاست ؟ تأثير دنياي دروني بر سلامتي جسم‌، خلق هنر ، كشفيات بشر تا به كجا خواهد بود ؟ چرا در ميان انسانهايي با شباهتهاي ظاهري تفاوتهاي بسياري ديده مي شود ؟ و . . . تا به آنجا كه كار كرد نقش ضمير دروني ما در روند زيستن چه مي تواند باشد ؟

سئوالها در اين زمينه و بخصوص در فراگرد ضمير ناخودآگاه و كارآيي تفكر و تعقل فراوان است و حد و مرزي نمي توان براي آنها قائل شد .

بيشترين حضور ضمير ناخودآگاه در جسم هر شخص،  دستگاه عصبي خصوصا" در مغز نهفته است . مسأله روان هر شخص ارتباط تنگاتنگي با سيستمهاي اعصاب وي دارد . و سيستم اعصاب نقش موثري را در سلامتي ديگر ارگانيسمهاي بدن ايفا مي كند .

سپس سلامتي و خلاقيت در زندگي و امور ادراكي ارتباط نزديكي به روان سالم در انسان ها دارد . البته تفاوت انسانها در نوع جمع آوري اطلاعات و تبديل خلاقانه آن است كه عامل اصلي اختلاف در ميان آنهاست . كشفيات اخير در رابطه با كار مغز شروع به توضيح اين دو روند كرده است .

بخشي از تحقيقات اخير در مورد مغز انسان در اين فصل مورد بحث قرار مي گيرد .

معرفي دستگاه عصبي

«دستگاه عصبي . از مغز ، نخاع شوكي واعصاب محيطي تشكيل شده است . كار اين دستگاه كنترل و هماهنگ سازي فعاليتهاي سلولي در سرتاسر بدن مي باشد . دستگاه عصبي با واسطه انتقال امواج الكتريكي كنترل تمام بدن را انجام مي دهد . امواج الكتريكي توسط رشته هاي عصبي از مغز خارج مي شوند پاسخ به اين امواج تقريبا" در همان لحظه دريافت موج محرك ، انجام مي شود . زيرا امواج به شكل تغيير پتانسيل الكتريكي منتقل مي‌گردند[9]».

1- مغز

«از نظر معيارهاي آناتوميك مغز را به سه دسته بزرگ حفره اي تقسيم مي نمائيم

قدامي- حاوي نيمكره هاي مغزي و لوب هاي پيشاني

 مياني-حاوي لوب هاي آهيانه ، گيجگاهي و پس سري .

 خلفي-حاوي ساقه مغز و مخچه است .

مغز در جعبه استخواني محكمي به نام جمجمه ]قرار گرفته. كه[در زير جمجمه توسط سه لايه يا مننژ پوشيده شده ]است .[مننژ ها نوعي بافت همبند فيبري هستند . كه عمل حمايت ، حفاظت و تا حدود كمي تغذيه مغز را انجام مي دهند . مخ داراي دو نيم كره و چهار لب است . ماده خاكستري در سطح مغز قرار دارد و ماده سفيد بخش دروني مخ را تشكيل مي دهد . نيمكره هاي مغزي بزرگترين بخش دستگاه عصبي مركزي هستند و مسئول عملكرد و هوش و ذكاوت شخص مي باشند2».

 


1-  فرويد، زيگوند، آينده يك پندار ، هاشمي رضي ، چاپ دوم ، انتشارات آسيا، تهران (1357) ص 154تا 143.

1-آريان پور . اميرحسين، فرويديسم چاپ دوم انتشارات اميركبير. تهران (1357) ص 20و19.

2- آريان پور، همان منبع ، ص 22.

1-       آريان پور.اميرحسين.فرويديسيم .ص 22.

       [4]- آريان پور. اميرحسين . همان منبع، ص 23.

1-آريان پور ، فرويديسم، ص 24 .

1-( ر . ك ) ، فرويد، زيگموند، آينده يك پندار ، 247 ، 238 .

1- آريان پور، اميرحسين ، فرويديسم ، ص 30 .

1- آريان پور، ،فرويديسم،، ص 33 ، 32.

1- (ر.ك) برونر ، سوردارث (Broner & Suclorth)، پرستاري داخل جراحي ، دكتر مرتضي دلاورخان ، چاپ دوم ، انتشارات بشري، تهران (1372 ) ، ص 7.

2- برونر ، سورراث ، پرستاري داخل جراحي ، ص 8 .



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | pradoo | تاریخ ارسال : 13 /01 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.