نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 68 دانلود
امتیاز فایل : 42 امتیاز
بازدید : 1,603 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
بررسی رابطه بین سخت روئی و رشد اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی
بررسی رابطه بین سخت روئی و رشد اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی
تاریخ ارسال : 16 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 250.3 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 86 صفحه
امتیاز : 42




قیمت : 3,800 تومان



توضیح :
این فایل دارای فرمت word  و آماده ی پرینت می باشد.
 
 
بررسی رابطه بین سخت روئی و رشد اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
 
فصل اول                                      
 
مقدمه
 
بيان مساله                                      
 
اهميت و ضرورت تحقيق                             
 
جامعه مورد مطالعه                               
 
نمونه آماري 
 
روش آماري مربوط به فرضيه ها                         
 
فرضيه هاي تحقيق
 
سئوال مسئله                                     
 
متغيرهاي تحقيق                                  
 
تعريف عملياتي                                   
 
فصل دوم                                      
 
مقدمه                                           
 
سخت روئي                                    
 
سخت روئي و ديگر منابع مقاومت در برابر استرس              
 
مكانيزم هاي مد اخلافي سخت رويي 
 
سخت رويي و ديگر سازه هاي شخصيتي                     
 
سخت رويي و واكنش هاي فيزيولوژيك                     
 
سخت رويي و نمونه هاي مورد مطالعه
 
فصل سوم                                     
 
جامعه مورد مطالعه                               
 
نمونه آماري                                     
 
روش نمونه گيري                                  
 
ابزار تحقيق                                     
 
تاريخچه                                     
 
اعتبار از طريق هم بستگي
 
پايائي P.V.Q                                     
 
دستورالعمل پرسش نامه ارزش هاي شخصيتي                
 
معرفي مقياس
 
روش تحقيق
 
روش آماري مربوط به فرضيه ها                         
 
فصل چهارم                                     
 
جدول 1-4 نمرات خام آزمودني ها 
 
جدول 2-4 بررسي رابطه رشد اجتماعي و سخت رويي         
 
فصل پنجم                                    
 
پيشنهادات 
 
محدوديت ها                                      
 
منابع و ماخذ                                      
 
 
 
مقدمه:
 
رشد اجتماعی فرایندی است که از طریق آن فرد آگاهیها، ارزش ها، برقراری روابط اجتماعی و مهارتهای اجتماعی را کسب می کند و این اکتسابات او را قادر می سازد که با جامعه وحدت یا بدو به نحوی انطباق یافته رفتار کند. (ستوده- 1386)
 
جوانی و نوجوانی یک پدیده اجتماعی است که شامل یک دوره طلایی گذرا از مرحله کودکی به مرحله بزرگي است و آن از جامعه ای به جامعه دیگر براساس ساختار و آداب و رسوم تغییر می کند و در تاریخ بشر زمانی بوده که نوجوانی اصلا وجود نداشته است. یعنی انتقال از مرحله کودکی به مرحله بزرگسالی، درست مثل انتقال از یک روز به روز دیگر به همراه برگزاری مراسم خاصی تحقق پیدا کرده است (جمال فر، 1384).
 
اما پدیده ایی که می توان در دوران نوجوانی باعث تغییر در میزان رشد اجتماعی نوجوانان باشد نوع رفتار و کردار را فرد است که گاهی از ویژگی های شخصیتی فرد مانند سخت روئی یا کم روئی می تواند در رشد اجتماعی فرد تاثیر گذار باشد. در دوران نوجوانی گاهی اوقات پدیده ای می تواند باعث تغییر در رفتار در میزان رشد اجتماعی نوجوان شود وقتی که نوجوان به عنوان یک جوان اجتماعی دارد. اجتماعي می شود و به مسائلی مانند هویت اجتماعی، انجام هویت، فردیت اجتماعی، طرز تفکر، دوستی با همسالان، برخورد با جنس مخالف و ایفای نقش در ارتباط با والدین و مسائل دیگر می تواند در ایجاد رشد اجتماعی تاثیر گذار باشد.(گنجي، 1384).
 
سخت روئی نوعی سبک شخصیتی است که از مجموعه ایی از صفات روانی تشکیل شده است و افرادی که از این سبک شخصیتی برخوردارند در مقایسه با کسانی که در مقابل مشکلات به زانو در می آیند و تسلیم می شوند در درجه اول آن ها متناسب به فعالیت هایی که در بر می گیرند احساس تعهد می نمایند یعنی درگیری های زندگی را عمدتاً تجربه های مثبت و مفید قلمداد کرده و نسبت به آن نوعی احساس تعهد می کنند و نکته دوم این است که برای افراد سخت رو حوادث و فعالیت های روزمره چالش بر انگیزند. آنها تجربه های زندگی سرشار از معنا می دانند و برخورد با آنها را آموزنده تلقی می کنند. این در حالی است که بسیاری از رویاروئی با حوادث زندگی خسته می شوند و مسائل زندگی برای آنها ملال آور و یا حتی تهدید آمیز تلقی می شود.
 
افراد چالش طلب گاهی رویدادهای مصیبت بار را در زندگی به تجربیات ارزشمند تبدیل می کنند. بالاخره افراد سخت رو نسبت به رویدادهای زندگی احساس کنترل بیشتری می نمایند. آنها معتقدند که شخص در پيامدهاي زندگی نقش تعیین کننده ایی داشته و کم و بیش این پیامدها در قلمرو و کنترل آنها قرار دارد.
 
برخورداری از چنین نگرش هایی باعث می شود که افراد سخت رو رویدادهای محیط را به گونه ایی معنا دار ارزیابی کنند در حالی که افراد غیر سخت رو به نسبت به رویدادهای زندگی دچار احساس بیگانگی، ناتوانی و تهدید می گردند. (جمهوری ، 1383).
 
در واقع سخت روئی ساختار واحدی است که در محل یکپارچه و هماهنگ این سه مولفه سرچشمه می گیرد (قربانی ،1386).
 
بیان مسئله:
 
سخت روئی نوعی سبک شخصیتی است که از مجموعه ایی از صفات روانی تشکیل شده است. افرادی که از این سبک شخصیتی برخوردارند در مقایسه با کسانی که در مقابل مشکلات به زانو در می آیند و تسلیم می شوند.
 
سخت روئی یکی از ویژگی های شخصیتی است که به عنوان عاملی برای ارتقای سلامت تلقی می شود. کوباسا(1979). سخت روئی را ترکیبی از باورها در مورد خویشتن جوان می دانند که فرد را در برابر فشارهای بیرونی و درونی مصون می سازد. در واقع این ویژگی توانایی پردازش مناسب محرکهای درونی و بیرونی است.
 
مفهوم سخت روی را نباید صرفاً در نیروهای خاص برای تحمل فراوان فشارهای روانی خلاصه کرد بلکه وجود این مبارزه فردي در شرایط سخت بیش می برد و او را یاری می کند که وقایع  تهدید آمیز را با موفقیت بیشتری پشت سر گذارد. سخت روئی تونایی درک درست شرایط پیرامون و قابلیت تصمیم گیری مطلوب در مورد خویشتن است که جهت ارتقاء رشد اجتماعی می توان گفت که باید این افکار و روحیات سخت روئی در بین نوجوانان و جوانان ما شناخته شود و در جهت ارتقاء رشد اجتماعی با شناخت ویژگی های فردی قدمهای محکمی برداشت. (کاپلان 2008 ترجمه پور افکاری 1386)
 
اهمیت و ضرورت تحقیق:
 
پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سخت روئی و رشد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است. از نظر بسیاری از پژوهشگران افرادی که سخت روئی بالائی دارند هنگام بروز مشکل بیشتر از روش مقابله گفتاری استفاده می نمایند که این مسئله باعث کاهش رشد اجتماعی می شود. سخت روئی یک مفهوم روان شناختی است که به شیوه هایی خاص و با ثبات فرد و واکنش های او با رویدادهای استرس را در زندگی اجتماعی می توان اشاره کرد. این سازه شخصیتی از سه مولفه  1) تعهد 2) کنترل 3) چالش تشکیل شده است.
 
1 ) تعهد نشان دهنده اعتقاد فرد به ارزشمند و معنا دار بودن فعالیت هایش و احساس عمیق و در آمیختگی با این فعالیت هاست.
 
2 ) کنترل بر این عقیده است که تجارب زندگی قابل پیش بینی و کنترل است.
 
3 ) چالش اشاره دارد به اینکه تغییر در زندگی امری طبیعی بوده و فرصتی برای رشد فراهم می آورد که تمام این موارد می تواند در مسیر رشد اجتماعی نقش بسزائی داشته باشد که امید است با این پژوهش ها بتوانیم بحث رشد اجتماعی را در بین جوانان ارتقاء بدهیم و همین طور سخت روئی و نوع برخورد با آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم که این مباحث می تواند در نهاد خانواده و مراکز آموزشی مورد توجه قرار بگیرد (ستايش ، 1382)
 
Pجامعه مورد مطالعه :
 
جامعه آماری در تحقیق حاضر عبارتند از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر که بر طبق آمار بدست آمده می توان گفت که بالای 2500 دانشجوی دختر و پسر مشغول به تحصیل هستند که از تمام داشکده فنی و مهندسی انسانی و کشاورزی که از هر کدام به طور تصادفی آزمودنی هایی مورد سنجش قرار گرفته اند.
 
  Pنمونه آماري:
 
با توجه به جامعه مورد مطالعه و بر آورد کل جامعه آماری از بین تعداد مشخص شده در حدود 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده است.
 
اشخاصی که مبارزه جوئی بالائی دارند موقعیت های مثبت یا منفی را که به سازگاری مجدد نیاز دارند فرصتی برای یادگیری و رشد بیشتری می دانند تا تهدیدی برای امنیت و آسایش خویش چنین باوری انعطاف پذیری شناختی و قدرت تحمل رویداد ها و موقعیت ها مبهم و ناراحت کننده زندگی را به همراه دارد (قربانی ،1373).
 
در اولین مطالعه کوباسا(1979)، 300 آزمودنی که پست های مدیریت و سر پرستی داشتند و پرسش نامه های را تکمیل کردند که در آنها موارد زیر ارزیابی می شد:
 
1 ) رویدادهای استرس زا در زندگی در طول چند سال گذشته؛
 
2 ) بیماری هایی که فرد به آن دچار شده است؛
 
ویژگی سخت روئی نتایج این پژوهش را نشان داد. در مقایسه با آن دسته از مدیرانی که در شرایط پر استرس به بیماریهای مختلف دچار شده بودند (مدیران آسیب پذیر در برابر استرس) و آن دسته از مدیرانی که در شرایط پر استرس سالم باقی ماندند. سخت روئی تفاوت معنا دار دارد.
 
به عبارتی دیگر مدیرانی که در مولفه های تعهد، کنترل و مبارزه جوئی قوی تر بودند در شرایط پر استرس نیز بیمار نشدند (عسگری ،1381). با توجه به این که مطالعه ی اخیر یک مطالعه گذشته نگر بود. برای بررسی نقش علی سخت روئی در جلوگیری از بیماری ها انجام پژوهش آینده نگر در این زمینه کاملا ضروری بود. بر این اساس کوباسا، مدی و کاهن (1982) در یک مطالعه در آینده نگر، همان 300 مدیر را به مدت 2 سال مورد پیگیری قرار دارند. هدف آنها در این مطالعه بررسی پراش (نوسان) حاصل از سخت روئی و رویدادهای استرس و سلامتی مدیران در مطالعه ی قبلی داشتند صورت گرفت. با استفاده از تکنیک تحلیل كووارياس اثر سخت روئی رویدادها بر بیماری در حالی که اثر آنها در بیماریهای که آزمودنی ها قبلا داشتند کنترل می شد مورد مطالعه قرار گرفت.
 
نتایج نشان داد که حتی وقتی تاثیر سخت روئی و رویدادهای استرس را در بیماریهای قبلی آزمودنی ها کنترل می شود سخت روئدی در کاهش خطر ابتلا به بیماری و رویدادهای استرس را در افزایش این خطر نقش دارند در این مطالعه مشخص شد مدیران سخت رو حتی با میزان بالائی از استرس کاملا سالم باقی می مانند (عسگری ،1381).
 
 
 
سخت روئی و دیگر منابع مقاومت در برابر استرس :
 
پس از مطالعات ذکر شده کوباسا و همکارانش به بررسی مقایسه ای سخت رویی و دیگر منابع مقاومت در برابر استرس (همچون زمینه سرشتی، حمایت اجتماعی، ورزش) پرداختند.
 
هدف از این مطالعات تعیین پاسخ به این مسئله بود که آیا اثر سخت رویی در کاهش بیماریها متمایز از اثر منابع دیگر مقاومت در برابر استرس است و نیز آیا تعاملی بین این مغازه و دیگر منابع مقاومت در برابر استرس وجود دارد یا خیر. در این سری از مطالعات که روی مد گرا صورت گرفت، اثر سخت روئی با تاریخچه پزشکی خانوادگی فرد انجام تمرینات ورزشی و حمایت اجتماعی مقایسه شد. (عسگری 1381) نتایج این پژوهش ها نشان داد که در اثر سخت روئی در کاهش بیماری ها از این سه منبع مقاومت در برابر استرس متمایز است. همچنین این مطالعات مستقل بودن اثر سخت روئی را از وقوع رویدادهای استرس زا زندگی و متغیرهای جمعیت شناختی چون سن، تحصیلات، مذهب، وضعیت تاهل و سطح شغلی نشان داده اند. در این پژوهش ها، تمرینات ورزشی در استرس سلامتی موثر بودند اما این اثر از نقشی که سخت روئی در استرس و بیماری دارد متمایز است.
 
با این حال مدیرانی که هم در سازه های سخت روی و هم در انجام منظم تمرینات ورزشی نمره بالائی داشتند نشان داد. چنین نتیجه ایی نیز در مورد اثر سخت روئی و حمایت اجتماعی در محل کار مشاهده شد. این دو عامل نیز مستقل از هم عمل می کنند و بالا بودن هر دوی آنها اثر بیشتری در مقاومت افراد در شرایط پر استرس دارد.
 
اما نتایج بدست آمده در مورد سخت روئی و حمایت اجتماعی خانواده پیچیده هستند. کوباسا و پیوکشی (1981) در تبیین این یافته اظهار می دارند وقتی که یک مدیر در اثر تغییراتی که در کار و شغلش داشته است، احساس ناتوانی (نقطه مقابل کنترل) بیگانگی (نقطه مقابل تعهد) و ترس (نقطه مقابل مبارزه جوئی) می کند حمایت خانواده به عنوان ابزاری برای فرار از مشکل به جای مقابله با آن عمل می کند.
 
بنابراین ممکن است حمایت اجتماعی برای برخی افراد و در برخی شرایط . پیامدهای منفی داشته باشد. جامع ترین مطالعه کوباسا و همکارانش در مورد مقایسه ای اثر تمرینات ورزشی حمایت اجتماعی و سخت روئی در مدیرانی که رویدادهای استرس زای آنها بالاتر از میانگین بوده است نشان می دهد که وجود این منابع مقاومت در برابر استرس با کاهش نظام دار و چشمگیر احتمال بروز بیماری های همزمان با افزایش این منابع مقاومت کاهش می یابد و در سالهای بعدی نیز حفظ می شود.
 
علاوه بر این اگر چه تمرینات ورزشی و حمایت اجتماعی اثر حمایت کننده تقریباً مشابهی در مقابل بیماریها دارند. اما اثر سخت روئی در این موارد دو برابر بیش از اثر هر یک از این دو منبع مقاومت است در این مطالعه مشخص شد که اثر قوی تر سخت روئی به نسبت تمرینات ورزشی و حمایت اجتماعی در کاهش بیماری ها در سال های بعدی نیز به طور پایدار باقی می ماند ( هری ، 1990).
 
در بین این امر اظهار می دارد که تمرینات ورزشی باعث محدود شدن آسیب پذیری بدن می شود اما بر میزان استرس اثر ندارند. هم چنین حمایت اجتماعی نیز طبیعی نا پایدار و بیرونی دارد اما در مقایسه با این دو سخت روئی هم بر کاهش استرس که علت اصلی آسیب پذیری است اثر مستقیمی دارد و هم به این علت که سیستمی از باورهای درونی است. به طور نسبی پایدار است (عسگری ،1381).
 
مکانیزهای مداخلافی سخت رویی در ارتباط بین استرس و بیماری :
 
اثر مستقیم سخت روئی در افزایش مقاومت و تمایز آن از دیگر منابع مقاومت در برابر استرس این سئوال را مطرح می کند که سخت روئی از طریق چه مکانیزمی در ارتباط بین استرس و آسیب دیگری مداخله می کند؟ در پاسخ به این مسئله شیوه ارزیابی رویدادها و روش های مقابله ای افراد سخت رو در مطالعات مختلف مورد توجه قرار می گرفت.
 
رو دولت و آگوستین دوتیر (1984) نشان دادند افراد سخت رویی بالا در مقایسه با افراد با سخت روئی پائین رویداد های استرس زا را مثبت تر و قابل کنترل ارزیابی می کنند و همین امر باعث می شود تا بر انگیختگی های فیزیولوژیکی که در اثر ارزیابی منفی رویدادها ایجاد می شوند و به بروز بیماری ها منجر می گردد در افراد سخت رو کمتر باشد (زارع، 1382). (مری ،1990). در تبیین جامع تر و دقیق تری از مکانیزم مقاومت سخت روئی (که مورد ارزیابی + رویدادها را نیز در دل خود دارد) شیوه های مقابله گشتاری و واپس رونده را مطرح می کند.رفتاری است که با راهبردهای خاص یک رویداد منفی را به رویدادهای مثبت تبدیل می کند و یا جنبه های مخرب و آسیب زننده اي آن را کاهش می دهد این شیوه مقابله از دو مولفه ذهنی و عملی تشکیل می شود.
 
در مرحله ذهنی فرد رویداد استرس زا را چشم اندازی وسیع تر و با بلند نظری نگاه می کند چنین برخورد ذهنی ای با استرس باعث می شود تا آن رویداد خاص آن چنان هم ناراحت کننده به حساب نیاید.
 
حالت های فیزیولوژیکی :
 
افراد به حالتهای هیجانی و فیزیکی به عنوان منبع چهارم اطلاعات در مورد تواناییهایشان نگاه می کنند فشار روانی اغلب به عنوان شاخص های آمادگی برای شکست تفسیر می شوند همچنین خلق فرد نیز می توانند تاثیر عمده ای روی باورهای خود کار آمدی داشته باشند نوعاً خوش بینی و خلق مثبت باورهای خود کار آمدی را افزایش می دهد و نا امیدی و افسردگی، باورهای خود کار آمدی را کاهش می دهند. (کندری 1381) بر طبق نظریه بند ورا (1977) باورهای خود کار آمدی محصول فرایند پیچیده خود مجابگری است.
 
چنانکه ذکر شد در نظریه بند ورا 4 منبع اطلاعات مهم تر از همه به نظر می رسند با توجه به این 4 منبع می توان نتیجه گرفت که تنظیم رفتار به وسیله اهداف از پیش تعیین شده  و آگاهانه نمی باشد این تعیین هدف شخص تحت نفوذ خود ارزیابی فردی قرار می گیرد (کندری 1381) انسان ها تلاش می کنند تا اهدافی را بر گزینند که می دانند توانایی انجام آنها را از انتخاب اهداف فراتر از توانایی خود اجتناب می ورزند. (کندری 1381).
 
تاثیر زمینه های فرهنگی و اجتماعی روی باورهای خود کار آمدی :
 
بند ورا (1986) مشاهده کرد که تعدادی از شرایط وجود دارند که تحت آنها باورهای خود کار آمدی نمی توانند تاثیر پیش بینی کننده و میانجی گری را در کار کرد انسان انجام دهند. برای مثال در سیستم های با ساختار متعصبانه دانش آموزان ممکن است دریابند که مقدار تلاش مهارت آمیز برای نتایج طراحی شده فراهم نمی آورند در چنین مواردی ممکن است مهارت ضروری و خود کار آمدی بالا را دارا باشند ولی دست به کار نشوند به این دلیل که فاقد مشوق های ضروری هستند هم چنین در صورتی که مدارس فاقد معلمان موثر و تجهیزات ضروری و منابع مورد نیاز برای رسیدن دانش آموزان به عملکرد مناسب باشد خود کار آمدی روی عملکرد تاثیر نمی گذارد.
 
بند ورا معتقد است زمانی که فشارهای اجتماعی و منابع نا مناسب در عملکرد تحصیلی مداخله کند خود کار آمدی ممکن است عملکرد های واقعی تجاوز کند زیرا مشکل نداستن آنچه باید انجام دهند نیست بلکه مشکل این جاست که آنها توانایی انجام آنچه را می دانند ندارند. (مژدهی 1381) . به نظر می رسد در برخی مفاهیم اساس نیاز به تجدید نظر داشته باشد. تفاوت های مفهومی بین خود کار آمدی و خود پنداره همیشه روشن نیست. اهمیت این موضوع از این جهت است که ویژگی های هر یک از سازه ها فهمیده شود خود کار آمدی و خود پنداره در دیدگاههای نسبتاً مختلفی به خود نشان می دهند.خود کار آمدی عبارت است از قضاوت نسبت به توانایی برای عملکرد در یک تکلیف یا مشغول شدن در یک فعالیت است در صورتی که خود پنداره عبارت است از توصیف شخص از خود ادراک شده به همراه قضاوت ارزشی و خصوصاً بستگی به این دارد که چگونه یک فرهنگ یا ساختاری به اسنادهایی که افراد احساسات خود ارزشی را به آن متکی کرده اند ارزش می دهد. (مژدهی 1381)
 
نقش باورهای خود کار آمدی در انگیزش رفتار و انتخاب آگاهانه :
 
باورهای خود کار آمدی شخص در نظم دهی انگیزش فرد نقش مهمی ایفا می کند. مطالعات متعدد نشان داده است که باورهای به طور کلی و باورهای خود کار آمدی به طور اخص در نظم دهی انگیزش و هدایت عمل و رفتار انسان مکانیزم کلیدی و با ارزشی است (حسن آبادی 1380) بند ورا (1991 - 1993) میان سه نوع بر انگیزاننده شناختی و باورها خود کار آمدی ضمن تفاوت قائل شدن ارتباط بر قرار کرده است . اسناد علی در نظریه اسناد انتظارات پیامد در نظر به ارزش و تعیین اهداف آگاهانه در نظریه هدف او بر انگیزننده ها شخص شناختی را به صورتی که در شکل زیر است آورده :
 
انتطارات پیامد ‰  بر انگیزاننده شناختی پیش نیاز   عملکرد‰      باورهای علی 
 
افرادی که خودشان را سطح بالای اثر بخشی می پندارند شکست هایشان را به تلاش نا کافی نسبت می دهند و بر عکس آنهایی که به توانایی خود شک دارند کوشش خود را کاهش داده و به سرعت راه حل های سطح پائین تر را انتخاب می نمایند (شوسترداون 1377) در نظریه انتظار به ارزش انگیزش به وسیله این انتظار که رفتار پیامد خاص را ایجاد خواهد کرد و این پیامد دارای ارزش است نظم دهی می شود همان طور که افراد درباره نتایج احتمالی عملکرد شان می اندیشند به باورهایشان درباره آنچه انجام دهند نیز فکر می کنند (مژدهی 1381)
 
هدف آگاهانه نیز با باورهای خود کار آمدی افراد در ارتباط متقابل رفتار به وسیله اهداف از پیش تعیین شده بر انگیخته و هدایت می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اهداف چالش بر انگیز، انگیزش فرد را افزایش می دهد (حسن آبادی 1380) افراد بر این که روی عملکرد خود درباره کار آمدی خود قضاوت کنند. تحت تاثیر عواملی مختلف قرار می گیرند، سختی کار میزان تلاش شرایط مطلوب نا مطلوب میزان کمک بیرونی کرد دریافت کرده اند حالات عاطفی و بدنی آنها ضمن انجام کار و چگونگی شکست و موفقیت آنها از جمله این عوامل است و هم چنین نگرش مثبت یا منفی فرد به خود و نحوه فراخوانی موقعیت و شکست ها، قضاوت درباره خود کار آمدی را تحت تاثیر قرار می دهد (حسن آبادی 1380) باورهای افراد درباره لیاقت هایشان بر میزان فشار روانی، افسردگی و اضطرابی که در موقعیت های تهدید آمیز تجربه می کنند اثر گذار است کسانی اعتقاد دارند می توانند این فشارهای بالقوه را تحت کنترل خویش در می آورند.
 
جامعه آماری در تحقیق حاضر عبارتند از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی ابهر که بر طبق آمار بدست آمده می توان گفت که بالای 2500 دانشجوی دختر و پسر مشغول به تحصیل هستند که از تمام دانشكده فنی و مهندسی انسانی و کشاورزی که از هر کدام به طور تصادفی آزمودنی هایی مورد سنجش قرار گرفته اند.
 
  Pنمونه آماري:
 
با توجه به جامعه مورد مطالعه و بر آورد کل جامعه آماری از بین تعداد مشخص شده در حدود 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده است.
 
Pروش نمونه گیری :
 
روش نمونه گیری در تحقیق حاضر از نوع تصادفی –ساده است. که با کد گذاری بر روی دانش جویان از روی شماره دانشجویی تعدادی به عنوان نمونه انتخاب گردیده و انتخاب نمونه ها به صورت تصادفی بوده است و بعد آزمون بر روی آنها اجرا گردیده است.
 
Pابزار تحقیق :
 
ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل :
 
پرسش نامه ارزش های شخصیتی (P.v.q) سخت روئی
 
 
 
تاریخچه :
 
در دوره ای از تاریخ روان سنجی، عقیده بر این بود که نگرش های اجتماعی شامل چندین ماهیت است که نمی توان آنها را شناخت و اندازه گیری کرد. هر دم مطمئن بودند که تنها روان سنجی که توانست این اندازه گیری را انجام دهد (ترستون 1959 –Turs toue) بود. حدود قرن 20 از زمانی که ترستون این دیدگاه را ارائه داد پیشرفت قابل ملاحظه ایی در مفهوم ارزش و اندازه گیری آن رخ داده است. در حال حاضر متفاوت از نگرش ها و باورها مورد بررسی قرار می گیرند آنها یگانه بعد انگیزشی را تشکیل می دهند اگر چه این زمان هیچ کدام از روان شناسان اجتماعی در تعریف ارزش هم رای نیستند اغلب آنها بر این عقیده اند که ارزش مفهومی مطلوب از هدفها، آرزوها و عنایت ها یا شیوه های عملی است که رفتار انتخابی بشر را می سازد.
 
از زمانی که ترستون ثابت کرد که ارزش ها را به وسیله روش های سنجی و به کمک دستگاه غیر فیزیکی مناسب می توان سنجید تلاش هایی به منظور سنجش ارزش ها انجام گرفته است. کوشش های آلپورت –ورنون (1931) ، (پریکر - 1952) ، (گوردون 1956) ، (چارلز موریس - 1957) ، (روز بندگ - 1657) ، (دبلیو دینس) ، (ساپر 1961) نیز قابل توجه است. در این کشور اغلب محققان مطالعه ارزش های الپورت –وردونی و لیذزی . را به انگیلسی و یا زبان های بومی برگردانده اند.
 
از افراد برجسته دیگر می توان (اجا - 1984) (آهلو والیا - 1981) وروها را نام برد. آزمون های دیگر از مورد ارزش ها به وسیله (یوپادهیا یا - 1978) ، (اگر اوال - 1979) ، (چاوهان و آروارا - 1981) ، (باتوال - 1986) ، (اگر اوال - 1986)، (کاریتار 1982) و همین طور توسط (بهار گاوا - 1985) صورت گرفت. سالهاست نیاز به اندازی برای سنجیدن ارزش های بشری در محیط اجتماعی فرهنگی و بومی این کشور احساس می شود. این ابزار کنونی «پرسش نامه های ارزش های شخصتی» (P.v.q) تلاش در این راستاست.
 
(خانم جی، پی، شری، و آقای دکتر آر، پی، روما)
 
اعتبار P.V.Q:
 
اعتبار یک ابزار معمولاً توانایی آن برای سنجش هدف مورد اندازه گیری تعریف شده است. P.V.Qبرای سنجش ارزش های شخصی طرح می شود. بنابراین این سند اعتبار پرسش نامه در این مسئله که بهره یک فرد در یک ارزش مثلاً ارزش مذهبی با میانگین آن به دست آید که در حقیقت شاخص تصور مطلوبیت او از انگیزه مذهبی در انتخاب کردن از میان تناوب های موجود در شرایط مربوطه است. ممکن است گفته شود ابزار لازم است تا ادعای آن را مطالعات گوناگون جمع می شود. چندین مدرک همزمان برای یک ابزار لازم تا ادعای آن را توجیه کند اما تا کنون فقط اسناد تجربی که ملاک 10 مقیاس ارزشی است جمع آوری شده است (خانم جی، پی، شری، و آقای دکتر آر، پی، روما).
 
اعتبار از طریق هم بستگی :
 
اگر چه می گویند ضرایب اعتبار مزینده هستند و نباید آنها را پذیرفت اما ثابت شده شاخص های اعتبار مفید هستند به شرطی که نا همگنی نمونه و دیگر عوامل در به دست آوردن آنها حفظ شود. اعتبار P.V.Qاز طریق سلسله ارزش های نمونه از 20 دانشجوی روان شناسی دوره لیسانس سال های بالا به دو روش بدست آمد. آنها ابتداP.V.Qرا اجرا کردند و سپس از آنها خواسته شد ارزش های ده گانه را رتبه بندی کنند. 10 ارزش بر طبق مفاهیم P.V.Qبه طور عملیاتی تعریف شدند.
 
دو سلسله مراتب به هم منطق شدند رتبه ضریب همبستگی 64% بدست آمد این هم بستگی در سطح 5% معنا دار است (DF = 8) بنابراین می توان گفت که P.V.Qابزار کاملاً معتبری است که سلسله مراتب ارزش های یک گروه را تعیین می کند. در این جا ممکن است اظهار شود که مدارک بالا از اعتبار P.V.Qکاملاً قوی است. (خانم جی، پی، شری، و آقای دکتر آر، پی، روما).
 
 
پایائی P.V.Q:
 
به طور کلی پایائی یک ابزار به عنوان نسبت واریانس واقعی به واریانس بدست آمده نمره ها (Guiford) تعریف می شود مولفه خطای واریانس نمره ها با ابزار پایا صفر است هیچ خطایی در اندازه گیری نیست. بنابراین پایائی یکی از مهم ترین ویژگی های یک ابزار است که نشان می دهد یک ابزار موقع اندازه گیری تا چه حد دقیق عمل می کند. دو شاخص پایائی P.V.Qمشخص شد اول آنکه پایائی آن توسط روش Hoytبا استفاده از تحلیل واریانس که همان روش کو در ریچاردسون است موثر ولی کم زحمت تر بود تعیین شد ثانيا پایانی آزمون –مجدد که یکی با فاصله 11 ماه و دیگری بعد از دو ماه دیگر انجام شد آن تعیین کرد.
 
بنابراین در حال حاضر سه همبستگی پایائی برای P.V.Qموجود است. مشاهده می شود که همبستگی های پایائی بدست آمده پس از یک فاصله زمانی سه ماهه نسبتاً بالا هستند با وجود اینکه ضریب های پایائی بالاتر با کاهش خطایی معیار خود دقت اندازه گیری را افزایش می دهد اما در زمینه متغیر های شخصیتی غیر عقلی می تواند با دقت اندازه گیری در زمینه های هوش و پشرفت باشد. گیلوزد 1954 می گوید برای انتخاب ابزار حتی اگر ضریب پایائی آن 50% هم باشد ایرادی ندارد با توجه به این موضوع پایائی P.V.Qمناسب به نظر می رسد.
 
در روش تحلیل واریانس تعیین پایائی ضرایب پایائی دامنه اش از حد پائین به بالا را نشان می دهد. این شاخص های پایائی مقیاس های مختلف ارزش P.V.Qنیز رضایت بخش است. در ارزیابی پایائی واقعیت این است که این ضرایب همبستگی به نا همگنی نمونه دارند و هم چنین اینکه متغیرهای اندازه گیری یک مجموعه برای پیش 
 
 
 
منابع و مآخذ
 
1 ) آناستازی (1371) روان آزمایی، ترجمه م، ن، براهنی (1371) تهران؛ انتشارات تهران؛
 
2 ) آزاد، حسین (1378) آسیب شناسی روانی، 2، چاپ دوم، تهران : انتشارات بعثت؛
 
3 ) بیاضی، حسین (1375) بررسی ارتباط بین تیپ های شخصیتی سخت رویی استرس و بیماری کروندی قلب پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس؛
 
4 ) جمهوری، فرهاد (1380) بررسی رابطه سخت رویی و گرایش به افسردگی و اضطراب در بین زنان و مردان دانشجوی دانشگاه تهران، پایان نامه دکتری، علامه طباطبایی؛
 
5 ) جی، پی، شری و آر، پی، روما (1994) پرسش نامه ارزش های شخصیتی PVQ، مترجم ابوالفضل کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران : روان تجهیز سینا، طراح و تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی و روان شناسی و توان بخشی؛
 
6 ) حسن آبادی، حمیدرضا (1380) بررسی باورهای معرفت شناسی و باورهای خودکارآمدی دانش آموزان و دانشجویان دختر و پسر شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران؛
 
7 ) حمیدی پور، رحیم (1377) رابطه جو مدرسه با کارآمدی شخصی مشاوران مدرسه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم؛
 
8 ) دلاور، ع (1380) مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد؛
 
9 ) زارع، ع 1383، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، انتشارات ویرایش؛
 
10 ) زارع، مهدی (1382) مقایسه رابطه حمایت اجتماعی، سخت رویی با فرسودگی شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی؛
 
11 ) شوستر داون (1377)، نظریه های شخصیت، مترجمان : یوسف کریمی و همکاران تهران، نشر ارسباران؛
 
12 ) صدرالسادات، سید جلال، شمس اسفند آباد، حسن 1380 عزت نفس در افراد با نیازهای ویژه تهران، انتشارات بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستس و توان بخشی؛
 
13 ) عبدی نیا، محمد دلیر 1377 بررسی رابطه خودکارآمد، جهت گیری هدفی و راهبرهای خودگردان پایان نامه کارشناس ارشد، دانشگاه تهران؛
 
14 ) عسگری مصطفی (1381) بررسی رابطه سبک دلبستگی و سخت رویی با آمادگی به اعتیاد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی؛
 
15 ) قربانی، نیما 1373 ارتباط سخت رویی، الگوی رفتاری تیپ Aو رفتار مستعد بیماری کرونروی قلب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس؛
 
16 ) کندری، مجید 1381 مقایسه باورهای خودکار آمدی دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شاخه نظری و فنی و حرفه ای شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران؛
 
17 ) مژدهی، محمدرضا 1381 مقایسه باورهای خودکارآمدی دانش آموزان شاخه نظری و فنی و حرفه ای و دانش، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی؛
 
18 ) نصفت، م (1371) اصول و روش های آمار، تهران : انتشارات تهران، چاپ هفتم؛
 
 
 
19 ) مجله صبح و زندگی (1385)، شماره 32، حمیدرضا موسوی، سال دوم، نیمه دوم خرداد؛ 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.