جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این پایان نامه آماده پرینت می باشد
این فایل قابل ویرایش است
چكيده:
اینترنت و فضای مجازی[1] منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستند. با تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی در عرصههای مختلف زندگی انسانها رخ دادهاست، تعلیم و تربیت نیز از این قاعدهی تغییرات مستثنی نیست. در عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شدهاند و نمیتوان یکی از این دو را بدون دیگری به راحتی به دست آورد. فضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار میدهد و با ویژگیهایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن[2] و... قابلیتهای زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار می دهد. اصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی[3] و ... اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک[4] دارد که در مقابل آموزش سنتی[5] و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف است. در آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی، مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل میشود و به حجم و محتوای دانش اضافه میشود و یا در آن تغییراتی ایجاد میشود. این ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور[6] است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در ان عمل میکند، از ویژگیهای و قابلیتهای فضای مجازی برای عملکردش استفاده میکند.
مسئله اصلي در آموزش امروز دسترسي به اطلاعات بيشتر نيست در حقيقت يکي از چالشهاي دانشجويان، معني بخشيدن به حجم محتوايي است که با آن روبه رو ميشوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات است. به خاطر انفجار اطلاعات و پيشرفتهاي همراه با آن در ارتباطات به رويکردهاي جديد نياز داريم.[7]
در حقيقت ياد گيري الکترونيکي باعث شدهاست که متوجه بعضي از نقصهاي فعلي آموزش مانند سخنرانيهاي طولاني بشويم يادگيري الکترونيکي تواناييهاي منحصر به فردي در پشتيباني از ارتباط غير همزمان و مشارکتي در محيط آموزشي پويا و با قابليت سازگاري دارد. ايجاد اجتماع آموزشي نقاد و مشارکتي بخشي جدا نشدني از آموزش عالي است. توانايي ياد گيري الکترونيکي قابليت برقراري ارتباط بين افراد به صورت شخصي و گروهي را دارد. يکي از ديدگاههاي معمول و مورد قبول که به وسيله يادگيري الکترونيکي عمليتر شدهاست، اين است که آموزش مفاهيم سطح بالاتر ناگزير گفتگوهاي زيادي را ايجاد ميکند. پژوهش در محيط آموزشي چهره به چهره و مبتني بر رسانه مزاياي به کار گيري ياد گيري مشارکتي را در پشتيباني از سطوح بالا اثبات ميکند.[8]
مسئله و سئوال اصلي در اين مقاله بررسي ميزان تعامل پذيري آموزش از راه دور است و درك اين مطلب كه در محيط آموزشي مجازي به علت اينكه تعاملات از نوع رو در رو نيست آيا اين امر در ميزان يادگيري فراگيرندگان تاثير دارد يا خير؟
فهرست
مقدمه...........................................................................................................................1
فصل اول: آموزش الكترونيكي
1-1- آموزش الكترونيكي...................................................................................................6
1-1-1- تعريف آموزش الکترونيکي............................................................................................. 6
1-1-2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی در تجارت..............................................................8
1-2- مزاياي آموزش الکترونيکي....................................................................................13
1-2-1- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه مدير......................................................................15
1-2-2- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه استاد.....................................................................16
1-2-3- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه توليدکنندگان محتواي آموزشي................................16
1-2-4- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه دانشجو..................................................................18
1-3- محدوديتهاي آموزش الکترونيکي.......................................................................19
1-4- روشها و ابزارهاي آموزش الکترونيکي................................................................20
1-4-1- تلويزيون آموزشي........................................................................................................21
1-4-2- ويديوکنفرانس تعاملي ................................................................................................ 22
1-4-3- آموزش مبتني بر رايانه ((Computer Based Training...................................................24
1-4-4- آموزش مبتني بر اينترنت و وب....................................................................................26
1-5- سيستمهاي مديريت در آموزش الکترونيکي (مديريت آموزشي)..................29
1-5-1- تعريف سيستم مديريت آموزشي(SystemLMS ( Learning Management....................29
1-5-2- سيستم مديريت محتوا.................................................................................................32
1-5-2-1- استاندارد در سيستم مديريت محتوا.......................................................................34
1-5-2-2- بستههاي آموزشي قابل استفاده مجدد (RLO( ReusableLearning Objects...............35
1-5-3- سيستم مديريت محتواي یادگیری ......................................................................35
1-5-4- سيستمهاي مديريت آموزشي نوين ..............................................................................39
1-5-5- انتخاب سيستمهاي مديريت آموزشي............................................................................43
1-5-6- ابزارهاي توسعه استراتژي مداوم آموزشي.......................................................................47
1-5-7- سيستم پشتيباني عملکرد الکترونيکي ..........................................................................48
فصل دوم: استانداردسازي
2-1- استانداردسازي در آموزش الکترونيکي...............................................................50
2-1-1 ضرورت استانداردسازي..............................................................................................50
2-2- استانداردهاي مطرح در آموزش الکترونيک........................................................52
2-2-1- استانداردهاي متاديتاوInteroperability.......................................................................52
2-2-2- استانداردAICC.........................................................................................................53
2-2-3- استانداردIEEE LTSC................................................................................................56
2-3- برخي موسسات استانداردسازي.............................................................................60
2-3-1- موسسه IMS( (Instruction Management System....................................................60
2-3-2- موسسه ADLSCORM((Advanced Distributed Learning.........................................61
2-3-3- Dublin Core..............................................................................................................61
2-3-4- ARIADNE(اتحاديه آموزش از راه دور و ايجاد مرجع و شبکههاي توزيع براي اروپا).........................62
فصل سوم: پيادهسازي
3-1- پيادهسازي و عملياتي کردن آموزش الکترونيکي.................................................65
3-2- نيازهاي قابل بررسي در آموزش الکترونيکي.........................................................66
3-3- مراحل عملي تحقق آموزش الکترونيکي ..............................................................69
3-3-1- انواع روشهاي ارزيابي ...................................................................................................71
3-4- مراحل پياده سازي آموزش الکترونيکي.................................................................73
3-4-1- آماده شدن براي آموزش الکترونيکي...............................................................................73
3-4-2- تعيين استراتژي ..........................................................................................................75
3-4-3- انتخاب فناوري و محتوا..................................................................................................77
3-4-4- معرفي و ارائه آموزشي الکترونيکي به همه افراد سازمان....................................................89
3-4-5- گسترش پيادهسازي سيستم به همه موسسات وابسته.......................................................91
3-4-6- ارزيابي و گزارش کردن نتايج پيادهسازي سيستم .............................................................92
فصل چهارم: نتيجهگيري
نتيجهگيري............................................................................................................................94
مراجع و منابع.......................................................................................................................95
مقدمه
عصر کنوني را عصر ارتباطات، عصر انفجار اطلاعات، عصر فراصنعتي، عصر دانش و غيره ناميدهاند. در اين عصر، قافله دانش و فناوري با سرعتي باورناپذير و شگفت انگيز پيش ميرود و اگر جوامع بخواهند همپاي اين قافله راه بسپارند، بايستي حرکت کُند و سنتي خويش را کنار گذاشته و آهنگي تند و سريع براي گام برداشتن اختيار کنند که اگر جز اين باشد از قافله باز ميمانند و اين به مفهوم گسستن حلقه ارتباط ايشان با ديگر جوامع و انزواست. در اين چرخه تحولات و پيشرفت فناوري، آنچه بيش از همه جوامع بشري را تحت تاثير قرار داده، ظهور فناوري ارتباطات و اطلاعات (Information &Communication Technology(ICT)) است. اين فناوري نظريه مک لوهان را مبني بر کوچک شدن جهان و ايجاد دهکده جهاني محقق کرده و به گونه اي باورنکردني، فاصلهها را از ميان برداشته و ارتباطات را بسيار سهلتر از پيش در سطح جهان برقرار ساخته است. همزمان با تغييرات سريع فنون و مهارتها و ظهور پديدههاي نوين در فناوري اطلاعات و تأثير آنها بر شيوهها و روشهاي زيستن، فرايند آموزش نيز که يکي از ارکان اساسي و بنيادين جوامع است متحول و دگرگون شدهاست. در عصر سقراط آموزش به روش استاد و شاگردي بود. مهارتها و فنون تنوع چنداني نداشت و روشهاي گوناگون آموزش ناشناخته بودند. در روش شاگرد و استادي ابزار خاصي براي ارزيابي فراگير (شاگرد) وجود نداشت و آموزش کاملاً به شرايط فراگير استاد و محيط بستگي داشت. منطق ارسطويي، مکاشفه و ديالکتيک سقراطي مبناي مباحث بيشتر مدارس بود. پس ازاين دوران، آموزش به روشهاي معمول و متداول کنوني و با تدريس آموزگار در مکاني مشخص و با حضور بيش از يک يا دو شاگرد شکل گرفت. به تدريج با گسترده شدن جوامع و براي ايجاد امکان تعليم و تعلّم در مناطق دورافتاده و غيرقابل دسترس يا براي افرادي که به علل مختلف امکان حضور در جايي مشخص براي يادگيري را نداشتند « آموزش از راه دور » به وجود آمد.
آموزش از راه دور سابقهاي نسبتاً طولاني دارد. تقريباً در اواسط دهه ١٨٠٠ ميلادي نخستين مدارس مکاتبهاي در اروپا به وجود آمد که از طريق پست به آموزش تند نويسي و زبانهاي خارجي ميپرداختند. اين شيوه آموزشي همپاي ديگر علوم و فناوريها پيشرفت کرده و هم اينک تا حد استفاده از انواع فناوريها و محصولاتي چون رايانه، مخابرات و فناوريهاي شبکهسازي ديجيتال گسترش يافته و به آموزش الکترونيکي)electronic Learning (e-Learningمنجر شده است. آموزش الکترونيکي، همچنان که از نامش بر ميآيد، شامل همه آموزشهايي است که با استفاده از ابزارهاي الکترونيکي اعم از صوتي، تصويري، رايانهاي، شبکهاي و غيره انجام ميشود. آموزش الکترونيکي پديدهاي جديد و نو در دنياي امروز است که هنوز در بسياري از نقاط جهان ناشناخته است يا شناخت اندک و مبهمي از آن وجود دارد. در صورتي که آموزش غيرحضوري يا آموزش از راه دور، سالهاست که به لحاظ تحولات و تغييرات ساختار اجتماعي و فرهنگي جهان معاصر در عرصه آموزش و يادگيري وارد و نهادينه شدهاست. در حقيقت آموزش الکترونيکي يکي از شيوههاي آموزش از راه دور است. بنابراين ابتدا به شناخت تاريخچه آموزش از راه دور يا آموزش غيرحضوري ميپردازيم. تاريخچه اين روش آموزشي نمايانگر اين واقعيت است که توسعه و تکامل فناوري آن به سهولت ميسر نشده و دستيابي به وضعيت فعلي، مستلزم گذار از مسيرهاي تاريخي متفاوتي بودهاست. همان طور که اشاره شد، آموزش غيرحضوري در واقع با آموزش مکاتبه اي در اواسط دهه ١٨٠٠ ميلادي آغاز شدهاست. هم اکنون نيز در نقاط مختلف دنيا از جمله در ايران از اين شيوه آموزشي براي تحصيل و يادگيري استفاده ميشود، اما سابقه بهرهگيري از آموزش غيرحضوري مبتني بر فناوري، به اوايل دهه ١٩٠٠ ميلادي باز ميگردد. ابزارهايي مانند اسلايد و تصاوير متحرک با توليد و توسعه وسايل سمعي بصري، به عنوان ابزار کمک آموزشي به کلاسهاي درس راه يافت و ظهور صنعت تلويزيون نقطه عطفي در روند تکاملي آموزش از راه دور پديد آورد. به عبارت ديگر، سبب شد که نظريهپردازان و متخصصان آموزش، ازفضاي سنتيِ آموزش مکاتبهاي خارج شده و به موازات آن از تلويزيون براي آموزش استفادهکنند. عليرغم اينکه نتيجه مطالعات انجام شده در ١٩٥٦ در امريکا نشان ميداد که ميزان موفقيت دانش آموزاني که در کلاس درس از تلويزيون استفاده کردهاند و کساني که با دو روش مکاتبهاي و تلويزيوني آموزش ديدهاند، تفاوت چنداني نداشتهاست، اما راهاندازي و تجربه چند برنامه ابتکاري آموزش تلويزيوني در اوايل دهه شصت منجر به تأسیس ايستگاههاي جديد تلويزيون آموزشي و استفاده مدارس ازسيستم تلويزيون مدار بسته در امرآموزش شد. تا سال ١٩٧٢ در امريکا تعداد ايستگاههاي تلويزيوني براي آموزش به ٢٣٣ ايستگاه رسيد و دانشگاههاي اوهايو، تگزاس و مريلند نخستين دانشگاههايي بودند که موفق شدند با راه اندازي يک شبکه تلويزيوني، تمام دانشجويان را تحت پوشش قرار دهند. همچنين توجه بسياري از دانشگاههاي ديگر نيز به تأثیر استفاده از تلويزيون جلب شد.
در دهههاي اخير، گستره فعاليت در زمينه آموزش و يادگيري نيز چون ديگر فعاليتهاي علمي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و غيره، از توسعه و پيشرفت سريع فناوري و ظهور پديدههايي چون ماهواره، رايانه، اينترنت و غيره متأثر و دگرگون شدهاست. پيدايش سيستمهاي پردازشِ داده-رایانه- با سابقهاي بيش از سه دهه و توسعه صنعت نيمه هاديها، سبب شدهاست که رايانه از انحصار سازمانها و مراکز خاص خارج و در بسياري از عرصههاي کاربردي اجتماعي و فردي وارد شود؛ به گونهاي که در دهه نود، در بسياري از کشورهاي پيشرفته صنعتي، حتي مدارس ابتدايي هم مجهز به امکانات رايانهاي متناسب شدند. اختراع و توسعه رايانه، ايجاد شبکههاي رايانهاي و پس از آن ظهور پديده اينترنت را در پي داشت. اينترنت که در ١٩٦٩، در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف« آرپانت » پا گرفت، بسيار سريع رشد کرد. هيچ کس گمان نميکرد اين شبکه اطلاع رساني در سال ٢٠٠٠، صاحب ١٨٠ ميليون کاربر باشد. سرعت و شتاب اين رشد به گونهاي بود که به حدود ٥٠٠ ميليون کاربر در سال ٢٠٠٣ بالغ گرديد.
اين توسعه سريع فناوري اطلاع رساني به همراه عوامل ديگري چون تبديل جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي، تغييرات جمعيتي، جهاني تر شدن فعاليتهاي حرفه اي، گسترش نيروهاي بازار در محدوده آموزش و به عبارت ديگر تجاري شدن مقوله آموزش، همه و همه، تأثيرات شگرف و چشمگيري در امر آموزش داشتهاند. اینترنت، دنياي جديدي است که با دوره هاي مکاتبه اي دنياي آموزش مبتني بر وب (Web Based Training) سالهاي گذشته تفاوت بسيار دارد و فرصت دوبارهاي براي کساني که امکان دسترسي به آموزشهاي متعارف را نداشته يا در آنها موفق نبودهاند، فراهم ميسازد. درابتداي امر، هرچند کشورهاي اروپايي وآمريکايي با ديد وسيعتر و هوشيارانهتري با اينترنت برخورد کردند و سرعت توسعه اينترنت در اين کشورها بسيار بيشتر از کشورهاي آسيايي بود، اما بالاخره آسيا نيز در ١٩٩٩ با امکانات و تواناييهاي اينترنت بيشتر آشنا شد و در پي توسعه کاربردهاي آن برآمد. افزايش روزافزون فروش رايانههاي شخصي و نيز تعداد کاربران اينترنت در آسيا مؤيد اين ادعاست. اکنون بهتر است که کمي هم به تاريخچه آموزش الکترونيک در ايران بپردازيم. تاريخچه آموزش الکترونيکي در ايران به زمان بهرهگيري از ابزارهاي کمک آموزشي سمعي بصري شامل نمايش اسلايد و فيلمهاي آموزشي در کلاس درس باز ميگردد. پس از آن، تلويزيون به عنوان رسانه آموزشي مورد توجه قرار گرفت و تلويزيون آموزشي ملي ايران به طور رسمي به امر آموزش همگاني در سراسر کشور پرداخت. پس از ورود صنعت رايانه به ايران و رشد و نفوذ رايانههاي شخصي در ميان اقشار مختلف فرهنگي اجتماعي، فعاليت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه نيز آغاز شد. اين امر با توليد لوحهاي فشرده آموزشي آغاز شده و بيش از ده سال است که در اين زمينه فعاليت ميشود. در حال حاضر، صدها شرکت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه فعاليت ميکنند که کيفيت محصولات بيشتر آنها تقريباً در حد استانداردهاي جهاني است. برخي از توليدکنندگان در نمايشگاههاي بين المللي غرفه دارند و حتي فروش آنها در خارج از کشور بيش از داخل است. به علت مشکلات زيرساختي و اينترنتي در کشور، هنوز اقدام جدي در مورد آموزش مبتني بر وب صورت نگرفتهاست.
به طور کلي، از نيمه دوم سال ١٣٨٠ به بعد، رويکرد به اين مقوله، جديتر و فعاليتهاي عملياتي درزمينه آموزش اينترنتي و بهرهگيري از پهناي باند مخابراتي براي ارائه دورههاي آموزشي در گوشه و کنار کشور آغاز شدهاست. در اين زمينه، جمعي از استادان و کارشناسان دانشگاههاي مختلف کشور در شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، شيراز و ديگر شهرها گامهايي برداشتهاند.
این پایان نامه آماده پرینت می باشد
این فایل قابل ویرایش است