نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 11 دانلود
امتیاز فایل : 24 امتیاز
بازدید : 686 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
مقایسه سلامت روانی خانواده در بین افراد دارای شغل دولتی و آزاد مردان حدود سنی 35 ساله
مقایسه سلامت روانی خانواده در بین افراد دارای شغل دولتی و آزاد مردان حدود سنی 35 ساله
تاریخ ارسال : 20 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 146.3 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 117 صفحه
امتیاز : 24




قیمت : 5,000 تومان



توضیح :
این فایل دارای فرمت word و همچنین دارای پرسشنامه می باشد.
 
 
 
موضوع:
 
مقایسه سلامت روانی خانواده در بین افراد دارای شغل دولتی و آزاد مردان حدود سنی 35 ساله
 
 
 
چكيده                                
 
فصل اول:كليات تحقيق  
 
مقدمه
 
بيان مساله 
 
اهداف تحقيق
 
تعاريف عملياتي و نظري و اثرها و مفاهيم  
 
فرضيه تحقيق
 
فصل دوم:ادبيات و پيشينه ي تحقيق                     
 
تعريف  
 
تاريخچه  
 
مختصري درباره تاريخچه بهداشت رواني در ايران                
 
اهميت دامنه حدود و زيانبخشي بيمارايهاي رواني در جامعه   
 
علل افزايش و شيوع بيماريهاي رواني  
 
تفاوتهاي فردي در كار 
 
جنبه هاي تفاوتهاي فردي 
 
تفاوتهاي فردي در عملكرد شغلي   
 
روشهاي سنجش تفاوتهاي فردي  
 
شيوه هاي سنتي انتخاب كاركنان 
 
كاربرد روانشناسي و روشهاي علمي در گزينش
 
فرضيه هاي مربوط به فرد و شغل   
 
آزمونهاي استخدامي
 
مراحل برنامه آزمونهاي استخدام داوطلبان شغل 
 
موارد بررسي در تجزيه و تحليل شغل  
 
ايجاد فرضيه   
 
تعيين معيارها                            
 
اجراي آزمون 
 
بررسي نتايج آزمون و تصميم گيري                      
 
فصل سوم:جامعه مورد مطالعه
 
حجم نمونه  
 
معرفي آزمون گلدنبرگ                         
 
روش تحقيق   
 
فصل چهارم:يافته ها و تجزيه و تحليل داده ها  
 
مقدمه فصل چهارم
 
جدول 1-4 نمرات خام آزمودنيها دردو گروه شاغلين و مشاغل آزاد 
 
يافته ها وتجزيه و تحليل آنها  
 
جدول 2-4 مقايسه سلامت رواني خانواده در بين شاغلين              
 
فصل پنجم:بحث و نتيجه گيري 
 
بحث و نتيجه گيري                            
 
پيشنهادات
 
محدوديت ها   
 
پرسشنامه سلامت عمومي گلدنبرگ   
 
منابع و ماخذ 
 
 
 
 
چكيده:
 
هدف از تحقيق حاضر مقايسه سلامت رواني و عمومي در بين شاغلين مرد داراي شغل آزاد و داراي شغل دولتي حدود سني 35 ساله شهرستان ابهر كه فرضيه عنوان شده به اين شكل است .
 
فرضيه :
 
بين شاغلين داراي  شغل آزاد و شاغلين داراي شغل دولتي از لحاظ سلامت رواني تفاوت معني داري وجود دارد .
 
كه جامعه مورد مطالعه عبارتند از شاغلين داراي شغل آزاد و شاغلين داراي شغل دولتي كه 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديده و آزمون سلامت عمومي و رواني گلونبرگ كه داراي 28 سوال است بر روي آنها اجرا گرديده و بعد از به دست آوردن نمرات خام و با روش آماري  t  متغير مستقل نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه بين سلامت رواني كاركنان  داراي شغل آزاد و كاركنان داراي شغل دولتي تفاوت معني داري وجود دارد و سطح معني داري آن برابر 5% مي باشد .
 
 
 
مقدمه
 
در طول قرن بيستم بيش از تمام تاريخ دستخوش دگرگوني از نظر شيوه هاي زندگي، روابط اجتماعي و مسائل بهداشتي و پزشكي شده است تلاش شتابزده براي صنعتي شدن و گسترش سريع شهرنشيني و زندگي ماشيني كه لازمه آن قبول شيوه هاي نوين براي زندگي است اثر معكوس بر سلامت انسان گذاشته و مسائل بهداشتي تازه اي را به بار آورده است .
 
اوضاع اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي و فرهنگي نابه سامان جهان و بار مشكلات اجتماعي و محيطي و رواني واكنش هاي بيمارگونه بسياري از افراد و جوامع به وجود آورده است .
 
كه خود سبب وخيم تر شدن اوضاع و نا مساعد شدن شرايط محيط زيست شده است گذشته نشان داده است كه بسياري از بيماريهاي شايع غير واگير و بيماريهاي رواني در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه زائيده عواملي هستند كه خود انسان آنها را خلق و گرفتار آن شده است بنابراين چنين عواملي قابل پيشگيري هستند و پيشگيري از بيمارها ، و رعايت بهداشت رواني بايد از روز تولد شروع شود تا از پيدايش ناتوانيها ي جسماني و رواني كه سد راه انسان براي رسيدن به يك زندگي سالم و موفق است جلوگيري كند سلامت رواني يك زمينه تخصصي در محدوده روان پزشكي است و هدف آن ايجاد سلامت رواني بوسيله پيشگيري از ابتلاء به بيماريهاي رواني كنترل عوامل موثر در بروز بيمارهاي رواني ، تشخيص زود رس بيماريهاي رواني ، پيشگيري از عوارض ناشي از برگشت بيماريها ي رواني و ايجاد محيط سالم براي بر قراري روابط صحيح انساني است (ميلاني فر 1378 ص 6 ).
 
مفهوم كار وشغل در رشته هاي مختلفي تعاريف متفاوتي دارد كه علوم جامعه شناسي و جمعيت شناسي و ... هر كدام تعاريف گوناگون از كار دارد گر چه توجه به رفتار انسان در ارتباط با كار با محيط فعاليت او سابقه اي بسيار طولاني دارد اما اين بخش از دانش شهري تنها از آغاز قرن حاضر به شكل علمي ظهور كرده كه بتواند با اين مقوله روان شناسي كار و رعايت امور آن به سلامت رواني و عمومي خانواده بيشتر كمك كند كه پايه گذاري سلامت رواني در كار و رعايت اصول رواني در كار و روان شناسي صنعتي به نامهاي والتر ديل اسكات –و هوگو مونستر برگ بودند كه با نوشتن مقالاتي در باره اثر سلامت رواني در تبليغات و اهميت روشهاي روان شناختي و به دست آوردن سلامت رواني آغاز شد .
 
بيان مساله :
 
بنابرآنچه كه بيان مي شود روان شناسي در انواع شغلها و رضايت و سلامت رواني خانواده حوزه فعاليت گسترده اي دارد و آن رشته اي از علوم است كه مساله نيروي انساني و ديگر جنبه هاي مربوط به دنياي كاررا امورد توجه قرار مي دهد اين توجه به رضايت و سلامت رواني خانواده در رابطه با شغل مورد نظر والدين مورد اهميت قرار گرفته و سازگاري انسان را در جريان امرار معاش ، با عوامل و ويژگيهاي محل كار با افرادي كه در محيط كار دولتي و با اعضاي بيشتري برخوردار هستند و افرادي كه در يك  محيط كار مخصوص مثل مغازه يا دفتري كه به طور خصوصي است مشغول به كار هستند آيا سلامت رواني خانواده ها متفاوت است . بنابراين بدون بحث نخواهد بود اگر تعريفي را كه به بعضي از روان شناسان براي روان شناسي صنعتي ارائه داده اند به روان شناسي كار اطلاق نمائيم يعني مطالعه رفتار آدمي در هر مراحل توليد، توزيع و مصرف و توجه به سلامت رواني خانواده و اينكه كدام يك بيشتر مي تواند آينده خانواده و سلامت آنها را تضمين كند و يكي از خصوصيات آدمي اين است كه افراد با هم متفاوتند كه آدمها هم از نظر جسماني و ظاهري با هم متفاوتند و هم از نظر ذهني و رواني و اين عوامل باعث انتخاب شغل در محيط دولتي يا آزاد مي باشد كه اين تفاوت هاي فردي گاهي مي تواند در سلامت رواني تأثير بسزايي داشته باشد . (موسوي پور -1382-ص16 ).
 
سوال مساله  
 
آيا بين افراد داراي شغل آزاد و شغلهاي دولتي از نظر سلامت رواني خانواده ها تفاوت معني دار وجود دارد؟
 
 
 
اهداف تحقيق 
 
هدف از تحقيق حاضر بررسي سلامت رواني خانواده در بين افراد ي كه والدين آنها بخصوص پدرشان داراي شغلهاي آزاد و شغلهاي دولتي هستند متفاوت است يا نه و اينكه آيا افرادي كه سر پرست خانواده شان در مشاغل آزاد مانند فروشندگي سوپر ماركت يا لوازم خانگي داراي سلامت رواني بالاتري  هستند به اين علت كه نوع مديريت و كنترل كار در دست خودشان يا نه افرادي كه در محيط كاري دولتي مشغول به كار هستند و از بيمه و ساعت كاري تنظيم شده از لحاظ سلامت رواني متفاوت هستند .
 
اهميت و ضرورت تحقيق :
 
مردم گاهي از لحاظ ظاهري با هم متفاو تند  اين تفاوتها قابل مشاهده و از سوي ديگر افراد از سوي ديگر افراد از نظر هوش و استعداد و تواناييها و بطور كلي رفتار نيز با هم تفاوت دارند كه قابل مشاهده نمي باشد . كه مجموع اين تفاوتها كلاً در رفتار و توانايي فرد مي تواند اثر بگذارد و باعث شود كه هر گاه فردي را شناختيم منتظر انتظارات معيني از او با شيم كه اين تفاوتها در عملكرد شغلي و تمايل آنها به شغل مورد نظر شان هم مي تواند موثر باشد انساناز زمانهاي قديم به تفاوت بين افراد در انجام كار ها وظايف پي برده بوده زيرا هر كس كار يا حرفه اي را برمي گزيند كه توانايي انجام آن را داشته باشد همچنين بعضي كارها فقط به افراد بخصوصي محول مي كنند كه اميد است با انجام اين پژوهشهاى انجام شده بتوان روحيه و انگيزه افراد در ابراي شناخت تمايل آنها به كار بسته و با انتخاب صحيح شغل بتوان به سلامت رواني و عمومي خانواده ها كمك كرد كه انجام اين پژوهشها در نهادهاي خانوادگي و اجتماعي مي تواند مو ثر باشد .(مقدمى پور 1383ص 24 )
 
متغييرهاي تحقيق :
 
سلامت رواني –متغيير وابسته
 
و افرادي كه داراي شغل آزاد و شغل دولتي هستند –متغيير مستقل در گروه
 
 تعاريف عملياتي و نظري و اثرهاو مفاهيم :
 
سلامت رواني : عبارتند از سازش فرد با جهان اطرافش به حداكثر امكان به طوري كه با عث شادي و برداشت مفيد و موثر به طور كامل شود و سلامتي روان عبارت است از اينكه فرد چه احساسي نسبت به خود ،دنياي اطراف ،محل زندگي ،اطرافيان مخصوصاً با توجه به مسوليتي  كه در مقابل ديگران دارد ،چگونگي سارژزش وي با در آمد خود و شناخت موقعيت مكاني و زماني خويشتن . (شاملو 1382 ص61)
 
تعاريف عملياتي سلامت رواني :عبارتند از نمره اي كه آزمودني از آزمون سلامت گلونبرگ بدست آورده است .
 
شغل آزاد عبارتند از شغلي است كه فرد در يك محيط كوچكح و دريك شغل مثل گل فروشي و سوپر ماركت و ... مشغول به كار است . و خود بايد بدنبال بيمه كاري و بازنشستگي و ... باشد و ساعت كاري را خود مشخص مي كند .
 
شغل دولتي :عبارتند از مشاغلي است كه فرد با آزمون و امتحان دادن در آن كار استخدام دولت مي شود و تمام مزايايي كار و حقوق و بيمه و باز نشستگي به عهده
 
دو لت است و ساعات كاري بخصوصي در هر ارگاني معين شده است .
 
مختصري درباره تاريخچة بهداشت رواني در ايران
 
اگر چه از تاريخچة بهداشت رواني در ايران اطلاعات كافي در دسترس نيست ولي از مدارك ناكافي بدست آمده با توجه به اعتقادات مذهبي ،سنتي و علمي آن زمان در كشورهاي ايران و عربي مي توان قبول كرد كه با بيماران كه رفتار با بيماران رواني به نحو مطلوب انجام مي شده و اززمانهاي قديم محلهايي براي نگهداري بيماران وجود داشته است . اكثر تصورها اين است كه علوم پزشكي يونان در نگرش كشورهاي عربي زبان و ايران تأثير گذارده ولي شواهدي وجود دارد كه حتي در قرن 6و7 مدارس پزشكي در ايران وجود داشته و از كتابهاي يوناني حتي به صورت ترجمه د اين مدارس استفاده مي شده .تجاوز تاخت و تاز اعراب در قرن هفتم به كشورهاي آسيايي از جمله ايران و حتي اسپانيا باعث شده كه آثار موجود از بين برود .از زمان ساسانيان در جندي شاپور اهواز براي بيماران رواني مكان مخصوصي ترتيب يافته و در قرن هشتم چندين بيمارستان در بغداد وجود داشته است و از مسافريني كه از اين كشورها به اروپا مي رفتند ويا حهت سياحت به اين كشورها آمده و بر مي گشتند شواهدي در دسترس است كه درمان بيماران در بيمارستانها به نحو ممكن البته با روش آن زمان انجام مي گرفت . در اين بيمارستانها ،باغها ،حوضخانه ها ،حمام ، موزيك، كشاورزي وجود داشته و از عطريات داروهاي مقوي و اشتها آور گياهي جهت درمان استفاده مي شده . مطابق رسم يونان اين بيمارستانها با مدارس پزشكي وابستگي نزديك داشته و اين وسايل براي فقرا و متمولين يكسان بوده و بيشتر بيماران را بيماران مانياك دپرسيو تشكيل مداده است . ريشةاعتقادات مذهبي مسلمانان بنا به گفته پيغمبر كه "خداوند بيماران را دوست دارد "و "بيماران به وسيله خداوند انتخاب مي شدند كه حقيقت را بگويند " بيماران افراد مقدسي به شمار آمده و مورد لطف و احترام قرار مي گرفتند. و اين روش تأثير زيادي در بهبود آنان داشت .حمايت از زيردستان ،قبول كودكان بي سرپرست كمك به افراد بي بضاعت و بيماران رواني در مكتب اسلام يك تكليف شرعي و از صفات ذاتي ايرانيان بوده و هست و شعر سعدي كه :
 
بني آدم اعضاي يكديگرند                                            كه در آفرينش زيك گوهرند
 
و حتي وجود موقوفاتزياد نشان دهندةشواهدي از نيكوكاري و نوع پروري مردم آن زمان بوده است .
 
سعديا مرد نكونام نميرد هرگز                            مرده آن است كه نامش به نكوئي نبرند
 
در دوران اسلام پزشكان و نويسندگان مهم آن زمان مانند :زكرياي رازي [1]و ابو علي سينا[2] را مي توان نام برد كه نوشته هاي آنان غير از عربي به زبان يوناني لاتين و زبانهاي ديگر ترجمه شده و در دسترس مردم مغرب زمين قرار گرفته و با استقبال آنان رو برو شده است .
 
محمد زكرياي رازي (330-240 هجري قمري يا 910 –820 ميلادي ) در شهر ري بدنيا آمده و پس از آموزش فلسفه ،نجوم ، شيمي ،براي فرا گرقتن طب به بغداد رفت كه در آن رمان مركز بزرگي براي آموختن علم طبيعي ، شيمي و پزشكي بوده است . پس از تكميل دانش پزشكي رازي به ري برگشت و به درمان بيماران پرداخت و حتي بيمارستان شبيه بيمارستان بغداد در شهر ري به پا كرد و به تدريس و آموزش پزشكي پرداخت . رازي به علت نا معلومي به بغداد بر گشت و رياست بيمارستان بغداد را عهده دار شد . به نظر مي رسد كه رفتن او به بغداد يكي به علت دعوت خلفاي آن زمان از عراق و ديگري عدم توجه مردم به كارهاي او در ايران بوده است . رازي صرف نظر از پزشك بودن شيميدان وكيميا گري برجسته بوده است . كشف الكل از تقطير مواد نشاسته اي و اسيد سولفوريك از بزرگترين كشفيات اوست و او به كيميا گري نيز معروف است . از تأليفات مهم رازي دو كتاب معروف مربوط به حلب بنام الحاوي و كتاب منصوري و رسالاتي دربارة امراض باطن و كتابي دربارةحركات نفساني اوهام ،حركات عشق و طب روحاني را مي توان نام برد.ابو علي سينا (428-371 هجري قمري يا 1008-951 ميلادي )نيز مانند زكرياي رازي براي بيماران رواني (ديوانگان آن زمان )كه آنها را مريض دماغي نيز مي گفتند دستورات دارويي تجويز مي كرد . ابو علي سينا براي درمان بيماران رواني عقيده به تلقين داشت  و به عقيدة اكثر مورخان بخيه و پيوند اعصاب را براي اولين بار عرضه كرده است . از تدليفات ابو علي سينا مي توان به كتاب قانون (كتاب حلب آن زمان ) كه معروفيت جهاني دارد اشاره نمود .اين كتاب باعث شد پزشكي اعراب شهرت جهاني بيابد و تا چندين قرن مرجع پزشكان شرق وغرب باشد .اين كتاب در قرن 12 ميلادي به لاتين ترجمه و پانزده بار تجديد چاپ شده  وتا اواسط قرن هفدهم (1650) در تمام دنيا به منزله اصول علوم پزشكي شناخته شده و در مراكز پزشكي اروپا تدريس مي شد . طب امروزي ادامه طب ابوعلي سينا ست . در اين كتاب فصولي براي بيماريهاي رواني وجود دارد كه تا چند قرن در كتب اروپايي چنين چيزي به چشم نمي خورد ه است. كتاب ديگر او بنام " شفا" كه مربوط كه مربوط به فلسفه است وتا سال 1300 تدريس طب (حكمت قديم ) با هم توأم بوده است . در مورد مزاجها ابو علي سينا به چهار نوع ملانكولي (دموي ،صفراوي ،بلغمي ،و سودائي ) اشاره كرده و آنها را جزءابعاد سرشتي در سايكوپاتولوژي بيماريهاي رواني دانسته است .
 
در سال 1267 شمسي دارالشفائي در يزد به فرمان خواجه شمس الدين محمد صاحب ديوان درباغي مشجر و بزرگ بنا شد . اين بيمارستان داراي بخشهاي مخصوص براي بيماران رواني حوضخانه ،مجالس المجانين بوده است . تا سال 1293 به علت جنگهاي داخلي و هجوم قبايل بيگانه پيشرفت بهداشت رواني انجام نگرفت و در اين سال در بيمارستان سيناي فعلي (ابو علي سينا ) كه يك بيمارستان عمومي است محل كوچكي د زير زمينو دالان بيمارستان به بيمارستان رواني اختصاص يافت كه فقط تكافويپذيرش عدة قليلي از بيمارستان رواني ثروتمند را داشت . در سال 1297 نگهداري و سر پرستي بيماران رواني و جلوگيري از حوداث ناگوار به شهرباني واگذار شد و باغي در اكبرآباد تهران (خيابان سيناي فعلي ) به صورت "دارالمجانين " يا اولين بيمارستان رواني در تهران ايجاد شد . امور پرستاري و اداري اين بييمارستان را يك افسرو سه  پاسبان انجام مي دادند و از پزشك ،پرستار و دارو خبري نبود . در سال 1300در زمان صدارت سيد ضياءالدين طباطبائي مديريت و اداره دارالمجانين از شهر باني به شهرداري منتقل شد و در سال 1310 اولين متخصص اعصاب و روان در بيمارستان مشغول به كار گرديد .پس از انتقال مديريت دارالمجانين به شهر داري تيمارستاني در امين آباد  شهر ري انتقال داده شدند . به پاس تحقيقات و تأليفات دانشمند معروف محمد زكرياي رازي كه در شهر ري مي زيسته و در آنجا  نيز فوت كرده است نام تيمارستان بنام "رازي " نام گذاري گرديد . چون نظر اين بود  كه مردم آنجارابه چشم يك بيمارستان نگاه كرده و مسايل درماني مطرح شود و از زماني بيماران بستري احساس سر افكندگي و حقارت نكنند كم كم نام تيمارستان به بيمارستان مبدل و فعلاًبنام مركز روانپزشكي رازي انجام وظيفه مي كند . در سال 1319 سازمان جديد دانشكدة پزشكي توسط پروفسور ابرلين تأسيس و با ايجاد كرسي بيماريها ي رواني و تدريس بيماريهاي رواني در دانشكدة پزشكي تهران تدريس روان شناسي در دانشسراي عالي و دانشكدةادبيات به مورد اجرا گذاشته شد.
 
در سال 1325 بيمارستان روزبه در خيابان سي متري جهت بيماران نسبتاً آرام رواني اختصاص يافت و در سال 1339 بيمارستان روزبه با وسايل مدرنتر در ساختمان جديد شروع به كار كرد .
 
تفاوتهاي فردي در عملكرد شغلي :
 
انسان از زمانهاي قديم به تفاوت بين افراد در انجام كارها و وظايف پي برده بود . زيرا هر كس كار يا حرفه اي را بر مي گزيند كه توانايي انجام آنرا داشته باشد . همچنين بعضي كارها را فقط به افراد بخصوص محول مي نمودند اما همانطور كه پيش از اين اشاره شد .
 
جنگهاي جهاني اول دوم ضرورت توجه و شناخت تفاوتهاي فردي را براي گماردن سربازان و افسران ارتش به مشاعل و مسئوليتهاي معين بيش از هر زمان نمايان ساخت پشتوانه نظري افزايش وسواس در امر گزينش نيروي انساني براي مشاغل مختلف ، پذيرش همين واقعيت ، يعني تفاوتهاي فردي است زيرا براي انجام هر كارو موفقيت در هر وظيفه شغلي ،نياز به يك سري توانايي ها و ويژگيهاي جسماني ،ذهني و شخصيتي خاص است مثلاًدر بعضي از مشاغل ، توانايي هاي شناختي نقش اول را ايفا مي كند در برخي ديگر نيروي بدني و جنبش بسيار اهميت دارد و پاره اي از وظايف شغلي مستلزم دارا بودن توان بالاي ارتباطي ،مردم آميزي و حسن رفتار با ديگران است در حاليكه همه مردم  به يك اندازه از اين خصوصيات و توانايي ها بر خودار نيستند .
 
آدمها حتي در رفتارهاي ساده و عادي با هم تفاوت دارند اما تفاوت  توانايي آنان در انجام كارهاي ساده بسيار كم و گاهي غير قابل تشخيص است در حاليكه توانايي آنان در مهارتهاي پيچده و دشوار كاملاً آشكار مي گردد . بنابراين براي انتخاب افراد مناسب جهت مشاغل معين ،بايد توانش هاي آنها را سنجيد و براي هر شغل فردي را برگزيد كه بتواند از عهده انجام آن بر آيد يا لااقل توانايي بالقوه يادگيري و انجام آن را داشته باشد يعني اطمينان حاصل نمائيم كه بعد از گذرانيدن يك دوره آموزشي قادر به انحام وظيفه مورد نظر به نحو مطلوب خواهد بود .
 
 
 
منابع و مآخذ :
 
- آزاد –موسي –1380 روان شناسي شغلي –انتشارات بهار –تهران
 
- دادستان –پريرخ –1378- تنيدگي رواني –انتشارات قوس –تهران
 
- دلاور –علي 1378- آمار استنباطي –انتشارات رشد –تهران
 
- دلاور –علي 1378- روش تحقيق در علوم تربيتي –انتشارات رشد –تهران
 
- شاملو –سعيد –1380- سلامت رواني و بهداشت رواني –انتشارات نور –تهران
 
-شريفي –مسعود –1379- بهداشت كاركنان از لحاظ روحي–انتشارات تارا –تهران
 
 - مقدمي پور –مرتضي 1382- روان شناسي كار –انتشارات مهربان –تهران
 
- موسي –مهران -1380 –شغل و سلامت رواني –انتشارات راهرو –تهران
 
- ميلاني فر –بهروز -1379- بهداشت رواني –انتشارات ني –تهران
 
- نيازي –رويا –1379- سلامت رواني –انتشارات فرهنگ –تهران 
 
 
 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.