نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 6 دانلود
امتیاز فایل : 19 امتیاز
بازدید : 572 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
مقاله بررسی تطبیقی عکس های خبری چاپ شده در صفحه اول روزنامه های شرق صاحب قلم جمهوری و رسالت
مقاله بررسی تطبیقی عکس های خبری چاپ شده در صفحه اول روزنامه های شرق صاحب قلم جمهوری و رسالت
تاریخ ارسال : 21 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,ادبیات,تاریخ
حجم فایل : 208.79 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 155 صفحه
امتیاز : 19




قیمت : 7,900 تومان



توضیح :

مقاله بررسی تطبیقی عکس های خبری چاپ شده در صفحه اول روزنامه های شرق صاحب قلم جمهوری و رسالت

 

این فایل با فرمت WORD بوده و آماده پرینت می باشد

 

فهرست مطالب

 

چکيده تحقيق    2

پيشگفتار         4

 

فصل اول : کليات

طرح مساله           7

هدف تحقيق          9   

سوالات تحقيق      10

فرضيات تحقيق      11

اصطلاحات کليدي   12

شناسنامه روزنامه ها   13

پيشينه تحقيق            14

فصل دوم : مروري بر ادبيات تحقيق

تعريف خبر و عکس خبري            20

تعريف و تاريخچه پيدايش فتوژورناليسم     23

انواع عکس از تظر مطبوعاتي       32

تئوري برجسته سازي     38

تئوري دروازه باني ( گزينشگري )   44

مروري بر نظريه واقعگرايي و قراردادگرايي     52

 

فصل سوم : روش تحقيق

واحد تحقيق           58

جامعه آماري          58

قلمرو زماني           58

روش چمع آوري اطلاعات    58

برآورد حجم        58

روش تجزيه و تحليل اطلاعات       58

روش نمونه گيري و محاسبه آن    58

روش تحقيق   59

تعاريف عملياتي متغيرها        61

 

فصل چهارم : تحليل داده ها

جداول يک بعدي             69

جداول دو بعدي             83

 

فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهادات

نتيجه گيري         105

پيشنهادات         120

منابع و مأخذ       122

 

 چکيده تحقيق

امروزه با بررسي هاي زيادي که بر روي خوانندگان روزنامه ها انجام شده است ، نشان داده شده که خوانندگان به منظور تامين نيازهاي آني و آتي و آگاهي از محيط اطراف ، همه مطالب روزنامه را نمي خوانند بلکه آنچه را که مورد نظر است ، بر مي گزينند . مخاطبان با نگاه به عکس هاي مختلف ، مطالبي را که برايشان جذابيت دارند و به نوعي با کار و زندگيشان ارتباط مي يابند ، انتخاب مي کنند و سپس مي خوانند . بسياري از مردم ، روزنامه را با ديدن عکس هاي صفحه اول آن بر روي دکه روزنامه فروشي ها خريداري مي کنند . به همين دليل ، صفحه اول اکثر روزنامه ها به سبک ويتريني و با عکس هاي بزرگ آرايش مي شوند . در چنين روزنامه هايي بزرگي يا کوچکي عکس ، خود اهميت آن عکس را القاء مي کند . به عبارتي ارتباط خواننده با روزنامه از طريق صفحه اول تا آن اندازه داراي اهميت است که مي تواند مخاطب را ترغيب به خريد روزنامه کند و يا اورا از خريد روزنامه منصرف سازد . در واقع عکس هاي صفحه اول روزنامه ها اين ذهنيت را به خواننده القاء مي کنند که مهمترين وقايع روز همان است که آنان در صفحه اول خود به صورت عکس نشان داده اند . 

اما متأسفانه دست اندر کاران بسياري از روزنامه ها نتوانسته اند از اين وسيله بياني نيرومند به خوبي بهره بگيرند و بيشتر به عکس هاي غير خبري ، چهره اي و آرشيوي توجه نموده و فضاي بسيار کمي را به اين وسيله بياني در صفحه اول خود اختصاص داده اند .

 بنابراين با توجه به اهميت فراوان عکس و تصوير در مطبوعات بويژه در صفحه اول روزنامه ها و با توجه به اين که ارزش يک عکس مي تواند در بسياري از موارد از صدها صفحه مطلب خبري و تفسيري بيشتر باشد ، تحقيق حاضر به شناخت تشابهات و تمايزات تصاوير مورد استفاده در صفحه اول چهار روزنامه شرق ، صاحب قلم ، جمهوري اسلامي و رسالت از نظر سطح زير چاپ ، زاويه و موقعيت ، منطقه رويداد ، موضوع ، جهت دار بودن و يا خنثي بودن ، نوع نما ، شخصيت مدار بودن يا رويداد مدار بودن ،  خبري بودن يا نبودن ، مرتبط بودن عکس با تيتر اول صفحه اول و نوع مطلب همراه با عکس پرداخته است . تا شايد از اين طريق بتوان توجه افراد بويژه دست اندر کاران روزنامه ها را به عکس بويژه در صفحه اول روزنامه جلب ، و تا اندازه اي درک آنان را در مورد عکس خبري دگرگون ساخت .

از اين رو کليه عکس هاي صفحه اول دو روزنامه شرق و صاحب قلم ( به دليل خوب بهره گرفتن از عکس در صفحه اول خود ) و دو روزنامه رسالت و جمهوري اسلامي ( به دليل ضعيف بودنشان در استفاده از عکس در صقحه اول ) که تعدادشان به 185 عکس مي رسد به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شده اند .

اين تحقيق به به مدت يک ماه در دوره زماني ارديبهشت ماه سال 1385  به صوت تمام شمارشي با روش تحليل محتوا انجام گرفته و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSپردازش و تحليل شده است .

 

پيشگفتار

هر کدام از ما در زندگي روزمره خود به نوعي تحت تاثير رسانه هاي گروهي هستيم و بطريقي از آنها بهره گيري مي کنيم خواه رسانه هاي گروهي ديداري ( تلويزيون ) ، شنيداري ( راديو ) و نوشتاري ( مطبوعات ) که تقريبا همه روزه بطور مستقيم يا غير مستقيم از آنها بهره مي گيريم ، يا رسانه هاي گروهي يا عوامل اطلاع رساني ديگري مانند : تئاتر ، سينما ، پوستر و عکس ، که با آنها بطور غيرمستقيم بر خورد داريم ، يعني گهگاه از آنها بهره مي گيريم . هنگامي که درباره رسانه هاي گروهي صحبت مي کنيم ، در درجه اول به مهمترين ويژگي کار آنها که برقراري ارتباط با مخاطبان براي انتقال پيام است بر خورد مي کنيم . هر کدام از رسانه هاي گروهي شيوه و روش خاصي براي بيان پيام خود دارند و نحوه و طريق ايجاد ارتباط هريک از آنها با مخاطبينشان متفاوت از ديگر رسانه هاست . اين تفاوت ها سبب مي شوند که هر يک از آنها به استثناء عکس به تنهايي و مستقل از ديگر رسانه ها عمل کنند . بعنوان مثال : راديو بدون نياز به تلويزيون و بطور مستقل برنامه هاي خود را پخش مي کند و تلويزيون بدون نيازمندي به مطبوعات اين کار را انجام مي دهد . درجه وابستگي و نيازمندي هر کدام از اين رسانه هاي ارتباطي به يکديگر بسيار اندک است . آنها قادر هستند بدون کمک گرفتن از يکديگر و مستقلا با مخاطبين خود ارتباط برقرار کنند . اين برقراري ارتباط ، ارتباط مستقيمي با فراگيري يا دربرگيري آنها دارد ، يعني اينکه هرچه آنها بتوانند با مخاطبين خود ارتباط بهتري برقرار کنند مسلما ميزان در برگيري يا فراگيري آنها بيشتر است .گفتيم که به استثناء عکس ، ديگر رسانه ها به تنهايي و مستقل عمل مي کنند عکس به عنوان يک رسانه گروهي ، کاملا شناخته شده نيست ، و نحوه ارتباط آن با مخاطبين ، با ديگر رسانه ها فرق دارد زيرا ، اطلاعات حاوي عکس را نمي توان هميشه مانند پيام هاي رسانه هاي ديداري ، شنيداري و نوشتاري مستقيما به مخاطبين عرضه کرد . عکس ها به دو طريق با مخاطبين ارتباط برقرار مي کنند . اول به طور مستقيم ، و آن هنگامي است که عکس ها براي بازديد مردم در نمايشگاهي قرار داده مي شوند . در اين وضعيت در برگيري و فراگيري آن بسيار اندک است ، زيرا عموم مردم با عکس ، بعنوان يک رسانه ، آشنايي ندارند و بازديد از نمايشگاههاي عکس ، معمولا محدود به عده خاصي مي شود که با اين وسيله ارتباطي آشنايي دارند و به نحوي با آن در ارتباط هستند . در اينجا عکس به صورتي مستقل از رسانه هاي ديگر ، سعي بر ايجاد ارتباط با مخاطبين دارد ، ولي همان طور که مي دانيم در برگيري ارتباطي آن کم است . طريق ديگر برقراري ارتباط با مخاطبين ، بطور غير مستقيم يا غير مستقل است و به کمک يک رسانه گروهي ديگر انجام مي شود . تنها رسانه گروهي که مي تواند بعنوان مکمل عکس در امر پيام رساني به آن کمک کند ، رسانه هاي نوشتاري هستند . يعني استفاده و بکارگيري از عکس ها در روزنامه ها ، هفته نامه ها ، ماهنامه ها ، فصل نامه ها ، گاهنامه ها ، سالنامه ها و بالاخره در کتابها و کتابهاي مصور . در اينجا عکس ها به تنهايي مي توانند با داشتن و يا بدون داشتن زير نويس پيامي را به بيننده منتقل کنند و يا اينکه با کمک گرفتن از نوشتار به صورت خبري تکميلي پيام رساني کنند . در اين صورت از ترکيب عکس و نوشتار يعني اين دو وسيله ارتباطي يک عنصر پيام رساني جديد بوجود مي آيد که از آن به عنوان عکاسي در مطبوعات يا فتوژورناليسم صحبت مي کنيم .

 بطور کلي انسان بيشترين اطلاعات را از دنياي خارج از طريق تصاوير ( چشم ) دريافت مي کند و عکاسي ، پديده عصر معاصر به عنوان مکمل دستگاه بينايي انسان در دريافت اطلاعات دنياي خارج غيرقابل چشم پوشي است . به وسيله عکس حتي با چشم ديگران هم مي توان به دنيا نگريست و شاهد عيني آن بود ( نه اينکه به وسيله روايت حقيقت ، براي خود و ديگران تصويري ذهني ساخت ) در نتيجه انعکاس اطلاعات از طريق عکس بسيار مهمتر از نوشتار است . عکس زباني جهاني دارد . مطبوعات مهد پرورش بسياري از انواع عکاسي است جايي که عکس با تيراژ زياد چاپ مي شود و در معرض ديد ، قضاوت و همچنين مورد مصرف تعداد کثيري قرار مي گيرد . ( دزواره ، 1377 ، ص 17 –18  )

عکس در واقع ثبت لحظات جالبي از فعاليت هاي بشري است و عکس مطبوعاتي علاوه بر اين بايد به نحوي ارائه دهنده ارزش هاي خبري نيز باشد . در هر حال بايد توجه داشت که عکس مطبوعاتي با عکسي که بعنوان يادگاري در آلبوم خانوادگي قرار مي گيرد ياحتي زينت بخش نمايشگاه ها مي شود متفاوت است . عکس هاي خبري به علت اينکه به مقياس وسيع چاپ و پخش مي شوند از اهميت ويژه اي برخوردار هستند چرا که مردم عکس را باور دارند . به طور کلي مخاطبان روزنامه ها با نگاه به عکس هاي مختلف ، مطالبي را که برايشان جذابيت دارند و به نوعي با کار و زندگيشان ارتباط مي يابند ، انتخاب مي کنند و سپس مي خوانند . به همين دليل ، صفحه اول اکثر روزنامه ها به سبک ويتريني و با عکس هاي بزرگ آرايش مي شوند . در چنين روزنامه هايي بزرگي يا کوچکي عکس ، خود اهميت آن عکس را القاء مي کند . به عبارتي ارتباط خواننده با روزنامه از طريق صفحه اول تا آن اندازه اي داراي اهميت است که مي تواند مخاطب را ترغيب به خريد روزنامه کند و يا اورا از خريد روزنامه منصرف سازد . در واقع عکس هاي صفحه اول روزنامه ها اين ذهنيت را به خواننده القاء مي کنند که مهمترين وقايع روز همان است که آنان در صفحه اول خود به صورت عکس نشان داده اند . بنابراين با توجه به اهميت فراوان عکس در صفحه اول روزنامه ها ، در اين تحقيق سعي شده است که عکس هاي صفحه اول چهار روزنامه شرق ، صاحب قلم ، جمهوري اسلامي و رسالت مورد مقايسه قرار گيرند .

 

طرح مسأله

امروزه در ميان شاخه هاي گوناگون عکاسي ، رشته اي که بطور گسترده و گاه پيچيده زندگي انسان را احاطه کرده است ، عکاسي مطبوعاتي است . در حقيقت اين نوع عکاسي روايت مستند و مصوري است از آنچه که در جهان ما مي گذرد . از همين رو است که در ميان شاخه هاي گوناگون عکاسي ، عکاسي مطبوعاتي توانسته است ضمن نفوذ در بخش مهمي از فکر و زندگي مردم ، جايگاه والايي براي خود کسب کند تا آنجا که در هر گوشه زندگي انسان ها ، مي توان از آن نشاني يافت . در واقع اگرچه عکس ، خود ابزار ارتباطي مستقلي است اما هنگامي که فتوژورناليسم به عنوان يک هنر ارتباطي در اختيار مطبوعات قرار مي گيرد نقش خود را به عنوان يک رسانه واسطه ايفا مي کند و مفهوم کلمات را به تصوير کشيده و عرضه مي کند . بنابراين ضروري است که نقش اين وسيله ارتباطي حساس که از نقش مکمل براي وسايل ارتباط جمعي بر خوردار است به خوبي شناخته شود .اين ضرورت از آنجا ناشي مي شود که استفاده بجا و مناسب از عکس هاي جذاب خبري در مطبوعات ، باعث جذب مخاطبان بيشتر و اين نيز باعث بالا رفتن تيراژ مي شود . اگرچه نمي توان گفت که تنها با به کار گيري صحيح عکس خبري ، تيراژ مطبوعات بالا مي رود ، اما در هر حال نمي توان تاثير اين وسيله ارتباطي را در جلب هر چه بيشتر مخاطبان ناديده گرفت که اين نيز به طور غير مستقيم در افزايش تيراژ موثر است . به طور کلي بايد گفت : با توجه به اينکه مخاطبان مدت زمان اندکي را صرف توجه به عکس هاي موجود در روزنامه ها مي کنند بنابراين عکس هاي موجود بايد منعکس کننده محتوي اخبار باشند ، تا بتوان از طريق آنها توجه مخاطبان را به اخبار جلب کرد . حتي گاهي اوقات در صورت گويا بودن عکس مي توان از آن براي تکميل خبر و يا حتي در مواردي به جاي خبر استفاده کرد . در نتيجه روزنامه هايي که بتوانند از اين وسيله  به بهترين شکل ممکن بهره گيرند قادر خواهند بود مخاطبان بيشتري را براي خود کسب کنند .  (  دزواره ، 1377 ، ص 6 )

اما متأسفانه دست اندر کاران بسياري از روزنامه ها نتوانسته اند از اين وسيله بياني نيرومند به خوبي بهره بگيرند و بيشتر به عکس هاي غير خبري ، چهره اي و آرشيوي توجه نموده اند . و به طور کلي عکاسي خبري در ايران نه تنها پيشرفتي نداشته ، بلکه سير نزولي را هم طي کرده است و بخشي از اين عدم توجه و بها ندادن به آن ، از سوي دست اندرکاران مطبوعات و مقامات مسئول فرهنگي مملکت به دانش آموختگان رشته هاي ارتباطات و مسئولين آموزشي آن مربوط مي شود . بنابراين با بررسي تفاوت ها و شباهت هاي موجود در عکس هاي صفحه اول روزنامه هاي شرق ، صاحب قلم ، رسالت و جمهوري اسلامي از نظر سطح زير چاپ ، زاويه و موقعيت ، منطقه رويداد ، موضوع ، نوع عکس از نظر آرشيوي و به روز بودن ، جهت دار بودن و يا خنثي بودن و نوع نماي عکس خبري شايد بتوان توجه افراد بويژه دست اندر کاران روزنامه ها را به آن گسترده و تا اندازه اي درک آنان را در مورد عکس خبري دگرگون ساخت .     

 

هدف تحقيق

امروزه عکس به صورت قسمت مکمل و متمم روزنامه نگاري در آمده است و اين کار يعني بهره گيري از عکس براي عينيت بخشيدن به خبر ، در واقع عکس نيروي جاذبه روزنامه است . و عکس هاي خبري به علت اينکه به مقياس وسيع چاپ و پخش مي شوند از اهميت ويژه اي برخوردار هستند چرا که مردم عکس را باور دارند .

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | roya20 | تاریخ ارسال : 21 /01 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.