نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 7 دانلود
امتیاز فایل : -16 امتیاز
بازدید : 623 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
بررسی جاذبه های توریستی و موانع جذب جهانگردان به منطقه کلیبر
بررسی جاذبه های توریستی و موانع جذب جهانگردان به منطقه کلیبر
تاریخ ارسال : 23 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,مدیریت,تاریخ
حجم فایل : 337.57 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 261 صفحه
امتیاز : -16




قیمت : 11,800 تومان



توضیح :

  این پایان نامه با فرمت ورد بوده و آماده پرینت می باشد

 

بررسی جاذبه های توريستی و موانع جذب جهانگردان به منطقه كليبر ازديدگاه مسؤلان شهری منطقه كليبر در سال 86

موضوع:پایان نامه گردشگری

مقدمه

مسافرت و صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترين و متنوع ترين صنعت در دنيا به حساب مي آيد. بسياری از كشورها اين صنعت پويا را به عنوان منبع اصلي درآمد، اشتغال، رشد بخش  خصوصي و توسعه ساختار زيربنايي مي دانند. بويژه در كشورهاي در حال توسعه كه شكل هاي ديگر توسعه اقتصادي مثل توليد يا استخراج منابع طبيعي، از نظر اقتصادي به صرفه نيست، يا نقش چندان مهمي در صحنه تجارت و بازرگاني ندارد. به توسعه صنعت گردشگري توجه زيادي  مي شود. بنابراين ترديدي نيست كه همه كشورهاي جهان تلاش مي كنند تا در رقابتي تنگاتنگ در پي بهره گيري از مزاياي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي برآمده و سهم بيشتري از درآمد و بالا بردن سطح اشتغال ناشي از بهينه سازي اين صنعت خدماتي در كشور خود داشته باشند.

صنعت گردشگري امروز در اغلب كشورهاي جهان، به ويژه جهان سوم، كليد اقتصادي به شمار مي رود تا جاي که در كشورها گردشگري بيش از ساير برنامه هاي توسعه در اولويت قرار گرفته است. و تلاش مي شود كه عواملي را كه در گسترش و رونق صنعت گردشگري مؤثرند شناسايي شوند. طرفداران صنعت جهانگردي بر اين باوردند كه اين صنعت مي تواند تنشهاي سياسي را كاهش دهد و براي صلح جهانی عامل تعديل كنده به حساب آ يد. در حالی که مرزهاي خارجي كشورها كم رنگ مي شود. پديده اي به نام «دهكده جهاني» معنا و مفهوم  پيدا مي كند و بدين گونه دنيا روز به روز كوچكتر و افراد به هم نزديكتر و صميمي تر مي شوند.

در كشور ما كه عنايت به درآمدهاي غيرنفتي از سياستهاي ا قتصادي دولت محسوب مي شود. توسعه جهانگردي مي تواند به عنوان منبع درآمدزا و پربهره تلقي شود، كه در صورت برنامه ريزي صحيح قادر خواهد بود منبع ارزي قابل توجهي را در اختيار متوليان اقتصادي كشور قرار دهد. عواملي كه جهانگردان را وادار به انتخاب مكاني براي سياحت در كشورهای خاورميانه از جمله ايران مي نمايد. مي توان به چند دسته تقسيم نمود كه از بين آنها مهمترين، وجود ويژگيهاي خاص بناها و مجموعه هاي تاريخي است. چرا كه اينگونه مكانهای ويژه، مفاهيم واقعي زندگي و فرهنگ گذشتگان مردمان اين مرز و بوم را براي آنها بيان و يا ترجمه مي كند. جهانگردان براي رسيدن به چنين هدفي هرگونه هزينه و رنج سفري را از جان دل مي پذيرند. ولي   آنچه حركت آنها را در اين راستا تسريع مي نمايد. وجود انگيزه هاي جنبي، سرگرميها، و وسايل راحتي جهانگرد است كه در مرحله دوم اهميت قرار مي گيرد. در اينجا چنانچه اين امر مورد توجه ويژه قرار نگيرد. و عملاً با فقدان يا كمبود آن روبرو باشيم يقيناً تأثير شديدي در ايجاد انصراف براي نيل به چنين حركتي خواهد داشت. بنابراين بايد نقاط ضعف اين صنعت در ايران شناسايي شود. تا شاهد رشد اين صنعت باشيم. هنگامي كه با عينك جامعه شناسي به صنعت جهانگردي مي نگريم. در مي يابيم كه جهانگردي يك ابزار گفتگوي فرهنگي و ايجاد تفاهم است كه در تمام طول تاريخ بشر تا عصر صنعت چنين بوده است. ولي چگونگي   جلوه هاي جهانگردي از عصر صنعت تا به امروز اين اصل را از صورت عام و فراگير خود دور كرده است. صنعت با تمام جلوه هاي فني و اجتماعي خود بر جهانگردي هم مانند هر چيز ديگر اثرهاي آشكار به جا نهاده است. يكي از اثرهاي عمده اي كه صنعت جديد و پيامدهاي اجتماعي آن بر پديده جهانگردي فرو نهاده از معناهاي فرهنگي آن است. جهانگردي در عصر صنعت و ماشين بيش از آنكه يك حركت فرهنگي باشد يك حركت روانشناختي اجتماعي شده است. «ديبايي، 1371: 40»

 

 (1-1)-عنوان پژوهش:

بررسی جاذبه های توريستی و موانع جذب جهانگردان به منطقه كليبر

ازديدگاه مسؤلان شهری منطقه كليبر در سال 86

 

(1-2)-بيان مسأله:

امروزه صنعت توريسم در دنيا يكي از منابع مهم درآمدزايي و در عين حال از جمله پارامترهاي مؤثر در تبادلات فرهنگي بين كشورها مي باشد. در اين ميان كشور ايران با يك قدمت تاريخي چندين هزارساله و وجود جاذبه هاي سياحتي و زيارتي از جمله مراكز مهم توريستي جهان مي باشد. در اين راستا استان آذربايجان شرقي داراي جاذبه هاي طبيعي، تاريخ، فرهنگي و هنري مي باشد كه شامل: كوهها، دشتها، درياچه ها، قلعه ها، بناهاي قديمي و مذهبي همراه با شبكه ارتباطي شوسه، راه آهن و هوائي اهميت توريستي اين استان را نشان مي دهد. و در اين ميان منطقه كليبر داراي جاذبه های  مطلوب و كم نظير در جهت جذب جهانگردان مي باشد كه تا به حال با اين همه استعداد و پتانسيل در اين زمينه مورد بي توجهي قرار گرفته است و به صورت يك ضرورت براي تحقيق مي باشد.

ورود جهانگردان به منطقه كليبر مي تواند منافع زيادي در برداشته باشد. و منطقه را متحول سازد. چه از بعد اقتصادي و چه از بعد فرهنگي و اجتماعي، از لحاظ بعد اقتصادي باعث افزايش درآمدهاي ارزي، افزايش تحرك در صنعت جهانگردي و ايجاد زمينه هاي اشتغال،گسترش مبادلات با خارج از كشور كمك به گسترش بخشهاي اقتصادي وابسته به جهانگردي تسريع در روند عمراني شهر خواهد شد. از لحاظ بعد فرهنگي باعث تسريع در تعالي فرهنگي شهر، معرفي فرهنگ و تمدن و جلوه هاي طبيعي منطقه و استان حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي شهرستان نقش به سزائي دارد. از لحاظ بعد اجتماعي باعث توسعه متعادل اجتماعي شهر، در هم شكستن فاصله هاي اجتماعي، رفاه فراگير و همه جانبه در شهر، بهسازي سلامت رواني شهر، و با توجه به ارتباطات سريع اجتماعي و جغرافيايي ضمن افزايش آگاهي هاي ملي در مورد نحوه زندگي، باورها، آداب و رسوم و سنتهاي اقوام مختلف بستر مناسبي براي تحكيم و پيوند هر چه بيشتر مردم و همبستگي بيش از پيش ملي را فراهم مي كند.

اين پژوهش در دو سطح ا نجام مي شود:يكي سطح توصيف و ديگري سطح تبيين آنچه به عنوان پرسش آغازين مطرح است اينكه چرا در شهرستان كليبر صنعت جهانگردي رونق چنداني نداشته (چرا  منطقه كليبر با قدمت چندين هزار ساله و داشتن جاذبه هاي توريستي بي نظير در جهت جذب جهانگردان به صورت ناشناخته باقي مانده است) و چه عواملي بر اين مسأله تأثيرگذار بوده است و از طرف ديگر به معرفي توانها و پتانسيل هاي توريستي شهرستان كليبر مي پردازيم.

در واقع اين پژوهش به دو قسمت اساسي تقسيم مي شود:

1-    قسمت اول پژوهش به معرفي توانها و پتانسيل هاي توريستي شهرستان كليبر مي پردازد. براي بدست آوردن اطلاعات در مورد جاذبه هاي توريستي از طريق روشهاي توصيفي، كتابخانه اي، و مشاهده و عكسبرداري به معرفي جاذبه هاي توريستي شهرستان مي پردازيم.

2-    قسمت دوم پژوهش به دنبال يافتن موانع و عدم جذب جهانگردان (از طريق يافتن عوامل جذب و دفع جهانگردان) به شهرستان كليبر مي باشد. براي پاسخ به اين پرسش جامعه آماري ما را مسؤلان شهري شهرستان كليبر تشكيل مي دهد.

 

(1-3)-اهميت و ضرورت تحقيق:

قرن بيستم همراه با دگرگونيها و تحولات عميق سياسي، اجتماعي، اقتصادي، علمي درون خود سده انقلاب جهاني توريسم است. انقلابي در صنعت توليد بازرگاني و تبليغات توريسم كه اين صنعت را از زمره بزرگترين و سودآورترين صنايع درآورده است.

افزايش  عمومي درآمد كشورهاي صنعتي و پذيرفتن قوانين اجتماعي، پيشرفت صنايع حمل و نقل و كاهش هزينه هاي سفر ازجمله عواملي است كه باعث گسترش سيرو سياحت بين المللي مي گردد. سفر به ديگر نقاط مي تواند عامل مهم پيشرفت اجتماعي و فرهنگي تلقي شود. سفر عاملي است كه امكان برخورد تمدنها را فراهم مي آورد، به بهتر شدن نهادهاي آموزشي مي انجامد و انديشه هاي جديد و نو آوريها را پديد مي آورد و يا آنها را به ديگر سرزمينها منتقل   مي كند. آذربايجان در شمالغربي فلات ايران از نظر موقعيت جغرافيايي (اقليمي، طبيعي، انساني، فرهنگي، اقتصادي، تاريخي) يكي از غني ترين و جالب ترين استانهاي ايران و در رديف كلان استانهاي مورد توجه و علاقه محققان و گردشگران و مسافران داخلي و خارجي مي باشد و پيوسته ارزشها و پتانسيل هاي موجود در آذربايجان مورد نظر كساني است كه به اين ديار و سرزمين سفر مي كنند.

در بررسي سابقه گردشگري و سياحتي منطقه ارسباران در صدها سال پيش اين منطقه بنا به گواهي و روايت تاريخ سياحان و مطالب مندرج در سفرنامه هاي جهانگردان اسلامي و اروپايي بيش از ساير شهرهاي ايران مورد توجه قرار گرفته است. حالا كه امكانات بالقوه در اختيار اين منطقه است و طبيعتش بسيار زيبا و آثار تاريخي اش ارزشمند و در رديف ميراث جهاني قرار دارد و غذا و آداب و رسوم و سنت هايش دلپذير است. بايد اين منطقه  را بهتر از آ ن چه هست آماده پذيرش جهانگردان نمود. و در هر شرايطي امكانات لازم را فراهم ساخت. تا سود بيشتري در كنار شناخت واقعي منطقه  عايد اين شهرستان شود. پس با وجود اين منابع غني و توانمندي هاي منطقه توسعه صنعت جهانگردي در اين منطقه امري  ضروري به نظر مي رسد و بررسی موانع موجود بر توسعه اين صنعت اهميت اين تحقيق را بيشتر مي كند.

از ميان برداشتن موانع و مشكلات موجود، در واقع راه را براي دستيابي به اهداف و مقاصد هموار مي كند. يك برنامه ريزي دقيق در اين راستا به دنبال يافتن راه حلهاي منطقي و قابل اجرا براي حل مشكلات و معضلات است. چرا كه محور اصلي اجراي برنامه هاي پيش بيني شده حذف موانع و مشكلات بازدارنده است . تنها از طريق رفع اين دشواريها و معضلات است كه صنعت جهانگردي شهرستان كليبر جايگاه خود را خواهد يافت و هدفها و ايده آلها قابل دسترسي خواهد شد.

پس چنانچه اين صنعت در شهرستان كليبر گسترش يابد مزاياي زيادي را از قبيل: گسترش زمينه اشتغال، توسعه و گسترش امور زير بنايي ، رونق وايجاد درآمد بيشتري براي مردم كسب درآمد ارزي، متعادل كردن توزيع درآمدها و.... به دنبال خواهد داشت.

 

(1-4)-اهداف پژوهش:

1-    به كاربردن اطلاعات و تكنيك هاي بدست آورده در دوره كارشناسي ارشد پژوهش علوم اجتماعي

2-    توجه و شناخت مشكلات و تنگناهاي شهرستان كليبر به عنوان يك منطقه از نظر توريستي ا عم از توريست گذري و توريست اقامتي

3-    بررسي وضع موجود و شناخت توانها و پتانسيل هاي شهرستان كليبر اعم از طبيعي، تاريخي، فرهنگي، مذهبي، اقتصادي و اجتماعي.

4-    شناسايي عوامل مؤثر بر جذب و دفع جهانگردان به شهرستان كليبر

5-    دست يابي به علت هايي كه موجب شده است صنعت جهانگردي شهرستان كليبر نسبت به ساير شهرهاي ايران چندان رونقي نداشته باشد در حاليكه منطقه شهرستان كليبر نسبت به اكثر شهرهاي ايران داراي قدمت تاريخي و  جاذبه هاي جهانگردي فراواني است.

 

« فهرست مطالب »

عنوان                                                                                                   صفحه

مقدمه .......................................................................................................................... 1

 

فصل اول : کلیات

(1-1)-عنوان پژوهش.................................................................................................... 4

(1-2)-بیان مسئله ......................................................................................................... 4

(1-3)-اهمیت و ضرورت تحقیق ................................................................................... 6

(1-4)-اهداف پژوهش................................................................................................... 7

 

فصل دوم : چارچوب نظری ومفاهیم کلیدی

(2-1)- تعریف مفاهیم................................................................................................... 9

(2-1-1)-تعریف لغوی جاذبه ....................................................................................... 9

(2-1-2)-تعریف لغوی موانع ........................................................................................ 9

(2-1-3)-تعریف لغوی جهانگرد (توریست).................................................................... 10

(2-1-4)-تعریف جهانگرد دیدگاههایمختلف........................................................................ 11

(2-2-1)-تعریف لغوی جهانگردی ................................................................................ 12

(2-2-2)-تعریف جهانگردی ازدیدگاههای مختلف .......................................................... 12

(2-2-3)-تعریف انواع مختلف جهانگردی ..................................................................... 13

(2-2-4)-اشکال عمده جهانگردی .................................................................................. 14

(2-2-5)-انواع مسافرت ............................................................................................... 15

(2-2-6)-انواع کلی جهانگردی ..................................................................................... 16

(2-3)-آثار فرهنگی و اجتماعی جهانگردی ..................................................................... 17

(2-4)-چهارچوب تئوریکی پژوهش .............................................................................. 23

(2-4-1)-فرضیه های پژوهش ....................................................................................... 26

(2-4-3)-تعاریف واژه ها و اصطلاحات ........................................................................ 27

مدل تحلیلی پژوهش ..................................................................................................... 27

(2-5)-پیشینه تحقیق ..................................................................................................... 30

(2-5-1)-پیشینه تاریخی صنعت توریسم ........................................................................ 30

(2-5-2)-عهد باستان .................................................................................................... 30     

(2-5-3)-قرون وسطی ................................................................................................. 31

(2-5-4)-رنسانس......................................................................................................... 32

(2-5-6)-انقلاب صنعتی ............................................................................................... 32

(2-5-7)-جهانگردی در زمان کنونی .............................................................................. 33

(2-5-8)-تاریخچه جهانگردی در ایران .......................................................................... 34

(2-5-9)-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ............................................................ 36

)2-5-10)-تحقیقات انجام شده در داخل کشور .............................................................. 49

(2-6)-توریسم و جهانی شدن ....................................................................................... 59

(2-6-1)-ویژگیهای جهانی شدن ................................................................................... 61

(2-6-2)-عوامل مؤثر بر جهانی شدن ............................................................................. 62

(2-6-3)-پیامدها وابزارهای جهانی شدن ........................................................................ 62

(2-6-4)-ابعاد جهانی شدن ........................................................................................... 63

(2-6-5)-واژه گردشگری الکترونیکی ............................................................................ 64

(2-7)-مفهوم جامعه شناسی جهانگردی .......................................................................... 67

(2-7-1)-شیوه های شناخت جهانگردی ......................................................................... 69

(2-7-2)-شناخت چند رشته ای جهانگردی .................................................................... 73

(2-8)-سیاستگزاری و برنامه ریزی گردشگری ................................................................ 73

(2-8-1)-تعیین استراتژیکی و سیاستهای گردشگری ........................................................ 73

(2-8-2)-سیاستگزاری .................................................................................................. 75

(2-8-3)-برنامه ریزی ................................................................................................... 78

(2-8-4)-اهمیت برنامه ریزی جهانگردی ....................................................................... 81

(2-8-5)-مدیریت ........................................................................................................ 84

 

فصل سوم : بررسی وضعیت جغرافیایی ، تاریخی ، سیاسی ، فرهنگی و جاذبه های توریستی شهرستان کلیبر

(3-1) -موقعیت جغرافیایی شهرستان کلیبر...................................................................... 87

(3-2)-بررسی پیشینه تاریخی شهرستان کلیبر................................................................... 87

(3-3)-بخش اول : جاذبه های طبیعی شهرستان کلیبر........................................................ 90

(3-3-1)-آب و هوا  .................................................................................................... 90

(3-3-2) -ناهمواریها..................................................................................................... 91

(3-3-3)-رودها............................................................................................................ 91

(3-3-4)-رودخانه ارس................................................................................................. 91

(3-3-5)-کلیبرچای ...................................................................................................... 92

(3-3-6)-ایلنگه چای ................................................................................................... 92

(3-4)-جنگلها و مراتع شهرستان کلیبر............................................................................. 92

(3-4-1)-منطقه حفاظت شده ارسباران ........................................................................... 93

(3-4-2)-آب های معدنی ............................................................................................. 94

(3-4-3)-مخازن و معادن زیرزمینی ............................................................................... 95

(3-5)-بخش دوم : جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان کلیبر............................................................ 95

قلعه های تاریخی ......................................................................................................... 96

(3-5-1)-قلعه بابک ..................................................................................................... 96

(3-5-2)-قلعه آوارسین................................................................................................. 97

(3-5-3)-قلعه پیغام....................................................................................................... 98

(3-5-4)-قلغه اغی ....................................................................................................... 98

(3-5-5)-قلعه قلعه کندی ............................................................................................. 98

(3-6)-برجهای تاریخی شهرستان کلیبر...................................................................................................... 99

(3-6-1)-برج کلیبر ...................................................................................................... 99

(3-6-2)-برج خانباغی ................................................................................................. 99

(3-6-4)-برج قارلوجا................................................................................................... 99

(3-7)-اماکن مقدّس و مذهبی......................................................................................... 100

(3-7-1)-بقعه شاه قاسم ............................................................................................... 100

(3-7-2)-بقعه شاه حیدر................................................................................................ 100

(3-7-3)-بقعه شیخ محمد انصاری ................................................................................. 100

 (3-9)-قصرهای (کانتور) تاریخی ................................................................................. 100

 (3-9-1)-قصر آینالو.................................................................................................... 100

(3-9-2)-کانتور وینق.................................................................................................... 100

(3-10)-پلهای تاریخی.................................................................................................. 101

 (3-10-1)-پلهای تاریخی خدآفرین............................................................................... 101

(3-11)-گورستان اسکو.................................................................................................. 101

(3-11-1)-مسجد کلاسور.............................................................................................. 102

(3-11-2)-مسجد جامع کلیبر ........................................................................................ 103

(3-11-3 )- حمام خزنه کلیبر ....................................................................................... 103

(3-12)-مکانهای ورزشی .............................................................................................. 103

(3-12-1)-مکان سوارکار قرقیه ..................................................................................... 103

(3-12-2)-کوهستان بذ (کوهنوردی)............................................................................... 104

(3-13)-صنایع دستی..................................................................................................... 104

(3-13-1)-قالیبافی ....................................................................................................... 105

(3-13-2)-گلیم و جاجیم بافی....................................................................................... 105

(3-13-3)-فرشبافی....................................................................................................... 105

(3-13-4)-خورجین ..................................................................................................... 105

(3-13-5)-ورنی بافی .................................................................................................. 106

 

فصل چهارم : روش تحقیق

(4-1)-نوع روش تحقیق ............................................................................................... 108

(4-2)-ابزار جمع آوری داده ها ..................................................................................... 108

(4-3)-نحوه استخراج داده ها ........................................................................................ 109

(4-4)-اعتبار و روایی تحقیق ......................................................................................... 109

(4-5)-شیوه های تجزیه و تحلیل ................................................................................... 111

(4-5)-نمونه گیری........................................................................................................ 111

(4-6)-واحد آماری ...................................................................................................... 112

(4-7)-محدودیتهای تحقیق ........................................................................................... 112

 

فصل پنجم : یافته های پژوهش و تحلیل اطلاعات

(5-1)-آمار توصیفی ..................................................................................................... 115

(5-2)-آمار تحلیلی ...................................................................................................... 184

 

فصل ششم:نتیجه گیری

(6-1)-خلاصه تحقيق.................................................................................................... 227

(6-2)-نتيجه گيرى........................................................................................................ 228

(6-3)-ارائه پیشنهادات ................................................................................................. 229

(6-4)-منابع وماخذ....................................................................................................... 233

(6-5)-فهرست پایان نامه ها........................................................................................... 239

(6-6)-ضمايم............................................................................................................... 197

نمونه پرسش نامه........................................................................................................... 256

بررسي برخي ازعوامل موثر بر عدم جذب جهانگردان به كشور ............................................



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | roya20 | تاریخ ارسال : 23 /01 /1393

نظرات کاربران :

  design46 گفته :

عالیییییییییییییییییییی
تاریخ ارسال : 24 /01 /1393
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.