جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این پایان نامه با فرمت ورد بوده و قابل پرینت می باشد
بررسی رابطه بین اضطراب و تیپ های شخصیتی دانشجویان دختر
پیشگفتار:
اضطراب به منزلۀ فقدان آرامش، تردید، عدم اعتماد در تسلط بر موفقیتها است و به نظر محصول فرعی هرنوع تحریک کشانندهای شدید است که دربرابر آن پاسخهای مهار شده امکان پذیرنیست.
تصویر شخصیت مضطرب، سیمای فرد نگرانی را به دست میدهد که نسبت به تنیدگیها حساس است و در یک ناایمنی اجتماعی و جهانی زندگی میکند، همچنین فعالیتهای خود را از پیش با شکست مواجه میبیندو برای خود و نزدیکان خود نگران است.
از سوی دیگر شخصیت مفهومی بسیار پیچیده در روانشناسی است که آگاهی از آن شالوده اغلب روان درمانیها و نظریههای آسیب شناسی را تشکیل میدهد. شاید بدون اغراق بتوان گفت که بدون آگاهی از این مفهوم، نمیتوان روشهای روان درمانی و تعدادی از اختلالهای روانشناختی را به روشنی درک کرد.
ویژگیهای هر انسانی منحصر به فرد است، اما به نظر میرسد که میتوان آنها را طبقه بندی کرد به عبارت دیگر، میتوان در ویژگیهای انسانها تشابهاتی یافت. روانشناسان سعی کردهاند افراد را در طبقات مختلف جای دهند. طبقه بندی شناخته شدهای که کارل گوستاویونگ پیشنهاد کرده، طبقه بندی به صورت « درونگرایی- برون گرایی » است.
انسان دورنگرا فردی است که معمولاً د ر خود فرو میرود و در سازگاری با واقعیت دشواری دارد و از فعالیتهای عینی و ملموس گریزان است.
انسان برونگرا فردی است که دنیای بیرون برایش اهمیت دارد. او بدون دشواریی با اطرافیان سازگار میشود، و از کارهای عینی و ملموس خوشش میآید.
چکیده:
در این پژوهش رابطۀ بین اضطراب و تیپهای شخصیتی درون گرا و برون گرا مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور 50 نفر از بین دانشجویان دختر رشتۀ مشاوره و راهنمایی، ورودی 84 ، مقطع کارشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، مجتمع ولیعصر، واحد تهران مرکز به عنوان گروه نمونه به روش تصادفی انتخاب گردید.
ابزار پژوهش در مورد اضطراب دانشجویان، پرسشنامۀ اضطراب کتل است و در مورد تیپهای شخصیتی دانشجویان، مقیاس درونگرایی- برونگرایی میشل گوکلن است.
فرضیۀ اصلی پژوهش این بود که بین اضطراب و تیپ درونگرا ، برونگرا و میانگرا رابطۀ معنی داری وجود دارد و با توجه به روش همبستگی پیرسون و آزمون توکی مشخص شد که بین اضطراب و ویژگی های شخصیتی ( درونگرا- برونگرا- میانگرا) رابطه معناداری وجود دارد.
اصطلاعات کلیدی: اضطراب، درونگرایی، برونگرایی
مقدمه
از دیدگاه یونگ ( 1913 ) پدیدههای درونگرایی[1] و برونگرایی[2] دو جنبۀ مهم از شخصیت انسان را تشکیل میدهند. هنگامی که توجه به اشیاء یا امور خارج چنان شدید باشد که افعال ارادی و اعمال آدمی نتیجۀ ارزیابی ذهنی نباشد، بلکه معمول مناسبات امور و عوامل خارجی باشد، برونگرایی خوانده میشود
( سیاسی، علی اکبر، 1371، ص 82 )
افراد درونگرا، از لحاظ روانی دارای سرعت فعالیت مغزی بالاتر ازحد طبیعی هستند و این امر سبب میشود که افراد درونگرا به قوای محرکه[3]کمتر از حد طبیعی نیاز پیدا نمایند. افراد درونگرا ، دارای دیدگاه درونی و ذهنی هستند و آمادگی بیشتری را برای خود داری و تسلط بر نفس خویش از خود نشان میدهند. این افراد اوقات خود را به مطالعه و بیشتر در تنهایی سپری نموده و کمتر مایل به معاشرت با دیگران هستند.
از سوی دیگر، افراد برونگرا دارای دیگاه عینی و خارجی هستند و سرعت فعالیت مغزی آنها پایینتر از حد طبیعی است، و میزان تسلط آنها بر نفس خود نسبت به افراد درونگرا کمتر است. شخصیتهای برونگرا خوش مشرب و اجتماعی هستند و فعالیتهای هیجان انگیز را دوست دارند.
شخصیتهای درونگرا، احساساتشان را بیان نمیکنند و دوستان زیادی ندارند و همچنین ساکت و متفکر هستند.
از سوی دیگر، اضطراب در سراسر طبقه بندی بیماریهای روانی به چشم میخورد. این اختلال بالاترین حد رنج روانی است و غالباً با ترس که دارای پارهای از خصیصههای روان شناختی و فیزیولوژیکی است متشبه میشود. اضطراب بدون آنکه به منزلۀ انگیزش باشد، در بیشتر موارد نیروی ایجاد اغتشاش و فروریختگی سازمان رفتارهاست. ( پروفسور ژ.کُراز، ترجمۀ دکتر منصور و دادستان، 1381، ص[4] 28 ) اضطراب یک ترس درونی شده است از اینکه مبادا تجارب درد آور تکرار شوند. از دیدگاه فروید، اضطراب هستۀ مرکزی روان نژندی و علامت اخطاری به خود است.
بیان مسئله :
بسیاری از افرادی که در معرض اضطرابهای مداوم قرار میگیرند ممکن است نسبت به زندگی دارای دیدگاه منفی شوند. ولی باید اعلام نمود که اضطراب در زندگی افراد به علت انتخابی است که آنها برای ادامۀ زندگی خویش انجام دادهاند و این انتخاب بنا به هر دلیلی ممکن است آنها را با مشکلات مواجه کرده باشد.
اما نکتۀ مهم این است که تمایل افراد به درونگرایی در زمان رویارویی با اضطرابهای ممتد این توانایی را به آنها میدهد که با تمرکز بیشتری به مشکل خود توجه نموده و نهایتاً در حل آن کوشش نموده و موفق شوند.
اضطراب زمانی مایۀ نگرانی بالینی میشود که به چنان سطح شدیدی رسیده باشد که توانایی عمل کردن در زندگی روزمره را مختل کند، به طوری که فرد دچار حالت ناسازگارانهای شده باشد که مشخصۀ آن واکنشهای جسمانی و روانی شدید است. این تجربیات شدید، غیر منطقی و توانکاه اساس اختلالهای اضطرابی[5] هستند که هر سال 19 درصد از آمریکاییها را مبتلا میسازد. ( هالجین و ویتبورن، ترجمۀ سید محمدی، 1385، ص 264 ) [6]
اگر درونگرایی و برونگرایی در حد کمال در افراد ظاهر شوند، دو شخصیت نا بهنجار را بوجود میآورند که اولی به صورت اختلال اسکیزوفرنی و دومی به صورت اختلال هیستری تظاهر خواهد نمود. تعداد این افراد البته بسیار کم است و اکثریت مردم میان این دو قطب نهایی جای دارند. عدهای نزدیکتر به قطب نهایی درونگرایی و گروهی نزدیکتر به قطب نهایی برونگرایی هستند، و عدۀ کثیری هم هر دو جنبۀ برونگرایی و درونگرایی را به صورت متعادل دارا میباشند یعنی به نوعی میانگرا هستند که اصلاح ambivertبه آنها اطلاق میشود. ( سیاسی، علی اکبر به نقل از یونگ، 1913 )
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پشگفتار............................................................................................................ 1
چکیده............................................................................................................... 3
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه................................................................................................................ 5
بیان مسئله........................................................................................................ 6
ضرورت و اهمیت پژوهش............................................................................. 8
موضوع تحقیق................................................................................................ 10
تعریف موضوع تحقیق.................................................................................... 10
هدف کلی.......................................................................................................... 10
اهداف فرعی..................................................................................................... 10
فرضیه کلی....................................................................................................... 11
فرضیات فرعی................................................................................................. 11
متغیرهای تحقیق.............................................................................................. 11
محدودیت های تحقیق..................................................................................... 11
محیط پژوهش................................................................................................. 12
تعریف اصطلاحات و واژه ها......................................................................... 12
تعریف اصطلاحات تخصصی......................................................................... 14
تعریف عملیاتی................................................................................................. 15
فصل دوم : پیشینه تحقیق
مقدمه................................................................................................................ 19
اضطراب........................................................................................................... 19
تعریف اضطراب ، جنبه ها و جلوه های مختلف آن...................................... 21
اضطراب به عنوان پاسخ آموخته شده.......................................................... 26
اضطراب در معنای نداشتن کنترل.................................................................. 27
کنار آمدن با اضطراب..................................................................................... 28
شخصیت مضطرب.......................................................................................... 29
اضطراب بنیادی : شالوده روان رنجوری..................................................... 31
نظریه های اضطراب........................................................................................ 35
1- نظریه روانکاوی (فروید)........................................................................... 35
انواع اضطراب.................................................................................................. 37
مکانیزمهای دفاعی علیه اضطراب................................................................... 40
سرکوبی........................................................................................................... 41
انکار.................................................................................................................. 42
واکنش وارونه................................................................................................. 43
فرافکنی............................................................................................................. 43
واپس روی...................................................................................................... 44
دلیل تراشی...................................................................................................... 44
جابجایی........................................................................................................... 45
والایش............................................................................................................. 46
2- نظریه روانشناسی فردی (آدلر)................................................................ 48
3- نظریه درمان عقلانی- عاطفی (الیس)......................................................... 51
4- نظریه درمان مراجع محوری (راجرز)...................................................... 51
5- نظریه روان درمانی گشتالت (پرز)............................................................ 52
6- نظریه واقعیت درمانی (گلاسر).................................................................. 54
7- نظریه رفتار درمانی................................................................................... 55
عوامل کاهش اضطراب ................................................................................... 57
شخصیت چیست؟........................................................................................... 67
بررسی شخصیت............................................................................................ 69
اصول شخصیت شناسی................................................................................ 71
تاثیر عوامل زیستی بر شخصیت................................................................... 73
تشابه شخصیت در دوقلوها........................................................................... 73
نظریه های شخصیت....................................................................................... 76
1- نظریه کارل یونگ....................................................................................... 76
نگرش ها : برونگرایی و درونگرایی .............................................................. 77
کارکردهای روان شناختی.............................................................................. 78
تیپ های روان شناختی (درونگرا و برونگرا)................................................ 80
ویژگی شخصیتی برونگرا.............................................................................. 83
ویژگی شخصیتی درونگرا.............................................................................. 84
ناهشیار شخصی............................................................................................. 85
عقده ها............................................................................................................. 86
ناهشیار جمعی................................................................................................. 87
پژوهش در نظریه یونگ.................................................................................. 89
تیپ های روان شناختی (درونگرا و برونگرا)................................................ 89
2- نظریه هانس آیزنک.................................................................................... 93
ابعاد شخصیت : برونگرایی ، روان رنجور خویی و روان پریش خویی.... 93
برونگرایی........................................................................................................ 96
روان رنجور خویی......................................................................................... 98
روان پریش خویی........................................................................................... 99
نقش اصلی وراثت........................................................................................... 100
رابرت مک کری و پل کاستا : مدل پنج عاملی................................................ 101
ثبات عوامل...................................................................................................... 103
همبستگی هیجانی و رفتاری........................................................................... 104
3- نظریه روانکاوی (فروید)........................................................................... 106
الف- دیدگاه ساختی شخصیت....................................................................... 106
نهاد................................................................................................................... 106
خود.................................................................................................................. 107
فراخود............................................................................................................. 108
ب- شخصیت به مثابه ی فرایندی پویا......................................................... 109
ج- شخصیت به مثابه فرایند تکاملی............................................................... 110
د- دیدگاه جبری رشد شخصیت.................................................................. 111
4- نظریه روانشناسی فرد (آدلر).................................................................... 112
5- نظریه روان درمانی گشتالت (پرز)............................................................ 115
6- نظریه درمان مبتنی بر تحلیل محاوره ای (برن)...................................... 116
7- نظریه واقعیت درمانی (گلاسر).................................................................. 118
8- نظریه رفتار درمانی................................................................................... 119
فصل سوم : روش تحقیق
جامعه آماری ، نمونه و روش اندازه گیری................................................... 122
ابزار جمع آوری اطلاعات و ویژگی های آن................................................. 122
ویژگی های ابزار پژوهش.............................................................................. 123
پرسشنامه مقیاس اضطراب کتل..................................................................... 123
میدان کاربرد آزمون....................................................................................... 123
پژوهش های مربوط به توصیف ماهیت و اعتبار یا درستی مقیاس اضطرا ب 126
الف- تحول هوشیاری نسبت به خود............................................................ 131
ب- نیروی من.................................................................................................. 131
ج- گرایش پارانویایی...................................................................................... 132
د- گرایش به گنهکاری.................................................................................... 132
هـ- تنش ارگی................................................................................................. 133
نکاتی درباره اجرای تست.............................................................................. 133
دستور اجرای پرسشنامه............................................................................... 134
روش تصحیح و نمره گذاری......................................................................... 136
پرسشنامه مقیاس درونگرایی- برونگرایی میشل گوکلن ............................. 140
دستور اجرای پرسشنامه............................................................................... 140
روش تصحیح و نمره گذاری ........................................................................ 141
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................... 145
فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری تحقیق
خلاصه تحقیق ................................................................................................ 150
تحلیل نتایج....................................................................................................... 150
پیشنهادات........................................................................................................ 151
منابع و ماخذ ................................................................................................... 152
پیوست ها ....................................................................................................... 153