نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 12 دانلود
امتیاز فایل : -14 امتیاز
بازدید : 480 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
بررسی رابطه بین اضطراب و جنسیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی
بررسی رابطه بین اضطراب و جنسیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی
تاریخ ارسال : 24 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 140.12 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 95 صفحه
امتیاز : -14




قیمت : 6,700 تومان



توضیح :
این پایان نامه دارای فرمتword  وقابل ویرایش می باشد.
 
 
 
موضوع:بررسی رابطه بین اضطراب و جنسیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی
 
 
 
فهرست مطالب :
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت وضرورت موضوع تحقیق
الف )پیشینه نظری
تاریخچه
الف)رویکردهای نظری به اضطراب
نظریه های بیولوژیکی اضطراب
نظریه های روانکاوانه اضطراب
نظریه فرویدی
نظریه نو فرویدی
نظریه های رفتاری اضطراب
نظریه یادگیری شناختی – اجتماعی
نظریه های شناختی اضطراب
اضطراب در قرآن
آرامش ،موهبت الهی برای پیامبران
2رفع «اضطراب »نعمتی برای نیکان ومؤمنان
3رفع اضطراب هدیه ای شایسته سپاس
4آرامش ،نشانه ای الهی
5سلب «اضطراب » موهبتی در قیامت
آرامش وآثار آن
6رفع «اضطراب »پیامد اعمال نیک
7ایمان به خداوروز جزا وعمل نیک
8ایجاد اضطراب عملی ناشایست
9اضطراب ،جزای کافران
ماهیت اضطراب
تعریف اضطراب
دسته بندی ها از اضطراب
1اضطراب حیاتی
2اضطراب حقیقی
می کشد
اضطراب مرضی
صورتهای آن
1به صورت جدایی
2اجتناب
3اضطراب مفرط
4اضطراب فراگیر
انواع اضطراب
اضطراب در دوران کودکی
عوامل اضطراب آفرین برای نوجوان
نقطه آغاز
حالات ورفتار
حالات آنها
علائم رفتاری
در بُعد روابط
علل اضطراب
علل زیستی
2علل عاطفی
3 علل روانی
4 علل فرهنگی
5 عوامل اجتماعی
6 علل سیاسی – انضباطی
ویژگی اضطراب در کودکان
1 ناگهانی بودن
2 سریع بودن
اضطراب
3تابعیت
4پنهان کاری
5 بروز شرم
6 خارج از کنترل
7همراهی به نشانه ترس
احساس ناگوار
اضطراب در چه کسانی بیشتر است ؟
از نظر سن
2از نظر جنس
3از نظر رشد
4 از نظر هوش
5عامل عاطفی
6از نظر اختلالات عصبی
7از نظر سابقه
8زود رنجها
9افراد در معرض امتحان
10بی ثباتی اوضاع
فرق اضطراب با ترس
پژوهشها وتحقیقات انجام شده در ایران
ب پیشینه تجربی
پژوهشها وتحقیقات در سایر نقاط جهان
اهداف پژوهش
اهداف اصلی
اهداف فرعی
فرضیه های پژوهش
فرضیه های فرعی
فصل سوم : روش تحقیق
تعاریف عملیاتی متغییرها
اضطراب
دختر و پسر
جدول 12- مقایسه میانگین نمرات اضطراب در دانش آموزان
جدول 13- ضریب همبستگی بین میزان اضطراب و فاکتورهای مورد مطالعه
نمودار 1- مقایسه میانگین نمرات اضطراب دانش آموزان دختر و پسر
نمودار 2- هیستوگرام مربوط به نمرات اضطراب پنهان در آزمودنیها
نمودار 3- هیستوگرام مربوط به نمرات اضطراب آشکار در آزمودنیها
نمودار 4- هیستوگرام مربوط به نمرات اضطراب کل در آزمودنیها
بحث و نتیجه گیری
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل
تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش
محدودیتها
پیشنهادات
منابع
 
چكيده پژوهش :
 
با توجه به اينكه اضطراب از مهمترين اختلالات عصبي و رواني به حساب آمده و منشا بسياري از عصبيت ها و ناراحتيها مي باشد. بررسي هاي اخير نشان داده اند كه اختلالات اضطرابي بيشترين فراواني را در سطح كل جمعيت دارند.
 
دختر و پسر پايه سوم راهنمايي شهر ضياء آباد مي باشد كه براي رسيدن به اين هدف آزمون اضطراب كتل را بين دانش آموزان اجرا و بعد از بررسي و تجزيه و تحليل به اين نتيجه رسيديم كه جنسيت آزمودنيها بر ميزان اضطراب آنان تاثير نداشته است .
 
 
 
از ميان 120 نفر دانش آموز مورد آزمون 4 دختر و 1 پسر داراي روحيه آرام و راحت و تنش زدوده و مضطرب و 36 دختر و 26 پسر داراي اضطراب متوسط و 14 دختر و 38 پسر روان آزرده و مضطرب و 6 دختر و 5 پسر نيز نيازمند مشاوره و يا درمانگري هستند.
 
 
 
مقدمه
 
اضطراب پديده اي روان شناختي است كه تقريباًهمگان با آن آشنا هستند يا آنكه در طول عمر خود،در موقعيت هايي به آن دچار شده اند.اين تجربه رواني –فيزيولوژيك در ابعاد آسيب شناسي رواني نيز شايع ترين اختلالات رواني را شامل مي شود.(كنرلي -1382)
 
اضطراب يكي از شايع ترين بيماريها در جهان امروز ،مخصوصاًدر دنياي صنعت است .آن را از مهمترين اختالات عصبي ورواني به حساب آورده ودر مطالعات باليني به آن نوروز« اضطرابي» گويند. ونيز آن را منشاءبسياري از عصبيت ها وناراحتي ها ذكر نموده اند .چه بسيار ند مشاجرات ودرگيري هاي خانوادگي كه ظاهراًبرسر مسائل جزئي پديد مي آيند ولي در واقع ريشه واساس آنهاناشناخته وچه بسا كه ناشي از اضطراب .(علي قائمي -1376)
 
گاهي افراد در جامعه زندگي مي كنند كه حال ووضع متعادلي ندارند .با مختصر تحريكي از جاي مي جنبند وبا اندك بهانه اي فتنه وآشوب به پا مي كنند ظاهر قضيه در داوري ها اين است كه اين امر ناشي از بد اخلاقي ،كج مزاجي ،ويا سوءاخلاق افراد است در حاليكه اگر نيكو تَعمُق شود ريشه آن اضطراب است . مردم عامي از آن غافلند ودر جامعه هم روشنگري هاي مناسبي نيست تا هركس بداند در خانه ومحيط زندگي چه مي گذرد وچرا افراد در مواردي آنچنان سخت بهم در آويخته اند .(همان منبع )
 
برخي از روانپزشكان وروانكاوان هسته مركزي بخش اعظم بيماريهاي رواني را در اضطراب جستجو مي كنند ومدعي هستند كه هم اكنون بيشتر تخت هاي بيمارستانهاي رواني توسط مبتلايان به اين بيماري اشغال شده است وحتي برخي از صاحب نظران بين اضطراب وسرطان را مدعي شده اند.
 
از اين بيماري كودكان نيز بي نصيب نيستند. آنها هم كودكي خود را با چنين وضعي آغاز مي كنند تا سرانجام چه شود وكشتي لنگر شكسته آنها در كلام ساحل پهلو بگيرد. آيا جان ورواني سالم از اين قضيه به در برند يا نه ؟
 
واين خود سئوالي كه ذهن بسياري از والدين ومربيان را مشغول كرده است .در كل اين بيماري عامل صدمه بزرگي براي كودكان است والحّق بايد برايشان چاره اي انديشيد .(همان منبع )
 
اضطراب يك بيماري شايع وساري ودامنگير همه گروها وهمه سنين از افراد انساني است .پير وجوان كودك وبزرگسال زن ومرد از آفت آن دور وبر كنار نيستند.
 
در هر كجا به يك نحو ويك گونه خود را نشان مي دهد وچرخ ماشين زندگي را دچار لنگي مي كند.
 
براساس يك بررسي 30%از مراجعين به پزشك عمومي از اضطراب در عذابند .وهم چه بسيارند افرادي كه در اثر اضطراب چون آتشفشاني طوفاني هستند،وحال وحوصله هيچ كاري ندارندوزندگي براي خود وديگران جهنم مي كنند .(همان منبع )
 
اگر آدمي نيكو تأ مل كند هر شب وروز هزاران وحتي ميليونها انسان را مي يابد كه آرامش وقرارشان را از دست داده اند وشب هنگام تا به صبح بيدار مانده  ودر اطاق يا حياط خانشان به قدم زني وبي تابي مي گذرانند .منتظر آنند صبح زودتر سر رسد وآنها را از اين مخمصه عظيم نجات بخشد .زماني آنها را در بستر مي يابند كه برپشت افتاده اند وغلت مي زنند  نه مي توانند راحت وآسوده بخوابند ونه مي توانند به معناي واقعي بيدار وسرزنده وبا نشاط باشند.اين بيماري در درجات مختلف آن بگونه اي شايع است كه روانكاوان هربار بخواهند به منبع رواني يك بيماري توجه كنند در اثر كنكاشها وتلاشها نخست به اين امر دست مي يابند.وهنگامي كه عميق تر از پيش مسأله اي را مي نگرند به ريشه وعمق مسأله در دوران كودكي پي مي برند سرنخي از قضيه را مي يابند كه به مرحله كودكي وصل ومربوط است .(همان منبع )
 
در دنياي پنهان بسياري از افراد ترس هاي مبهمي از امور مجهول وجود دارد كه زمينه را براي نگراني واضطراب آنها فراهم مي آورد  واين خود منشاءبسياري از حالات  وتمايلات ناصواب ،موضع گيريها ورفتارهاي ويژه مي شود.تجّلي چنين حالات در همه ي افراد موجود نيست از آن بابت كه :
 
¶          گاهي ميزان واندازه آن به درجه اي نيست كه در آنان تجلي ومتظاهر شود.
 
¶    برخي از افراد سعي دارند اضطراب را مخفي نگه داشته وبه گونه اي بر ظهور آن فائق آيند واين خود مايه مشاهده حالت عادي در آنهاست .
 
بعضي از افراد تدريجاًبدان عادت كرده ومتحمل آن مي شوند ودر واقع با آن سازگار شده اند بدين سان اين حالات در افراد وجود دارد ولي به گونه اي است كه ديگران كمتر مي توانندبدان پي ببرند .افرادي كه بدان عادت كرده اند تدريجاًممكن است خودشان نيزاز آن غفلت كنند وندانند آنها را چه مي شود ويا چگونه بايد با آن برخورد نمايند .
 
تاريخچه
 
تقريباًيك قرن پيش زيگموند فرويد اصطلاح نوروز اضطراب را ابداع ودونوع اضطراب مشخص نمود. يك نوع اضطراب كه از ليبيد ومهار شده ناشي مي شود وبه عبارت ديگر افزايش فيزيولوژيك در تنش جنسي به افزايش برابر ليبيدوومعرف ذهني آن رويداد فيزيولوژيك منجر مي شود.
 
نوع ديگر اضطراب به بهترين وجه احساس نگراني يا ترس كه از فكر يا ميلي سركوب شده ناشي مي شود مشخص مي گردد اين نوع اضطراب مسئوول پيدايش پسيكو نوروز هاست .
 
فرويد اين اختلا لات اضطراب وابسته به آنها را در درجه اول به عوامل روان شناختي ربط مي دهد .فرويد متوجه شده بود كه اضطراب حاصل در اينجا از شدت كمتري نسبت به اضطراب حاصل در نوروزهاي واقعي برخوردار است .
 
اضطراب هيجان ناخوشايندي است كه با اصطلاحاتي نظير دلشوره ،نگراني –وحشت وترس بيان مي شود.
 
اضطراب سبب به هم ريختن تعادل موجود مي گردد وفرد دائماًبه منظور برقراري تعادل مي كوشد پس مي توان گفت كه اضطراب به عنوان يك محرك بسيار قوي مي تواند گاهي مفيد وگاهي مضر باشد دالبته اين بستگي به درجه ترس ومقدار خطري دارد كه متوجه فرد است .اگر شدت عكس العمل فرد با مقدار خطر متناسب باشد آن را اضطراب متعادل يا نرمال مي گويند.
 
زيرا شخص را وادار مي سازد كه خطرات را از خود دور كند اين حد اضطراب مفيد بوده ومقدار زياد اضطراب باعث اختلال در رفتار مي شود يعني اضطراب زياد نه تنها مانع يادگيري است بلكه به نوع خود سبب مي شود كه فرد تنواند رفتارهاي جديد ومناسب موقعيت هاي مختلف بياموزد .
 
اضطراب مفهوم جديدي نيست چون در آثار مصريان باستان هم از آن نامبرده شده است .نويسندگان قرون وسطي وجود اضطراب را يكي از شرايط اصولي واوليه زندگي انسان تلقي مي كردند وهمچنين اهميت اضطراب در زندگي معاصر از سوي نويسندگاني چون آلبرت  كامو ودييلو اچ اون وكلاس رود مورد توجه قرار گرفته است.
 
آلبرت  كامو كه دوران ما را قرن ترس ناميده است.
 
دييلو اچ اون كه در اشعارش از عصر ما به عنوان عصر اضطراب به خوبي ياد كرده است.
 
كلاس رود كه كتاب مشهوري در باب دنياي ما بنام عصر اضطراب به رشته تحرير در آورده است. حضور مضمون اضطراب توسط روان پزشكان وروان شناسان نيز به عنوان نشانه اي  از ناراحتي هاي عصبي معرفي شده است .
 
 
 
تخمين زده شده است كه در 20 سال گذشته بيش از 5000مقاله وكتاب درباره اضطراب در جرايد روان شناسي وروان پزشكي به رشته تحرير در آمده است. محتاطانه ترين بر آورد حاكي از اين است كه بين 15 تا 25 درصد همه بيماراني كه پزشكان عمومي مراجعه مي كنند مبتلا به يك نوع بيماري رواني هستندويا مشكلات مبهم رواني دارند. 
 
نظريه هاي رفتاري اضطراب
 
بنابر توصيف واتسن وراينر ،هراس مي تواند از طريق فرآيند شرطي سازي كلاسيك فرا گرفته شود. اين موضوع به بهترين وجه در مورد كلاسيك ،آلبرت كرچولو ،تشريح شده است .بنابر آزمايشي كه از سوي دو محقق تدبير شده بود هرگاه آلبرت به موشي سفيد نزديك مي شد وبا آن بازي مي كرد ،آزمايشگران بريك صفحه فلزي با چكشي محكم مي كوبيدند .صدا مطابق انتظار پاسخ ترس را در آلبرت ايجاد مي كرد ،پس از چند بار تكرار اين فرآيند ،ترس با موش سفيد مرتبط شد و آلبرت به هراس از موش دچار گرديد.
 
در نتيجه پاسخ ترس از طريق شرطي سازي  كلاسيك ،يعني فرآيند تداعي مكان وزماني نسبت به موش ايجاد شد واين در حالي بود كه از پيش چنين ترسي در آلبرت وجود نداشت . هرچند اين آزمايش شاخصي هم در تاريخ رفتار گرايي است ،ولي بايد خاطر نشان كرد كه تلاشهاي بعدي كه براي نشان دادن فراگير ي ترس از طريق اين روشها انجام گرفت كمتر موفقيت آميز بوده اند (تروورجي .پاول )
 
اگر چه شرطي سازي كلاسيك مي تواند بخشي از فرآيند باشد ،ولي آشكار است كه در زندگي به ندرت بين يك پاسخ ترس ويك محرك نامربوط رويارويي مكرر رخ مي دهد تا ترس از آن محرك به وجود آيد ماهرر براي توجيه ايجاد وابقاي هراس ودر جهت گسترش نظريه رفتاري ،نظريه اي دو عاملي ارائه داده است . در گام نخست ترسها همان گونه كه اشاره شد از طريق شرطي سازي كلاسيك ايجاد مي شوند ومتعاقباًشخص ياد مي گيرد اين ترس را بوسيله اجتناب كاهش دهد. كاهش ترس از طريق اجتناب يعني دومين نوع يادگيري «شرطي سازي ابزاري » خوانده مي شود وپاسخ اجتنابي فرا گرفته مي شود وباقي مي ماند چون اضطراب را كاهش مي دهد وبنابراين بلافاصله تقويت مي شود. (همان منبع )
 
دوستان واعضاي خانواده نيز ممكن است به فرد نزديك نشوند تا به او كمك كنند اين امر به افزايش تعاملها وتوجه به فرد مي انجامد كه اين خود مي تواند بعنوان شكل ديگري از پاداش براي مضطرب بودن عمل كند. چنانچه  افراد الگوي زندگيشان را تغيير دهند تا به مشكلات شخص مضطرب  بپردازند ،آن گاه نياز كمي احساس مي شود كه فرد بر اضطرابش به خودي خود فائق آيد .وقتي اجتناب بعنوان شيوه مقابله با مشكلات تثبيت شد مرتباًمورد استفاده قرار مي گيرد .اضطراب ممكن است تعميم يا بدو خزانه رفتاري واعتماد شخص را به سرعت مقليل دهد .
 
اضطراب در چه كساني بيشتر است ؟
 
درجه اضطراب وشدت آن در همه افراد يكسان نيست .بررسيها نشان مي دهند كه اضطراب به شرايط وعواملي مربوط است كه اهم آن ها به شرح زير قابل عرضه اند :
 
1.از نظر سن :
 
همانگونه كه ديده ايم اضطراب در همه سنين وجود دارند ولي عملاًدر بين افرادي كه در سنين بالاتري هستند بيشتر است .در نوجوانان بيشتر از كودكان ،در بالغان بيشتر از نوجوانان واز بزرگسالان  بمراتب بيشتر از ديگر سنين است وعلت اين است كه به تناسب افزايش سن مسأئل ومشكلات افزونتر وباب ارتباطات گسترده تر مي شوند.
 
2.از نظر جنس :
 
بررسيها نشان مي دهند كه اضطراب در دختران بمراتب بيشتر از پسران ،وزنان بيشتر از مردان است اين امر بدان خاطر است كه خصوصيت جنس مذكر تفكر وانديشه است وخصوصيت جنس مؤنث عواطف وطبق نظر يونگ خصايص رواني زن ومرد با هم فرق دارد. در يك تحقيق نمونه ديده شد كه عده زنها دو برابر بيشتر از مردان مضطرب بوده است
 
3.از نظر رشد :
 
اضطراب با رشد وشرايط آن در رابطه اند بخصوص رشد در سنين نوجواني وبلوغ .گاهي نگراني واضطراب مربوط به رشد جنسي است بهنگامي كه غدد جنسي ترشحي در خون دارند خود زمينه ساز تحول ودگرگوني در رفتار ودر فعاليت ها مي شود .
 
4. از نظر هوش :
 
اضطراب در كودكان باهوش تر بيشتر است از آن بابت كه آنها :
 
§             جوانب بيشتري از امور را مي بينند .
 
§             آينده وشرايط آن را بيشتر حدس مي زنند .
 
§             محتاط ترند وگامشان انديشيده تر است .
 
§             شخصيت خود را بيشتر دوست مي دارند.
 
 
 
§             در تحمل نامرادي ها ضعيف ترند.
 
منابع
 
1.فشار رواني ،اضطراب وراههاي مقابله با آن /تروورجي .پاول ،سيمون جي . انرايت ،ترجمه .عباس بخشي پور ودسري ،حسن صبوري مقدم .مشهد .شركت به نشر.1377.
 
2.اختلالات اضطرابي/هلن كنرلي ،ترجمه سيروسمبني.تهران .رشد.1382.
 
3.مسأله ترس واضطراب كودكان /دكتر علي قائمي .قم .انتشارات اميري .1376.
 
4.حكمت بي قراري پيامي براي عصر اضطراب /آلن واتسن .مترجم مرسده لساني .تهران .بهنام .1378.
 
5.روانشناسي مرضي تحولي :از كودكي تا بزرگسالي /پريرخ دادستان .تهران،سازمان مطالعه وتدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت).1383.
 
6.قرآن ،روانشناسي ،علوم تربيتي (مجموعه مقالات ).دانشگاه علوم پزشكي تبريز .زير نظر بنياد پژوهشهاي قرآني حوزه ودانشگاه ،موسسه انتشاراتي بنياد پژوهشهاي قرآني حوزه ودانشگاه .زمستان 1385.
 
7. فصلنامه تعليم وتربيت .سال نوزدهم .شماره 2.تابستان 1382.


  برچسب ها

پروپوزال , بررسی رابطه بین اظطراب و جنسیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی , اضطراب در کودکان , انواع اضطراب , نظریه های شناختی اضطراب , اضطراب در دختران و پسران , اضطراب در دوران کودکی , اضطراب در دانش آموزان دختر و پسر راهنمایی , بررسی رابطه بین اضطراب و جنسیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی , اضطراب و جنسیت , عوامل اظطراب آفرین برای نوجوانان , مضطرب بودن , دانلود پروِژه بررسی رابطه بین اضطراب و جنسیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.