جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد
پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی
فهرست مطالب
عنوان.............................................................................................. 1
چکيده...................................................................................................... 2
فصل اول.................................................................................................. 3
مقدمه...................................................................................................... 4
بيان مساله.................................................................................................... 6
ضرورت پژوهش................................................................................................ 7
هدف پژوهش.................................................................................................. 9
سوال پژوهش................................................................................................. 9
فرضيه پژوهش.............................................................................................. 9
تعيين متغيرها:................................................................................................ 9
- متغير وابسته...................................................................................... 9
- متغير مستقل....................................................................................... 9
- متغير کنترل......................................................................................... 9
تعاريف مفهومي............................................................................................. 10
تعاريف عملياتي............................................................................................. 11
فصل دوم: ادبيات پژوهش –پيشنيه پژوهش......................................... 13
تعريف شخصيت........................................................................................... 14
فيزيولوژي برونگرايي- درونگرايي............................................................. 23
نظريه هاي سنخ شناسي شخصيت.............................................................. 27
سنخ شناسي شخصيتي در نظريه يونگ..................................................... 28
برونگرايي و درونگرايي از نقطه نظر آيزنک............................................... 31
رويکرد يادگيري اجتماعي............................................................................ 32
رويکرد شناختي............................................................................................ 32
خصوصيات افراد درونگرا و برونگرا......................................................... 33
نوروفيزيولوژي برونگرايي- درونگرايي..................................................... 34
ديدگاه يونگ، سطوح روان:.......................................................................... 35
هشيار............................................................................................................. 35
ناهشيار شخصي........................................................................................... 36
ناهشيار جمعي............................................................................................... 37
کهن الگوها..................................................................................................... 39
پرسونا........................................................................................................... 40
سايه............................................................................................................... 42
آنيما................................................................................................................ 43
آنيوس............................................................................................................ 44
مادر................................................................................................................ 45
پيرفرزانه........................................................................................................ 45
پويشهاي شخصيت:..................................................................................... 46
عليت و غايت شناسي.................................................................................... 46
پيش روي و پس روي................................................................................. 47
تيپ هاي روان شناختي................................................................................ 48
کارکردها........................................................................................................ 50
نظريه ويليام شلدون...................................................................................... 56
نظريه اوتوگراوس......................................................................................... 60
ارتباط اجتماعي............................................................................................. 60
انواع ارتباط اجتماعي.................................................................................... 62
نگاهي مقدماتي به ارتباطات ميان فردي....................................................... 65
ويژگي ارتباطات ميان فردي چيست............................................................ 66
پيوستار ارتباط............................................................................................. 67
ارتباط من و آن............................................................................................. 69
ارتباط من و شما........................................................................................... 69
ارتباط من و تو.............................................................................................. 71
گزارش ايسکانيوز......................................................................................... 72
عوامل برقراري ارتباط پنهاني باجنس مقابل .............................................. 73
پيامدهاي رواني –اجتماعي ارتباط پنهان باجنس مقابل............................ 73
ديدگاه اسلام.................................................................................................. 75
ديدگاه شهيد مطهري..................................................................................... 78
ارتباط دختر و پسر و شرايط آن................................................................ 79
تعريف دوستي دختر و پسر........................................................................ 80
انگيزه برقراري ارتباط با جنس مقابل.......................................................... 80
آثار رابطه با جنس مقابل.............................................................................. 84
شرايط ارتباط باجنس مقابل......................................................................... 87
پيشينه پژوهش.............................................................................................. 91
فصل سوم................................................................................................. 95
جامعه ............................................................................................................ 96
نمونه.............................................................................................................. 96
روش نمونه گيري......................................................................................... 96
روش پژوهش............................................................................................... 96
ابزار اندازه گيري.......................................................................................... 97
اعتبار و روايی آزمون.................................................................................. 99
شيوه نمره گذاري........................................................................................ 101
روش اجرا.................................................................................................... 102
فصل چهارم............................................................................................... 103
مقدمه ............................................................................................................ 104
تجزيه و تحليل توصيفي.............................................................................. 105
تجزيه و تحليل استنباطي............................................................................. 111
فصل پنجم................................................................................................. 112
بحث ونتيجه گيري....................................................................................... 113
محدوديت هاي پژوهش .............................................................................. 115
پيشنهادات پژوهش ..................................................................................... 116
منابع.............................................................................................................. 117
ضمائم........................................................................................................... 119
چکيده
اين پايان نامه با هدف بررسي رابطه تيپ شخصيت و ارتباط پنهاني با جنس مقابل ، تدوين شد . براي اين منظور نمونه اي به حجم 60 نفر متشکل از 30 دانشجوي دختر بين سنين 25 –18 ، مجرد دانشجوي شهر تهران که با جنس مقابل رابطه پنهاني نداشتند و 30 دانشجوي دختر بين سنين 25 –18 ، مجرد ، دانشجوي شهر تهران که با جنس مقابل رابطه پنهاني داشته انتخاب شد . فرض بر اين بود که بين 2 متغير ذکر شده در بالا ، رابطه معنادار وجود دارد و همچنين بين ميزان نوروتيک و سايکوتيک و ارتباط پنهاني با جنس مقابل نيز رابطه معنادار وجود دارد.
براي سنجش ارتباط داشتن يا نداشتن با جنس مقابل، به پرسش اکتفا شد و از نمونه در دسترس استفاده شد. و براي اندازه گيري تيپ شخصيت (برونگرايي- درونگرايي) از پرسشنامه 57 سئوالي آيزنک کمک گرفته شد. بعد از انجام امور آماري هر 2 فرضيه رد شد و بر اين اساس ميزان برونگرايي و درونگرايي در گرايش جوانان (نمونه مورد نظر) به جنس مقابل تاثير ندارد و همچنين ارتباط معناداري در رابطه ي ارتباط با جنس مقابل و ميزان نوروتيک يا سايکوتيک مشاهده نشد.
مقدمه
درک لزوم مطالعه روانشناسي شخصيت، چندان دشوار نيست. شناخت شخصيت، ويژگيها، چگونگي شکل گيري، عوامل موثر در ايجاد شخصيت و مسائل از اين قبيل، ارضاي حسن کنجکاوي و ميل به حقيقت جويي را در انسان به دنبال دارد زيرا اين شناخت نوعي خودشناسي است و شخص هنگام مطالعه غالباً آن دانسته ها را با خود مقايسه کرده و احتمالاً با اين شناخت نوعي طبقه بندي انجام مي دهد. يعني خود را در يکي از تيپهاي شخصيتي قرار مي دهد.
از سوي ديگر، اين شناختها و اطلاعات به شخص امکان مي دهد که در ارتباط متقابل با ديگران موضع گيريهاي مناسب و آگاهانه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر مادري بداند که کودکان در حدود سنين 3 تا 4 سالگي بيشترين ميزان حسادت را نشان مي دهند، چنانچه کودک خود را در اين سنين حسود ببينند، دچار نگراني و اضطراب نخواهند شد، زيرا مي دانند که اين ويژگيها يک حالت طبيعي در سن خاص کودک اوست.
امروزه بحث ارتباط ميان فردي در جامعه اي به گستردگي جامعه ي ما با اين ميزان رشد و شکوفايي، با توجه به اهداف و برنامه هاي تعيين شده، جاي کنکاش و بررسي بيشتر دارد. از طرفي کانال هاي فراوان اطلاعات و ورود تکنولوژيهاي گوناگون ايجاب مي کند حساسيت ويژه اي نسبت به ارتباط پنهاني دختر و پسر به عنوان زيرمجموعه ي ارتباط ميان فردي داشته باشيم. تهاجمات فرهنگي بنابراين دارند، ارزشهاي فرهنگ غربي را که گاهاً در جامعه ي ديني ما ضد ارزش محسوب مي شود، بر قشر جوان تحميل و نهادينه کنند و اين مي تواند در دراز مدت مخرب باشد . موضوع ارتباط با جنس مقابل بسيار وسيع و داراي جوانب زيادي است که پرداختن به آن بايد جامع و بدور از تعصبات و سوگيريهاي شخصي ، گروهي و احياناً همراه با فرض ورزي باشد .بيان مسأله
به درستي هرگاه انسان از جامعه مي برد و در تنهايي غوطه مي خورد ، با همان سرعت ، راه به سوي انحراف ، اعتياد و حتي خودکشي و ... مي برد . اگر ارتباط انسان ها با يکديگر نبود ، بناي عظيم فرهنگي پا نمي گرفت . هيچيک از دستاوردهاي بزرگ انساني نظير زبان ، خط و ... پديد نمي آمد . و بالاخره بايد گفت زيبايي زندگي در جمع انسان ها تجلي مي کند . از آنجا که ارتباط بشر ، به مجموعه ها و انواع گوناگون تقسيم مي شود و گستردگي فراواني دارد ، لذا يکي از شاخه هاي آن ارتباط پنهاني با جنس مقابل است که به دليل اهميت و تأثير بسزاي آن در جنبه هاي مختلف زندگي ، پرداختن به آن ، خالي از لطف نيست ...
در علم روانشناسي ، آنجا که شخصيت ، موضوع بحث است ، 2 نوع يا تيپ شخصيتی مفروض است ، درونگرايي و برنگرايي که مقدمه و همچنين فصل دو ، به تفصيل به آن پرداختم . در اين پژوهش به مطالعه ي ارتباط رابطه پنهاني دختر و پسر با تيپ شخصيت اقدام کردم .
لذا گمانه زني هاي گوناگون ، نقدها و مقاله هاي فراواني که به موضوع ارتباط با جنس مقابل پرداختند ، تمايل من را به انتخاب اين موضوع براي پروژه خود ، برانگيخت .
ضرورت پژوهش
دوستي هاي خياباني و ارتباط پنهاني با جنس مقابل ، عاري از شکوفايي محبت و عشق واقعي است و اگر هم به ازدواج برسد ، هيچ پشتوانه اي ندارد و جامعه را با مشکلات روبرو مي کند .
در آغاز نوجواني و جواني به علت بيداري غرايز و شدت حالات هيجاني ، گرايش دختران و پسران به دوستي با جنس مقابل بيشتر مي شود . داشتن دوست اعتماد به خود را تأييد مي کند و نيازهاي عاطفي و احساسي را تا حدي تأمين مي کند . در صورتيکه پيوند گسسته شود ، شخص نسبت به ارزشهاي وجودي خود دچار شک و ترديد مي شود . بعضي از پسران داشتن دوست دختر را نوعي محبوبيت ، قدرت اجتماعي و موفقيت براي خود محسوب مي کنند و برخي دختران ارتباط پنهاني با پسران را نوعي جذابيت براي خود تلقي مي کنند .