نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 10 دانلود
امتیاز فایل : 10 امتیاز
بازدید : 607 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
بررسی میزان افسردگی دختران دانشجو و پسران دانشجو
بررسی میزان افسردگی دختران دانشجو و پسران دانشجو
تاریخ ارسال : 25 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 72.35 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 112 صفحه
امتیاز : 10




قیمت : 12,900 تومان



توضیح :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

بررسی میزان افسردگی دختران دانشجو و پسران دانشجو

 

فهرست مطالب

مقدمه

هدف پژوهش و بیان ضرورت آن

سئوال پژوهش

فرضیه پژوهش

متغیرها

تعریف مفهومی افسردگی

تعریف عملیاتی افسردگی

تاریخچه افسردگی

تعاریف افسردگی

طبقه بندی افسردگی

افسردگی اولیه

افسردگی ثانویه

نشانه های مانی

انواع افسردگی

افسردگی خفیف

افسردگی شدید

بیماریهای افسردگی

انواع واکنشهای افسردگی

نظریه های مختلف افسردگی

نظریه روان پویشی افسردگی

نظریه زیست شناختی افسردگی

نظریه زیستی – شیمیایی افسردگی

نظریه روانی – عاطفی افسردگی

سبب شناسی افسردگی

شکل گیری افسردگی در جریان تحول

شیوع افسردگی

علائم بالینی افسردگی

علائم روانی افسردگی

علائم جسمی (بدنی) افسردگی

علل افسردگی

سن و افسردگی

تفاوت های جنسی در افسردگی

خودکشی

افسردگی و خودکشی

طول دوران افسردگی

درمان افسردگی

پیشینه پژوهش در ایران

پیشینه پژوهش در خارج از کشور

فصل سوم روش شناسی پژوهش

روش پژوهش

جامعه

نمونه

ابزار اندازه گیری

در جات تشخیص افسردگی

روش آماری

ارائه تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

تجزیه و تحلیل آماری

بررسی و تفسیر یافته ها

بحث و بررسی پژوهش

دلایل تأیید فرض صفر و رد فرض پژوهش

نتیجه گیری نهایی

محدودیت های پژوهش

پیشنهادات

ضمیمه

آزمون افسردگی بک

 

چكيده

پژوهش حاضر به منظور بررسي مقايسه ميزان افسردگي دختران داشجو وپسران دانشجو صورت گرفته است. جامعه آماري شامل كيله دانشجويان دختر وپسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز مي­باشد.

نمونه پژوهش شامل 60 نفر بوده كه 30 نفر از دختران و 30 نفر از پسران دانشجو بوده كه اين پژوهش به روش نمونه­گيري پس رويدادي از نوع (علي- مقايسه­اي ) انجام گرفته است و با استفاده از آزمون افسردگي «بك» پژوهش انجام گرفت.

سپس با استفاده از ابزار آماري و با بررسي ميانگين دو گروه مقدار tمحاسبه شده از tجدول كوچكتر بوده بنابراين نتيجه گرفته مي­شود كه فرضيه پژوهش رد شده و فرضيه صفر تأييد شده است. يعني بين ميزان افسردگي دختران و پسران دانشجو تفاوت ناچيزي وجود دارد كه اين تفاوت معنادار نمي­باشد.


فصل اول

كليات پژوهش

مقدمه

درطول قرن بيستم انسان بيش از تمام تاريخ دستخوش دگرگوني از نظر شيوه­هاي زندگي روابط اجتماعي ومسائل بهداشتي و پزشكي شده است. امروزه زندگي پيچيده ماشيني ايجاب مي­كند كه با ظرافت خاص علمي به قضايا و پديده­هاي محيط زندگي نگريسته شود. اين ظرافت زماني به اوج اهميت مي­رسد كه پديده­هاي مورد بررسي درارتباط مستقيم با انسان باشد.

و در نتيجه جستجو براي شناخت واقعي خويشتن بيش از هر زمان ديگري براي انسان اجتناب ناپذير است تا در اين رهگذر بتوانند به گونه­اي مطلوب و سازنده با دنياي بيرون و درون خود رابطه منطقي برقرار كند وبر اساس يك شناخت درست و سنجيده با مسائل و مشكلات و پيچيدگي هاي زندگي خود رو به رو شودو از افتادن در دام نگرانيها و تشويشهاي فكري و نگرشهاي غلط خود را محفوظ نگه دارد.

گذشته نشان داده است كه بسياري از بيماريهاي شايع غير فراگير بيماريهاي رواني در كشورهاي پيشرفته و صنعتي زائيده عواملي هستند كه خود انسان آنها را خلق كرده و گرفتار آن شده است.لذا چنين عواملي قابل پيشگيري هستند(ميلاني فر، 1379).

مشاهدات معمولي نشان مي­دهند كه موفقيت شخص در سازش با مسائل زندگي به دلايل گوناگون تغيير مي­كند مثلاً در مواردي از قبيل شكست در عشق ، از دست دادن پول، بيماري، حادثه، مرگ فرد مورد علاقه ، ممكن است چنان انسان ازلحظه تولد تا هنگام مرگ به ديگران وابسته و نيازمند باشد و براي زنده ماندن از لحاظ جسماني ، رواني ، اجتماعي به پرستاري و مراقبت ديگران نياز دارد. انسان به تنهايي نمي­تواند بار مشكلات خويش را به دوش كشد.

بارزترين علامت اختلالات عاطفي، تغييرات و نوسات اخلاقي كم دست كه به شدت با اخلاق افراد سالم فرق دارد و به صورت افسردگي و يا خوشحالي زياده از حد تظاهر مي­كند.(شاملو، 1380).

اين باور كه همه ما در برخورد با دشواري هاي زندگي واكنش شادي نشان مي­دهيم اغلب با تبليغات روانشناسي و روانپزشكي از رنج و اندوه همخواني ندارد. نتيجه فريبنده اين نظريه به تأييد نرسيده است.

جستجو واكنشي براي سبب يابي سالم هر بيمار بد حالي است كه از در وارد مي­شود و اين در حالي است كه جواب ساده و طبيعي و خير خواهانه وجود دارد كه مي­توان آن را در قالب نسخه­اي نوشت.(دوپالو، 1381).

افسردگي از قديمي ترين بيماري هاي شناخته شده و متداولترين انواع اختلالات رواني در همه زمانها و مكان هاست وتقريباً همه ما در طول زندگي گاهي احساس غم و افسردگي كرده­ايم.

مردم درموقعيتهاي خاص همچون مشاجره با يك دوست و همكار، شكست شغلي، تحصيلي، بيماري پيري يا از دست دادن عزيزان احساس غمگيني مي­كنند افسردگي واكنش طبيعي انسان به فشارهاي محيطي است.(راسل، 1374)

طبق تحقيقات انجام شده افسردگي در بين زنان آشكارا تأييد شده است. در جامعه ما جنس مونث بيشتر از جنس مذكر به ابزار نشانه هاي افسردگي تمايل داشته است در حالي كه مردان براي خشم و بي تفاوتي بيشتر تقويت مي­شوند(روزنهان، 1380).

رابطه افسردگي با جنس زن مي­تواند به دليل فعاليتهاي آنزيم هاي شيميايي ، استعداد ژنتيكي و دوره ماهيانه افسردگي پيش از قاعدگي دانست كه به دليل تغييرات خلق آنان است كه بر آسيب پذيري زنان تأثير مي­گذارد همچنين امكان دارد ناقلان زنانه ژن افسردگي ، افسرده شوند در حال كه ناقلان مردانه اين ژن الكلي مي­شوند. و اينكه زنان تصور ذهني از بدن و تعقيب لاغري از طريق رژيم غذايي مربوط مي­شود. رژيم غذايي يك چرخه ناكامي و درماندگي را تشكيل مي­دهد.(روزنهان ، 1380)

مي­توان به تحقيقاتي اشاره كرد كه در سال 1978 توسط آريتي انجام شد ونشان داد كه حدود 75 درصد بيماران افسردگي حاد دارند. تحقيق ديگري كه در استراليا توسط جيمز درسال 1978 انجام شد و نتايج آن حاكي از آن بود كه تعداد خودكشي بين بيماران رواني 4 برابر بيشتر در مردها و 9 برابر درزنها.

هدف پژوهش و بيان ضرورت آن:

چون جوانان دانشجو ومتخصص فعالترين و بهترين بخش جامعه هستند كه در آينده اداره بخشهايي از جامعه را به دست مي­آورند به همين علت بايد بيشتر مورد توجه باشند تا اگر دچار مشكلات شدند بتوانيم هر چه سريعتر آن مشكل راشناسايي و رفع كنيم. چون در حال حاضر افسردگي شايعترين اختلال رواني دربين جوانان است و بيماران افسرده حدود 30 تا 40 درصد بيماران رواني را تشكيل مي­دهند بايد به آن توجه بيشتري كرد تا با شناخت علائم آن براي پيشگيري و درمان راه حلهاي مناسب پيدا كرد افسردگي يك انحراف عاطفي است به عبارت ديگر افكار منحرف و فريب آلود مجموعه­اي از احساسات غم و اندوه عدم اعتماد به نفس بي تفاوتي و بي حوصلگي خستگي و ضعف ، نااميدي و ياس و ... راتحت عنوان افسردگي به دنبال خود مي­كشد و قرباني خود را به طرف خودكشي سوق مي­دهد. بنابراين بايد گفت افكار غير منطقي و غير واقعي و فريب آلود ميكروب و علت افسردگي هستند و چنانچه اين افكار تصحيح و اصلاح شوند افسردگي درمان خواهد يافت.


سئوال پژوهش:

آيا بين افسردگي دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا دار وجود دارد؟

 

فرضيه پژوهش

افسردگي دانشجويان دختر بيشتر از دانشجويان پسر است.

 

متغيرها:

مستقل: جنسيت در اين تحقيق متغير مستقل است.

وابسته: ميزان افسردگي متغير وابسته است.

 

تعريف مفهومي افسردگي

درسطح معمول باليني افسردگي نشانگاني است كه تحت خلق افسرده است وبراساس بيان لفظي يا غير منطقي عواطف غمگين و اضطرابي و يا حالت هاي بر انگيختگي نشان داده مي­شود.

افت گذرا يا دوام دار تنود عصبي –رواني كه به صورت يك مولفه بدني (سردردها خستگي پذيري بي اشتهايي بي خوابي يبوست كاهش فشار خون و جز آن) ويك مولفه رواني احساس به پايان رسيدن نيرو كمتري توانمندي غمگيني و جز آن )نمايان مي­شود.

سقوط غير قابل توجه تنود حياتي در اين حالت در قلمرو بدني با خستگي دائم آشكار مي­شود. درقلمرو شناختي به صورت پراكندگي دقت ومشكل كوشش فكري و در قلمرو عاطفي ورواني به شكل حالتي ماليخوليايي كه با هشياري فرد نسبت به ناتوانمندي واكنش همراه است متجلي مي­شود.

حالت رواني ناخوشي كه با دلزدگي يأس و خستگي پذيري مشخص مي­شود و در بيشتر مواقع با اضطرابي كم وبيش شديد همراه است.

دريك جمع بندي كلي توجه مي­شويم كه مفهوم افسردگي به گونه  متفاوت به كار رفته:

به منظور مشخص كردن احساس هاي غمگيني،يأس ، نااميدي، و جز آن و بروز آنها به عنوان نشانه يك اختلال .

به منظور توصيف اختصاري يك نشانگان كه شامل نشانه هاي عاطفي شناختي ، حركتي، فيزيولوژيكي وغدد مترشحه است.(دادستان، 1378).

جنسيت: يعني زن (xx) و مرد (xy) . انسانها از نظر جنسيت به 2 دسته زن ومرد تقسيم مي­شوند جنسيت تفاوتهاي ظاهري را به همراه دارد.

 

تعريف عملياتي افسردگي:

داشتن نمره­اي در حد نمره­ افسردگي آزمون بك در اين پژوهش مورد نظر است و افرادي كه داراي نمره­اي در حد افسردگي آزمون بك بودند به عنوان افراد افسرده مشخص شده­اند.


فصل دوم

گستره نظري پژوهش


تاريخچه افسردگي

تاريخچه افسردگي نه تنها در بسياري از پژوهشها شايعترين اختلال رواني گزارش شده بلكه از قديمي ترين نشانه هاي رواني است كه در متون پزشكي به آن پرداخته اند. حدوداً 8 قرن پيش از ميلاد مسيح شرح داده بودند. واژه و مفهوم «ملانكولي» در نوشته هاي بقراطي قرن 4 پيش از ميلاد ارائه شده چنانچه ارسطو مي­گويد:

آنها كه درفلسفه ، سياست،شعر و هنر به جايگاه والايي مي­رسند همه گرايش ملانكولي دارند.(صنعتي،1371).

«افسردگي» تنها بيماري مردان شكست خورده، داغديده، درماندگي،؛ ناتوان و آواره يا در بيمارستانها زنداني بودند بود. دانش روانشناختي افسردگي بيشتر نتيجه تلاش پژوهندگان اين حوزه درسي وچند سال گذشته بوده است.(صنعتي ، 1378).

در سال 1915 در مقاله مشهور خود درباره ملانكول چنين نوشت: به احتمال زياد يك عامل جسمي در آرامش حال بيمار به هنگام شب در خود دارد. پديده­اي كه نمي­توان آن را به صورت روانزاد توجيه كرد.(قهرماني، 1374).

حدود 450 سال قبل از ميلاد بقراط از ميلاد اصطلاح ماني و ملانكولي را براي توصيف اختلالات رواني بكار بر د و حدود 100 سال قبل از ميلاد كورنيلسون سلسوس در كتاب dem edicnaافسردگي را ناشي از صفراي سياه معرفي نمود.

پزشكان ديگر از جمله ارسطو، جالينوس نيز اين واژه ها را به كار بردند درقرون وسطي كه طبابت در ممالك اسلامي رونق داشت رازي و ابن سينا و پزشك يهودي ميمونه ملانكولي رابيماري شخصي تلقي نمودند. درسال 1986 نوبت نوعي بيماري رواني را توصيف نمود و آن را malanch licus manicoناميد (قهرماني ، 1374)

درقرن نوزدهم مولفان در گروه هذيان هايي كه تك جنوني ناميده مي­شوند هزيان جزيي غمگيني با «ماليخوليايي هذياني» را متمايز كردند ودر وهله بعد مفاهيم جنون ادواري و جنون دوشكلي با پارژه به منظور متمايزكردن افسردگي مراجعين كه در تناوب با حالات شادي نا آرام بودند ظاهر شدند و سپس بيماري اخير توسط اميل كاپلين در سال 1899 روان گسستگي آشفتگي افسردگي (مانيك- دپرسيو) ناميده شد.(دادستان، 1378)

 

تعاريف افسردگي

افسردگي يك از رايجترين اختلالهاي عاطفي است افسردگي پاسخ طبيعي آدمي به فشارهاي زندگي است. عدم موفقيت در تحصيل يا كار، از دست دادن يكي از عزيزان و آگاهي از اينكه بيماري يا پيري توان ما را به تحليل مي­برد.از جمله موقعيتهايي هستند كه اغلب موجب بروز افسردگي مي­شوند (هاشميان، 1379).

افسردگي تنها زماني نابهنجار تلقي مي­شود كه با واقعه­اي كه رخ داده متناسب نباشد و يا فراتر از حدي كه براي اكثر مردم نقطه آغاز بهبود است ادامه يابد. شخص افسرده در احساس بي كفايتي و بي انديشي غوطه ور مي­شود ، گاه زير گريه مي­زند، ممكن است به فكر خود كشي بيفتد(هاشميان، 1379).

افسردگي ها در شايعترين اختلالات رواني هستند اكثريت بيماراني كه از افسردگي در عذابند به پزشك مراجعه مي­كنند اكثراً از ناراحتيهاي جسماني، ازنداشتن انرژي ، احساس ضعف شكايت كرده و به همين دليل بدون تشخيص باقي مي­مانند. خوشبختانه اكثر اين بيماران پس از چند هفته يا حداكثرچند ماه بهبود مي­يابند.(پور افكاري، 1378)

كلمه افسردگي هنگامي كه به يك حالت روحي نسبت داده مي­شود كه تمام معاني عاميانه را در خود داشته باشد و نشانگر احساس كسالت روان، كمبود انرژي ، ازدست رفتگي و نااميدي و بي فايده بودن است و بي علاقگي و بد بيني نيز به همراه آن آيد.(راسل، 1380)

حالت افسردگي اغلب پس از نوميدي ويا احساس از دست دادن چيزي به وجود مي­آيد ولي بسياري از اوقات هم ظاهراً ناگهاني و خود به خود ايجاد مي­شود .(رواندوست، 1378)

اندوه است كه به قول فرويدبه هنگام سوگواري و ماليخوليا[1]

اما در نهايت واكنشي جامع مي­باشد كه در ضمير انسان نهفته است بنابراين وظيفه درمان تركيبي از اقدامات حمايتي در دوران ناراحتي است كه با تشريع امر فقدان و متقاعد ساختن بيمار به اينكه فقدان و گرفتاري پيش آمده نه تنها نابود كننده نيست بلكه اغلب امري اجتناب ناپذير است ورسالت خود را انجام مي­دهد و درواقع فرايندي كه به جريان احساس اثر مي­گذارد تا شخص با رسيدن به خود آگاهي جديد احساسات خود را كنترل كند.(دوپالو، 1381).

اين منطق آرايي مي­تواند بسيار خطرناك باشد زيرا در منظم روانپزشكي در نهايت نيمي از واقعيتها را مطرح مي­سازد. بحثي در اين نيست كه همه مادر مواردي در برابر احساسات واحد آسيب پذير هستيم.

مطمئناًدر زندگي هر كسي كمبودهايي وجود دارد وبسياري از آنها در ذهن شخص نهفته است. اما همه ناراحتيهاي ذهني كه مراقبت هاي باليني را ايجاب مي­كنند ناشي ازاين كمبودها و خسران ها نيستند. (همان منبع، 1381)

طبقه بندي افسردگي

هر گروه از روانشناسان با توجه به عوامل ايجاد كننده بيماري و علائم آن به نوعي تقسيم بندي رسيده­اند و از آنجا كه علل و علائم افسردگي متنوع و گوناگون است.

در گذشته افسردگي ها را به دو دسته نوروزي و پسيكوتيك[2]تقسيم بندي
مي­كردند(قهرماني، 1374)

تقسيم بندي توسط پتيل در 1971 انجام گرفت كه وي بر اساس مسأله درون افسردگي را تقسيم كرد كه عبارتند از:

1.                       افسردگي روان گستر

2.                       افسردگي اضطرابي

3.                       افسردگي همراه با خصومت

4.                       افسردگي فرد جوان همراه با اختلالات شخصيت.(دادستان، 1373)

طبقه بندي تقسيم افسردگي به دودسته اوليه و ثانويه بود.

 

 

 

افسردگي اوليه:

به آن گروه از افسردگي ها اطلاق مي­شود كه علائم افسردگي هسته اصلي بيماري مريض بود وبيماري رواني يا جسمي ديگري همراه با مولد اصلي افسردگي نمي­باشد.

 

افسردگي ثانويه:

افسردگي است كه علائم هسته اصلي بيماري نبوده ومعمولاً هميشه همراه با يك بيماري رواني يا جسمي ديگر است.(قهرماني، 1374)

در طبقه بندي ديگر افسردگي به دو دسته تقسيم مي­شود:

الف: واكنشي[3]                                                                          ب: سرشتي[4]

كه نوع سرشتي را بيشتر ارثي و شديدتر تلقي كرده و نوع واكنشي را به عوامل محيطي نسبت داده­اند كه مي­تواند هم شديدتر و هم خفيفتر باشد.(معاني، 1378)

طبقه بندي ديگر افسردگي كه يك گروه ازدانشمندان كرده­اند عبارتند از :

الف- افسردگي يك قطبي

ب- افسردگي دوقطبي

ج –افسردگي دوره­اي

د –افسردگي مزمن. (قهرماني، 1374)

الف –افسردگي يك قطبي

افسردگي يك قطبي كه طي آن فرد فقط ازنشانه­هاي افسردگي رنج مي­برد بدون اينكه اصلاً به بيماري ديگري مبتلا باشد.

 

1-                     نشانه هاي هيجاني:

نشانه هاي هيجاني عبارتند از : غمگين،دفع، بد بخت، درمانده، نا اميد، تنها، نا خشنود، اندهگين، بي ارزش ، شرمنده، حقير، نگران، بي مصرف، گناهكار، غم برجسته ترين و فراوان ترين نشانه هيجاني در افسردگي است. غم آنچنان بر زندگي يك بيمار حاكم بود كه تقريباً در تمام ساعات بيداري خود گريه مي­كرد. اوبه خاطر گريه بيش ازحد نمي­توانست از عهده مكالمه اجتماعي برآيد. اين حالت با چنان شدتي در درمان رخ داد كه تقريباً هيچ درماني صورت نگرفت.(قهرماني، 1347)

اين خلق افسرده(ماليخوليايي) در اوقات روز فرق مي­كند. عموماً افراد افسرده هنگام صبح وضع بدتري دارند و وقتي روز سپري مي­شود به نظر مي­رسد كه خلق آنها اندكي سبك مي­شود كه همراه با احساسهاي غم و احساسهاي اضطراب نيز اغلب در افسردگي وجود دارند. فقدان مسرت و از بين رفتن شادي زندگي تقريباً به اندازه غم در افسردگي فراگير است.

فعاليتهايي كه قبلاً موجب احساس خشنودي مي­شدند كند و يكنواخت مي­شوند. بي علاقگي معمولاً درآغاز در چند فعاليت مانند كار وجود دارند اما زماني كه افسردگي شدت و افزايش مي­يابد.بي علاقگي عملاً هر فعاليتي كه شخص انجام مي­دهد گسترش مي­يابد، لذت ناشي از تفريحات، سرگرمي و خانواده كاهش مي­يابد و افراد معاشرتي كه قبلاً از رفتن به مهماني لذت مي­بردند از گردهمايي اجتماعي خودداري مي­كنند و بالاخره حتي كاركردهاي زيستي ، نظير خوردن، ميل جنسي جاذبه خود را از دست مي­دهد.

92% از بيماران افسرده ديگر از دلبستگيهاي موجود در زندگي خود احساس خشنودي نمي­كنند. 64% بيماران افسرده احساس خود نسبت به ديگران را از دست مي­دهند. (پورافكاري ، 1379).

فقدان مسرت، از بين رفتن شادي زندگي ، تقريباً به اندازه غم در افسردگي فراگير است. و نيز فعاليتهايي كه قبلاً موجب احساس خشنودي مي­شوند كند و يكنواخت مي­شوند. بي علاقگي معمولاً در آغاز فقط در چند فعاليت مثل كار وجود دارد. اما زماني كه شدت افسردگي افزايش مي­يابد، بي علاقگي عملاً به هر فعاليتي كه شخص انجام مي­دهد گسترش مي­يابد. لذت ناشي از تفريحات، سرگرمي وخانواده كاهش مي­يابد. افراد معاشرتي كه قبلاًاز رفتن به مهماني لذت مي­برند از گردهمايي هاي اجتماعي خود داري مي­كنند. بالاخره حتي كاركردهاي زيستي نظير خوردن و ميل جنسي جاذبه خود را ازدست مي­دهند. 92 درصد بيماران افسرده ديگر از دلبستگيهاي موجود در زندگي خود احساس خشنودي نمي­كنند و 64 درصد بيماران افسرده احساس خودنسبت به ديگران را از دست مي­دهند.(دوپالو، 1381)

 

2-                     نشانه هاي شناختي

نظر منفي نسبي به خود فرد افسرده اغلب عزت نفس كمي دارد. او باور دارد كه شكست خورده ومسئول شكست خودش است. او معتقد است كه حقير وبي كفايت و نا لايق است. او باور دارد فاقد ويژگيهاي لازم براي موفق شدن در زمينه هايي از زندگي خويش است كه براي او اهميت دارند.

خواه اين ويژگي،هوش ، جذابيت، ثروت و تندرستي باشند.( دادستان، 1378).

اعتقاد به آينده نااميدانه علاوه بر عقايد منفي و احساس گناه نسبت به خود، فرد افسرده تقريباً هميشه آينده را با بد بيني و نا اميدي زياد مي­بيند و او متعقد است كه اقدامات وي حتي اگر بتواند از عهده آنها بر آيد محكوم به شكست هستند. (روزنهان، 1379)

3-                     نشانه­هاي انگيزشي

افراد افسرده مشكل زيادي براي شروع فعاليت دارند مثلاً مدير تبليغات ابتكار عمل خود را براي برنامه و براي فروش عمده از دست مي­دهد . استاد دانشگاه نمي­تواند خود را براي سخنراني هايش آماده كند ودانشجو اشتياق مطالعه را از دست مي­دهد.(روزنهان، 1380).

در حالت شديد عدم شروع پاسخ و فلج اراده است .چنين بيماري نمي­تواند حتي خود را با به انجام كارهايي كه براي زندگي ضروري هستند وا دارد. او را بايد به زور از تخت بيروان آورد، لباس بر تنش پوشاند و تغذيه­اش كرد. در افسردگي حاد ممكن است ممكن است كندي رواني –حركتي وجود داشته باشد كه طي آن حركات كند مي­شوند و بيمار بيش از اندازه آهسته راه مي­رود و صحبت مي­كند.(همان منبع، 1380)

مشكل در تصميم گيري نشانه رايج افسردگي است. اين تصميم گيري براي فرو افسرده مي­تواند وحشت انگيز باشد. هر تصميمي جدي و حياتي است اهميت موفقيت يا شكست و ترس از تصميم گيري غلط مي­تواند فلج كننده باشد.(همان منبع، 1380)

 

 

4-                     نشانه هاي بدني

شايد موذيانه ترين نشانه ها در افسردگي تغييرات جسماني باشد. زماني كه افسردگي وخيم تر مي­شود تمام لذات زيستي و رواني كه درزندگي ارزش دارد از بين مي­روند. ازدست دادن اشتها در افراد افسرده رايج است . آدم پرخور در مي­يابد كه ديگر غذا براي او خوشمزه نيست. در افسردگي متوسط و شديد ازدست دادن زن رخ مي­دهد ولي در افسردگي خفيف كاهش افزايش وزن و گاهي كاهش وزن ديده مي­شود. اختلال خواب نيز شايع است. افراد افسرده ممكن است مشكل به خواب رفتن در شب را داشته باشند يا امكان دارد صبح زود از خواب بيدار شوند و به سختي بتوانند دوباره به خواب روند. اختلال خواب و كاهش وزن به ضعف و خستگي مي­انجامد.

فرد افسرده ممكن است ميل جنسي خود را از دست بدهد. مشكلات نعوظي در مردان و فقدان انگيختگي درزنان عوارض جانبي رايج افسردگي هستند.(روزنهان، 1380)

فرد افسرده اغلب در خود فرو رفته است و بر زمان حال تمركز دارد. بدن او توجه وي را به خود جلب مي­كند و نگراني فزاينده در مورد دردها و رنجها مي­تواند رخ دهد. علاوه بر نگراني زياد در مورد سلامتي، افراد افسرده ممكن است در برابر بيماري جسماني آسيب پذير باشند، زيرا وقتي افسردگي شديد مي­شود مي­تواند سايقهاي زيستي اساسي را ضعيف كند.(همان منبع ، 1380)

 





  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | raha64 | تاریخ ارسال : 25 /01 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.