نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 3 دانلود
امتیاز فایل : 3 امتیاز
بازدید : 612 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
بررسی راههای بهبود کیفیت مدیریت دبیرستان های دخترانه
بررسی راههای بهبود کیفیت مدیریت دبیرستان های دخترانه
تاریخ ارسال : 26 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 70.85 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 79 صفحه
امتیاز : 3




قیمت : 5,500 تومان



توضیح :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

بررسی راههای بهبود کیفیت مدیریت دبیرستان های دخترانه

 

فصل اول :کلیات

چكيده

مقدمـه

بيان مسئله

ضرورت و اهميت موضوع

اهداف تحقيق

هدف كلي

اهداف فرعي

سؤالات تحقيق

تعاريف مفهومي و عملياتي

 

فصـل دوم : ادبيات و پيشينه تحقيق

مقدمـه

- مفهوم مديريت

مديريت آموزشي و اهميت آن

تاريخچه پيدايش مديريت كيفيت فراگير

اجزا مديريت كيفيت فراگير

1- تعريف كيفيت

عوامل مؤثر در كيفيت

2- تعريف كنترل

نظارت و ارزشيابي

مديريت مشاركتي

آموزش ضمن خدمت

تعريف مديريت كيفيت فراگير

اصول مديريت كيفيت فراگير

نظريه‏پردازان مديريت كيفيت فراگير

ويليام ادوارد دمينگ

اصول چهارده‏گانه دمينگ

ژوزف جــوران

فيليپ كرازبي

كائوروايشي كاوا

كنچي تاگوچي

ويليام كان وي

ب ) پيشينه تحقيقات

تحقيقات انجام شده در داخل كشور

تحقيقات انجام شده در خارج از كشور

بحث و نتيجه‏گيري از فصل

 

فصل سوم : روش اجراي تحقيق

مقدمه

روش تحقيق

جامعه آماري

نمونه‏آماري و نحوه گزينش

ابزار جمع‏‏آوري اطلاعات

سنجش اعتبار

سنجش پاياني پرسشنامه

تجزيه و تحليل آماري

روشهاي آماري به كار رفته

الف : آمار توصيفي

ب : آمار استنباطي

 

فصل چهارم : توصيف و تجزيه و تحليل داده‏ها

توصيف داده‏ها

جداول

فصــل پنجـم : نتيجه‏گيري و پيشنهادها

مقدمه:

محدوديتها

پيشنهادها

پيشنهاد براي پژوهش‏هاي آتي

فهرست و منابع

 

فصــل يكم

كليــات

چكيده:

اگر چه وزارت آموزش و پرورش بي‏وقفه براي اصلاح مشكلات نظام آموزشي كشور تلاش مي‏كند اما شواهد نشان مي‏دهد مشكلات عديده‏اي متوجه مديريت آموزشگاههاي كشور, به خصوص مقطع متوسطه مي‏باشد. اين تحقيق با عنوان بررسي راههاي بهبود كيفيت مديريت از ديدگاه مديران و دبيران انجام شده است.

هدف اين تحقيق شناسايي راههاي بهبود كيفيت مديريت در جامعه آماري بوده است. روش تحقيق مورد استفاده زمينه‏يابي بوده است و از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مركب از 25 سؤال در طيف ليكرت استفاده شده است.

جامعه آماري اين تحقيق كليه دبيران و مديران دبيرستانهاي دخترانه شهر ساري بوده است. بر اساس جدول تاكمن تعيين و با استفاده از روش تصادفي ساده 400 نفر انتخاب شده‏اند.

تجزيه و تحليل داده‏هاي پژوهش در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي صورت گرفته است و نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده‏ها نشان داد كه تفاوت معناداري بين نظرات دبيران و مديران براي بهبود كيفيت مديريت وجود دارد. يعني مديران و دبيران براي رسيدن به راههاي بهبود كيفيت مديريت تلاش مي‏كنند.

 

مقدمـه :

جهان در حال تغيير و تحول است. قبل از اينكه قرباني تغييرات شويم مي‏توانيم در ايجاد تغييرات مطلوب نقش ايفا كنيم و تغييرات مطلوب را براي آينده ايجاد كنيم. (كافمن , 1372, ص 147)

در عصر حاضر سازمانهاي آموزشي در مسير تندباد تغييرات قرار گرفته‏اند و بايد هر جه سريعتر خود را با اين تغييرات هماهنگ نمايند. زمينه اين تغييرات بايد مديريت باشد.

سازمانهايي در قرن بيست و يكم ادامه حيات خواهند داد كه بدانند چگونه مهارتهاي مديريت را براي بهبود مستمر سازمانهاي اجرايي خود, از جمله سازمانهاي مديريت كيفيت كاملاً ارتقاء دهند و دوره جديدي را شروع نمايند. كيفيت در رأس اغلب امور قرار گرفته و مي‏توان گفت بهبود كيفيت از مهمترين وظايفي است كه هر مؤسسه با آن روبرو مي‏باشد. به هر حال, علاوه بر اهميت كيفيت بسياري از افراد كيفيت را به عنوان يك مفهوم پيچيده تصور مي‏نمايند. كيفيت اغلب براي تعريف پيچيده و براي سنجش مشكل مي‏باشد. تصور يك فرد نسبت به كيفيت اغلب با فرد ديگر متفاوت بوده و هر زمان سؤال مي‏شود كه چه مدرسه‏اي خوب يا چه دانشگاهي خوب است به يك نتيجه يكسان نخواهيم رسيد. معمولاً ما زماني كيفيت را مورد شناسايي قرار مي‏دهيم كه آن را تجربه نماييم.

امروزه بهبود كيفيت در بخشهاي صنعت و توليد و بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به عنوان يك ضرورت مطرح شده و از اولويت بالايي برخوردار است. در هر سازماني با توجه به كيفيت خدمات ارائه شده با عنايت به فشارها و نظارت وسيعي كه از سوي مراجع ذي‏صلاح براي بازسازي يا بهسازي گسترده نظامهاي مديريتي اعمال م‏گردد , از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. (لامعي, 1383, ص 28)

از ديدگاه صاحب‏نظران, بهبود كيفيت مديريت در آموزش و پرورش از شاخصهاي مهم بهبود سازمان آموزشي محسوب مي‏شود.

امروزه بهبود كيفيت مديريت و آموزش و پرورش مانند زمينه‏هاي ديگر از جمله صنعت و بهداشت و .... ضرورت يافته است و طرحهاي بهبود مديريت براي رفع مشكلاتي از جمله نداشتن برخي از مهارتهاي سرپرستي , پايين بودن كارايي, عدم آشنايي با سياستها و فلسفه مديريت عالي سازمان , ايستايي , عدم پويايي, ايجاد قدرت, رويارويي مديران با تحولات و سازگاري با شرايط جديد شكل مي‏گيرد.

بدين جهت , هدف طرحهاي بهبود مديريت شامل افزايش مهارتهاي سرپرستي, بهبود قوه ادراك , تحول در طرز بينش و تفكر و بهبود تواناييهايي نظير تصميم‏گيري, اعمال روشهاي ارزشيابي , كشف نواقص, ريشه‏يابي مشكلات و به طور كلي افزايش بهره‏وري است . (حاجي‏پور , 1378, ص 32)

بنابراين يكي از راههاي كاهش نوسانات در فرايند سازمانهاي آموزشي كه مديران بتواند از عهدة خواسته‏هاي تازه و دشواريهاي ناگهاني برآيند, راهبرد بهسازي يا بهبود كيفيت مديريت است , زيرا عملكرد كيفيت كار مديران آموزشي, عملكرد نظام آموزشي را در سطح جامعه رقم مي‏زند و عملكرد مؤثر سازمانهاي آموزشي نيز عملكرد يك جامعه و ملت را تشكيل مي‏دهد. منظور از بهبود كيفيت مديريت, مجموعه تلاشهايي است كه در جهت ارتقاي سطح كارآيي و اثربخشي مديران به عمل مي‏آيد. و در نهايت منجر به اصلاح فرايندهاي آموزش, يادگيري و پيشرفت سطح تحصيلي دانش‏آموزان در مدارس مي‏شود.

متخصصان در بهبود كيفيت چند عامل موثر را در نظر گرفته‏اند:

توحه به آموزش ضمن خدمت كاركنان

تقويت رهبري مشاركتي

از ميان برداشتن موانع ارتباطي در ميان افراد و واحدهاي مختلف

توجه به مزاياي شغلي مديران (ترميم حقوق و مزايا , امنيت شغلي)

نظارت و ارزشيابي علمي و مستمر از عملكرد مديران

سابقه مديران

تخصص در رشته مديريت

پژوهش

در پژوهش سعي بر اين است تا بهبود كيفيت طبق مؤلفه‏هاي مذكور بررسي شود تا با شناسايي راههاي بهبود كيفيت در جامعه آماري ارائه طريق‏هايي پيشنهاد گردد.

بيان مسئله :

سازمانهايي كه در ارتباط با يادگيري سرمايه‏گذاري مي‏كنند براي كاركنان و خود منافع اقتصادي, اجتماعي و شخصي به ارمغان مي‏آورند. سازمانهايي كه اين كار را انجام نمي‏دهند در سراشيبي زوال پا مي‏گذارند, اينگونه سازمانها فراگيرند. سازمان فراگير سازماني است كه يادگيري همه اعضاي خود را تسهيل مي‏كند و به طور مستمر خود را متحول مي‏سازد. يك سازمان فراگير دورنمايي قوي از آينده خود دارد و براي تعيين , دستيابي و بازنگري اهداف سازمان از توانايي يادگيري و سازگاري همه افراد و گروهها در همه سطوح, به طور كامل استفاده مي‏كند. بدين گونه كيفيت سازمانها با بكارگيري مديريت كيفيت بالا مي‏رود.

در مديريت كيفيت تصميم‏گيري و اقدام و بالاتر از آنها رهبري, در كل سيستم توزيع مي‏شود و همه اجزاي سيستم , فرايندها, درون داده‏ها محصولات مشتري‏ها و تدارك كنندگان را دربرمي‏گيرد و توجه اصلي به كيفيت است.

كيفيت بايد به عنوان يك عامل زمينه‏اي براي ايجاد انگيزه در بين كاركنان و افرادي كه در داخل يا خارج سازمان از فرايندها مؤثرند براي بهبود به وجود آورد.

از ديدگاه مديريت كيفيت كاركنان مورد احترام و توجه قرار مي‏گيرند. ملاك ارزيابي آنان تلاش آنها براي انجام دادن بهتر امور است.

نظرات آنها مورد توجه و ارزيابي قرار مي‏گيرد در نتيجه ابداع و نوآوري و ارائه نظرات جديد توسعه مي‏يابد .(لامعي , 1380 , ص 71)

انسان در فرهنگ مديريت كيفيت دائماً در حال بهبود اهداف خود در مسير تكامل بيشتر است و بهبود مستمر رد مهارت , دانش و افزايش تعهدكاري به صورت عادت كاري در فرد زنده نگه‏داشته مي‏شود و اصول حاكم بر اين ديدگاه عبارتند از : تعهد, مشتري‏گرايي, واقع‏گرايي يا تصميم‏گيري بر اساس آمار و اطلاعات, مشاركت و همكاري , آموزش و بهبود دائمي .

در اين تفكر به بهبود دائمي با توجه به نيازها و انتظارهاي مشتري و با مشاركت كليه افراد مربوط به سازمان توجه مي‏شود. بنابراين روند با فرايند انجام گرفتن كارها مورد دقت و ارزيابي قرار مي‏گيرد و كميت در مرحله دوم است. (فقيهي, سال 1378, ص 44)

مديران دبيرستانها به همراه ساير كاركنان مدرسه به طور مؤثر در برنامه‏هاي يادگيري و رضايت دانش‏آموزان و فعاليتهاي بهبود و ارتقاء مستمر نقش دارند.

بهبود فرايندهاي ياددهي و يادگيري و تحقق اهداف مؤسسه‏هاي آموزشي منوط به بهبود كيفيت مديريت است. همچنين كيفيت آموزش و پرورش در مدرسه ارتباط مستقيم با بهبود كيفيت مديريت دارد و مدارس ممتاز همواره از طريق مديراني با قدرت رهبري قوي هدايت مي‏شوند.

و نظر به اينكه كيفيت بخشي به مديريت مدارس موجبات افزايش كيفي آموزش و پرورش رسمي مي‏شود و چنانچه اين مهم مورد توجه قرار نگيرد علاوه بر هدر رفتن سرمايه‏گذاري در اين امر موجبات كاهش كيفيت تحصيلات رسمي نيز مي‏شود بنابراين , در اين پژوهش محقق بر آن است تا به اين سؤال پاسخ دهد كه , راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستانها از ديدگاه مديران و دبيران در جامعه آماري كدام است؟

ضرورت و اهميت موضوع:

          (كيفيت تصادفي به وقوع نمي‏پيوندد بلكه با برنامه‏ريزي حاصل مي‏گردد.)

                                                                                      (ژوزف جوران , 1377, ص 20)

آموزش و پرورش عامل اصلي و كليدي توسعه اجتماعي ,اقتصادي , فرهنگي و سياسي هر جامعه محسوب مي‏شود.

تجزيه و تحليل عوامل مؤثر در رشد و توسعه جوامع پيشرفته بيانگر آن است كه همه اين كشورها از آموزش و پرورش كارآمد و اثربخش برخوردار بوده‏اند (علاقه‏بند , 1377, ص 10)

مديريت آموزشي در تمام مقاطع تحصيلي اهميت دارد و اهميت آن در مقطع دبيرستان بنابه دلايل زير بيشتر به چشم مي‏خورد:

نوجوانان نياز شديدي به تاييد دارند و مي‏خواهند جزئي از جمعيت و عضوي از اعضاي گروه باشند. معلمان و مديران مدارس مي‏توانند از اين تمايل شديد نوجوانان, از طريق شركت دادن آنان در انجمن‏هاي گوناگون ورزشي, هنري و تاييد فعاليتهاي آنان براي اداره مدرسه استفاده كنند و نوجوانان را در رشد و سازگاري اجتماعي ياري دهند.

مديران دبيرستانها با دانش‏آموزان 16 تا 20 ساله سروكار دارند اين دوران نيز ويژگيهاي خاص خود را دارد و مدير دبيرستان بايد متناسب با آن شرايط , رفتار مناسبي را با دانش‏آموزان داشته باشند.

مسائل جدي زندگي نظير انتخاب شغل, انتخاب همسر, اداره خانواده , گرايش به مرام و مسلك براي جوان مطرح مي‏شود و ذهن او را به خود مشغول مي‏دارد و برخود و با چنين ذهني مشغول, به مهارت انساني مدير مدرسه نياز دارد.

با توجه به مطالب بالا ضرورت دارد در پستهاي مديريت آموزش و پرورش از افراد شايسته, دلسوز, با تجربه و انديشمند استفاده شود تا با ايجاد جو مثبت در آموزشگاه و همچنين انگيزه و روحيه مناسب در معلمين و دانش‏آموزان مدارس در فرايند ياددهي و يادگيري و رسيدن به اهداف تعيين شده موفق شوند. (عسگريان , 1370 , ص 17)

براي دستيابي به سطح قابل اطمينان از كيفيت توليد و عرضه محصول و خدمات نهايي متناسب با نياز مشتري در بازار رقابت , سازمانها ناگزير به انجام برنامه‏ريزي, بهسازي و توسعه منابع انساني و مادي هستند. بدون شك يكي از مهمترين عناصر اساسي چنين فرايندي منابع انساني سازمان مي‏باشند كه توانائيها و شايستگي‏هاي حرفه‏اي و شغلي آنها در كنار عوامل سرمايه, تجهيزات و ابزار, فن‏آوري, قوانين و مقررات, فرهنگ سازمان مي‏تواند نقش به سزايي در ايجاد , استقرار و بهبود كيفيت فعاليتهاي سازمان داشته باشد.

بهسازي نيروي انساني با كيفيت مديريت در ارتباط است, مديريتي كه بتواند آموزش كاركنان را مورد توجه قرار دهد, كاركنان را در تصميم‏گيري شركت دهد , نظام منسجم ارزشيابي براي ارزشيابي كاركنان به وجود آورد, ارتباطات سازماني را انسجام بخشد ملاحظه مي‏شود كه كيفيت نيروي انساني با مديريت كيفيت در ارتباط است.

اگر مديريت كيفيت در آموزش و پرورش بهبود يابد سازمانهاي آموزشي نيز بهبودي مي‏يابند.

نظريه ضرورت ايجاد تحول در سازمانهاي آموزشي كشور و بهره‏وري بيشتر از منابع انساني و به كارگيري همه جانبه امكانات , در نتيجه به ثمر رسيدن امر تربيت , شناسايي راههاي بهبود كيفيت مديران ضرورت دارد. از اين رو محقق به دنبال شناسايي راههاي بهبود كيفيت مديران در جامعه آماري است.

اهداف تحقيق:

هدف كلي:

شناسايي راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستانهاي دخترانه شهر ساري از ديدگاه مديران و دبيران در سال تحصيلي 85-84

اهداف فرعي:

بررسي نظر جامعه آماري درباره تقويت مديريت مشاركتي به عنوان يك راه ايجاد بهبود كيفيت مديريت در دبيرستان

بررسي نظر جامعه آماري درباره آموزش ضمن خدمت به عنوان يك راه ايجاد بهبود كيفيت در دبيرستان

بررسي نظر جامعه آماري درباره توجه به حقوق و مزاياي مديران به عنوان يك راه ايجاد بهبود كيفيت در دبيرستان

 درباره نظارت و ارزشيابي علمي بر عملكرد مديران به عنوان يك راه ايجاد بهبود كيفيت مديريت در دبيرستان

بررسي نظر جامعه آماري درباره سابقه خدمت مديران به عنوان يك راه ايجاد بهبود كيفيت مديريت در دبيرستان

بررسي نظر جامعه آماري درباره تخصص مديريتي مديران به عنوان يك راه ايجاد بهبود كيفيت مديريت در دبيرستان.

بررسي نظر جامعه آماري درباره تحكيم روابط انساني در دبيرستان به عنوان يك راه ايجاد بهبود كيفيت مديريت در دبيرستان

بررسي تفاوت نظرات مديران و دبيران در خصوص راههاي بهبود كيفيت مديريت در جامعه آماري.

سؤالات تحقيق:

آيا از نظر جامعه آماري تقويت مديريت مشاركتي يكي از راههاي ايجاد بهبود كيفيت مديريت است؟

آيا از نظر جامعه آماري آموزش ضمن خدمت كاركنان يكي از راههاي ايجاد بهبود كيفيت مديريت است؟

آيا از نظر جامعه آماري توجه به حقوق و مزاياي شغلي مديران يكي از راههاي ايجاد بهبود كيفيت مديريت است؟

آيا از نظر جامعه آماري نظارت و ارزشيابي عملي از عملكرد مديران يكي از راههاي ايجاد بهبود كيفيت مديريت است؟

آيا از نظر جامعه آماري تخصص مديريتي مديران يكي از راههاي ايجاد بهبود كيفيت مديريت است؟

آيا از نظر جامعه آماري سابقه مديريتي مديران يكي از راههاي ايجاد بهبود كيفيت مديريت است؟

آيا از نظر جامعه آماري تحكيم روابط انساني در دبيرستان  يكي از راههاي ايجاد بهبود كيفيت مديريت است؟

تعاريف مفهومي و عملياتي :

- مدير:

- مدير [1] فردي است كه براي كاري كه فرد و يا افراد, در سازمان انجام مي‏دهند مسئول است. عناوين مختلفي براي مدير به كار مي‏رود از قبيل: ناظر, رئيس اداري , معاون , رئيس و ... (يوسفي , صالحي , 79 , ص 13)

- مدير فردي است كه مسئول دستيابي به اهداف سازمان از طريق استفاده كارآمد Efficientو مؤثر Effectiveاز منابع مي‏باشد. استفاده كارآمد به معني انجام دادن درست كارهاست به نحوي كه با استفاده صحيح منابع, حداكثر بهره‏وري را داشته باشد. (كاخاني, 80-79, ص 11)

- مدير دبيرستان:

در اين تحقيق مدير كسي است كه با ابلاغ رسمي وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي 85-84 به اداره دبيرستان دخترانه شهر ساري مشغول بوده است.

- دبير دبيرستان:

در اين پژوهش دبير دبيرستان كسي است كه در رشته‏اي از مواد درسي داراي تخصص كارشناسي موجود با ابلاغ رسمي وزارت آموزش و پرورش مشغول تدريس است.

- مديريت :

- مديريت[2] عبارت است از علم و هنر, متشكل كردن, هماهنگ كردن و رهبري و كنترل فعاليتهاي دسته جمعي براي رسيده به اهداف مطلوب با حداكثر كارايي.(اقتداري , 1368 , ص 68)

- مديريت در لغت به معني اداره كردن يك مؤسسه است ولي امروزه با پيشرفتهاي سريع سازمانهاي انساني كه در اثر گسترش تمدن به وجود آمدند در مفهوم هدايت كردن با بكارگيري مجموعه‏اي از آگاهيهاي شكل يافته كه بدان وسيله فرد با ايجاد هماهنگي در سازمان, بازدهي آن را افزايش مي‏دهد. (عسگريان , 1380, ص 64)

مديريت مشاركتي:

عبارت است از مجموع گردش كار و عملياتي كه تمام كاركنان و اعضاي يك سازمان را در روند تصميم‏گيريهاي مربوط به آن دخالت مي‏دهد و شريك مي‏سازد. تأكيد اصلي اين نوع مديريت بر همكاري و مشاركت علاقمندانه و داوطلب نه عموم افراد است و مي‏خواهد از ايده‏ها, نظرات و ابتكارات آنها در حل مشكلات و مسائل سازمانها استفاده نمايد لذا اساس فرايند اين مديريت بر بنيان تفويض اختيارات بين مديران و كاركنان استوار است. مشاركت را مي‏توان فرايند درگيري كاركنان در تصميم‏هاي استراتژيك / تاكتيكي سازمان به حساب آورد كه به صورت رسمي / غيررسمي در فرم مستقيم /غيرمستقيم و با درجه سطح و حدود مشخصي اتفاق مي‏افتد. (رهنورد, 1998, ص6)

مديريت مشاركتي در اين تحقيق بوسيله پرسشنامه سنجيده شده است.

ارزشيابي:

فرايندي است كه براي تعيين ميزان مطلوبيت فعاليت صورت مي‏گيرد يعني اينكه تا چه ميزان به سمت برآوردن اهداف سازماني حركت كرده‏ايم. ارزشيابي در اين تحقيق بوسيله پرسشنامه سنجيده شده است.

نـظارت :

در فرهنگ فارسي دهخدا, نظارت به معناي زيركي, فراست, عمل ناظر, مقام او, مراقبت در اجراي امور آمده است. واژه نظارت بيانگر آگاهي از چگونگي, برنامه‏ريزي آموزشي و درسي, ميزان آمادگيها , نحوه مديريت و رهبري مدرسه, و ... است. (خورشيدي , 82, ص 15)

نظارت عبارت است از ارزيابي تصميم‏گيريها و برنامه‏ها از زمان اجراي آن‏ها و اقدامات لازم براي جلوگيري از انحراف عمليات نسبت به هدفهاي برنامه و تصحيح انحرافات احتمالي بوجود آمده است. (خورشيدي , 82, ص 18)

مديريت كيفيت:

يك روش گروهي انجام دادن كار براي بهبود مداوم كيفيت و بهره‏وري قابليتها و استعدادهاي مديريت و نيروي كار است و نيرو رويكرد مشتري محور, استراترژيك و منظم براي بهبود مداوم و عملكرد است. (جري و جانيس هرمن , 1994, ص 57)

حقوق و مزايا :

حقوق و مزايا مبلغي است كه در پايان هر ماه كاركنان دولت از بودجه عمومي دريافت مي‏كنند (عسكريان , 1378, ص 112)

فصـل دوم

ادبيات و پيشينه تحقيق

مقدمـه :

يكي از تحولات اساسي و چشمگير در زمينه مديريت طي دو دهه گذشته, الگوها و نظرياتي است كه پيرامون كيفيت و بهبود كيفي خدمات و توليدات در سازمانهاي صنعتي, غيرصنعتي , توليدي و خدماتي ارائه داده‏اند. از جمله اين الگوها , الگوي مديريت كيفيت فراگير است.

مديريت كيفيت فراگير هر چند كه بر پايه كارهاي برخي از پيشگامان جنبش بهبود كيفيت مانند دمينگ[3], جوزان[4], كرزابي[5], و ديگران در ژاپن و آمريكا و اروپا پديدارشد, اما الگوي جامع آن بتدريج و با بهره‏گيري از نوآوريهاي مديريت در زمينه‏هاي فنون كمي و آماري, ساختاري و معماري نوين سازمان, فنون بهبود و بازسازي سازمان و الگوهي مشاركتي و تواناسازي كاركنان كه در چند دهه گذشته پرداخته بود شكل گرفته است.

امروزه با بهره‏گيري از اين الگو بسياري از سازمانهاي پيش‏رو به نتايج و دستاوردهاي قابل توجهي نائل شده‏اند. مزيت عمده مديريت كيفيت فراگير, توجه آن به تمامي جوانب سازمان با تأكيد بر بعد كيفي توليدات و خدمات است كه در نهايت به رضايت مشتريان كه همان دريافت كنندگان توليدات و خدمات هستند, منجر مي‏شود. (موسي , خاني , 1375, ص 86)

همچنين در اين الگو تأكيد بر عامل تغيير و بها دادن به عامل انساني همه به عنوان تصميم‏گيرنده و هم به عنوان منبع اصلي قابليتهاي سازماني خود دليل ديگري بر كارآمدي كيفيت فراگير در حل مسايل پيچيده سازمانهاي اجتماعي در دوران پرتلاطم امروزي است. جوامع پيشرفته با استفاده از الگوي كيفيت فراگير براي توليد كالاها و يا انجام كارها و امور, استانداردها و رده‏بنديهاي مدوني را ارائه نمودند كه در قالب آن دستيابي به كيفيت برتر سهل‏الوصول‏تر مي‏گردد و اين امر تبادل كالا, خدمات و توليد انسان را در سطح جهاني و تسخير بازارهاي بين‏المللي و سلطه بر كشورهاي جهان سوم ميسر مي‏سازد. پس به جا خواهد بود كه ما نيز با تلاشهاي وسيع و پي‏گير استفاده از اين مدل نوين را سرلوحه فعاليتهاي توليدي و خدماتي خود قرار داده و در راستاي كيفيت در همه محورها بكوشيم.

با توجه به تمام اهميتي كه اين مدل دارا است لازم است استفاده از آن در همه سطوح همگاني شود و با آموزشهاي لازم تمام سازمانها از مزاياي آن به منظور افزايش كارايي همه فعاليتها و امور بهره‏مند گردد.



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | raha64 | تاریخ ارسال : 26 /01 /1393

  برچسب ها

مدیریت کیفیت , عملکرد مدیران , اصول مدیریت , عوامل موثر در بهبود کیفیت مدیریت , مفهوم مدیریت , مدیریت دبیرستان , کیفیت مدیریت , راههای بهبود کیفیت مدیریت , پروژه روانشناسی و علوم تربیتی , پروپوزال روان شناسی و علوم تربیتی , دانلود پایان نامه روانشناسی و علوم تربیتی , خرید پایان نامه روانشناسی و علوم تربیتی , پایان نامه روانشناسی و علوم تربیتی , راههای پیشرفت در مدیریت , راه های ارتقا کیفیت مدیریت , بررسی راههای بهبود کیفیت مدیریت دبیرستان های دخترانه

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.