نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 9 امتیاز
بازدید : 282 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
ماهواره ها
ماهواره ها
تاریخ ارسال : 26 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 74.41 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 94 صفحه
امتیاز : 9




قیمت : 8,400 تومان



توضیح :

این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد

موضوع پایان نامه: ماهواره ها

 مقدمه

ماهواره‌ها امروز جايگاه ويژه اي نزد دولتها و نيز زندگي انسان ها دارند همه ساله، صدها ماهواره به فضا فرستاده شده و نقشهاي فراواني را ايفا مي كنند و نقش ماهواره در جنگ و صلح با اهميت شمرده مي‌شود. عصر فضا و ماهواره‌ها از چهارم اكتبر سال 1957 ميلادي با پرتاب نخستين ماهواره ساخت دست بشر (اسپوتنيك –1) آغاز شد. امروزه بيش از 1000 ماهواره در مدارهاي مختلف در اطراف كره زمين در حال چرخش هستند و تاكنون بيش از 4000 ماهواره به فضا پرتاب شده است. يعني به طور متوسط هر سه روز يك ماهواره.

اين همه در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران صاحب هيچ ماهواره‌اي در مدار زمين نيست و در واقع فن‌آوري ساخت و پرتاب ماهواره را در اختيار ندارد. چند سالي است كه مسوولان محترم كشوري به توصيه دانشمندان و صاحبنظران توجه كرده و دستور آغاز بررسيهايي براي انتقال فن‌آوري ساخت و پرتاب ماهواره را صادر نموده اند. مقاله كنوني حاوي اطلاعات گوناگوني در اين زمينه بوده و اين موضوع را از زاويه هاي مختلف مورد بررسي قرار داده است. در پايان، توصيه هاي كاربردي نيز ارائه شده است.

ماهواره (satellite) يك وسيله پرواز كننده در فضاست كه در يك مسير بسته به نام مدار (orbit) به مدت طولاني به دور زمين در حال گردش مي‌باشد. مركز زمين در صفحه مدار قرار دارد. نيروي جاذب (گريز از مركز) روي ماهواره كه از دو عامل مهم فاصله ماهواره از مركز زمين (R) و سرعت حركت ماهواره (V) ناشي مي‌شود معمولاً در تعادل با نيروي جاذبه زمين است و بنابراين ارتفاع ماهواره از زمين، ثابت حفظ مي‌شود به طور كلي مدار ماهواره‌ها بيضي است كه مركز زمين در يكي از كانونهاي آن قرار دارد. شكل، اندازه، سمت و زاويه صفحه مدار بستگي به سرعت ماهواره و شرايط پرتاب دارد.

ماهواره بايد از زمين به مدار مورد نظر حمل شده و در آنجا رها گردد. شيوه نصب ماهواره در سه مرحله انجام مي‌شود: 1- ماهواره به وسيله يك راكت نيرومند بالابرنده، در يك مدار دايره اي رها مي‌شود (به طور معمول راكت پس از رها كردن ماهواره در مدار مربوط، به سمت زمين باز مي گردد و اغلب در برخورد با جو مي سوزد). 2- با كمك موتورهاي كوچك ماهواره، مدار آن به بيضي تبديل مي‌شود تا ارتفاع افزايش يابد. 3- با روشن شدن موتور اوجگيري، ماهواره در يك مدار دايره اي با شرايط از پيش تعيين شده قرار مي گيرد. شكلهاي 1 و 2 مراحل گوناگون پرتاب يك ماهواره ‌اينتلست به مدار ثابت زمين را نشان مي‌دهند

تاريخچه ارتباطات ماهواره ای در ايران

در سال 1962 كنگره ايلات متحده امريكا قانون استفاده از ماهواره‌های جهان را تصويب و همزمان با تصويب اين قانون استفاده ماهواره‌های مخابراتی عملاً به اثبات رسيد ليكن هنوز بسياری از سئوالات بی جواب مانده بود و اين سئوالات شامل طرح سيستم ضروری- موافقت بين‌المللی كيفيت اطمينان و توجه به اقتصادی بودن ارتباط با ماهواره و سئوالات مذكور به زودی جواب داده شده و مسايل تكنيكی حل گرديد. با پرتاب اولين ماهواره‌های مصنوعی مخابراتی كه از نظر حركت به دور زمين با حركت وضعی كره زمين همزمان باشد در سال 1964 اين امكان به وجود آمد كه با قرار دادن سه ماهواره در مدار نقاط مناسب در اطراف كره زمين ارتباط بين‌المللی و بين قاره ای مطمئن كه تا آن روز وجود نداشت برقرار گردد و از طريق همين ماهواره‌ها برنامه های تلويزيونی را از قاره ای به قاره ای ديگر پخش نمايد و همچنين ارتباط تلفنی و تلگرافی را از طريق ماهواره انجام دهد لذا دولت ايالات متحده امريكای شمالی و تحت نظر سازمان ملل متحد در سال 1964 مجمعی از نوزده كشور در واشنگتن تشكيل و موافقتنامه ای برای کنسرسيوم منظور طرح سازمان پرتاب استقرار و نگهداری ماهواره‌های مصنوعی مخابراتی با سرمايه گذاری اين دولت‌ها امضاء گرديد و در حال حاضر 95 كشور از كشورهای جهان به اين موافقتنامه پيوسته و در سازمانی به نام انتيلستات برای استفاده از كانالهای ماهواره مخابراتی سرمايه گذاری كردند. اولين ماهواره مخابراتی در سال 1965 در مدار زمين پرتاب گرديد كه (ارلی برد) نام داشت و شامل 240 مدار تلفنی و يا يك مدار تلويزيونی و از اين تاريخ انتيلستات تشكيل و نام ماهواره‌های مخابراتی را انتيلستات معرفی نمود و بهترين روش برای ارتباط جهانی اين بود كه ماهواره مخابراتی را بالای سه اقيانوس ( اطلس- هند- آرام ) به ارتفاع بين 36 هزار تا 40 هزار كيلومتر از سطح زمين پرتاب نمايند و ارتباط بين‌المللی بين ايستگاه های زمينی از طريق ماهواره‌های مذكور داير گرديد.

اينترنت و ماهواره‌ها

سناريوي زير را در نظر بگيريد: برنامه مرورگر خود را باز مي كنيد، يك نشاني وب در آن تايپ مي كنيد و كليد Enterرا مي زنيد. يك سيگنال (موج راديويي) به ماهواره‌اي (satellite) ارسال مي‌شود كه در 22 هزار مايلي زمين به دور زمين مي چرخد. اين ماهواره سيگنال دريافتي را تقويت مي‌كند و به ISP(فراهم كننده خدمات اينترنت) شما با يك مركز هاب (hub) مي فرستد. اين مركز، اطلاعاتي را كه شما از اينترنت مي‌خواهيد بازيابي مي‌كند، داده هاي حاصل را به ماهواره مي فرستد، و ماهواره آن را از طريق امواج راديويي به كامپيوتر شما ارسال مي‌كند. همه اين عمليات ظرف چند ثانيه رخ مي‌دهد- يعني سه تا 10 بار سريعتر از مودمهاي 56 كيلو بايت در ثانيه اي استاندارد امروز.

اين سناريو تا ماه دسامبر 1999 يك سناريوي مربوط به داستانهاي علمي- تخيلي بود. حتي تحليل گراني چون «جو لازلو» در بخش «ارتباطات زوينر» در آن هنگام پيش‌بيني مي كردند كه ارتباط دو طرفه ماهواره‌اي حداقل 3 تا 5 سال بعد خواهد آمد. پيش از آن هنگام، دسترسي اينترن ماهواره‌اي «يك طرفه» بود؛ يعني مشتركين مي توانند اطلاعات را از طريق ماهواره و با سرعت 400 كيلوبايت در ثانيه دريافت كنند، اما داده ها را فقط مي توانستند از طريق يك مودم 56 كيلو بايت در ثانيه اي خط تلفن ارسال كنند، كه كارايي را پايين مي آورد.

از همين روي، بسياري از تحليل گران معتقد بودند كه دسترسي اينترنت كابلي و DSLپر طرفدارتر از دسترسي ماهواره‌اي خواهد بود. از آن هنگام، فن آوري كابل و DSLدر امريكا به سرعت رشد كردند و تعداد فراهم كنندگان DSLبسيار بيشتر شده است.

نتيجه گيري

ظهور پديده ماهواره در سپهر رسانه اي جهان، موجد واكنش هاي مثبت و منفي گوناگون از ديدگاه هاي متنوعي شده است. انديشمندان عرصه علوم ارتباطي، جامعه شناسان، روان شناسان، فن شناسان، فيلسوفان، دين شناسان، دانشمندان و ساير گروههاي متفكران در خصوص اين پديده و آثار و پيامدهاي مثبت و منفي آن در جامعه بشري سخن فراوان گفته‌اند. در كشور ما نيز، آنگاه كه پديده ماهواره –با حدي تاخير- ورودي جدي يافت و تاثيرات بالقوه آن تا حدودي آشكار شد، واكنش هاي تند و كند، بر عليه آن آغاز گرديد و تا آنجا ادامه يافت كه سياستگذاران و تصميم سازان منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي ناگزير از بررسي موضوع شدند و به تصويب قانون جهت نظام مند كردن استفاده از ماهواره دست زدند. موجب خشنودي است كه بنا به گفته آقاي دكتر محسنيان راد، استاد برجسته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي و محقق سرشناس اين حوزه، پيش از تصويب قانون فوق ابعاد موضوع كه با ديدگاهي علمي و در حد امكان غير جانبدارانه توسط ايشان تحقيق شده بود در اختيار مجلسيان قرار گرفت. هرچند به درستي مشخص نيست كه نتايج اين تحقيق تا چه حد در تصميم آن روز مجلس مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه پيش روست گزارشي از تحقيق فوق و در بردارنده نكات بسيار آموزنده اي در خصوص نحوه برخورد ديگر ملت ها و دولت ها با موضوع ماهواره است.

 

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | roya20 | تاریخ ارسال : 26 /01 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.