نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 1 دانلود
امتیاز فایل : -1 امتیاز
بازدید : 731 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
تنظیم خانواده
تنظیم خانواده
تاریخ ارسال : 26 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 64.04 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 96 صفحه
امتیاز : -1




قیمت : 6,500 تومان



توضیح :

این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد

موضوع پایان نامه: تنظیم خانواده

تعريف:

روش انديشه و زندگي که به صورت داوطلبانه و بر پايه آگاهي، بينش و تصميم گيري مسؤلانه توسط افراد و زوجين در جهت ارتقاي سلامت و بهزيستي خانواده‌ها اتخاذ مي‌شود و از اين رو در توسعه اجتماعي کشور سهم مؤثري دارد.

اهداف:

1)پرهيز از تولد کودک ناخواسته    2)داشتن کودک به تعداد دلخواه 3)تنظيم فواصل بين بارداريها 4)مراقبت زنان و زايمان در رابطه با سن پدر و مادر 5)تعيين تعداد کودکان براي خانواده

در نهايت هدف از برنامه‌های تنظيم خانواده فراهم نمودن زمينه مساعد براي تأمين سلامت جسمي و روحي کل خانواده مي‌باشد و تنها مترادف با کنترل مواليد نيست.

شاخص تنظيم خانواده: درصد پوشش تنظيم خانواده:

                                                         100 ×   کل زنان استفاده کننده از وسايل مطمئن پيشگيری

                                                                            کل زنان 49-10 ساله همسردار

شاخص فوق ، با استفاده از زيج حياتی قابل محاسبه است.

انواع روشهای تنظيم خانواده:

 1- بلند مدت دائم ( توبکتومی، وازکتومي )

 2- بلند مدت غير دائم (آمپول DMPA)

3- کوتاه مدت (قرص های ترکيبی ، قرص شيردهی ، کاندوم ، IUD)

نحوه مصرف صحيح:

مصرف اين قرص ها بايد در 5 روز اول قاعدگی ( روز اول تا روز پنجم ) اغاز گردد. برای اطمينان بيشتر بهتر است که مصرف آن روز اول خونريزی قاعدگی شروع شود. قرص در ساعت خاصی از شبانه روز تا پايان بسته 21 عددی خورده می‌شود مصرف بسته بعدی پس از يک فاصله 7 روزه آغاز خواهد شد، ديگر مهم نيست که در  اين 7 روز چه زمانی قاعدگی رخ می دهد. مهم اين است بين مصرف دو بسته قرص بايد 7 روز کامل فاصله و استراحت باشد. در اولين دوره مصرف قرص در دو هفته اول بايد علاوه بر آن از روش ديگری مثل کاندوم هم استفاده کرد.

فراموشی مصرف قرص LDو HD:

1- در صورت فراموشی خوردن يک قرص و بخاطر آوردن تا زمان مصرف قرص بعدی، به محض به ياد آوردن قرص فراموش شده ، ان قرص خورده شده و بقيه قرص ها طبق معمول ادامه يابد.

2- چنانچه دو قرص فراموش شود بقيه قرص ها طبق معمول ادمه يافته و تايک هفته نيز از يک روش کمکی پيشگيری از بارداری استفاده می‌شود.

3- در صورت فراموشی بيش از دو قرص در هر زمان از سيکل ، خوردن بقيه قرص ها (روزی يک عدد) ادامه يافته و تا يک هفته از روش کمکی ديگر نيز استفاده شده و بلافاصله پس از اتمام اين بسته ، مصرف بسته بعدی ( بدون فاصله 7 روزه) آغاز می‌گردد.

فراموشی مصرف قرص تری فازيک:

1- در صورت فراموشی مصرف يکی از قرص ها در زمان مقرر و بخاطر آوردن آن در کمتر از 12 ساعت پس از زمان هميشگی، بلافاصله آن قرص مصرف و بقيه قرص ها در موعد مقرر خورده خواهد شد شايان ذکر است که گذشت زمان کمتر از 12 ساعت از زمان معمول خوردن قرص تاثير پيشگيری از بارداری آن را کاهش نمی‌دهد.

2- در صورت فراموشی مصرف يکی از قرص ها در نوبت مقرر و به خاطر آوردن آن پس از 12 ساعت از زمان هميشگی، قرص فراموش شده خورده نشده ولی مصرف بقيه قرص ها طبق برنامه ادامه می‌يابد در اين مورد حتماً بايد از يک روش کمکی ديگر ( مثل کاندوم) نيز به منظور جلوگيری از بارداری تا پايان بسته استفاده شود.

عوارض قرص های ترکيبی:

لکه بينی، تهوع، استفراغ ، سردرد ، کم شدن بيش از حد خون قاعدگی، کاهش شير در صورت استفاده در زنان شيرده.

نکات مهم در برخورد با عوارض:

لکه بينی بين قاعدگيها در عرض 3-2 ماه برطرف می‌گردد، در صورت برطرف نشدن لکه بينی بعد از 3-2 ماه فقط در يک دوره و در روزهايي که لکه بينی وجود دارد هر شب دو قرص LDخورده شده که دو روز پس از پايان لکه بينی مجدداً به روزی يک عدد تبديل خواهد شد قرص های اضافی بايد از يک بسته جديد تامين گردد.

موارد منع مصرف مطلق قرص های ترکيبی:

شک يا  اطمينان به حاملگی ، شک يا ابتلا يا سابقه ابتلا به سرطان پستان، سرطان های وابسته به استروژن مثل آندومتر ، خونريزی رحمی بدون علات مشخص، هر نوع بيماری کبدی، خانم سيگاری 35 ساله و بالاتر با مصرف بيشتر از 15 نخ سيگار در روز، ابتلا يا سابقه DVTو اختلالات ترمبوامبوليک، بيماريهای دريچه قلب بيماری کرونر، سکته مغزی، ديابت همراه با بيماريهای عروقی، فشار خون بالاتر از 100/160 ميگرن با علائم عصبی موضعی، مادر شيرده زير 6 ماهگی ، آنژين قلبی ناپايدار ، ديس ليپيدمی و....

نحوه مصرف صحيح:

شروع مصرف قرص های دوران شيردهی 6 هفته پس از زايمان است به شرطی که قاعدگی اتفاق نيفتاده باشد و تغذيه انحصاری با شير مادر صورت گيرد ولی اگر قبل از هفته ششم قاعدگی شروع شود مصرف قرص بايد از روز اول عادت ماهانه آغاز گردد.در 6 ماه اول تغذيه انحصاری با شير مادر قرص دوران شيردهی جهت اطمينان از عدم بروز حاملگی کافی است هر بليستر لاينسترنول دارای 28 قرص بوده که بايد هر شب يک عدد از آن راس ساعت معينی خورده شود. شروع مصرف بسته بعدی قرص بلافاصله پس از پايان بسته قبلی است بين دو بسته قرص نبايد هيچ فاصله زمانی وجود داشته باشد.

فراموشی مصرف قرص شيردهی:

فراموشی مصرف يک قرص تا 3 ساعت مسئله ای نبوده و ضمن خوردن قرص فراموش شده تا 3 ساعت آموزش و تاکيد برای خوردن قرص های بعدی در ساعت مقرر لازم است.

کاندوم:

کاندوم يک وسيله پيشگيری از بارداری از جنس لاتکس است ، کاندوم تنها روشی است که علاوه بر پيشگيری از بارداری از انتقال بيماريهای قابل انتقال از تماس جنسی مانند ايدز پيشگيری می‌نمايد.

نحوه صحيح استفاده از کاندوم:

1- در هر بار نزديکی کاندوم جديد استفاده شود.

2- کاندوم بايد پيش از مصرف مشاهده و از سالم بودن آن اطمينان حاصل شود ( با استفاده از روش باد کردن)

3- کاندوم بايد در حالت نعوظ و قبل از نزديکی به روی آلت کشيده شود.

4- لازم است بلافاصله پس از انزال برای خروج کاندوم اقدام شود برای اينکار در حاليکه هنوز نعوظ وجود دارد با گرفتن حلقه بالايي کاندوم نسبت به خارج نمودن آن اقدام خواهد شد.

5- با توجه به اينکه ماليدن وازلين، روغن نباتی و گياهی، احتمال آسيب به کاندوم و پاره شدن آن را افزايش خواهد داد لازم است که از استفاده از اينگونه موارد خودداری گردد ( با توجه به افزايش احتمال پاره شدن کاندوم در صورت استفاده همسر فرد از کرم های طبی بايد مصرف اين کرمها به پس از تماس جنسی موکول گردد.)

عيب ها يا عوارض کاندوم:

ايجاد حساسيت به کاندوم ، کاهش لذت جنسی به دليل کاهش حس لمس، لزوم استفاده پس از نعوظ ، احتمال خارج شدن يا پاره شدن.

در شرايطی که به هنگام نزديکی کاندوم پاره شود و شک به حاملگی وجود داشته باشد لازم است از روش اورژانس پيشگيری از بارداری استفاده شود.

چگونگی نگهداری کاندوم: کاندوم بايستی دور از نور آفتاب ، گرما ، رطوبت ، نور لامپ فلوئورسانس و اشعه ماورای بنفش بوده و در جای خنک و تاريک نگهداری شود.

مراجع:

1-  عرشی،شهنام.راهنمای تیم سلامت، خدمات سلامت خانواده و تغذیه.

چاپ دوم.سال 1385،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل.

2- هادی-نگین.بهداشت سلامت مادر و کودک.چاپ اول 1384.دانشگاه علوم پزشکی ،خدمات بهداشتی درمانی شیراز.از صفحات 525-523.

3- بوکلت چارت مانا.

4- بوکلت چارت کودک سالم.

 

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | roya20 | تاریخ ارسال : 26 /01 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.