نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 8 دانلود
امتیاز فایل : 9 امتیاز
بازدید : 506 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,259 كاربر
adsads
مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج
مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج
تاریخ ارسال : 27 /01 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 4.94 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 112 صفحه
امتیاز : 9




قیمت : 5,500 تومان



توضیح :

مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج

این پایان نامه با فرمت word می باشد و آماده پرینت است

 

فهرست مطالب

   عنوان                                                                                    صفحه

فصل اول: كليات پژوهش

مقدمه: ............................................................................................... 2

1-1- بيان مسئله ................................................................................... 4

1-2- ضرورت و اهميت موضوع .............................................................. 5

1-3- سوالات تحقيق............................................................................... 5

1-4- هدف تحقيق

....................................................................................................... 14

1-10-3- وضع سواد و وضعيت اجتماعي ................................................... 15

1-10-4- تقسيمات داخلي..........................................................................

........................................................................................................ 7

1-7- محدوديت هاي تحقيق....................................................................... 9

1-8- مفاهيم

........................................................................................................ 9

1-9- زمان و جامعه تحقيق

....................................................................................................... 10

1-10- مكان تحقيق: جغرافياي تاريخي گرمسار............................................. 12

1-10-1-حدود و موقعيت ويژگي هاي طبيعي

....................................................................................................... 13

1-10-2- ويژگي هاي جمعيتي شهرستان گرمسار

........................................................................................................ 6

1-5- پيشينه تحقيق................................................................................. 6

1-6- روش تحقيق.........................................................................................7

-7- محدوديت هاي تحقيق......................................................................... 9

1-8- مفاهيم......................................................................................... 9

1-9- زمان و جامعه تحقيق...................................................................... 10

1-10- مكان تحقيق: جغرافياي تاريخي گرمسار............................................. 12

1-10-1-حدود و موقعيت ويژگي هاي طبيعي................................................ 13

1-10-2- ويژگي هاي جمعيتي شهرستان گرمسار........................................... 14

1-10-3- وضع سواد و وضعيت اجتماعي ................................................... 15

1-10-4- تقسيمات داخلي...................................................................17

-10-5- نژاد مردم گرمسار...................................................................... 17

1-10-6- زبان و لهجه هاي محلي گرمساري ................................................ 18

1-10-7- مذهب مردم گرمسار................................................................. 19

1-10-8- آداب و اخلاق – عقايد و افكار...................................................... 19

1 – 10-9- سرگرميها ،‌جشنها و همگروهي ها.............................................. 20

1 – 10 – 10 – آب و هوا........................................................................23

1 – 10 – 11 – رودها.......................................................................... 24

1 – 10 – 12 – پستي و بلندي................................................................. 26

1 – 10 – 13 – زندگي كشاورزي............................................................ 29

1 – 10 – 14 – محصولات كشاورزي....................................................... 29

1 – 10 – 15 – درختان ميوه گرمسار (‌باغدار ي)‌......................................... 33

1 – 10 – 16 – پوشش گياهي................................................................. 37

1 – 10 – 17 – حيوانات وحشي..................................................................38

1 – 10 – 18 – زندگي دامپروري............................................................ 38

1 – 10 – 19 – صنايع دستي.................................................................. 40

 

فصل دوم : ادبيات پژوهش

مقدمه   ................................................................................43

2 – 1 – تعريف بازي از ديدگاه صاحب نظران............................................. 44

2 – 2 – بازيهاي كهن........................................................................... 45

2 – 3- بازيهاي ايراني........................................................................... 46

2 – 4 – طبقه بندي بازيهاي سنتي............................................................. 48

2 – 5 – برخي ويژگي هاي بازيهاي سنتي................................................... 50

2 – 6 – انواع بازي.............................................................................. 53

2 – 7 – ريشه هاي بازيهاي كودكانه.......................................................... 55

2 – 7 – 1 – عناصر بنيادين زندگي به ويژه خاك و آب................................... 55

2 – 7 – 2 – پديده هاي طبيعي................................................................ 57

2 – 7 – 3 – پيوند انسان  با جانوران......................................................... 57

2 – 7 – 4 – كار گروهي....................................................................... 58

2 – 7 – 5 – آيين هاي اسطوره اي و جادويي...................................59

2 – 7 – 6 – سنت ها و آيين هاي ملي و ديني و اجتماعي كه ريشه هاي چندگانه دارند 61

2 – 7 – 7 – جنگ ها و تمرين هاي جنگي از بن مايه هاي مهم در تقليد بازي كودكان 62

2 – 7 – 8 – حركت و كنش هاي بدني....................................................... 63

2 – 7 – 9 – بازيهايي كه ريشه در اصل لذت جويي دارند................................ 64

2 – 7 – 10 – زبان و  نياز به پيوند اجتماعي.............................................. 67

 

 

فصل سوم : ديدگاه صاحب نظران در زمينه بازي

مقدمه................................................................................................ 71

3 – 1 – نظريات پيشوايان و بزرگان اسلامي................................................ 72

3 – 2 – نظريه هاي دانشمندان................................................................. 74

3 – 2 – 1 – نظريه كارايييا انرژي اضافي................................................ 74

3 – 2 – 2 – نظريه استراحت يا رفع خستگي .............................................. 74

3 – 2 – 3 – نظريه اجمال فعاليت هاي اجدادي............................................. 75

3 – 2 – 4 – نظريه پيش تمرين............................................................... 75

3 – 2 – 5 – نظريه پوياي دوران كودكي.................................................... 76

3 – 2 – 6 – نظريه پياژه....................................................................... 76

3 – 2 – 7 – نظريه تصفيه و پالايش......................................................... 78

3 – 2 – 8  -نظريه اجتماعي شدن............................................................. 78

3 – 2- 9 – نظريه تكوين شخصيت........................................................... 79

 

فصل چهارم : چارچوب نظري

مقدمه................................................................................................ 81

4 – 1 – كاركرد.................................................................................. 82

4 – 2 – مكتب كاركردگرايي................................................................... 82

4 – 3- كاركرد اجتماعي بازي ها.............................................................. 84

4 – 4 – بازي و فرايند جامعه پذيري   ....................................................86

4 – 5 – كاركرد جسمي و ذهني بازي ها..................................................... 89

4 – 6 – كاركرد بازي در رشد عاطفي........................................................ 90

4 – 7 – مكتب اشارعه گرايي.................................................................. 90

4 – 8 – مكاتب اشاعه گرا...................................................................... 91

4 – 8 – 1 – مكتب اشاعه آلمان............................................................... 91

4 – 8 – 2 – مكتب اشاعه انگليس............................................................ 91

4 – 8 – 3 – مكتب  اشاعه آمريكا............................................................ 91

4 – 8 – 4 – نقطه محوري نظريه اشاعه گرايي............................................ 92

 

فصل پنجم : يافته هاي تحقيق

مقدمه :.............................................................................................. 94

5 – 1 – مراحل بازي هاي سنتي.............................................................. 95

5 – 2 – نحوه يارگيري......................................................................96

5 – 3- بازيهاي پيش دبستاني................................................................... 97

1 – زنگوله پا..................................................................................... 97

2 – دالي بازي..................................................................................... 98

3 – دسي دسي..................................................................................... 98

4 – اتل متل توتوله............................................................................... 98

5 – عروسك بازي................................................................................ 99

6 – كلاغ پر...................................................................................... 100

7 – ليلي ليلي حوضك......................................................................100

8 – سايه بازي.................................................................................... 101

5 – 4 – بازيها و سرگرمي هايي كه در دوران دبستان مرسوم مي باشد ............... 101

1 – قايم باشك..................................................................................... 101

2 – هفت سنگ بالا.............................................................................. 102

3 – بازي چال گردو............................................................................. 103

4 – گل بازي يا خاك بازي..................................................................... 104

5 – بازي جور كن............................................................................... 104

6 – نخ بازي...................................................................................... 105

7 – بازي كله شيطان........................................................106

8 – بادبادك بازي................................................................................. 106

9 – فرفروك بازي............................................................................... 107

10 – شمشير بازي.............................................................................. 107

11 – الك دلك..................................................................................... 107

12 – بازي لپ پره.............................................................................. 109

13 – چارقد بازي................................................................................ 109

14 – آسيا به چرخ...............................................................................110

15 – بالابلندي.................................................................................... 111

16 – بازي گرگ آمده گله ببره................................................................ 111

17- بازي اوستا بدو.............................................................................. 112

18 – بازي سك سك............................................................................. 112

19 – بازي جفتك چاركش...................................................................... 112

5 – 5 – بازي هاي نوجواني و جواني....................................................... 113

1 – بازي وسطي................................................................................. 113

2 – كشتي يا زورآزمايي........................................................................ 114

3 – طناب كشي.................................................................................. 114

4 – ملق بازي  ....................................................................................115

5 – قلاب سنگ بازي........................................................................... 115

6 – بازي عروس و داماد....................................................................... 116

7 – سوار سوار يا پياده سوار.................................................................. 116

8 – آقاج توپي.................................................................................... 117

9 – اسب سواري................................................................................. 117

10 – تيراندازي.................................................................................. 118

11 – او بازي.................................................................................... 118

5 – 6 – بازيهاي عمومي : مخصوص تمام شرايط سني ( بازيهاي فكري )،‌به استثناء كودكان  119

5 – 7 – تحليل كلي............................................................................. 121

5 – 8 – نتيجه گيري............................................................................ 122

پيوست............................................................................................. 126

فهرست مصاحبه شوندگان       ......................................................127

منابع................................................................................................ 132

چكيده

بررسی و شناخت یک فرهنگ در گرو شناخت همه عناصر آن می باشد. در هر حوزه فرهنگي ما شاهد عناصر به هم پیوسته ای در آن حوزه می باشیم. بازی و تفریحات نیز از اجزای و عناصر فرهنگ یک جامعه محسوب می شوند که با توجه به شرایط اکولوژیک و فرهنگي دارای ماهیتی جداگانه و متمایز می باشد.

مردم شناسی متناسب با رویکرد علمی خود به مطالعه بازی ها وانواع کارکردهای آن می پردازد مردم شناسی آنرا در قالب «فولکلور» و به عنوان  اجزاء هویت بخشی و کارکرد فرهنگ مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد.

اهداف: شناخت بازیهای سنتی و معرفی بازیهای سنتی به عنوان جزئی از فرهنگ که دارای کارکردي خاص می باشند. و پی بردن به داشته‌های فرهنگی غنی کشور مان از گذشته تا به حال است.

 

 

مقدمه :

     انسان از آغاز حیات اجتماعی خود به بازی گرایش داشته و در هر دوره و زمان و در هر جامعه و فرهنگ و در هر گروه سنی و جنسی که بوده به گونه ای خود را با بازی سرگرم می کرده و از آن لذت می برده است . به عبارت دیگر بازی در همه عرصه های زندگی ناسوتی و لاهوتی انسان ، حتی در رقص و نمایش آیینی – مذهبی به شکل های گوناگون حضور و تجلی داشته است .

بازی مانند موسیقی ، رقص ، نقاشی و شعر صورتی فرهنگی دارد و همچون یک
 رفتار اجتماعی ، شکل و محتوای فرهنگی آن ، با شکل و محتوای فرهنگی جامعه ای که در آن پدید آمده و به کار می رود ، تطبیق می کند . دوران خردسالی انسان عموماً با بازی های انفرادی می گذرد ، رفته رفته کودک رشد می کند و بزرگ می شود و به جمع بزرگ سالان می پیوندد ، به بازی های جمعی روی می آورد . با این گونه هر فرد در دوره ی 
زندگی انواع بازی های حسّی ، حرکتی ، تخیلی ، تقلیدی ، کلامی ، هوشی ، رقابتی ، برد و باختی ، مهارتی ، هنری ، تن ورزی و نیروزایی را تجربه می کند و به صورت سرگرمی ، بازی و ورزش به کار می بندد.

نظام های اجتماعی و فرهنگی جامعه بستگی دارد به شیوه و ابزار بازی ها و آفرینش نقش های متفاوت بازیکنان در بازی ها و عناصر سازنده ی زمینه و متن بازی ها ، کم و بیش بازتابنده ی ویژگی های زیست – محیطی و جامعه و فرهنگی است که از آنها برآمده اند . برخی بازیها ابتدایی و ساده و پرداختن به آنها نیاز به مهارت و فوت و فن ندارند ، در صورتی که برخی دیگر پیچیده اند و اجزای آنها به مهارت و قابلیت بازیکنان و به کارگیری اصول و قواعدی ویژه نیاز دارد .

پایگاه اجتماعی و طبقاتی و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم جامعه نیز کم و بیش در نوع بازی های رایج میان آنان و گزینش بازیچه ها و همبازی ها و یا محل و مکان بازی تأثیر گذار و تعیین کننده است . از این روست که شماری از بازی ها در برخی جامعه ها و گروه های اجتماعی خصوصیت طبقاتی می یابد و در انحصار طبقه و قشری خاص در می آیند ، مانند بازی چوگان ، گنجفه که در هر یک به قشری مرفه از جامعه قدیم ایران اختصاص داشت و در میان عامه مردم ، به ویژه قشرهای پایین اجتماعی و اقتصادی ، معمول نبود .

با گذشت زمان و آمد و رفت نسل ها و دگرگونی در نظام های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی جامعه ها ، نام وشیوه ی بازی ها تطور می یابند و تغییر می کنند و یا بطور کلی از میان می روند و فراموش می شوند و بازی های دیگری جای آنها را می گیرند . بنابرین بازی نیز مانند عناصر دیگر فرهنگی به اقتضای وضع جامعه و فرهنگ رایج در جامعه تغییر صورت و ماهیت می دهد و با تطبیق خود با وضع و حالت اجتماعی و فرهنگی جامعه ،  حیات دوباره می یابد . از این رو بقا و دوام هر بازی بستگی به نیروی تغییر یابی و پویایی و سازگاری آن بازی با محیط اجتماعی و فرهنگی خود دارد .

  شناخت و درک خاستگاه  جغرافیایی و فرهنگی بازی ها و تعیین هویت و روند تحول و تطور تاریخی آنها در هر جامعه ، از سویی به شناخت کلی شکل زندگی اجتماعی مردم و رفتارهای عینی و ذهنی گروه ها و قشرهای اجتماعی جامعه نیاز دارد ؛ از سویی دیگر ، چون شمار بزرگی از بازی ها بیانگر نوع رفتار های فرهنگی و روان -  جمعی مردم جامعه برتابنده ی تجربه های دینی – آیینی و بعضاً تقلید و تکرار رفتارها و تجربه های نسل هستند  ، بنابراین بررسی زمینه ی بازی ها و تجربه و تحلیل عناصر و اجزای سازنده ی الگوهای رفتاری در بازی ها می تواند پژوهشگران را تا اندازه ای در شناخت نوع و شکل جامعه و روابط اجتماعی و فرهنگی مردم و اوضاع اقلیمی جامعه ای که بازی ها در آن زاده و رشد کرده و بالیده اند ، کمک کند.   

 

-1- بیان مسأله

مردم شناسان کارکردگرا فرهنگ را به عنوان یک سیستم همبسته مطالعه می کنند . در این سیستم همبسته همه عناصر و اجزا در پیوستگی کامل با هم قرار دارند و هر کدام به نوعی نیازهای سیستم را بر آورده می کنند . مثلاً وقتی که به مطالعه یک جشن یا یک نوع بازی می پردازیم ، زمانی این مطالعه کامل است که ارتباط آنرا با خانواده ، سیاست ، دین ...مشخص شده باشد . « بازی و تفریحات » بخشی از نظام فرهنگی هر جامعه محسوب می شوند که باعث متمایز شدن آن از سایر گروهها و جوامع دیگر می باشند . با نگاهی به اقوام و گروههای مختلف به این نکته پی خواهیم برد که « بازی و تفریحات » در تمامی جامعه دارای شاخصه های متمایز خود می باشند .

« مردم شناسان معتقدند یکی از ویژگیهای فرهنگ « فرهنگ عام ولی خاص است » ، که این امر بیانگر آن است که با وجود تشابه در کلیات و خطوط اصلی ، تفاوت های چشمگیری در اعمال ، رسوم و جلوه های فرهنگی دارند » . ( روح الامینی ، 1382 ، 19 )

« بازی ها و تفریحات » علاوه بر اینکه نمایی ویژه از هویت فرهنگی یک جامعه را نشان می دهند دارای کارکردهای ویژه خود می باشند . هویت اجتماعی کودک در بازیهای پیش دبستانی شکل می گیرد ، ضمن اینکه بخشی از اوقات زمانی کودک بدون برنامه ریزی سازمان یافته در گروه های همسال با انجام بازی ها و تجدید قوای جسمانی سپری می شود . در دوره های بعد فرد به بازی های جمعی و سازمان یافته روی آورده و بدین ترتیب با ظرافت های جمعی آشنا می شود . در دوره بعد از نوجوانی « بازی و تفریحات » بیشتری دارای کارکرد « گذران اوقات فراغت » می باشند . در هر حال ، فرد در جریان انجام بازی از طریق تجربه اعمال متفاوت شخصیت متمایز پیدا می کند .

در این پژوهش میدانی ، محقق بر آن است که به توصیف کامل « بازی و تفریحات » محلی « شهرستان گرمسار » متناسب با دوره های سنی متفاوت بپردازد .

 

 

1-2- ضرورت و اهميت موضوع

بررسی و شناخت یک فرهنگ در گرو شناخت همه عناصر آن می باشد . در هر فرهنگی ما شاهد عناصر به هم پیوسته و ویژه آن حوزه می باشیم . بازی و تفریحات نیز از اجزاء و عناصر فرهنگ یک جامعه محسوب می شوند که با توجه به شرایط اکولوژیک و فرهنگی دارای ماهیتی متمایز و جداگانه می باشند . « بازی و تفریحات » دارای کارکردهای متعددی می باشند . رویکرد کارکرد گرا بیانگر آن است که « هر عمل اجتماعی و هر نهاد را با توجه به روابطی که با تمامی کالبد اجتماعی دارد در نظر بگیریم » ( روح الامینی ، 1382 ، 121 ) . کارکرد « بازی و تفریحات » با توجه به دوره های سنی تا حدودی متفاوت می باشد . شایسته یاد آوری است که انواع بازیها متناسب با دوره های سنی است ، به تدریج که به دوره های بالاتر می رسیم بازیها پیچیده تر و به عبارتی دیگر  دارای شاخصه « فکری - ذهنی» می باشند . مردم شناسی ، جامعه شناسی و روان شناسی متناسب با رویکرد علمی خود به مطالعه « بازی ها » و انواع کارکردها می پردازند .

مردم شناسی بازیها را در قالب « فولکور » و به عنوان اجزاء هویت بخشی و کارکرد فرهنگ، و جامعه شناسی بازيها را در قالب تئوریهای اجتماعی شدن مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند . روان شناسان نیز بازیها را بعنوان عاملی اساسی در تکوین شخصیت تلقی می‌کنند .  بازيهاي سنتي نيز به عنوان بخشي از فرهنگ از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شوند و در جريان اين انتقال بسياري از آنها كاركرد خود را از دست داده اند و با بررسي آنها مي توان عوامل موثر و تاثير پذير بر بازيها را شناسايي كرد و در این زمينه برنامه ريزي كرد و از آن استفاده نمود.

 

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | artist | تاریخ ارسال : 27 /01 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.