جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
بررسی وضعیت منابع مرجع در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی
این تحقیق با فرمت ورد بوده و قابل ویرایش می باشد.
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت منابع مرجع در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر
کرمان،با هدف کشف نقاط قوت و ضعف می پردازد.پژوهش به روش پیمایشی انجام شده
و جامعه آن دانشجویان کارشناسی استفاده کننده ازاین بخش می باشند که 100از آنها به
عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شده اند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است.
طبق نتایج بدست آمده،برخورد کتابدار مرجع و کمک وی به افراد در یافتن منابع وضعیت
خوبی را داشته ،و خدمات این بخش وضعیت مطلوبی ندارد.دانشجویان سایر موارد ازجمله
ویژگی های ظاهری و بازیابی اطلاعات را خوب ارزیابی کرده اند.
فهرست مطالب صفحه
فصل اول :کلیات
مقدمه.................................................................................................................1
بیان مسله...........................................................................................................2
هدف تحقیق.......................................................................................................2
اهداف ویژه..........................................................................................................2
ضرورت تحقیق...................................................................................................3
سوال های تحقیق..............................................................................................3
فرضیه های تحقیق............................................................................................3
متغیرها................................................................................................................4
فصل دوم:مبانی نظری وپیشینه تحقیق
تعریف مفاهیم......................................................................................................5
پیشینه تحقیق......................................................................................................5
فصل سوم:روش تحقیق و گردآوری اطلاعات
گردآوری اطلاعات..............................................................................................6
جامعه آماری و نمونه...........................................................................................6
روش تحقیق.......................................................................................................6
فصل چهارم :یافته های تحقیق
یافته ها..............................................................................................................7
فصل پنجم:تجزیه و تحلیل ،نتیجه گیری،پیشنهادات
تجزیه و تحلیل...................................................................................................17
نتیجه گیری........................................................................................................18
پیشنهادات...........................................................................................................18
فصل ششم:کتابنامه
منابع و ماخذ.........................................................................................................19
فصل هفتم:پیوستها
پرسشنامه ...........................................................................................................20
فصل اول:کلیات
§ مقدمه
§ بیان مسله
§ هدف
§ اهداف ویزه
§ ضرورت تحقیق
§ سوال تحقیق
§ فرضیه
متغیرها
مقدمه
مرجع را آنچه بدان رجوع شود تعریف کرده اند،اما این تعریف از مانعیت لازم برخوردار نیست ،زیرا حوزه این تعریف آن قدر گسترده است که مانع نمیشود غیر در حیطه آن نفوذ کند .در اصطلاحنامه کتابداری دو تعریف برای این واژه وجود دارد:الف) کتاب یا دیگر مواد کتابخانه ای که تنها برای یافتن اطلاعات معین و محدودی تهیه و تنظیم شده اند نه برای خواندن تمام کتاب .ب)کتاب یا دیگر مواد کتابخانه ای که به امانت داده نمیشوند.
همان گونه که ازین گفتار برمی آید تعریف خاصی برای منابع مرجع وجود ندارد و بیشتر تلاش میشود تا با مشخص کردن ویژگیهای این منابع آنها را از دیگر مواد کتابخانه ای مجزا کند. بنابراین شاید بتوان منبع مرجع سنتی را دارای ویژگیهای زیر دانست و آنها را از دیگر منابع تفکیک کرد.
الف)ازنظر استفاده کنندگان محدودیت دارند .ب)از نوع انتشارات خاصی تشکیل شده اند.ج)با این منابع بازیابی اطلاعات به سرعت انجام می پذیرد.ه)در هدف نگارش این منابع ،خواندن صفحه به صفحه تمامی اطلاعات مدنظر نبوده است.
همزمان با پیدایش و شکل گیری بخش مرجع و منابع مرجع دو اصطلاح دیگر نیز پا به عرضه ظهور گذاشت .الف)دانش مرجع. ب)کتابدار مرجع.
گروگان بر این باور است که دانش مرجع هنر است و کسب مهارت هنری ،به تمرین و تکرار وابسته است نه قاعده و قانون.
تا آنجا که شواهد نشان میدهد واژه کتابدارمرجع از فهرست های اختصاصی مراجع کمک کتابدار دهه1880اخذ شده است در واقع این واژه عنوان شغلی افرادی بوده که مستقیما به مراجعان کمک می کردند.(گیلوری،عباس،1374)
پژوهش حاضر به بررسی منابع مرجع می پردازد، به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت این مجموعه و امکان ارائه پیشنهادات اصلاحی.