نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 9 دانلود
امتیاز فایل : 14 امتیاز
بازدید : 483 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه
بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه
تاریخ ارسال : 03 /02 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 375.02 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 135 صفحه
امتیاز : 14




قیمت : 7,600 تومان



توضیح :

موضوع پایان نامه: بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه

این پایان نامه دارای فرمت WORD می باشد

در ضمن این پایان نامه دارای پرسش نامه نیز می باشد.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                          صفحه

چکیده  ..............................................................................................................................................  1

فصل اول : طرح تحقیق                  

1-1 مقدمه ......................................................................................................................................    3

2-1 موضوع تحقیق ........................................................................................................................     3

3-1 بیان مساله.................................................................................................................................    4

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق ........................................................................................................     4

5-1 اهداف تحقیق ..........................................................................................................................     5

6-1 محدود زمانی و مکانی تحقیق..................................................................................................       5

7-1پیشینه تحقیق.............................................................................................................................     5

1-7-1 تحقیقات داخلی ..................................................................................................................     5

2-7-1تحقیقات خارجی .................................................................................................................     8

3-7-1 جمع بندی نتایج تحقیقات ....................................................................................................     10

8-1 تعاریف مربوط به هویت...........................................................................................................     11

9-1 موانع و تنگناهای تحقیق ..........................................................................................................      14

فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری...............................................................................................     16

1-2 مقدمه ......................................................................................................................................    17

2-2 مباحث نظری ..........................................................................................................................     17

1-2-2 دورکیم ................................................................................................................................    17

2-2-2 پارسونز .................................................................................................................................   18

3-2-2 ماکس وبر .............................................................................................................................   20

4-2-2 کنش متقابل نمادی................................................................................................................     22

5-2-2 کولی .....................................................................................................................................   23

6-2-2 مید ........................................................................................................................................  24

7-2-2 گافمن....................................................................................................................................   26

8-2-2 نظریه هویت (بورک) .............................................................................................................    27

 

عنوان                                                                                                          صفحه

3-2 چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق ......................................................................................       30

4-2 پرسشهای تحقیق ....................................................................................................................      31

5-2 فرضیات تحقیق ......................................................................................................................      31

6-2 الگوی نظری و تحلیلی تحقیق....................................................................................................     32

فصل سوم : روش تحقیق..............................................................................................................      34

1-3 مقدمه ....................................................................................................................................      35

2-3 نوع تحقیق..............................................................................................................................      35

3-3 تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق...................................................................................         35

1-3-3 تعریف نظری متغیرهای تحقیق ..........................................................................................        35

2-3-3 تعریف عملی متغیرهای تحقیق............................................................................................       38

4-3 متغیرهای مستقل و وابسته .......................................................................................................      42

5-3 شاخص سازی متغیر های تحقیق .............................................................................................      43

1-5-3 شاخص سازی متغیرهای مستقل ..........................................................................................      43

2-5-3 شاخص سازی متغیرهای وابسته ..........................................................................................       45

6-3 قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ) ..................................................................................     46

7-3 اعتبار تحقیق .............................................................................................................................    47

8-3 جامعه آماری................................................................................................................................  47

9-3 تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری.......................................................................................       48

1-9-3 تعیین حجم نمونه ..................................................................................................................    48

2-9-3 شیوه نمونه گیری ...................................................................................................................    49

10-3 واحد تحلیل..............................................................................................................................   50

11-3 تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات ..............................................................      50

12-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات...............................................................................................      50

فصل چهارم : یافته ها و دستاوردهای تحقیق......................................................................................   51

1-4 مقدمه........................................................................................................................................    52

2-4 توصیف دستاوردهای تحقیق .....................................................................................................     52

1-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس .....................................................................       52

عنوان                                                                                                          صفحه

2-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی ........................................................         53

3-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی.......................................................         53

4-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر......................................................         54

5-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر......................................................        54

6-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده.............................................         55

7-2-4 بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان .........................................................................       57

8-2-4 بررسی میزان تایید دیگران ....................................................................................................     58

9-2-4 بررسی میزان درونی کردن ارزشها .......................................................................................       59

10-2-4 بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی ........................................................................         60

11-2-4 بررسی میزان پایگاه اقتصادی - اجتماعی دانش آموزان .........................................................      61

12-2-4 بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان ............................................................................        62

13-2-4 بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان .....................................................................        63

14-2-4 بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان ...............................................................................      64

15-2-4 بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان .......................................................................       65

فصل پنجم : تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق................................................................................     66

1-5 مقدمه........................................................................................................................................    67

2-5 آزمون فرضیات.........................................................................................................................     67

1-2-5 آزمون فرضیه 1: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان .....................     67

1-1-2-5 آزمون فرضیه 1/1 : بررسی رابطهبین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان ........................      68

2-1-2-5آزمون فرضیه 2/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان..................       68

3-1-2-5 آزمون فرضیه 3/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان .........................      69

2-2-5آزمون فرضیه 2 : بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی اجتماعی» و« هویت اجتماعی».... 69

1-2-2-5 آزمون فرضیه 1/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی» .............       70

2-2-2-5 آزمون فرضیه 2/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی» .....        70

3-2-2-5 آزمون فرضیه 3/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی» ...............       71

3-2-5 آزمون فرضیه 3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی» ........................       71

1-3-2-5 آزمون فرضیه 1/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی» .............................      71

عنوان                                                                                                           صفحه

2-3-2-5 آزمون فرضیه 2/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی»......................       72

3-3-2-5 آزمون فرضیه 3/3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی»................................       72

4-2-5 آزمون فرضیه 4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی».................................     73

1-4-2-5 آزمون فرضیه 1/4: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی» ...................................      73

2-4-2-5 آزمون فرضیه 2/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» .....................................      74

3-4-2-5 آزمون فرضیه 3/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ....................................      74

5-2-5 آزمون فرضیه 5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی» ..................      74

1-5-2-5 آزمون فرضیه 1/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی» .......................       75

2-5-2-5 آزمون فرضیه 2/5: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی» ................       75

3-5-2-5 آزمون فرضیه 3/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی» .........................      76

6-2-5 آزمون فرضیه 6 : بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی»........      76

1-6-2-5 آزمون فرضیه 1/6: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی».............        77

2-6-2-5 آزمون فرضیه 2/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی».....         77

3-6-2-5 آزمون فرضیه 3/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی».............         78

3-5 تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) ..................................................................................       78

1-3-5 تحلیل چند متغیری هویت دینی ...........................................................................................      78

2-3-5 تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی .......................................................................................    80

3-3-5 تحلیل چند متغیری هویت ملی...............................................................................................     82

4-3-5 تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی.....................................................................................       84

4-5  تحليل مسير...............................................................................................................................   86

فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها..............................................................................................     92

1-6 خلاصه تحقیق ............................................................................................................................  93

2-6 جمع بندی و نتیجه گیری ..........................................................................................................    94

3-6 پیشنهادها.....................................................................................................................................  99

فهرست منابع و ماخذ........................................................................................................................  102

پیوست

 

                                             فهرست جداول

عنوان                                                                                                                   صفحه

جدول1-3    ميزان آلفاي كرانباخ ........................................................................................................   47

جدول 2-3   ميزان دانش آموزان در حال تحصيل در مقطع متوسطه نيشابوربه تفكيك جنس ،

رشته و پايه تحصيلي............................................................................................................................  48

جدول 3-3  توزيع حجم نمونه به تفكيك پايه تحصيلي و جنس.........................................................      49

جدول 4-3  توزيع حجم نمونه به تفكيك جنس ، پايه و رشته تحصيلي............................................        50  

جدول 1-4  توزيع دانش آموزان بر حسب جنس .............................................................................      52

جدول 2-4  توزيع دانش آموزان بر حسب پايه تحصيلي ...................................................................      53

جدول 3-4  توزيع دانش آموزان بر حسب رشته تحصيلي..................................................................      53

جدول 4-4  توزيع دانش آموزان بر حسب تحصيلات پدر.................................................................      54

جدول 5-4  توزيع دانش آموزان بر حسب تحصيلات مادر................................................................      55

جدول 6-4  توزيع دانش آموزان بر حسب درآمد ماهيانه خانواده......................................................        56

جدول 7-4  توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان رضايت از خود.......................................................      57

جدول 8-4  توزيع دانش آموزان بر حسب مورد تاييد ديگران بودن..................................................        58

جدول 9-4  توزيع دانش آموزان بر حسب دروني كردن ارزشها ......................................................        59

جدول10-4 توزيع دانش آموزان بر حسب هماهنگي ارزشهاي گروهي............................................         60

جدول11-4 توزيع دانش آموزان بر حسب پايگاه اقتصادي اجتماعي..................................................       61

جدول12-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ديني............................................................       62

جدول13-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت خانوادگي....................................................        63

جدول 14-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ملي............................................................       64

جدول15-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميز ان هويت اجتماعي.....................................................       65

جدول 1-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت اجتماعي بر حسب جنس..................................................      67

جدول 2-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت ديني بر حسب جنس .....................................................       68

جدول 3-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت خانوادگي بر حسب جنس...............................................       68

جدول 4-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت ملي بر حسب جنس........................................................       69

جدول 5-5   همبستگي پايگاه اقتصادي –اجتماعي با هويت اجتماعي.................................................     69

جدول 6-5   همبستگي پايگاه اقتصادي –اجتماعي با هويت ديني......................................................      70

عنوان                                                                                                                   صفحه

جدول 7-5   همبستگي پايگاه اقتصادي –اجتماعي با هويت خانوادگي..............................................      70

جدول 8-5   همبستگي پايگاه اقتصادي –اجتماعي با هويت ملي.........................................................    71

جدول 9-5  همبستگي رضايت فرد از خود با هويت اجتماعي............................................................      71

جدول 10-5   همبستگي رضايت فرد از خود با هويت ديني..................................................................   72

جدول 11-5  همبستگي رضايت فرد از خود با هويت خانوادگي...........................................................    72

جدول 12-5  همبستگي رضايت فرد از خود با هويت ملي..................................................................     73

جدول 13-5  همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت اجتماعي...................................................       73

جدول 14-5 همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت ديني............................................................     73

جدول 15-5  همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت خانوادگي.................................................        74

جدول 16-5  همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت ملي..........................................................       74

جدول 17-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت اجتماعي.........................................................      75

جدول 18-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت ديني ...............................................................     75

جدول 19-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت خانوادگي.........................................................     76

جدول 20-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت ملي.................................................................     76

جدول 21-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت اجتماعي.............................................        77

جدول 22-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت ديني...................................................        77

جدول 23-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت خانوادگي...........................................        78

جدول 24-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت ملي......................................................      78

جدول 25-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني هويت ديني..         79

جدول 26-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت ديني در مرحله سوم....................        79

جدول 27-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم...........................................................     80

جدول 28-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني

هويت خانوادگي .................................................................................................................................  81

جدول 29-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت خانوادگي در مرحله سوم...........         81

جدول 30-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم..........................................................      82

جدول 31-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني هويت ملي....        83

 

   عنوان                                                                                                                صفحه

جدول 32-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت ملي در مرحله جدول سوم..........        83

جدول 33-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم..........................................................      84

جدول 34-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني

 هويت اجتماعي......................................................................................................................................        85

جدول 35-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت اجنماعي در مرحله چهارم...........        85

جدول 36-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله چهارم.......................................................      86

جدول 37-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت ديني.......................................         88

جدول 38-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت خانوادگي................................         89

جدول 39-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت ملي.......................................          90

جدول 40-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت اجتماعي................................ 91

                        فهرست اشكال

شكل 1-2 مدل نظام كنترل فرايند هويت ................................................................................................ 28

شكل 2-2 الگوي  نظري و تحليلي تحقيق ............................................................................................. 33

                              فهرست نمودارها

نمودار 1-2 رابطه چهار خرده نظام پارسونز (مدل سیبرنیتیک ) .........................................................        20

نمودار 1-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان رضايت از خود.........................................................      57

نمودار 2-4 توزيع دانش آموزان بر حسب مورد تائيد ديگران بودن......................................................      58

 نمودار 3-4 توزيع دانش آموزان بر حسب دروني كردن ارزشها.........................................................      59

نمودار 4-4 توزيع دانش آموزان بر حسب هماهنگي ارزشهاي گووهي...............................................        60

نمودار 5-4 توزيع دانش آموزان بر حسب پايگاه اقتصادي –اجتماعي................................................       61

نمودار 6-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ديني...............................................................     62

نمودار 7-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت خانوادگي.......................................................      63

نمودار 8-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ملي...............................................................      64

نمودار 9-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت اجتماعي.........................................................      65

نمودار1-5 تحليل مسير هويت............................................................................................................    87

 

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی ، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از : جنس، پایگاه اقتصادی –اجتماعی ، میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند .

این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (15336 نفر) می باشند . حجم نمونه 375 نفر شد که 190 نفر دانش آموز پسر و 185 نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد . شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی ، انسانی ، تجربی ، ریاضی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با   استفاده از t-testو ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است .

 نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران ) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت . یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد .  و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت . ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت . یعنی هر چه پایگاه اقتصادی –اجتماعی والدین بالاتر باشد ، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها ، قوی تر می شود . بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت . بدین معنا که : دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند  .

 

کلید واژه ها: جنس ، پایگاه اقتصادی –اجتماعی ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران ، رضایت از خود ، هویت اجتماعی ، هویت دینی ، هویت خانوادگی ، هویت ملی

 

فصل اول : طرح تحقیق

1ـ1 مقدمه

آنچه موجب شد تا پژوهش فعلي با اين عنوان در خصوص دانش آموزان متوسطه انجام شود، به دليل اشتغال به تدریس (نگارنده) در مقطع متوسطه شهرستان نيشابور است که مدام شاهد نگراني هاي همكاران فرهنگي و همچنين مراجعات مكرر اوليا و اظهار نگراني از وضعيت تحصيلي و اخلاقي فرزندانشان ، بودم و با توجه با اينكه همگي دبيران و اوليا به اتفاق معتقد بودند  كه نسل فعلي با نسلهاي قبلي بسیار متفاوت مي باشد و يك شكاف نسلي عميق احساس مي كردند  و از طرفي مشاهده برخي از رفتارها و حركات و گرايشات در كلاس هاي درس ، مرا بر آن داشت تا در زمينه هويت اجتماعي آنان و مسائل تأثير گذار بر آن به صورت جدي به مطالعه بپردازم و بدین صورت  زمينه تحقيق حاضر  فراهم شد.

در اين فصل مسأله تحقيق مطرح و اهميت و ضرورت آن بيان مي شود و سپس اهداف تحقيق، محدوده زماني و مكاني و پيشينه تحقيق عنوان مي شود، و در نهايت به موانع و تنگناهاي تحقيق پرداخته مي شود.

1ـ2 عنوان تحقيق:

بررسي عوامل موثر بر شكل گيري هويت اجتماعي دانش آموزان متوسطه شهر نيشابور در سال تحصيلي

86 ـ 85

 

1ـ3 بيان مسأله

در طي مطالعات مقدماتي و مصاحبه هاي اكتشافي با مسئولين آموزش و پرورش، اوليا ، مربيان، دبيران و دانش آموزان، نتايج بدست آمده نشان داد که ، برخي از دانش آموزان ارتباط چنداني با خانواده هايشان نداشتند ، نسبت به انجام فرايض ديني توجه جدي از خودشان نشان نمي دادند و برخی به آئین مسیحیت گرایش داشتند ، به آداب و رسوم ملي اهميت نمي دادند و حتي زندگي در كشورهاي ديگر را ترجيح مي دادند  كه اينها خود نشان از ضعف هويت خانوادگي، ديني و ملي آنان بود . انجام برخي از حركات و نوع آرايشها در هر دو جنس مسئله هويت جنسي آنان را هم خدشه دار نموده است. عدم رضايت از خود، خانواده‌، كشور، دين و ... باعث سست شدن هويت اجتماعي برخي از دانش آموزان شده است که نتايج اين ضعف هويتي عبارتند از: بي انگيزگي نسبت به مسائل آموزشي، گستردگي ناهنجاري هاي اخلاقي، بي نظمي و بي انضباطي، نگراني ، نا اميدي و.... حال براي محقق اين سئوالات و يافتن جوابي براي اينها مطرح است :

1ـ چه عواملي بر شكل گيري هويت اجتماعي دانش آموزان مؤثر است؟

2ـ آيا ميزان رضايت از خود بر هويت اجتماعي دانش آموزان تأثير دارد؟

3ـ آيا پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي والدین  بر هويت اجتماعي دانش آموزان مؤثر است؟

4ـ آيا جنس دانش آموزان با هويت اجتماعي آنان رابطه دارد؟

5ـ آيا میزان دروني شدن ارزشها در دانش آموزان با هويت اجتماعي آنان  مرتبط است؟

6ـ آيا هماهنگي ارزش هاي گروهي بر هويت اجتماعي دانش آموزان تأثير مي گذارد؟

7ـ آيا مورد تأييد ديگران بودن با هويت اجتماعي دانش آموزان  ارتباطي دارد؟

1ـ4 اهميت و ضرورت تحقيق

از آن جا كه بحران هويت از سالهاي نوجواني آغاز مي شود و بخش عظيمي از دانش آموزان دبيرستاني، در اين سنين قرار گرفته اند و با توجه به نگراني هايي كه در زمينه علايق و گرايشات و رفتار هاي دانش آموزان مشاهده مي شود و از آن جا كه بخش مهمي از وجود دانش آموزان را هويت آنان تشكيل مي دهد و زندگي فردي و اجتماعي آنها نیز متأثر از اين مسئله است ، آنان در جستجوي هويت مي باشند و موقعيت مبهم دانش آموزان دبيرستاني،در فرهنگ و جامعه معاصر، اين نتيجه را براي آنها در بر دارد كه فرصتي را به منظور آزمودن شيوه هاي مختلف زندگي به آنها مي دهد، تا آنها تصميم بگيرند كه چه الگو هاي رفتاري، ارزشي و نگرشي بهتر مي تواند نياز هاي آنها را تأمين نمايد. در برخورد با دانش آموزان در كلاس هاي درسي يا مشاوره هاي فردي با دانش آموزان ، دریافتم که گرايش به آئين مسيحيت و زندگي در كشورهاي ديگر را صرفاً به خاطر احساس آزادي بيشتر براي رفع نياز هايشان ابراز مي كنند. همچنين مصرف مشروبات الكلي، قليان و سيگار، ارتباطات جنسي و ... را صرفاً در راستاي رفع نياز هایشان ارزيابي مي کردند و اين مسئله هويت ديني، ملي و خانوادگي آنان را خدشه دار نموده است و بخش عظيمي از جمعيت انساني كه بايد در جهت آبادانی و حفظ آرمانها و ارزشهاي كشور، آموزشهاي لازم را ببينند  و در آينده به خدمت گرفته شوند، به نحو احسن و شايسته مورد استفاده قرار نمي گيرند.

 در جهان امروز ((وضعیت و جایگاه هر کشوری با توجه به ساختار ، روند ، ماهیت و عملکرد دو عامل زیر مشخص می شود : 1- ماهیت ساختاری و عملکرد ارکان و عناصر اصلی و تشکیل دهنده ی نظام اجتماعی آن کشور 2- شرایط و موقیت منطقه و جهان در ارتباط با آن کشور . در ارتباط با عامل اول باید گفت که عناصر و ارکان اصلی جامعه ی ما به خاطر ناهمگونی ساختاری آنها ، زمینه های نامطلوبی را برای تحول ، توسعه و تکامل اجتماعی فراهم کرده است . این واقعیت  زمینه ی  مناسب را برای شکل گیری روابط اجتماعی عادلانه ، تقسیم کار اجتماعی عادلانه ، توزیع امکانات و امتیازات اجتماعی بر پایه ضوابط و قوانین مدون و انسانی فراهم ننموده است )) ( سیف اللهی ، 1381 : 167) بنابراین زمینه برای ظهور و بروز بحران های گوناگون در جامعه فراهم می باشد .



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | alamdar | تاریخ ارسال : 03 /02 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.