نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 8 دانلود
امتیاز فایل : 3 امتیاز
بازدید : 574 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,255 كاربر
adsads
بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیویکاران
بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیویکاران
تاریخ ارسال : 05 /02 /1393
دسته بندي: علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی,متفرقه,متفرقه
حجم فایل : 9.49 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : Word
تعداد صفحات : 271 صفحه
امتیاز : 3




قیمت : 8,500 تومان



توضیح :

توضیح :

این پایان نامه با فرمت ورد و اماده پرینت میباشد

موضوع پایان نامه : بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیویکاران

این پایان نامه دارای پرسش نامه می باشد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                    صفحه

 

2-1-2-1- ويژگيهاي نيازهاي انساني......................................................................................... 24

2-1-2-2- طبقه بندي نيازها...................................................................................................... 25

2-1-3- مفهوم آموزش.............................................................................................................. 26

2-1-3-1- طبقه بندي نظامهاي آموزشي...................................................................................... 27

2-1-3-2- نقش نظامهاي آموزشي ............................................................................................ 28

2-1-3-3- اصول آموزش.......................................................................................................... 29

2-1-3-4- مزايا و فوايد آموزش................................................................................................ 30

2-1-4- تعاريف مختلف ترويج کشاورزي................................................................................. 30

2-1-4-1- اهداف آموزش ترويجي............................................................................................ 31

2-1-4-2- اصول آموزش ترويجي............................................................................................. 31

2-1-4-3- اهميت و ويژگيهاي آموزش ترويج کشاورزي............................................................. 32

2-1-5- مفهوم نياز آموزشي- ترويجي........................................................................................ 33

2-1-5-1- انواع نياز آموزشي.................................................................................................... 34

2-1-5-2- اولويت بندي نيازهاي آموزشي.................................................................................. 35

2-1-6- نياز سنجي................................................................................................................... 37

2-1-6-1- تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي............................................................................. 38

2-1-6-2- ضرورت و مزاياي تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي................................................. 39

2-1-6-3- قلمرو نيازسنجي در برنامه هاي آموزشي - ترويجي.................................................... 40

2-1-6-4- اصول و نکات مهم در تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي............................................ 40

2-1-6-5- اهداف تعيين نيازهاي آموزشي................................................................................... 42

2-1-6-6- ويژگيهاي تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي.............................................................. 42

2-1-6-7- عوامل مؤثر در تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي....................................................... 43

2-1-6-8- مراحل تعيين نيازهاي آموزشي................................................................................... 45

فهرست مطالب

عنوان                                                                                    صفحه

 

2-1-6-9- روشهاي تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي................................................................ 45

2-2- بخش دوم: کيوي فروت................................................................................................... 51

2-2-1- مقدمه.......................................................................................................................... 52

2-2-2- مبدأ و تاريخچه کيوي در جهان..................................................................................... 53

2-2-3- توليد جهاني کيوي....................................................................................................... 54

2-2-4- صادرات جهاني کيوي.................................................................................................. 57

2-2-5- سابقه و موقعيت کيوي در ايران..................................................................................... 59

2-2-6- توليد کيوي در ايران..................................................................................................... 61

2-2-7- صادرات کيوي در ايران................................................................................................ 66

2-2-8- مشخصات گياه شناسي کيوي........................................................................................ 67

2-2-8-1- تعداد کروموزومها ................................................................................................... 68

2-2-8-2- ريشه ها ................................................................................................................. 68

2-2-8-3- ساقه ها و شاخه ها.................................................................................................. 69

2-2-8-4- برگها ..................................................................................................................... 70

2-2-8-5- جوانه ها.................................................................................................................. 70

2-2-8-6- گلها........................................................................................................................ 73

2-2-8-7- ميوه و بذر............................................................................................................... 78

2-2-9- واريته هاي معروف کيوي............................................................................................. 79

2-2-9-1- واريته هاي ماده ...................................................................................................... 79

2-2-9-2- واريته هاي نر.......................................................................................................... 80

2-2-10- آب و هوا و شرايط اقليمي مورد نياز کيوي................................................................... 81

2-2-10-1- بارندگي ............................................................................................................... 81

2-2-10-2- نور خورشيد.......................................................................................................... 81

فهرست مطالب

عنوان                                                                                    صفحه

 

2-2-10-3- نياز سرمايي .......................................................................................................... 82

2-2-10-4- خاک ................................................................................................................... 82

2-2-11- روشهاي مختلف تکثير کيوي....................................................................................... 83

2-2-11-1- ازدياد از طريق بذر................................................................................................. 83

2-2-11-2- ازدياد از طريق قلمه............................................................................................... 84

2-2-11-3- ازدياد از طريق پيوند.............................................................................................. 84

2-2-11-4- ازدياد از طريق کشت بافت..................................................................................... 85

2-2-12- عمليات احداث باغ کيوي........................................................................................... 85

2-2-12-1- شرايط احداث باغ.................................................................................................. 85

2-2-12-2- باد شکن .............................................................................................................. 86

2-2-12-3- داربست و انواع آن................................................................................................ 87

2-2-13- عمليات کاشت کيوي.................................................................................................. 90

2-2-13-1- آماده سازي خاک .................................................................................................. 90

2-2-13-2- کود دهي ............................................................................................................. 90

2-2-13-3- طراحي کاشت درختان کيوي فروت ....................................................................... 91

2-2-13-4- انتقال نهالها به زمين اصلي...................................................................................... 91

2-2-13-5- زمان انتقال نهالها .................................................................................................. 91

2-2-13-6- فواصل کاشت ...................................................................................................... 92

2-2-14- عمليات داشت کيوي.................................................................................................. 92

2-2-14-1- هدايت و مراقبت از نهالها....................................................................................... 92

2-2-14-2- آبياري ................................................................................................................. 92

2-2-14-3- هرس.................................................................................................................... 93

2-2-14-4- تغذيه گياه............................................................................................................. 95

فهرست مطالب

عنوان                                                                                    صفحه

 

2-2-14-5- مبارزه با علفهاي هرز........................................................................................... 96

2-2-15- آفات و بيماريهاي مهم کيوي و خسارات ناشي از عوامل طبيعي................................... 96

2-2-15-1- آفات .......................................................................................................................................................... 96

2-2-15-2- بيماريها ...................................................................................................................................................... 98

2-2-15-3- خسارات ناشي از عوامل طبيعي............................................................................................................... 100

2-2-16- عمليات برداشت و انبار داري کيوي............................................................................................................ 100

2-2-16-1- برداشت کيوي........................................................................................................................................... 100

2-2-16-2- انبارداري کيوي.......................................................................................................................................... 101

2-2-17- ارزش غذايي و فرآورده هاي کيوي............................................................................................................. 102

2-2-17-1- ارزش غذايي کيوي فروت....................................................................................................................... 102

2-2-17-2- فرآورده هاي کيوي فروت........................................................................................................................ 104

2-2-18- محاسبه اقتصادي براي احداث يک باغ کيوي............................................................................................. 104

2-3- بخش سوم: ضرورت شناسايي نيازهاي آموزشي - ترويجي کيويکاران........................................................... 107

2-3-1- کيويکاران ......................................................................................................................................................... 107

2-3-2- لزوم اهميت آموزش کيويکاران...................................................................................................................... 108

2-3-3- ضرورت شناسايي نيازهاي آموزشي -  ترويجي کيويکاران......................................................................... 108

2-4- بخش چهارم: مروري بر سوابق و مطالعات انجام يافته در زمينه تحقيق.......................................................... 110

2-4-1- مطالعات تحقيقاتي انجام گرفته در جهان........................................................................................................ 110

2-4-2- مطالعات تحقيقاتي انجام گرفته در ايران........................................................................................................ 112

فصل سوم: روش تحقيق

3-1- مقدمه...................................................................................................................................................................... 122

3-2- نوع و روش تحقيق............................................................................................................................................... 122

3-3- جامعه آماري........................................................................................................................................................... 122

3-4- جمعيت مورد مطالعه............................................................................................................................................. 123

فهرست مطالب

عنوان                                                                                    صفحه

 

3-5- تعيين حجم نمونه.................................................................................................................................................. 123

3-6- روش نمونه گيري ................................................................................................................................................ 124

3-7- روش جمع آوري اطلاعات.................................................................................................................................. 124

3-8- ابزار جمع آوري اطلاعات.................................................................................................................................... 124

3-9- روايي...................................................................................................................................................................... 125

3-10- اعتبار علمي.......................................................................................................................................................... 125

3-11- ضريب آلفاي کرنباخ........................................................................................................................................... 126

3-12- متغيرهاي تحقيق.................................................................................................................................................. 126

3-13- فرضيات تحقيق................................................................................................................................................... 127

3-14- روشهاي تجزيه و تحليل آماري......................................................................................................................... 131

فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات

4-1- مقدمه...................................................................................................................................................................... 135

4-2- آمار توصيفي........................................................................................................................................................... 135

4-2-1- بخش اول: ويژگيهاي فردي، اقتصادي و فعاليتهاي باغداري........................................................................ 136

4-2-2- بخش دوم: نيازهاي آموزشي - ترويجي کيويکاران...................................................................................... 147

4-2-3- بخش سوم: عوامل مؤثر بر نيازهاي آموزشي................................................................................................. 192

4-2-4- بخش جهارم: استفاده از کانالهاي ارتباطي آموزشي - ترويجي.................................................................... 195

4-3- آمار استنباطی.......................................................................................................................................................... 203

4-3-1- نتايج حاصل از ضريب همبستگي اسپيرمن.................................................................................................... 203

4-3-2- نتايج حاصل از آزمون کروسکال واليس......................................................................................................... 208

4-3-3- آزمون من وايت ني.......................................................................................................................................... 209

4-3-4- معادله خط رگرسيون چند متغيره در ارتباط با تأثير متغيرهاي مستقل بر ميزان نيازهاي
آموزشي- ترويجي کيويکاران.......................................................................................................................................... 212


فهرست مطالب

عنوان                                                                                    صفحه

 

فصل پنجم: خلاصه ، نتيجه گيري و پيشنهادات

5-1- خلاصه .................................................................................................................................................................. 219

5-2- نتيجه گيري............................................................................................................................................................ 221

5-2-1- نتايج حاصل از يافته هاي توصيفي................................................................................................................. 221

5-2-2- نتايج حاصل از يافته هاي تحليلي................................................................................................................... 225

5-2-2-1- نتايج حاصل از ضريب همبستگي اسپيرمن............................................................................................... 225

5-2-2-2- نتايج حاصل از تأثير فردي متغيرهاي مستقل برمتغير وابسته................................................................. 229

5-2-2-3- نتايج حاصل از تاثير جمعي متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته............................................................... 230

5-3- پيشنهادات............................................................................................................................................................... 231

5-4- عناوين پيشنهادي جهت تحقيقات آتي................................................................................................................ 233

فهرست منابع .................................................................................................................................................................... 234

پیوست ها

چکيده

تحقيق حاضر به بررسي و شناخت نيازهاي آموزشي - ترويجي كيويكاران استان مازندران (شهرستانهاي تنكابن و چالوس) پرداخته است. اين تحقيق از نوع کاربردي و به روش توصيفي، همبستگي مي باشد كه شيوه اجراي آن به صورت ميداني و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است.  جامعه آماري اين تحقيق شامل 7132 نفر از کيويکاران شهرستانهاي تنکابن وچالوس در سال زراعي 1385-1384 مي باشد و در همين راستا جمعيت مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 360 نفر برآورد شده است و روش نمونه گيري بصورت تصادفي ساده  مي باشد . براي تجزيه و تحليل داده ها از  نرم افزارspsswinاستفاده
شده است .

 نتايج نشان مي دهد که ميزان نيازهاي آموزشي - ترويجي کيويکاران  در کليه مراحل کشت کيوي؛ اعم از احداث باغ، کاشت، داشت، برداشت و انبارداري درحد متوسط به بالامي باشد. همچنين مهمترين کانال
آموزشي و ترويجي استفاده شده در خصوص کشت کيوي، مشاهده فعاليت سايرکيويکاران مي باشد ضمن اينکه استفاده از مجلات و نشريات آموزشي - ترويجي، استفاده از کلاسهاي آموزشي، استفاده از برنامه هاي آموزشي - ترويجي تلويزيون و راديو، تماس با مروجين و تماس با کارکنان جهاد کشاورزي در حد کم صورت گرفته است.

نتايج حاصل از ضريب همبستگي نشان مي دهد كه بين متغير هاي مستقل؛ سطح تحصيلات، سابقه کشت کيوي، سطح کشت کيوي، تماس با کارکنان جهاد کشاورزي، تماس با مروجان، استفاده از کلاسهاي آموزشي و ترويجي، استفاده از مجلات و نشريات آموزشي و مشاهده فعاليت ساير کيويکاران با متغير وابسته ميزان نيازهاي آموزشي - ترويجي کيويکاران رابطه معکوس وجود دارد ولي بين متغير دسترسي به مناطق شهري با متغير ميزان نياز آموزشي رابطه مثبت وجود دارد. ضمن اينکه بين
متغيرهاي؛ سن، درآمد، تعداد افراد تحت تکفل، عملکرد محصول کيوي، استفاده از برنامه هاي آموزشي راديو و تلويزيون با متغير ميزان نياز آموزشي رابطه اي مشاهده نمي گردد. نتايج حاصل از تأثير فردي متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته نشان مي دهد که جنسيت، تأهل، شغل اصلي، نوع مالکيت،عضويت در تعاوني کيويکاري بر ميزان نياز آموزشي مؤثر است ولي تسهيلات حمايتي بر ميزان نياز آموزشي تأثيري نداشته است.

نتايج حاصل از رگرسيون چند متغيره درخصوص تأثيرات متغيرهاي مستقل تحقيق بر ميزان نيازهاي آموزشي -  ترويجي کيويکاران بيانگر آن است كه به ترتيب متغيرهاي سابقه کشت کيوي، استفاده از کلاسهاي آموزشي - ترويجي، مشاهده فعاليت ساير کيويکاران و تماس با مروجان تأثيرمنفي بر ميزان نيازهاي آموزشي داشته اند. ولي متغير دسترسي به مناطق شهري بر ميزان نيازهاي آموزشي تأثير مثبت داشته است.

1-1- مقدمه

رشد وتوسعه بخش كشاورزي از مصاديق بارز توسعه ملي، اقتصادي و در نهايت امنيت ملي هر كشور محسوب مي شود. بر مبناي تجربه هاي به دست آمده از كشورهاي توسعه يافته وحتي برخي كشورهاي همسايه، رشد بخش كشاورزي را مي توان زيربنا و بستر توسعه صنعتي ، بخش خدمات، بهداشت غذائي و ... در اقتصاد ملي هر كشور محسوب نمود، به عبارت ديگر بخش كشاورزي نقش موتور و نيرو دهندة توسعه را برعهده دارد. زيربخش باغباني نيز به دليل داشتن مزيتهاي خاص نسبت به ساير زيربخشهاي كشاورزي و همچنين ديگر بخشهاي اقتصادي، داراي ظرفيتهاي ويژه اي جهت توسعه بخش كشاورزي در راستاي تحقق اهداف توسعه ملي است.

به اعتقاد كارشناسان، مزيت اقتصادي كه در فعاليتهاي باغداري وجود دارد در بخش زراعي كمتر به چشم
مي خورد، قيمت محصولات باغي به مراتب از محصولات زراعي در بازارهاي جهاني بيشتر است و از اينرو مي توان به درآمدهاي ارزي مناسب وبهره گيري بهتر از مزيت هاي موجود( شرايط اقليمي، دسترسي به بازارهاي خارجي و ...) نائل آمد. تنوع آب وهوا و كشت وپرورش طبيعي انواع ميوه و تره بار در ايران با بهره گيري از منابع طبيعي خاك وآب و بهره گيري از تابش مستقيم خورشيد سبب شده است كه محصولات باغي ايران، از مزيتهاي بهداشتي ومرغوبيت در طعم و مزه برخوردار شود.

از اينرو با سرمايه گذاري در ايجاد صنايع تبديلي و نگهداري، تجهيزات حمل و نقل و حضور موثر در بازارهاي جهاني (نمايشگاههاي معتبر صنايع غذايي و محصولات كشاورزي در اروپا وشرق آسيا) مي توان زمينة گسترش  صادرات محصولات باغي كشور را فراهم آورد.

يكي از محصولات بسيار ارزنده و گرانبها كه مي تواند در صورت ازدياد توليد و صدور به خارج مقاديري از ارز كشور را تأمين نمايد ميوه كيوي (كيوي فروت ) است.

نام اصلي اين ميوه Chinese gooseberry  يا انگور فرنگي چيني است. كيوي، ميوه بومي مناطق جنوب غربي چين است. در اوائل دهه 1920 توليد آن در مناطق جنوب شرقي آسيا، ژاپن و نيوزیلند آغاز شد ودر اوائل دهه 1960 با صدور اولين محموله انگور فرنگي چيني از سوي نيوزیلند، صادركنندگان براي اين ميوه نام كيوي را كه در اصل نام پرنده ملي اين كشور است برگزيدند. كيوي از جمله گياهان مناطق نيمه گرمسيري است و در مقابل سرما بسيار مقاوم مي باشد. گونه هاي كيوي به شكلهاي زينتي و خوراكي در جهان كشت مي شوند. درخت كيوي به درخت انگور شباهت بسيار دارد و داراي ساقه خزنده با برگهاي قلبي شكل است. همچنين اين ميوه گياهي است دو پايه كه با توجه به خصوصيات گلهاي نر و ماده آن براي اينكه ميوه تشكيل گردد و اختلالات تلقيحي و ريزش پيش نيايد مي بايد هنگام گرده افشاني تمام سطح كلاله به مقدار كافي دانه گرده دريافت نمايد كه اين عمل در شرايط طبيعي توسط حشرات به ويژه زنبور عسل( تا 96 درصد) و باد (تا 4 درصد ) صورت مي گيرد.

لازم به ذكر است كه نهال كيوي به رطوبت زياد ( حداقل بارش سالانه 150 سانتي متر) ، آبياري مناسب در فصل رشد، نورآفتاب كافي در تابستان، دماي خنك پائيزي براي كامل شدن ميوه و زمستانهاي نسبتاً سرد براي طعم بخشيدن به ميوه نياز دارد. خاك مناسب جهت كاشت كيوي، خاك عميق حاصلخيز و داراي هوموس  مي باشد، كه PHآن نبايد از 9/6 تجاوز كند. زمان كاشت نهال كيوي در اواخر زمستان يا اوائل بهار است، كه پس از 4 سال به بهره دهي مي رسد.

اين ميوه داراي ظاهري كشيده و استوانه شكل بوده، پوست آن بسيار نازك و به رنگ قهوه اي مي باشد و از كركهاي كوتاه و پرپشت پوشيده شده است. ميوه كيوي سفت اما گوشتي و آبدار است، قسمت گوشتي آن به رنگ سبز و حاوي دانه هاي ريز و سياهرنگ خوراكي است كه بسيار معطر و خوش طعم وسرشار از ويتامين C  بوده و ميزان آن  10 برابر ويتامين C  موجود در ليموترش است.

بر حسب واريته هاي مختلف، وزن هر عدد ميوه كيوي بين 30 تا 200 گرم مي باشد. واريته " هايوارد" معروفترين و پرمحصول ترين رقم كيوي در جهان است كه گرد و تخم مرغي شكل است و در اواسط آبان ماه مي رسد. " آبوت"  كه فصل برداشت آن در اواخر مهر ماه است نسبتاً كشيده تر از واريته هايوارد است." برونو" استوانه اي شكل بوده و قسمت بالا وپايين آن كروي است. " مانتي " نيز به شكل گلابي است و رنگ آن  قهوه اي روشن مي باشد كه در آذرماه مي رسد.

حال به منظور پرورش ميوه كيوي در ايران، با توجه به بيان مطالبي در خصوص آب و هوا وشرايط اقليمي مورد نياز آن ( آب ، رطوبت ، حرارت، آفتاب و خاك ...) مي توان گفت كه در ايران بويژه قسمت مهمي از منطقه شمال ( گيلان و مازندران ) يعني از آستارا تا ساري براي كشت اين ميوه مساعد و مناسب مي باشد. كيوي، اين طلاي سبز كه مي تواند هرساله به ما محصول فراواني دهد، جا دارد كه باغداران توليد كننده آن از طريق آموزش در خصوص نحوه صحيح كشت و كار و برداشت و نگهداري اين ميوه اطلاعاتي بدست آورده تا بتوانند در جهت توسعه هر چه بيشتر اين محصول هم از لحاظ كمي و  هم كيفي كوشا باشند.

از اينرو به منظور اثربخشي آموزش اين افراد(كيويكاران) ، مي بايد از نيازهاي آموزشي – ترويجي آنان در ارتباط با پرورش كيوي آگاه شد. زيرا نيازهاي آموزشي - ترويجي يكي از دروندادهاي اصلي سيستم آموزشي است كه مبناي اساسي طرح ريزي، اجرا و ارزشيابي فعاليتهاي سيستم قرار مي گيرد. در بسياري از مواقع فراگيران مجبور مي شوند مطالبي را ياد بگيرند كه عملاً در موقعيت شغلي شان كاربردي ندارد. اين مشكل جدا از تبعاتي كه دارد، ناشي از دو دليل است: عدم دقت در نيازسنجي و يا نبود خود نيازسنجي در فرآيند آموزش.

لازم به توضيح است  كه شناخت اينگونه نيازها، احتياج به درك صحيحي از وضع موجود و تعيين اهداف معقولي به عنوان وضع مطلوب دارد تا به واسطه آن بتوان، فاصله ميان اين دو وضعيت را كاهش داد.

به طور كلي با در نظرگرفتن اهميت اقتصادي محصول كيوي، از يك سو به عنوان تأمين كننده بخش مهمي از درآمد خانوارهاي كيويكار واز سوي ديگر با عنايت به اينكه برخي از مناطق تحت كشت اين محصول از جمله شهرستانهاي تنكابن و چالوس از استان مازندران به علت دارا بودن پتانسيلهاي بالا به عنوان مراكز عمده كشت كيوي كه ارزش صادراتي نيز داشته مطرح گرديده اند، لذا اين تحقيق درصدد آن شده كه به بررسي نيازهاي آموزشي- ترويجي كيويكاران اين مناطق جهت ارائه برنامه هاي آموزشي مناسب در راستاي ارتقاي سطح كمي و كيفي محصول توليدي بپردازد.

 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.