جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این مقاله با فرنت ورد و آماده پرینت میباشد
این مقاله دارای پرسشنامه میباشد
موضوع : بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم........................................... الف
تقدیر و تشکر.................................................. ب
چکیده......................................................... ت
فهرست مطالب................................................... ث
فهرست جدواول.................................................. ح
فصل اول: طرح تحقيق
مقدمه................................................... 2
بیان مسأله.............................................. 4
اهمیت و ضرورت مسأله...................................... 5
اهداف................................................... 6
سؤالات و فرضيهها......................................... 6
متغيرها و تعاریف عملیاتی................................. 7
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مبانی نظری.............................................. 9
مبانی تجربی.............................................. 18
مدل تحليلي............................................... 21
فصل سوم: روششناسي
روش تحقيق................................................ 23
جامعه آماری............................................. 23
نمونه آماری.............................................. 23
ابزارها................................................. 23
روشهاي آماری........................................... 24
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
فصل پنجم: نتیجهگیری
بحث بر یافتهها........................................... 39
محدودیتها................................................ 40
پیشنهادات............................................... 41
منابع و مأخذ....................................... 42
ضمائم
پرسشنامه................................................ 43
فهرست جداول و نمودار
جدول شماره (1-4)--------------------------------------------------------- 27
جدول شماره(2-4)--------------------------------------------------------- 28
جدول شماره(3-4)--------------------------------------------------------- 29
جدول شماره(4-4)--------------------------------------------------------- 30
جدول شماره(5-4)--------------------------------------------------------- 31
جدول شماره(6-4)--------------------------------------------------------- 32
جدول شماره(7-4)--------------------------------------------------------- 33
جدول شماره(8-4)--------------------------------------------------------- 33
جدول شماره(9-4)--------------------------------------------------------- 34
جدول شماره(10-4)-------------------------------------------------------- 34
نمودار شماره(1-4)--------------------------------------------------------- 35
نمودار شماره(2-4)--------------------------------------------------------- 36
نمودار شماره(3-4)--------------------------------------------------------- 37
چكيده
اين تحقيق به منظور بررسي رابطه بين عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دورة دبيرستان شهرستان بيجار صورت گرفته است.
جامعة آماري، دانشآموزان دوره دبيرستان شهرستان بيجار كه جمعاً 610 نفر دانشآموزاعم از دختر و پسر را شامل ميشود، ميباشد.
40 نفر به عنوان نمونه آماري از بين اين دانشآموزان به روش نمونهگيري تصادفي ساده انتخاب شد كه 20 نفر پسر و 20 نفر دختر ميباشد.
آزمون ارزيابي عزت نفس آنها، پرسشنامه 58 سؤالي عزت نفس كوپر اسميت و نمره معدل ترم قبل بيانگر نمره پيشرفت تحصيلي آنهاست.
هدف از تحقيق حاضر آزمودن اين فرضيه است كه در بين عزت نفس و پيشرفت تحصيلي در بين دانشآموزان رابطه وجود دارد.
همچنين بين عزت نفس با جنسيت رابطه وجود دارد.
پس از اجراي آزمون و تجزيه و تحليل آماري و برآورد نتايج زير بدست آمد:
1-ضريب همبستگي در پسران 96/0 و در دختران 93/0 مثبت ميباشد و ضريب همبستگي بسيار بالايي است بنابراين فرضيه اول تأييد ميشود و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي رابطه معنيداري دارد.
2-ضريب همبستگي در دختران با پسران تفاوت معنيداري ندارد زيرا در هر دو همبستگي خيلي بالاست بنابراين عزت نفس با جنسيت رابطه ندارد.
مقدمه:
يكي از مهمترين صفات بشري براي رسيدن به هدفهايي كه انسان در پيش دارد عزت نفس است برخورداري از اراده و اعتماد به نفس قوي، قدرت تصميمگيري و ابتكار، خلاقيت، سلامت فكر و بهداشت رواني ارتباط مستقيمي با ميزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندي دارد.
منظور از عزت نفس، احساس و تصوري است كه فرد به مرور زمان نسبت به خويشتن در ذهن ميپروراند. به عبارت سادهتر، عزت نفس يعني، ارزيابي فرد از خودش، حال اين برداشت و ارزيابي ميتواند مثبت و خوشايند باشد، يا منفي و ناخوشايند.
کودکانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، معمولاً احساس خوبی نسبت به خود دارند و بهتر میتوانند اختلافات خود را با سایر کودکان حل کنند و در مقابله با مشکلات، ناملایمات و ناکامیها مقاومترند این کودکان اغلب خندهرو و خوشبین، منطقی و دارای خودپنداری مثبت هستند و از زندگیشان لذت میبرند. برعکس، کودکانی که دارای عزت نفس پائینی هستند، اغلب در مواجهه با مشکلات و سختیها دچار اضطراب فراوان و ناکامی میشوند. این گروه از کودکان معمولاً در حل تعارضات و اختلافات موجود با سایر هم سن و سالانشان مشکل دارند آنها دائم با افکار انتقادی از خویشتن، موجب اذیت و آزار خود میشوند.
بیان مسأله:
عزت نفس، احساس ارزش، درجه تصویب تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن احساس میکند (شاملو، 1372). وقتی سخن از عزت نفس به میان میآید ارزش شخصی یا احساسی که از فرد در نظر اعضای گروه مجسم میشود مطرح میگردد. یکی از پیچیدهترین و ناراحت کنندهترین مسائل شخصیتی عقده حقارت است. کودکانی که احساس بیلیاقتی و عقبماندگی میکنند کمتر برای موفقیت و انجام دادن کارها به تلاش و کوشش دست میزنند. رشد سالم شخصیت ایجاب میکند که شخص نه فقط برای شناخت خود، بلکه بیشتر برای پذیرش خود فعالیت کند پژوهشهای ارزشمندی دربارهی ارتباط خودشناسی فرد در رابطه با رشد سالم و سازگاریهای شخصیتی افراد انجام گرفته و نتایج مثبت و سودمندی به بار آورده است(پارسا، 1376).
در زمینه رابطهی بین احساس ارزشمندی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی، نظر مربیان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که عوامل روحی و روانی تأثیر بسیار بالایی در موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد پژوهشهای زیادی در زمینه پی بردن به رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است. گستردهترین این تحقیقات پژوهشی است که به وسیله گیل دات انجام شده نتایج تحقیق مؤید رابطه بالا بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس است.
اهمیت و ضرورت مسأله:
داشتن عزت نفس برای یک زندگی موفقیتآمیز لازم است بنابراین باید به تقویت آن در بین دانشآموزان پرداخت.
از آنجا که عزت نفس کودک زمینه و اساس ادراکات وی از تجارب زندگی را مهیا نماید، امری ارزشمند محسوب میگردد شایستگی عاطفی-اجتماعی که از چنین شناخت مثبت از خود ناشی میشود، میتواند به عنوان نیرویی در مقابل مشکلات جدی آینده به کودک کمک کند.
عزت نفس جنبه مهمی از عملکرد و کشش کلی کودک است و به نظرمیرسد به صورت تعاملی با زمینههای دیگری از جمله سلامت روانی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد به این معنی که عزت نفس میتواند علت و هم معلول نوعی از عملکرد باشد که در سایر حوزهها رخ میدهد(پپ و همکاران، 1988).
در بحث از اهمیت و ضرورت موضوع میتوان به آیات قرآن و احادیث مراجعه نمود.
خداوند در سوره فاطر آیه ده میفرماید: « هر که طالب عزت است بداند که تحکم و عزت خاص خدا است، کلمه نیکوی توحید و (روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد».
منابع:
1. بخشي،خداداد، روانشناسي رفتار انساني، انتشارات پرشكوه، 1383.
2. بيابانگرد، اسماعيل، روشهاي افزايش عزت نفس در كودكان و نوجوانان، انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي ايران، تهران، 1372.
3. سيف، علياكبر، روانشناسي پرورشي، انتشارات آگاه، 1373.
4. سلحشور، ماندانا، پرورش اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان، انتشارات واژهآرا، 1379.
5. شاملو، سعيد، بهداشت رواني، انتشارات رشد، 1372.
6. قرني، ابوالحسن، (82-1381)، بررسي رابطه بين عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دوره پيشدانشگاهي شهرستان تكاب، (پايان نامه) جهت اخذ درجه كارشناسي.
پارسا، محمد، روانشناسي انگيزش و هيجان، انتشارات دانشگاه تهران، 1376