نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 13 امتیاز
بازدید : 677 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
ارزیابی وضعیت استقرار مدارس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی
ارزیابی وضعیت استقرار مدارس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی
تاریخ ارسال : 09 /02 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 13.97 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 160 صفحه
امتیاز : 13




قیمت : 11,900 تومان



توضیح :

                                                     به نام خدا

این پایان نامه ورد و آماده پرینت میباشد

موضوع : ارزیابی وضعیت استقرار مدارس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GPS

فهرست مطالب

فصل اول:کلیا ت تحقیق   

1-1بیان مسأله.............................................................................

1-2اهمیت و ضرورت تحقیق...........................................................

1-3اهداف تحقیق...........................................................................

1-4سوالات تحقیق.........................................................................

1-5فرضیات تحقیق........................................................................

1-6پیشینه  تحقیق...........................................................................

1-7مراحل و روش انجام تحقیق.......................................................

1-8محدوده مکانی تحقیق                       

1-9مشکلات وتنگناهای  نحقيق....................................................................        

تحقیق........................................................

فصل دوم:اصول و مبانی نظری تحقیق        

مقدمه    

تعاریف مفاهیم

2-1ارزیابی...................................................................................

2-2تعریف آموزش در مدارس...........................................................

2-3واحد آموزشی  .........................................................................

2-4دوره متوسطه عمومی..................................................................

2-5تراکم دانش آموزان.....................................................................

2-6 سرانه.....................................................................................

2-7 وضعیت..................................................................................

2-8 مفهوم شهر..............................................................................

2-9 سازگاری................................................................................

    2-9-1 اجتناب از آلودگیها................................................................

      2-9-1-1 آلودگی هوا.................................................................

     2-9-1-2 آلودگی صوتی...............................................................

 2-9-1-3 آلودگی بصری.................................................................

2-9-1-4 سایر آلودگیهای محیطی     ....................................................

2-9-2 کابریهای سازگار با کاربری آموزشی

2-9-2-1 کاربری مسکونی............................................................

2-9-2-2 پارکها و فضای سبز شهری..............................................

2-9-2-3 کاربری فرهنگی...........................................................

2-9-2-4 کاربری ورزشی............................................................

2-9-2-5 کاربری مذهبی.............................................................

       2-9-3 کاربریهای مشروط یا نیمه سازگار با کاربری آموزشی

               2-9-3-1 کاربری بهداشتی ودرمانی...............................................

               2-9-3-2 کاربری آتش نشانی.......................................................

               2-9-3-3 کاربری مهد کودک و پاکینگهای عمومی.............................

               2-9-3-4 کاربری ارتباطی..........................................................

     2-9-4 کاربریهای ناسازگار با کاربری آموزشی.........................................

     2-10-1 تقسیمات کالبدی اصلی کلانشهر تهران...........................................

    2-10-2 توزیع عملکردهای مختلف در سطح ناحیه در طرح جامع ...................

         2-10-2-1 کاربری تجاری................................................................

         2-10-2-2 کاربری آموزشی.............................................................

        2-10-2-3 کاربری فرهنگی...............................................................

        2-10-2-4 کاربری خدمات پذیرایی و جهانگردی.....................................

       2-10-2-5 کاربری خدمات درمانی.......................................................

        2-10-2-6 کاربری ورزشی...............................................................

       2-10-2-7 کاربری اداری..................................................................

       2-10-2-8 کاربری فضای سبز...........................................................

        2-10-2-9 کاربری صنعتی و کارگاههای صنعتی تولیدی.........................

      2-10-2-10 کاربری خدماتی...............................................................

     2-10-2-11  کاربری تأسیسات و تجهیزات شهری....................................

      2-10-2-12 کاربری حمل و نقل انبارها................................................

           2-10-2-13  کاربری خدمات اجتماعی.....................................................

           2-10-2-14 کاربری تفریحی...................................................................

2-11 -1 مطلوبیت............................................................................................

2-11-1-1 شرایط محیطی و اقلیمی........................................................................

2-11-1-2 شعاع دسترسی ها................................................................................

2-11-1-3 شبکه دسترسی ها................................................................................

2-11-1-4 دسترسی پیاده ....................................................................................

2-11-1-5 دسترسی سواره .................................................................................

        2-11-5-1 مقطع ابتدایی.............................................................................

         2-11-5-2مقطع راهنمایی.........................................................................

         2-11-5-3 مقطع دبیرستان........................................................................

2-11-2 تجهیزات و تأسیسات شهری....................................................................

2-12 ظرفیت................................................................................................

2-13 وابستگی...............................................................................................

مبانی نظری نظریه ها و طرحهای توسعه شهر

2-14 نظریه سیستمی.........................................................................................

2-15 طرح کلرنس اشتاین .................................................................................

2-16 طرح رادبرن .........................................................................................

2-17 مدلهای رایج مکان یابی کاربریها..................................................................

2-17-1 مدل تاکسونومی عددی...........................................................................

2-17-2 مدل شاخصهای وزنی..........................................................................

2-17-3 مدل جاذبه..........................................................................................

2-17-4 مدل دسترسی.......................................................................................

   2-18-1 تاریخچه مکانیابی..............................................................................

  2-18-2  سطوح مختلف مکان یابی ...................................................................

  2-18-3 طبقه بندی تصمیمات مکانی...................................................................

2-18-4 نگرشهای موجود در نظریه های مکان یابی..................................................

2-18-5 نقدی بر نظریات مکان یابی..........................................................

2-18-6 بررسی معیارهای مکان یابی مدارس از دیدگاه مدیریت و برنامه ریزی

 شهری...............................................................................................

2-18-7 ضوابط و معیارهای فضاهای آموزشی در کشورهای پرو و لهستان............

2-19-1 فرایند تحلیل در سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS.................................

2-19-2 تعاریف سیستم اطلاعات جغرافیایی.................................................

2-19-3 قابلیتهای GIS...........................................................................

2-19-4 مؤلفه های GIS.........................................................................

2-19-5 دلایل استفاده از GIS..................................................................

2-19-6 کاربردها و توانایی های سیستم اطلاعات جغرافیایی..............................

2-19-7 کاربردهای عمومی سیستم اطلاعات جغرافیایی...................................

2-19-8 کاربرد   GIS  در جغرافیا و تحلیل مکانی(فضایی)..............................

فصل سوم:بررسی موقعیت جغرافیایی ،طبیعی و انسانی

3-1موقعیت و ویژگی جغرافیایی شهر تهران..........................................

3-2 زمین شناسی شهر تهران.............................................................

3-3 شیب اراضی تهران...................................................................

3-4 اقلیم شهر تهران........................................................................

3-5 آب و هوای تهران ...................................................................

3-5-1 باد ...................................................................................

3-5-2 بارندگی............................................................................

3-5-3 دما.................................................................................

3-6 تقسیمات سیاسی و اداری شهر تهران..........................................

3-7 ویژگیهای جمعیتی شهر تهران....................................................

3-7-1 ساختار جنسی جمعیت شهر تهران............................................

3-7-2 ساختار سنی جمعیت شهر تهران..............................................

3-7-3 سواد و آموزش شهر تهران....................................................

3-8 تاریخچه شهر تهران................................................................

3-9 وسعت و موقعیت ناحیه 6 منطقه 12 شهر تهران..........................................

3-10 ظرفیت پذیری جمعیت ساکن ناحیه 6منطقه12 شهر تهران...........................

3-10-1 ترکیب سنی و جنسی ناحیه 6 منطقه 12...............................................

3-10-2 بررسی وضعیت سواد ناحیه 6 منطقه 12.............................................

3-11 سابقه تاریخی ناحیه 6 منطقه 12..........................................................

3-11-1 اماکن تاریخی ناحیه6 منطقه12........................................................

3-12 وضعیت اقتصادی شهر تهران...........................................................

3-12-1 سنجش توسعه یافتگی کامل...........................................................

3-13 وضع موجود شهر تهران..................................................................

3-14 وضع موجود ناحیه 6 منطقه12 شهر تهران...........................................

3-14-1 مکانهای مذهبی ناحیه 6منطقه12...................................................

3-14-2 مکانهای ورزشی و تفریحی ناحیه6 منطقه12 ....................................

3-14-3 مراکز درمانی و بیمارستانهای ناحیه6 منطقه12 .................................

3-14-4 مراکز خدماتی-رفاهی و حمایتی –باز پروری ناحیه6 منطقه12...............

3-14-5مراکز سیاسی-اداری ناحیه6 منطقه12 ................................................

3-14-6 مراکز سوخت رسانی(پمپ بنزین) آتش نشانی و مراکز نظامی انتظامی ناحیه

6 منطقه12 ............................................................................................

3-14-7 مراکز صنعتی و تجاری ناحیه6 منطقه12 ..........................................

3-14-7مراکز آموزشی ناحیه 6 منطقه12 .......................................................

فصل چهارم :تجزیه و تحلیل وضع موجود وپراکنش جغرافیایی مدارس متوسطه ناحیه 6منطقه12

4-1 وضع موجود مدارس در منطقه12 شهر تهران...........................................

    4-2 معیار ظرفیت..............................................................................

       4-2-1 سرانه زیر بنا.......................................................................

       4-2-2 سرانه فضای باز...................................................................

       4-2-3 فضاهای مسقف....................................................................

   4-2-3-1 فضاهای تدریس...................................................................

   4-2-3-2 فضاهای پرورشی...................................................................

   4-2-3-3 فضاهای اداری......................................................................

   4-2-3-4 سایر فضاهای مسقف..............................................................

4-2-4 تعداد نوبت یا شیفتهای استفاده از مکانهای آموزشی.........................................

4-2-5 نوع مالکیت مدارس...............................................................................

4-2-6 نوع سازه مدارس...................................................................................

4-2-7عمر ساختمان مدارس..............................................................................

  4-3 معیار سازگاری.....................................................................................

      4-3-1 همجواری با مکانهای ناسازگار...........................................................

     4-3-1-1 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12 وفعالیت صنایع.................

     4-3-1-2 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12و اماکن تجاری....................

    4-3-1-3 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12وجایگاههای سوخت رسانی

(پمپ بنزین).....................................................................................................

4-3-2 همجواری با مکانهای نیمه سازگار یا مشروط..................................................

   4-3-2-1 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12نسبت به مراکز بهداشتی ودرمانی......

 4-3-2-2 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12نسبت به مراکز آتش نشانی................

 4-3-2-3 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12نسبت به مراکز نظامی-انتظامی...........

4-3-3 همجواری با مکانهای سازگار.............................................................................

4-3-3-1 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12نسبت به کابریهای مسکونی.................

4-3-3-2 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12نسبت به کابریهای فضای سبز................

4-3-3-3 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12نسبت به کابریهای فرهنگی...................

4-3-3-4 موقعیت مدارس متوسطه دولتی ناحیه6 منطقه12نسبت به کابریهای مذهبی......................

فصل پنجم :آزمون فرضیات، نتایج و ارائه پیشنهادات

5-1 آزمون فرضیه اول.................................................................................................

5-2 آزمون فرضیه دوم..........................................................................................

5-3 آزمون فرضیه سوم..........................................................................................

5-4آزمون فرضیه چهارم.......................................................................................

 

فهرست جداول

2-1 تقسیمات کالبدی اصلی تهران....................................................................................

2-2 تعاریف سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS ..................................................................

2-3 طبقه بندی توابع تجزیه و تحلیل GIS........................................................................

3-1 شیب اراضی تهران.............................................................................................

3-2 میزان جمعیت ، مساحت و تراکم نسبی جمعیت در هکتار در مقاطع زمانی مختلف....................

3-3 جمعیت کل به تفکیک جنس در شهر تهران..................................................................

3-4 قناتهای ناحیه 6 منطقه 12 تهران................................................................................

3-5 مقایسه تغییرات نسبت جمعیت در نواحی منطقه 12در فاصله سالهای 1375-85 ....................

3-6 جمعیت بالای 10 سال غیر فعال از نظر اقتصادی در ناحیه 6 تهران1385...........................

3-7 جمعیت با سواد و بی سواد ناحیه 6 تهران 1385 ..........................................................

3-8 جمعیت بالای 10 سال از نظر اقتصادی در ناحیه 6 تهران 1385 ......................................

3-9 اماکن تاریخی ناحیه6 منطقه12 ................................................................................

3-10 توسعه یافتگی مناطق شهر تهران.............................................................................

4-1 آموزشگاه –کلاس –دانش آموزان منطقه12 ................................................................

4-2 آموزشگاه- کلاس –دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه12 ................................................

4-3 سرانه زیر بنای مدارس ..........................................................................................

4-4 سرانه فضاهای باز.................................................................................................

4-5 تراکم دانش آموز در کلاس.......................................................................................

4-6 فضاهای پرورشی ................................................................................................

4-7 نوع مالکیت مدارس ..............................................................................................

4-8 نوع سازه مدارس .................................................................................................

4-9 عمر ساختمان مدارس............................................................................................

4-10 ضریب دهی وضعیت مالکیت مدارس ......................................................................

4-11 ضریب دهی نوع سازه ساختمان مدارس.....................................................................

4-12 ضریب دهی عمر مفید ساختمان مدارس....................................................................

4-13 ضریب دهی معیار ظرفیت مدارس .........................................................................

4-14 ضریب دهی کاربریهای ناسازگار با کاربری آموزشی(صنعتی).....................................

4-15 ضریب دهی کاربریهای ناسازگار با کاربری آموزشی(تجاری)....................................

4-16 ضریب دهی کاربریهای ناسازگار با کاربری آموزشی(پمپ بنزین)................................

4-17 ضریب دهی کاربریهای نیمه سازگار یا مشروط با کاربری آموزشی................................

4-18 ضریب دهی کاربریهای سازگار با کاربری آموزشی...................................................

4-19 ضریب دهی کاربریهای سازگار ، نیمه سازگار ، ناسازگار ..........................................

4-20 ماتریس سازگاری..............................................................................................

 

فهرست نمودارها

نمودار 3-1 جمعیت کل به تفکیک جنس در شهر تهران.....................................................

نمودار 3-2 تغییرات نسبت جمعیت در نواحی منطقه12 ....................................................

نمودار 3-3 بررسی وضعیت سواد ناحیه6 منطقه12 ........................................................

نمودار 4-1 مدارس منطقه12.....................................................................................

نمودار4-2 تعداد کلاسهای منطقه12............................................................................

نمودار 4-3 تعداد دانش آموزان منطقه12.....................................................................

نمودار4-4 تراکم دانش آموزان در کلاس ......................................................................

نمودار 4-5 فضاهای پرورشی ...................................................................................

نمودار 4-6 نوع مالکیت مدارس ................................................................................

نمودار 4-7 نوع سازه مدارس ...................................................................................

نمودار 4-8 عمر ساختمان مدارس...............................................................................

نمودار 4-9 معیار ظرفیت ......................................................................................

 

فهرست عکسها

4-1 دبیرستان حضرت فاطمه سازه آجری عمر بنا 70 سال........................................................

4-2 دبیرستان استاد مطهری سازه فلزی عمر بنا 19 سال..........................................................

4-3 دبیرستان علوی اسلامی سازه فلزی عمر بنا 98 سال.........................................................

4-4 دبیرستان آل یاسین سازه آجری عمر بنا 55 سال ............................................................

4-5 دبیرستان اتحاد سازه فلزی عمر بنا 90 سال...................................................................

4-6 دبیرستان شهید سروندی سازه آجری عمر بنا 48 سال......................................................

4-7 دبیرستان تهذیب سازه آجری عمر بنا 40 سال ...............................................................

4-8دبیرستان سوده همدانی سازه آجری عمر بنا 25سال ..........................................................

4-9دبیرستان مالک اشتر سازه آجری عمر بنا 36سال ............................................................

4-10 دبیرستان شهدا سازه آجری عمر بنا 40 سال .................................................................

فهرست منابع و مأخذ

 

مقدمه:

امروزه همه علما اعم از اقتصاد دانان ،برنامه ریزان و حتی سیاست مداران در این امر توافق دارند که آنچه در نهایت خصوصیت وروند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را تعیین می کند ، منابع انسانی آن کشور است و نه سرمایه و یا منابع مادی آن و در این راستا کشورهای جهان سوم رمز اصلی توسعه ملی را گسترش کمی و سریع فرصتهای آموزشی بالاتر باشد سریعتر به توسعه خواهند رسید ولی تجربه نشان داده است که این طرز تفکر به تنهایی نه چندان موفق نمی باشد و به تدریج در بسیاری از کشورهای در حال این آگاهی به وجود آمده است که گسترش آموزش رسمی همیشه معادل با گسترش یادگیری نیست و توجه حرف به دانش به بهبود کارایی دانش آموزان نمی انجامد بلکه این توسعه توام کیفی و کمی آموزش است که نتیجه بخش می باشد.

در بسیاری از کشورها در حال توسعه آموزش رسمی بزرگترین مصرف کننده در آمد های عمومی است . کشورهای فقیر سرمایه گذاری های عظیمی در آموزش کردهاند ولی کمتر به بهره برداری لازم رسیده اند چرا که در قلمرو مدیریت آموزشی مسائل و مشکلات مادی وجود دارد که حلشان مشکل است.آنچه مسئله اصلی نظام آموزشی در هرکشور هدفهای گسترده آن است که سازمان ملل در تنظیم حقوق بشر آموزش را یکی از حقوق اساسی هر انسان دانسته و دوم این که ضرورت گزینش و پرورش متخصصان ورزیده در علوم مختلف برای کمک به توسعه کشور در همه سطوح می باشد.کشورمان نیز از مسائل فوق مستثنی نمی باشد . در ایران باستان تربیت و تعلیم خصوصی در میان طبقات ممتاز معمول بود و پس از گسترش دین مبین اسلام در ایران تأکید بر از میان بردن حالت انحصاری آموزشی باعث دسترسی همه طبقات جامعه به آن گردید . در سال 1297 هجری شمسی در ماده 3 قانون اساسی تصویب شد که تعلیمات ابتدایی برای عموم ایرانیان اجباری است و در ادامه در طول سالیان خود عامه مردم نیز به ضرورت آموزشی پی بردند به طوری که  امروزه کمتر کسی از ورود فرزند خود به مدرسه جلوگیری می کند ولی متأسفانه در ایران نیزمثل بسیاری از کشورهای جهان سوم کیفیت فدای کمیت گردیده است.

برای این که یک نظام آموزشی به اهدافی که مد نظر دارد برسد باید یک سری برنامه ریزی دقیق سیستماتیک در همه سطوح اعم از آموزش نیروی انسانی تأمین منابع عالی وجود داشته باشد. ولی آنچه در این تحقیق به طور اختصاصی مد نظر می باشد کوشش بر این است که با مطالعه و بررسی ضوابط برخی کشورها و خصوص نظام آموزشی کشورمان با در نظر گرفتن داشتن نیازهای واقعی جامعه و مقدورات اقتصادی راه حل مناسبی که منجر به ایجاد فضاهای مطلوب آموزشی با عملکرد مناسب می باشدیافته شود تا این نیاز مبرم جامعه را پاسخگو باشد دراین راه با مطالعه موردی فضاهای آموزشی دوره متوسطه ناحیه 6 منطقه 12 سعی شده کمبودها و نیازهای فضاهای آموزشی این ناحیه را با توجه به ضوابط ومعیارها و استانداردها ی معرفی شده بیان نموده و با توجه به امکانات در محدودیتها پیشنهاداتی برای ساماندهی آن ارائه شود 

 

فصل اول

 

کلیــا ت تحقیـــق

 

 (1-1بیان مسئله

   رونـد رو به رشد دانش آموزان ، محدودیت منابع مالی و فنی ، عدم بر نامه ریزی ، نارسایی دانش شهر سازی و مخصوصا" عدم استفاده از برنامه ریزان و طراحان شهر و بی هویتی مد ارس باعث گردیده تا مکانیابی فضاهای آموزشی در حال حاضر طبق ضوابط و معیارهااعمال نگردددرشهرتهران مشکلاتی چون عدم تناسب عرضه و تقاضا بسیاری از آموزشگاهها طبق استاندارد ساخته نشده اند با تحقیقات انجام شده در دانشگاهها و مراکز پژوهشی مختلف کشور که در مورد استقرار فضاهای آموزشی صورت گرفته مسئله کمبود و غیر استاندارد بودن ساختمانهای آموزشی و عدم رعایت اصول و معیارهای مکان گزینی این فضا ها تأیید شده است.

    جهت ارتقا کمی و کیفی آموزشی کشور و دستیابی به اهداف عالیه آموزشی و پرورشی از یک طرف و سا ماندهی فضاهای مختلف شهری و در نتیجه بهبود شرایط زندگی انسانهــا در شهــر و نهایتا" رشد و توسعه پایدار شهر از طرف دیگر لازم است که ضمن شنـاخت وضع موجود فضاهای آموزشی مقایسه و ارزیابی آن با معیارها ضوابط و استـانداردها ی مکانیابی معيار هايي از قبيل: شعاع دسترسي ، همجواري باكاربريهاي سازگار، تراكمدانش آموزان در مناطق مختلف ، فاصله مدرسه از خيابان اصلي ، استفاده از شاخصهاي ارزيابي (سازگاري، مطلوبيت وظرفيت)ويژگي هاي فيزيكي محيط از قبيل آلودگي هوا، صوتي بصري ، بهداشت محيط، نور و غيره.مسـائل و مشکلات را تعیین و راه حل هایی متناسب با وضع موجودجامعه ارائه نمود.

 

 

 ( 2-1اهمیت و ضرورت تحقیق 

    اهمیت بـرنــامه ریزی شهــری  را  می تــوان  در ســه کلمه  ( سلامت ، آسایش ، زیبایی)  خلاصه نمود و دسترسی به امکانات نیز مقوله ای است که برنامه ریزان و طراحان شهری برای دستیابی به آسایش و سلامت شهر آن را سر لوحه مقاصد خود قرار می دهند لذا بحث برنامه ریزی فضاهای آموزشی و پراکنش این امکانات نیازمند بررسی و تحلیل دقیق می باشد .

   از آنجا كه پراكنش فضايي نا مطلوب موجب طولاني شدن مسافت و زمان دسترسي به مدارس شده و همچنين فضاهايي كه داراي سرانه نا مناسب هستند باعث مي شود دانش آموز بي انگيزه و
 بي علاقه گردد و تا حدودی از درس و مدرسه دور شود و به مدر سه به عنوان يك محيط اجباري و زجر آور نگاه كند در حالي كه تمامي يا حداقل قسمت عمده اي از اين مشكلات را مي توان با برنامه ريزي مناسب براي پراكنش مكانيابي مطلوب مدارس در سطح شهر و همچنين توجه به سطح و سرانه هاي لازم براي هر يك از دوره هاي تحصيلي حل نمود.   

    ضرورت موضوع  وقتی بیشتـــر مشخص می شود که حدود یک چهارم جمعیت هر کشــور یا شهری را جمعیت لازم التعلیم آن تشکیل می دهد و دسترسی به فضاهای آمــوزشی و پــراکنش صحیح جغــرافیایی آن می تواند در تــوسعـه پایدار موثر باشد .  برای حل معضلات و مشکلات شهر چون ترافیک ، مسائل اجتماعی و فرهنگی عدیده در سطح شهر اثرات منفی بر کیفیت و کمیت آموزش در مدارس افت تحصیلی ، افزایش هزینه تحصیلی می بایست با شناخت وضع موجود شهر و تعیین پارامترهای موثردراستقرار مراکز آموزشی اقدام به ارزیابی وضعیت فضایی و نحوه استقرار این فضاها در سطح شهر پرداخت و با تعیین مسائل و مشکلات موجود راهکارهای مناسب  ارائه نمود چرا که ایجاد فضای آموزشی متناسب با معیار ها و ضوابط استاندارد کشور از یک طرف زمینه آموزش و پرورش  صحیح و سالم را فراهم می آورد و این نهاد را در رسیدن به اهداف عالیه مورد نظر یاری می رساند و از طرف دیگر با پرداختن به جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی شهر و برنامه ریزی دقیق و جامع می توان مسائل و مشکلات  شهـــر را حل نمــود.

 

 1-3 ) اهداف تحقیق

هدف اصلي دراين تحقيق:

    بررسي و تحليل كاربري فضاهاي آموزشي و ارزيابي وضعيت استقرار مدارس متوسطه ناحيه 6 منطقه 12 به عنوان نمونه موردي مي باشد

هدفهاي فرعي در اين تحقيق :

1 -  بررسي چگونگي پراكنش جغرافيايي و نيز تشخيص كمبودهاي كيفي و كمي مدارس متوسطه ناحيه 6 منطقه 12 شهر تهران

2 –امکان ایجاد بستری مناسب جهت تحقق کامل عدالت اجتماعی در شهر از طریق دسترسی بهینه دانش آموزان به مدارس مورد نظر با به حداقل رساندن هزینه رفت و آمد

3 -  مشخص كردن مكانهاي بهينه براي برنامه ريزي جهت مكانيابي آينده مراكز آموزشي با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي ( GIS)و سنجش سرانه فضاي آموزشي محدوده مورد مطالعه

4- بررسی راهكارهايي جهت شناسايي كمبودها و محدوديتهايي از قبيل : فقدان و كمبود تجهيزات آموزشي ، عدم بهره برداري بهينه از امكانات ، تنزل كيفيت آموزشي ، تغيير كاربريها ، عدم سازگاري كاربريهاي همجوار ، مسائل مربوط  به دسترسيها و مشكلات اجتماعي و فرهنگي

 

1-4) سوالات تحقیق                                         

1 – سیستم اطلاعات جغرافیایی GISتا چه میزان در امــرارزیابی وضعیت استقرار فضاهای آمو زشی یاری رسان خواهد بود؟

2-  آیا مدارس متوسطه ناحیه 6 منطقه 12از نظر به کار بردن نوع مصالح و عمر مفید ساختمان مدارس مناسب میباشد؟

3-آیا توزیع و استقرار مدارس متوسطه ناحیه 6 منطقه12 مطابق با ضوابط و معیارهای استاندارد کاربری زمین و کاربریهای همجوار است ؟

4-آیا مدارس متوسطه ناحیه6 منطقه 12 با توجه به تراکم دانش آموزان از استاندارد مناسب فضاهای باز و مسقف بر خوردار می باشد؟

 

1-5 ) فرضیه های  تحقیق

   در فرهنگ دهخــدا فرضیه به معنای حدس وگمان است و شامل نظری است که درباره یک مسئله علمی یا تحقیقی با توجه به معلومات و تجــارب گذشته ابــراز شود و هنوز به اثبات نرسیده باشد هر فرضیه پس از اثبات ، قانونی علمی خــواهد شد. معمولا" در تحقیقات علمی دو شیوه قیاسی و استقرایی وجود دارد که با کمک آن فرضیه را  اثبات یا  رد می نماید در این پژوهش
با توجه به موضوع آن " ارزیابی استقرار مدارس متوسطه ناحیه 6  منطقه 12 شهر تهران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS"  فرضیات زیر مطرح گردید:

1-به نظر می رسد سیستم اطلاعات جغرافیاییGISبه میزان زیادی در امر ارزیابی وضعیت استقرار  فضاهای آموزشی یاری رسان خواهد بود

2- مصالح بکار گرفته شده در ساختمان مدارس و همچنین عمر مفید ساختمان مدارس متوسطه ناحیه 6 منطقه 12مناسب نمی باشد .

3 - استقرار مدارس متوسطه  ناحیه 6منطقه 12مطابق با ضوابط و معیارهای استاندارد کاربری زمین و کاربریهای همجوار نیست.

4- مدارس متوسطه ناحیه 6 منطقه 12 با توجه به تراکم دانش آموزان از لحاظ سرانه فضاهای باز و مسقف مناسب نمی باشد.

 

 1-6) پیشینــه تحقیـق

   درسطح سازمانهای بین المللی سازمان یونسکو تحقیقات گسترده ای در زمینه نحوه استقرار فضاهای آموزشی انجام داده همچنین از زمان شکل گیری آموزش و پرورش نوین در ایران تحقیقاتی روی کمیت ساخت و ساز مدارس صورت گرفته است .

 

 می توان از طر حها، تحقیقات و کتب گوناگون نام برد :

طرحها:

1- تحقیقات سازمان یونسکو در سطح کشور نامیبیا که در این تحقیقات  به سطح بندی حوزه نفوذ مدارس در نقاط مختلف شهری برحسب پارامترهای فاصله و زمان دسترسی صورت گرفته نتایج مفیدی در رابطه با مناطق کمبود و مازاد این فضاها ،تجزیه و تحلیل شبکه های ارتباطی مرتبط  و انتخاب بهترین مسیرها برای هرکدام از مدارس ،  محاسبه هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان پرداخته شده است .   (شرافتی،عبدالوهاب ،1383 ص 8)

2- تحقیقات کارلو تستا کارشناس یونسکو درایران و تنی چند از همکاران ایرانی اش .در نوع خود کاملترین ضوابط  برای ساخت فضاهای آموزشی ایده آل به خصوص از بعد معماری و همچنین بعد شهرسازی ،اولین کار رسمی برای تدوین ضوابط و الگوهایی جهت استقرار مدارس در سال 1353 بوده است .

3- تلاشهای سازمان توسعه و تجهیز مدارس در سال 1354جهت کاهش کاستی ها و کمبودهای فضاهای آموزشی در زمینه تهیه ضوابط برای استقرار واحدهای آموزشی

4- تعدیلات جزئی در تهیه ضوابط برای استقرار واحدهای آموزشی بوسیله مدیریت فنی و اجرائی سازمان توسعه و تجهیز مدارس در سال1363

5- طرح استقرار مدارس ابتدایی شهــرستان شـاهــرود که در بخش معاونت طرحها و بررسیها ی آموزش و پرورش توسط سازمان یونسکو در ایران صورت گرفته است . در این طرح توزیع بهینه استقرار فضاهای آموزشی در کل منطقه ( شهر و روستا) با توجه به برنامه های پنجم و ششم عمرانی مورد نظر بوده است .

 این طرح نظیر طرحهای دیگریونسکوکه در مناطق شهری و روستایی صورت می گیرد برای تحت پوشش قرار دادن بخش بیشتری از جمعیت لازم التعلیم با توزیع عادلانه تر فضاهای آموزشی بر پایه دسترسی مطلوب صورت گرفته و دیگرشاخصهای موثر در استقرار واحد های اموزشی مورد نظر قرار نمی گیرد .

 علاوه بر طرحها پایان نامه های بسیاری نیز در سطح دانشگاههای کشوردر مقاطع کارشناسی ارشد دکتری در زمینه کار بریها ی اراضی خصوصا" کاربری آموزشی انجام شده است.

پایان نامه ها:

 1-ارزیابی کاربریهای آموزشی در شهر تهران دانشگاه تربیت مدرس( 1380)،در زمینه مکانیابی فضاهای آموزشی و تأثیرات کمیت و کیفیت فضاهای آموزشی در آموزش

2-برآوردهای سرانه های فضاهای آموزشی و مکانیابی آنهادر شهـــرتبــریــز دانشگـــاه آزاد واحد تهران مرکز ( 1374)در زمینه بررسی سرانه های استاندارد فضاهای آموزشی و چگونگی مکانیابی فضاهای آموزشی

3-بررسی وضع  موجود فضــاهــای آموزشی مدارس ابتدائی شهری مازندران در مقایسه با استانداردهای مطلوب دانشگاه علامه طباطبـــائی  ( 1373)

4- بـررسی میـزان تاثیر فضـا  و تـراکم  دانش آموزان در کلاس بر عملکــرد تحصیلی  درسی آنهـا  در دوره ابتدایی ، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان تهران ( 1375)

5-بررسی روند گذشته و چشم انداز آینده عرضه و تقاضای فضای آموزشی به منظور برنامه ریزی آموزشی در محدوده شهر اصفهان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ( 1370)

 6-کاربرد GISدر شهرسازی مطالعه موردی فضاهای آموزشی منطقه 17 تهران دانشگاه شهید بهشتی ( 1376)،در زمینه توانمندیهای GIS در مکانیابی فضاهای آموزشی

7-مکانیابی فضاهای ایستگاههای آتش نشانی شمال غرب تهران با استفاده از GISدر مجله علمی و پژوهشی شهرنگار

8-بررسی وضعیت فضاهای آموزشی مدارس مختلط استان کرمان دانشگاه علامه طبا طبائی (1376)در زمینهغیر استاندارد بودن ساختمان مدارس وعدم مکان گزینی صحیح فضاهای آموزشی

9-تجزیه و تحلیل توزیع مکان ومکان یابی مدارس منطقه 6تهران با کمکGIS   دانشگاه تربیت مدرس (1379)استفاده از GISدر مکانیابی مدارس با توجه به استانداردهای موجود 

ادامه پایان نامه بعد از خرید شما....



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | pradoo | تاریخ ارسال : 09 /02 /1393

  برچسب ها

جی پی اس , GPS , پایان نامه ارزیابی وضعیت استقرار مدارس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GPS , پایان نامه ارزیابی وضعیت استقرار مدارس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی , ارزیابی وضعیت استقرار مدارس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی , پایان نامه , دانلود پایان نامه , دالود پایان نامه , خرید پایان نامه , خرید کلی پایان نامه , دانلود پایاننامه , خرید کلی پایان نامه و پروژه , خرید کلی پروژه و پایان نامه , پروپوزال , خرید پروپزال , دانلود پروپزال , کاربرد GPS , توانایی های سیستم اطلاعات جغرافیایی , قابلیت های GPS , تعاریف سیستم اطلاعات جغرافیایی , مکان یابی مدارس , معیارهای مکان یابی

نظرات کاربران :

  cristiano گفته :

خیلی خوب بود
تاریخ ارسال : 10 /02 /1393
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.