نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : -29 امتیاز
بازدید : 538 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
گزارش کار آموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی
گزارش کار آموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی
تاریخ ارسال : 15 /02 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی
حجم فایل : 37.99 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 50 صفحه
امتیاز : -29




قیمت : 3,800 تومان



توضیح :

این فایل دارای فرمت word  و قابل ویرایش می باشد.

 

موضوع: گزارش کار آموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی

 

فهرست مطالب

فهرست جداول

آمار استفاده ترانسفورماتورهای گازی در زاپن 

مسئولیتهای ایمنی در کارکنان 

فهرست شکلها

تغییرات درجه حرارت سیم پیچ ها 

سیستم خنک کنندگی 

ترانسفورماتور ولتاز مغناطیسی 

فهرست مطالب

خلاصه گزارش 

مقدمه 

ویزگی ها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی 

ساختمان و اصول طراحی ترانسفورماتورهای گازی 

متعلقات ترانسفورماتور 

سیستم حفاظتی 

مفاهیم ایمنی 

اصول و روشهای ایمنی 

حوادث ناشی از کار 

اصول ایمنی در الکتریسیته 

آشنایی با مختصات آتش سوزی 

دستور العمل کنترل موارد ایمنی در پستهای انتقال نیرو 

آمار حوادث در پست فریمان 

فهرست منابع 

تجهیزات ایمنی پستهای فشار قوی:

الف) تجهیزات ایمنی انفرادی:

۱- کلاه ایمنی برقکاران

۲- کفش ایمنی برقکاران

۳- فازمتر فشار ضعیف

۴- چراغ قوه عایق

ب) تجهیزات ایمنی گروهی:

تجهیزات ایمنی گروهی

۱- فازمتر فشار قوی متناسب با سطوح ولتاز موجود در پست

۲- دستکش ایمنی(عایق)

۳- استیک و کابلهای ارت مخصوص(out dor &in door)

4- فیوز کش

۵- نوارهای حریم، تابلوهای ایمنی اعلان موقعیت

۶- قفل و ضامنهای اینتر لاک

۷- انبر دست عایق

۸- سیستمهای اطفاء حریق

خلاصه گزارش:

پستها يكي از قسمتهاي مهم شبكه هاي انتقال و توزیع الكتريكي مي باشند زيرا وقتيكه بخواهيم انرژي الكتريكي  را از نقطه اي به نقطه ديگر انتقال دهيم براي اينكه بتوانيم از افت ولتاژ جلوگيري كنيم بايستي بطريقي ولتاژ توليد شده ژنراتور را بالا برده و سپس آنرا انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسيم و در انجا دوباره ولتاژ را پايين آورده تا جهت توزيع آماده شود كلية اين اعمال در پستهاي انتقال و توزيع انجام مي شود. در يك پست فشار قوي وظيفه اصلي تبديل ولتاژ مي باشد كه اين وظيفه را مهمترين دستگاه يعني ترانسفورماتورهاي قدرت انجام مي دهد، لذا در اين جزوه سعي شده است مطالبي جديد دربارة ترانسفورماتور قدرت از نوع گازي GISكه در استان خراسان هم نمي باشد آورده شده و همچنين در مورد ايمني در انتقال كه مهمترين مسئله قبل از شروع به كار مي باشد. بحث شده است تا مورد استفاده همكاران علاقه مند قرار گيرد.

 

مقدمه :

در سالهاي اخير افزايش روز افزون مصرف انرژي الكتريكي ، گسترش شبكه هاي توزيع و فوق توزيع را در شهرها و مناطق صنعتي اجتناب ناپذير نموده است با توجه به اينكه كمبود فضا و لزوم همسازي با محيط از يك طرف و جلوگيري از آثار آلودگي هاي مختلف از طرف ديگر پستهاي گازي روز به روز كاربرد پيشتري مي يابند ولي با اين وجود به علت مسائل فني موجود تاكنون ترانسفورماتورهاي اين پستها از نوع روغني بوده و به منظور كنترل دامنة آتش سوزي احتمالي و مسائل مربوط به سيستم خنك كنندگي عمدتا در فضاي باز نصب مي شوند ولي اخيرا گاز sf6نيز در طراحي و ساخت ترانسفورماتورهاي با قدرت بالا مورد توجه قرار گرفته است و نسل جديدي از ترانسفورماتورها را با عنوان ترانسفورماتورهاي گازي مطرح نموده كه در اين جزوه مورد بررسي قرار مي گيرد.

ويژگيها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهاي گازي :

الف-از آنجا كه گاز sf6در اين ترانسفورماتورها جانشين روغن شده ، غير قابل احتراق و انفجار بوده لذا در صورت بروز عيبهاي متداول در ترانسفورماتور احتمال بروز آتش سوزي وجود ندارد لذا اين ترانسفورماتورها براي كاربرد در فضاهاي سر پوشيده بسيار مناسب مي باشند و در هر صورت براي اين ترانسفورماتورها ضرورت تعبيه سيستمهاي اتوماتيك اطفاء حريق كه بسيار گران و هزينه بردار مي باشند وجود ندارد.

ب-با توجه به پايداري شيميايي كامل گاز sf6     و عدم تاثير شرايط محيطي بر روي عايق ترانسفورماتور در اثر ايزوله بودن كامل نسبت ب هواي محيط (نداشتن كنسرواتور) و پايداري حرارتي بالاي اين گاز امكان بروز عيب در اين ترانسفورماتور به حداقل ممكن كاهش يافته و از آنجا اين ترانسفورماتورها معمولا در پستهاي با سوئيچگيرهاي گازي مورد استفاده قرار مي گيرند و ارتباط ترانسفورماتور با سوئيچگيرهاي مربوطه از طريزق لوله هاي گازي( GIB ) انجام مي گيرد لذا امكان ايجاد اتصال كوتاه نيز در نزديكي ترانسفورماتور به حداقل مي رسد و لذا در مجموع قابليت اطمينان سيستم به حداكثر مي رسد.

ج-از انجاييكه  اين ترانسفورماتور به صورت كامل آب بندي بوده و قسمت اكتيو در داخل محفظه فلزي قرار دارد و حداقل دريچه براي بازديد و يا تعمير در طرح ان در نظر گرفته مي شود و با هواي محيط هيچ گونه ارتباطي ندارد لذا براي مناطق با آلودگي و رطوبت بالا مناسب مي باشند.

د-انتقال صدا در گاز SF6كمتر از روغن و يا هوا بوده و لذا مقدار صداي ترانسفورماتورهاي گازي نسبت به روغني كمتر مي باشد.

متعلقات ترانسفورماتور:

الف) بوشينگها :طرف ولتا= بالاي ترانسفورماتورها مستقيما مي توانند به يك تاسيسات پست گازي عايق شده با گاز متصل بشوند ولي از آنجا كه فشار گاز داخل ترانسفورماتور با پست يكسان نبوده و از طرف ديگر جدا بودن گازها در دو مجموعه از نظر قابليت اطمينان ضرورت دارد لذا بايستي از بوشيگهاي گاز به گاز (Gas to Gas)  استفاده نمود و در چنين صورتي ترانسفورماتورهاي جريان بوشينگي نيز مي توانند روي آن نصب گردند. در طرف ولتاژ  پايين در صورت كم بودن ولتاژ اتصال معمولا از طريق بوشينگهاي خشك و از طريق كابل مناسب مي باشد اما در صورت بالا بودن ولتاژ اين اتصال نيز مشابه روش فوق انجام مي گيرد.

ب) تپ چنجر:تپ چنجرهاي اين ترانسفورماتورها اگر از نوع Off Loadباشد معمولا با نوع مورد استفاده در ترانسفورماتورهاي روغني تفاوتي ندارد ولي اگر تپ چنجر On loadمد نظر باشد بايستي از تپ چنجرهاي نوع خلاء Vacum Switch Typeاستفاده شود.

ج) اندازه گيري درجه حرارت گاز:  يك آشكار ساز حرارتي در قسمت بالاي تانك نصب مي گردد تا از طريق يك نشان دهنده عقربه اي كه به يك كنتاكت هشدار دهنده نيز مجهز مي باشد درجه حرارت گاز را نشان مي دهد.

د) گيج فشار گاز :يك گيج فشار سنج نيز بارنج مناسب (معمولا از 1- تا 3+ كيلوگرم بر سانتيمتر مربع) كه قادر به اندازه گيري فشار مي باشد روي تانك نصب مي گردد. اين گيج بايستي به يك كنتاكت هشدار دهنده مجهز باشد كه در فشار بيش از حد قابل انتظار 7/1 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع تحريك گردد.

ه) سوپاپ تخليه فشار :يك سوپاپ تخليه فشار از نوع Self Resetنيز به منظور حفاظت ترانسفورماتور در مقابل اضافه فشارهاي داخلي بايستي در طرح در نظر گرفته شود. اين سوپاپ معمولا در فشار 2 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع بايستي عمل نموده و پس از تخليه گاز به ميزان لازم و كاهش فشار در حد مزبور مجددا به حالت بسته درآيد تا از خروج گاز اضافي جلوگيري به عمل آيد. اين دستگاه نيز مجهز به كنتاكت لازم جهت قطع ترانسفورماتور در صورت عملكرد مجهز مي باشد.

اصول و روشهاي ايمني :

امروزه در كشورهاي پيشرفته صنعتي مهندسي ايمني از رشته هاي جديد بشمار مي آيد در اين مقوله كشور ما از جمل كشورهايي است كه در آن مهندسي ايمني در مراحل بسيار ابتدايي قرار دارد و هنوز تصورات و باورها مشابه تقريبا 60 سال قبل اروپاي صنعتي مي باشد.

تعريف مهندس ايمني–مقررات يا اصولي كه براي كاهش وقوع حادثه و وقايع به كمك حذف يا كنترل خطرات بكار مي روند را مهندس ايمني مي گويند.

خطر (Hazard)–شرايطي كه داراي پتانسيل رساندن صدمه به پرسنل ، خسارت به تجهيزات و ساختمانها، از بين بردن مواد يا كاهش قدرت و كارائي را مهيا مي سازد (خطر) محسوب مي شود.

شايد بي مناسبت نباشد كه در اينجا اشاره اي هم به كلمه Dangerبكنيم كه بيان كننده قرار گرفتن نسبي در معرض يك Hazardاست. وجود يك خطر به آن معني نيست كه حتما Dangerهم وجود دارد با در نظر گرفتن عمليات پيشگيري و احتياط آميز مي توان Dangerمربوط به يك Hazardموجود را بسيار كاهش داد.

كنترل خطرات–گفتيم كه طبق تعريف مهندسي ايمني تلاش درد كه با حذف يا كنترل خطرها از وقوع حوادث جلوگيري نمايد، بدون شناخت محيط كار آنهم از طريق آموزش ديدن و تجربه داشتن نمي توان خطر را شناخت . البته نكته مهم اين است كه بايد خطر را قبل از وقوع حادثه تشخيص داد.

مهندس ايمني جهت كنترل خطر سعي مي كند كه اعمال زير را يكي پس از ديگري انجام دهد. بدين معني كه اگر در انجام عملي صد درصد موفق نشد به عمل بعدي بپردازد.

 

1- از بين بردن خطر (Elimination of Hazard)

بايستي مطمئن شد از كليه تمهيداتي كه طراح و سازنده براي ايمن بودن تجهيزات و تاسيسات بكار بسته است اين موارد شامل كاورها و پوششهاي تجهيزات، دالها و در پوشهايي كه بر روي كانالها قرار دارد، نرده ها، مسيرهاي تردد، حصارها، من هولها و ...

2- محدود ساختن ميزان خطر (Hazard Level Limitation)

در موارديكه امكان از بين بردن خطر به دلايل مختلف نمي باشد مانند وجود نيروي الكتريكي به تبع بايستي از تكنيكهايي استفاده كرد كه هم بتوان عامل را استفاده نمود و هم خطرات به حداقل يا صفر رسانيده شود. براي اين منظور استفاده از سطوح ولتاژ پائين ، ترانسهاي ايزوله ، رله هاي تفاضلي ، ارتينگ ، جرقه گيرها، فازمترها، كابلهاي ارت و ... توصيه مي شود.

3- قفل كردن (Lockins, Lockout – Interlooks)

محصور كردن و دور از دسترس قرار دادن ترانسفورماتورها ، CTها و PTها به طريق Lockins  كردن و همچنين قفل كردن وايمن نمودن كانونها با ريسك بالا از طريق Lockoutكردن همانند تانكرهاي حمل مواد اشتعال زا و كليدهاي ضد انفجار و در انتها مانع گذاشتن جهت قطع و وصل كليدها و به اصطلاح Inter Locksكردن از روشهاي كنترل خطر محسوب مي شود.

 



نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.