جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
موضوع:
گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات
فهرست مندرجات
عناوين صفحه
ترويج و آموزش كشاورزي 4
رابطه ترويج با تحقيق 6
رابطه تحقيق با آموزش 7
كمك مروج از طريق ارتباط با محقق 8
روشها و وسايل كمك آموزشي 9
نكات ايمني هنگام سمپاشي 10
عوامل مؤثر در كاهش بازدهي كود و زراعت و باغباني 11
هورمون Pixو كاربرد در پنبه 11
ارزش مبادله يك كيلو پنبه محلوج با ساير محصولات 12
كرم قوزه پنبه 12
كنه پنبه 13
رقم ساحل 14
بيماري بلاست برنج 15
سوختگي غلاف برنج 16
خسارت موشها به برنج 17
خسارت پرندگان به برنج 17
سياهك دروغي برنج 18
پوسيدگي غلاف برنج 18
پوسيدگي ساقه برنج 19
پروانه كرم ساقه خوار برنج 19
اختلاف بين برنج و سوروف 20
پوسيدگي طوقه برنج 20
منابع و مأخذ 22
ترويج و آموزش كشاورزي
بطوركلي فعاليتهاي ترويجي را كه در غالب كشورهاي جهان پذيرفته شده مي توان به چنداصلاستوار دانست:اصول اقتصادي ، اصول آموزشي و اصول اداري.
كه در اينجا بطور اجمالي به اصول آموزشي ، اشاره خواهد شد:
براي اينكه سطح ميزان بيشتر خواهي در بين جامعه روستائي بالا رود، و براي اينكه انديشه هاينو و شيوه هاي نوين كشاورزي در روستا رواج پيدا كند و براي اينكه حس همياري و خودياري درروستا ها فزوني يابد و سرانجام براي اينكه بتوان به هدفهاي نهائي ترويج كه همانا افزايش سطحدرآمد روستائيان و رسيدن به كمال مطلوب در مظاهر مختلف زندگاني آنها دست يافت بايد ازلاقيدي ها و توكل داشتن روستائيان به طبيعت كاسته ، شك و ترديد ها و اتكاء به غير از ميان آنهابرطرف نموده و بالاخره حس همكاري و مأنوس شدن بكار هاي دسته جمعي را در آنها بطور شايستهاي بالا برد.يگانه عاملي كه ما را در اين مسير به مقصود مي رساند ، آموزش و تعليم همگاني روستائيانمي باشد و نمي توان از آن در هيچ مرحله اي از مكان و هيچ نوع فعاليتي صرفنظر كرد.
با آگاهي به اين مسئله و در كل با توجه به اينكه روستائيان بدون آموزش قادر نخواهند بودفعاليتهاي فني ، اجتماعي و اقتصادي را به طرز پسنديده اي به انجام برسانند . ترويج اساس و ركناصلي خود را بر پايه آموزش استوار كرده است.
ترويج يك آموزش غير رسمي است چون آموزش در ترويج وابسته به تدريس و تعليم مدرسه اي و با برنامه رسمي نمي باشد. ترويج آموزش است چون هدفش ياد دادن ، فهماندن ومدرن كردن مردم به روشهاي بهتر مي باشد . و به هيچ وجه هدفش مجبور كردن و مطيع كردن آنهانمي باشد. مروجين با روشهاي ترويجي به روستائيان مي آموزند كه چگونه با افزايش عملكرد ، پولبيشتري بدست آورند و در عين حال چگونه از درآمد بيشتر، استفاده مطلوب بعمل آورند.
اگر به مردم روستائي ، راه ها و روش هاي حل مشكلات آنها آموخته شود آنها هم مي توانندتصميم بگيرند و عاقلانه اقدام كنند ترويج به مردم ياد مي دهد كه چگونه از منايع طبيعي خوداستفاده كنند تا در نتيجه روشهاي غير فني زراعي آنرا نابود نكنند ، بلكه در بهبود شرايط واستعدادهاي اين منابع نيز اقدام شود . رفتار ، عقايد و مختصات خانواده ، جامعه و محيط زندگي ، درزندگي فردي بسيار مؤثر است و عامل مهمي در عوض شدن رفتار ، عقايد و فعاليتهاي فردي محسوبمي شوند . بنابراين در آموزش ترويجي ، فرد نيز بايستي مورد نظر قرار گيرد.
مراكز تحقيقاتي بايد خود را سريعا به مروجين انتقال دهند و مروجين با آموزش به روستائيان مي توانند نقش ارزنده اي در بالا بردن معلومات كشاورزي روستائيان بازي كنند ، فلوئيت زير بيانكننده اين مطلب مي باشد.
رابطه ترويج با تحقيق
در تماس مروجين با كشاورزان ، مروج مي تواند محقق كشاورزي منطقه ، محدوديتهاي كاريكشاورزان و وضعيتي كه آنها دارند آشنا سازد.
حتي بهتر است كه مروج جهت اطمينان از مناسب بودن توصيه هاي ترويجي و انطباق آنها با نيازكشاورزان زمينه تماس مستقيم كارشناسان را با كشاورزان فراهم نمايد.