نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 3 امتیاز
بازدید : 391 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
کارآفرینی نصب جالیوانی در اماکن عمومی
کارآفرینی نصب جالیوانی در اماکن عمومی
تاریخ ارسال : 25 /02 /1393
دسته بندي: طرح کارافرینی
حجم فایل : 28.89 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 35 صفحه
امتیاز : 3




قیمت : 1,700 تومان



توضیح :

این فایل دارای فرمت word می باشد.

 

موضوع: کارآفرینی نصب جالیوانی در اماکن عمومی

 
فهرست
 
فصل اول               4
 
برنامه ریزی                                    4
 
1-1-تعیین گرایش وعنوان پروژه                             5
 
2-1- تعیین استراتژی و اهداف پروژه                           5
 
3-1- تعریف مفاهیم اولیه                               6
 
فصل دوم                                       8
 
شفاف سازی                                    8
 
1-2- بررسی نیازها در قشر هدف                           9
 
1-1-2- شناسایی افراد مرتبط                              9
 
2-1-2- بررسی نیازهای کاربردی قشر هدف                       10
 
3-1-2- بررسی نیازهای ارگونومیکی قشر هدف                     11
 
4-1-2- بررسی قدرت اقتصادی قشر هدف                         12
 
5-1-2- بررسی نیازهای فرهنگی قشر هدف                       12
 
6-1-2- بررسی نیازهای استتیکی قشر هدف                        13
 
2-2- بررسی نیازها در مکان استفاده                          17
 
1-2-2- تعیین ماهیت و کاربرد محیط                          17
 
2-2-2-بررسی شرایط فیزیکی محیط                          18
 
3-2-2- حفظ محیط زیست و طراحی سبز                        18
 
3-2- بررسی نیازها در محصول و تولید                         22
 
1-3-2- بررسی نمونه های برتر                             22
 
2-3-2- بررسی ساختار محصول                            23
 
3-3-2- بررسی استانداردهای محصول                         24
 
4-3-2- بررسی مواد مصرفی در محصول                         24
 
5-3-2- بررسی روشهای تولید و مونتاژ محصول                      26
 
4-2-طبقه بندی اطلاعات و تعیین معیارهای اصلی                      27
 
فصل سوم                                      28
 
طراحی و ایده پردازی                                 28
 
1-3- طراحی مقدماتی                                 28
 
2-3- طراحی پیشرفته                                 30
 
فصل چهارم                                     31
 
انتخاب و تکمیل                                   31
 
1-4- تدوین جدول ارزشیابی وانتخاب طرح برتر                     31
 
2-4- بهینه سازی طرح برتر                              32
 
فصل پنجم                                      34
 
تبیین طرح                                     34
 
5- تبیین طرح                                     35
 
فصل ششم                                     36
 
ارائه                                         36
 
منابع                     37

تعیین گرایش وعنوان پروژه

عنوان پروژه ، جالیوانی جهت نصب در اماکن عمومی میباشد. بر اساس تحقیقات انجام شده از مشکلات موجود به هنگام نوشیدن آب از آبسرد کنهای موجود در اماکن عمومی نشان میدهد که بارزترین مشکل نبود لیوان و به تبع آن نوشیدن آب با دست و یا  مستقیما با دهان میباشد .

لازم به ذکر است که در حال حاضر چند نوع بیماری مسری وجود دارد که از طریق نوشیدن آب در اماکن عمومی با دست ویا با دهان انتشار میابد. علاوه بر این نوشیدن آب با دست آلوده نیز موجب بروز بیماریهایی در خود افراد میشود که میتواند مسری و غیر مسری باشد . بنابراین هر اقدامی که در راستای پیشگیری از بروز بیماری ها در جامعه صورت گیرد میتواند از همه ی جهات به نفع آن جامعه باشد.

پس در این قسمت یک مسئله مطرح میشود و به دنبال آن یک نیاز شکل میگیرد ، نیاز به لیوان در محل قرار گیری آب سردکن ها و آبخوری ها و همچنین نیاز به جایی برای نگهداری این لیوان ها.

2-1- تعیین استراتژی و اهداف پروژه

بر اساس نظر سنجیهای به عمل آمده از مدیریت اماکن عمومی مشخص شد که نصب جالیوانی در محل قرار گیری آب سردکن ها ، هزینه های بسیاری را متوجه آنها میسازد. از طرفی هم اقدامی جهت جبران هزینه های صرف شده در این زمینه صورت نگرفته است.

علاوه بر همه ی اینها نمیتوان از آلودگی ناشی از دور ریختن لیوانها پس از استفاده نیز چشم پوشی کرد . چون این موضوع هم یک معضل در مدیریت و بهداشت اماکن عمومی ایجاد میکند. و به دلیل بروز همین ذکر شده است که ما فقط میتوانیم در مکانهای خصوصی و کم تردد ، لیوان را در کنار آبسردکن بیابیم.

نتیجه اینکه در این بخش نیز مسئله ای دیگر و نیازی دیگر شکل میگیرد، نیاز به یک

جالیوانی که هم پاسخگوی نیاز مردم به لیوان در هنگام نوشیدن آب باشد و هم تا حدودی به نفع مدیریت اماکن عمومی واقع شود و یا حداقل اینکه ضرری را متوجه آنها نسازد.

3-1- تعریف مفاهیم اولیه

در پروسه ی ایده پردازی و طراحی جالیوانی مزبور جهت استفاده در اماکن عمومی این موارد باید در نظر گرفته شود :

آبسردکن نباید فراموش کرد که این محصول جهت قرار گیری در نزدیکی آبسردکن ها و آبخوریها طراحی میشود. بنابراین باید قابلیت نصب بر روی این دستگاه ویا دیوار کنار آن را دارا باشد.

لیوان لیوانهایی که داخل این محصول قرار میگیرند یکبار مصرف هستند، بنابراین انجام تحقیقات در خصوص انواع لیوانهای یکبار مصرف ، استانداردها و موارد مصرف آنها نیز ضروری میباشد.

یوزر یا استفاده گر شناخت کامل نیازها ، علایق و رفتار استفاده کننده در خصوص محصول مورد نظر از اصول اولیه ی طراحی است که در فصل بعد به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار میگیرد.

در این پروژه استفاده گر میتواند همان مراجعه کننده به مکان عمومی باشد و به طور معمول مراجعین به اماکن عمومی از تمامی اقشار و طبقات اجتماعی در همه ی سنین و همه ی شرایط میباشند. مانند : کودکان ، سالمندان ، افراد بیمار ،مسافران ، توریستها و جهانگردان و... 

واسطه ها تمامی محصولات مورد استفاده در جوامع جدا از طراح و تولیدکننده به وسیله ی واسطه و یا واسطه هایی به دست استفاده گرها میرسد که معمولا این واسطه ها عبارتند از : تبلیغات ، بازاریابها و فروشندگان.

در خصوص این پروژه ، یک واسطه ی خاص وجود دارد که همان تصدی گری و مدیریت مکانهای عمومی است که بر خلاف واسطه های دیگر هیچ سودی از این عمل متوجه آن

نمیباشد. بنابراین جهت نصب این محصول در اماکن عمومی ، موضوع سود و ضرر آن مکان نیز اهمیت بسیاری میابد.

- شناسایی افراد مرتبط

افراد مرتبط با این پروژه در نگاه اول عبارتند از:

تولید کننده میدانیم که تولید ناب تولیدی است که در آن مدیریت بهینه ، حداقل هزینه ، بهرهوری بالا و بیشترین بازدهی در نظر گرفته شود.

تولیدکنندگان نمونه همواره در پی تولید ناب و حفظ جایگاه خود در صنعت از این رهگذر میباشند. اما دیگر تولید کنندگان که متاسفانه در جامعه ی ما اکثریت آنها را تشکیل میدهد از میان پارامترهای تولید ناب فقط به حداقل هزینه ها و حداکثر سود می اندیشند و دیگر پارامترها را در درجات پایین اهمییت قرار داده و یا کاملا از الگوی تولید خود حذف میکنند. نتیجه اینکه طراح باید در پروسه ی طراحی خود جهت رفتار هر دو نوع از تولیدکنندگان را در نظر گرفته و طرح پیشنهادی را به گونه ای ارائه دهد که به تولید ناب ختم گردد.

مدیریت مکان عمومی همانطور که قبلا ذکر شد یکی از افراد مرتبط با این محصول ، مدیرت مکانی است که طرح مورد نظر باید در آنجا پیاده شود که تا کنون اغلب به علت بالا بودن هزینه ها از نصب مدلهای موجود محصول مزبور خودداری میکردند. بنابراین محصول طراحی شده باید تا حدودی سبب جبران هزینه های مصرفی گردد.

 

مراجعین به محل اماکن عمومی به طور معمول پذیرای همه ی اقشار از همه ی طبقات اجتماعی با همه ی حالتها ، فرهنگها و آداب و رسوم میباشد . به عنوان مثال اگر در فرودگاهها ، هتلها ، پایانه های مسافربری و راه آهن نصب شود علاوه بر همه ی اقشار آن جامعه ، توریستها و جهانگردان نیز با فرهنگها و زبانهای متفاوت در ارتباط با این محصول قرار میگیرند. ویا گر در بیمارستانها ، درمانگاهها و آسایشگاهها تعبیه گردد علاوه بر پرسنل و ملاقات کننده ها ، بیماران و سالمندان نیز با تواناییهای جسمی متفاوت در ارتباط با آن قرار میگیرند.          

2-1-2- بررسی نیازهای کاربردی قشر هدف

در تحقیقات انجام شده در مورد نوع رفتارها در محیط وجود دو نوع رفتار را یکی در مورد آبسردکن و دیگری در مورد لیوان نشان میدهد .

در موردآبسردکن بعضی از متصدیان اماکن عمومی که این دستگاه را در این مکانها نصب کرده اند مانند : مساجد ، بعضی از فروشگاه ها ، اماکن زیارتی و... ، از اعتقادات دینی و مذهبی خود استفاده کرده و آنها را به صورت جملات و عبارات کوتاه بر روی دستگاه آبسردکن و یا در محل آبخوریها قرار داده اند. و اما در مورد کسانی که برای نوشیدن آب مراجعه میکنند ، تقریبا شبیه به هم میباشد . در ابتدا بعضی از افراد در مواجهه با انواع آبسردکنها اگر لحظه ای مکث میکنند تا نحوه ی نوشیدن آب را دریابند سپس به دلیل نبود  لیوان و همچنین سایز های متفاوت آبسردکنها خم شده و به کمک دست و یا با دهان شروع به نوشیدن آب میکنند . بعضی از افراد دهان خود را لبه ی شیر گذاشته و بعضی ها نیز دست خود را به شیر چسبانده و آب می نوشند . عده ی کمی از افراد هم از لیوانهای شخصی که به همراه دارند استفاده میکنند. مراجعه کنندگانی که وسایل زیادی به همراه دارند قبل از نوشیدن آب وسایل خود را روی دستگاه قرار داده تا راحت تر رفع تشنگی کنند . بعضی از رهگذرانی هم که وسایل وبار زیادی به همراه دارند به هنگام عبور از محل وسیایل خود را روی دستگاه آبسردکن قرار داده و به کارهای ضروری که در آن لحظه پیش آمده است میرسند. در بعضی از اماکن عمومی مانند دانشگاهها ، بانکها و بیمارستانها بعضی از افراد از دستگاه آبسردکن به عنوان میز استفاده کرده و فعالیتهای نوشتنی خود را بر روی آنها انجام میدهند .

رفتار جالب دیگری که بعضی از افراد به خصوص جوانان در مواجهه با انواع آبسرد کنهای معمول بروز میدهند ، استفاده از سطح استیلی و براق دستگاه به عنوان آینه میباشد.

در مورد لیوان در مکانهایی که برای نوشیدن آب ، لیوانی وجود ندارد بعضی از افراد همانطورکه ذکرشد از لیوانهای شخصی خود استفاده میکنند و یا به ندرت از فروشگاههای اطراف ، لیوان یکبار مصرف تهیه میکنند .

در مکانهایی هم که جا لیوانی و لیوان یکبار مصرف وجود دارد بعضی از مراجعین ، لیوان را پس از مصرف بر روی آبسردکن و یا کنار آن قرار میدهند . بعضی ها لیوان را پس از مصرف پرتاب میکنند . بعضی دیگر برای لیوان مصرفی خود به دنبال سطل زباله در محیط میگردند و بعضی هم لیوان را پس از رفع تشنگی با خود میبرند تا شاید بار دیگر از آن استفاده کنند .

3-1-2- بررسی نیازهای ارگونومیکی قشر هدف

رعایت اصول ارگونومی در هر محصول موجب سازگاری هر چه بیشتر آن محصول با ساختار بدن انسان به هنگام تعامل با یکدیگر میشود . در مورد جالیوانی اصول مهم ارگونومی در  موارد زیر بررسی میشود :

رنگ و فرم همانطور که میدانیم شرط دیدن اشیا و پدیده ها توسط چشم ، وجود نور است . این محصول به لحاظ رنگ و فرم باید به گونه ای طراحی شود که دیده شود و حس زیبایی شناسی را در بیننده احیا کند . یعنی علائم و پیامهای بصری را از طریق چشم به راحتی به مغز توسط اعصاب بینایی انتقال دهد .

ارتفاع قرار گیری از زمین محصول مورد نظر به علت حدود دسترسی هر چه آسانتر به لیوان ، باید در ارتفاع مناسب خود قرار گیرد . البته در این مورد باید حس کنجکاوی کودکان و همچنین رفتار های کودکان بیش فعال را نیز در نظر گرفت .

فاصله تا دستگاه آبسردکن فاصله ی جالیوانی تا آبسردکن نباید آنقدر دور باشد که افراد ترجیح دهند با دست آب بنوشند به جای اینکه مسافتی را جهت برداشتن لیوان طی کنند . و همچنین نباید آنقدر نزدیک باشد که هنگام حرکت دادن و تغییر مکان آبسردکن  دست و پا گیر و مشکل ساز باشد .

نحوه ی برداشتن لیوان همانطور که قبلا ذکر شد در مورد این محصول با مخاطبانی با تواناییهای جسمی متفاوت روبرو هستیم . بنابراین برداشتن لیوان از جالیوانی نباید نیاز به وارد آوردن نیروی زیاد و همچنین وقت گیر و زمان بر باشد .

حفظ محیط زیست و طراحی سبز

اصولا افراد تمامی احتیاجات مادی خود را از طبیعت ابتیاع میکنند. غذا را از مواد خوراکی طبیعت میگیرند. لباس و پوشاک را از فرآوری مواد طبیعی مانند پشم و پنبه بدست می آورند و در ساخت کوچکترین وسیله ی دست ساز مانند سوزن تا لوازم زندگی تا قطعات ماشینها و ...

خداوند نعمات سرشار و بیکران خود را در زمین و حتی سایر کرات آسمانی برای استفاده ی بشر قرار داد و او هر چه بخواهد در طبیعت پیدا میکند و آنها را به صورت خام و اولیه و یا فرآوری و تعدیل و تکمیل مواد استفاده میکند.

از ابتدای حیات مستقل و در قالب موجودی با شخصیت انسانی ، در اعصار پارینه سنگی و نوسنگی او شروع به استفاده از مواد طبیعی نمود و بعدها با شناخت خواص مواد ، دوره های جدید از حیات معنوی و مادی او پدیدار شد . دوره های تمدن بشری بعدی شامل عصر مفرغ و برنز و مس ، عصر آهن و بعدها فولاد و در تداوم آن عصر باز یافت و فرآوری مواد سنتزی بسیار متنوع پلاستیکی و لاستیکی تا آلیاژهای فوق مدرن فلزی و سرامیکی .

اما به موازات پیشرفت و کشف مواد جدید از فرآوری و تعدیل مواد طبیعی به تولید موادی دست یافت که علاوه بر مزیتهایی که داشت خطری جدی برای محیط زیست به شمار میرفت. به عنوان مثال : تولید مواد پلاستیکی و لاستیک از نفت که هزاران سال طول می کشد تا تجزیه شده و وارد چرخه ی اکوسیستم شود . و این طول مدت تجزیه سبب آلودگی و بروز صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست میشود .



نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.