نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 4 دانلود
امتیاز فایل : -17 امتیاز
بازدید : 448 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
گزارش کارآموزی مرکز تحقیقات ایران خودرو
گزارش کارآموزی مرکز تحقیقات ایران خودرو
تاریخ ارسال : 25 /02 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی
حجم فایل : 71.55 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 74 صفحه
امتیاز : -17




قیمت : 15,000 تومان



توضیح :

                                               به نام خدا

این گزارش WORD و آماده پرینت میباشد

موضوع گزارش کارآموزی : مرکز تحقیقات ایران خودرو

 

                                     فهرست مطالب

عناوين                                                                                                  صفحه

مقدمه                                                                                                      1

اهم ويژگيهاي صنعت خودرو                                                            3

واحد مهندسي خودرو                                                                                   3

واحد CNG                                                                                             5

برسي عملکرد آلايندگي، مصرف سوخت در انواع مختلف خودروهاي گاز طبيعي سوز      5

خودروهاي گاز طبيعي سوز                                                                            6

رفتارهاي موتورهاي گازسوزاشتعال جرقه اي                                                      7

موتورهاي گازسوز دوسوختي توام                                                                   9

نتيجه گيري                                                                                              10

  جدول (1)                                                                                                          12

          وضعيت صنعت خودرو در ايران                                                                     13

-صنعت خودرو قبل از انقلاب                                                                       13

-صنعت خودرو پس از پيروزي انقلاب                                                            14

توليد در سال 1379                                                                                  16

وضعيت صنعت قطعه سازي                                                                          17

      واحد بدنه سازي( بخش ليزر)                                                                           18

         طرز کار دستگاه                                                                                        19

         انواع ليزر                                                                                                 20

         دي اکسيد کربن                                                                                         20

         اصول عمليات                                                                                           20

         مشخصات بازده ليزرهاي دي اکسيد کربن مشخصات زماني                      20                                                                                                                                                            مشخصات مکاني                                                                                               21

         انواع قابل استفاده                                                                                       21

         آزمايشگاه تست DSD                                                                                 22

         تست ترمز                                                                                                22

         مجموعه تست هاي Subjectiveترمز                                                          23

         مجموعه تست هاي Objective                                                                   23

         مجموعه تست هاي Subjectiveترمز دستي                                                   23

      آزمون سواري و خوش فرماني                                  (Ride and Handing)   24

         قابليت ها                                                                                               24

    مشخصات                                                                                                     26

         آزمون شبيه سازي جاده (4-Poster)

         تست هاي دوام خودروي كامل بر روي جاده 

         تست (PRD)                                                                                        28

         تست (CARDUR 1)                                                                            28

         تست (CARDUR 2)                                                                                     29

         تست هاي اجزاي سيستم هاي ديناميكي خودرو                                                       29

         تست هاي دوام                                                                                        29

         تست هاي مشخصات                                                                                       30

         منحني هاي مشخصه كمك فنر                                                                          30

         آزمايشگاه تست NVH                                                                                  31

       اندازه گيري Objectiveو آناليز صدا  ابليتها                                                       32       آناليز كيفيت صدا                                                                                                33

         ويژگي ها                                                                                                    33

         اندازه گيري صداي عبور خودرو (Pass-by)                                                      34

         ويژگيها                                                                                                      34

         تست مودال                                                                                                 34

         مدل سازي                                                                                                  35

        ضبط اطلاعات                                                                                              35

        تجزيه و تحليل                                                                                        35

        ويژگي ها                                                                                                      36

        ارزيابي حسي صدا و ارتعاشات خودرو                                                                  36

       حوزه كاربردي تست هاي Subjective                                                               36

       ويژگي ها                                                                                                      36

       اندازه گيري صدا و ارتعاشات درون خودرو                                                            37

       شرايط تست                                                                                                  37

       توانمندي                                                                                                      38

       ويژگي ها                                                                                                     38

       آزمايشگاه تست ESE                                                                                   39

       اندازه گيري مصرف سوخت                                                                               39

       اندازه گيري افت هاي مجموعه انتقال قدرت                                                            40

       تست ارزيابي سيستم تهويه خودرو                                                                       41

       مشكلات صنعت خودرو ايران و راهكارهاي مناسب                                                 42

        برنامه هاي آتي صنعت خودرو ايران                                                                   43

        نوآوريها در صنعت خودروسازي                                                                       44

        - سيستم بالش ايمني هوا (Air bag)                                                               44

        - كنترل كروز (CRUISE)                                                                           44

        - موتورهاي چند سوپاپه (Multi vavle engine)                                            45

        - مركز كنترل الكترونيكي (ECU)                                                                  45

        - سيستمهاي پيشگيري از تصادم                                                                      45

        - نمايشگر فشار تايرها                                                                                  46

        - دزدگير الكترونيك                                                                                      46

        - سيستم كمكهاي تصميم گيري راننده (DECISION AIDS)                            46

        - سيستم اطلاعات راهنماي خودرو                                                                    46

        - آينه هاي هشدار دهنده                                                                                 47

        - آنتنهاي چند منظوره                                                                                    47

        - سيستم موقعيت يابي جهان                                                                             47

        - سيستم ترمز  ABSيا سيستم ضد بلوكه ترمز                                                   48

        - سيستم احتراق الكترونيكي                                                                            48

        - سنسورهاي اعلام پنچري                                                                              49

       - سيستم فرمان الکترونبکی                                                                             49           

       - سيستم هوشمند جديد بنز                                                                             49

       - موترونيك                                                                                                     50

       - سيستم پايداري حركت در پيچ ها (Electronic stability program)                50

       - مبدل كاتاليتيك (Catalytic converter)                                                      50

       - ساير سيستمهاي جديد در صنعت خودرو                                                               51

 

مقدمه

از ديدگاه کارشناسان دو دهه پاياني قرن بيستم سالهاي شگفتي و زمان يکه تازي فن آوري در عرصه هاي گوناگون حيات بشري لقب گرفته و اکنون در اغاز هزاره سوم ميلادي شرايط جهان به گونه اي است که بيش بيني مي گردد دگرگوني شيوه هاي توليد کالا و ارائه خدمات  چهره زندگي را متحول خواهد کرد.

بخش عمده اي از تحولات ياد شده در صنعت تجلي يافته است و گروه هاي مختلف صنعتي از جمله صنعت خودرو سازي به نحوي متاثر از اين فرايند  پويا بوده اند و رقابت در زمينه کسب بازارهاي جديد حفظ بازار و مشتري موجود بدون آنها امکان پذير نمي باشد.

توليد خودرو و فعاليتهاي صنعتي وابسته به آن در زمره گسترده ترين و پرسودترين فعاليتهاي صنعتي- اقتصادي قرار دارند. صنعت خودرو از جمله صنايع مهم و تاثير گذار در سرنوشت اقتصادي کشورهاست. پس از جنگ جهاني دوم رشد مثبت توليد خودرو بخصوص خودروهاي سواري افزايش يافته ودر سالهاي اخير شاهد پيشرفتهاي قابل توجهي در اين زمينه بوده ايم. به همين دليل بازار خودرو از رونق بسيار خوبي بهره مند شده و به لحاظ اهميت آن در رده صنايع اساسي و زير بنائي طبقه بندي شده و همواره مورد حمايت و تشويق دولتها قرار گرفته است.

اين صنعت  سهم بالايي از توليد ناخالص ملي کشورهاي توسعه يافته را به خود اختصاص مي دهد. بطور مثال در امريکا  اروپاي غربي و ژاپن به ترتيب 7/ 14 درصد  2/10 درصد و4/9 درصد مجموع توليدات صنعتي به اين صنعت اختصاص دارد.

خودرو سازي به دليل ماهيت ويژه خود با شمار زيادي از صنايع نظير فلزي  ريخته گري  ماشين سازي شيميايي  الکترونيک و رايانه  نساجي  غير فلزي در ارتباط است و به سهم خود باعث شتاب تحرک و توسعه اين صنايع بوده و ضمن ايجاد ارزش افزوده مناسب درصد بالايي اشتغال در جامعه ايجاد ميکند.

هر کشوري که داراي صنعت قدرتمند و مستقل خودرو سازي باشد  در بيشتر بخشهاي صنعتي از وضعيت مطلوبي برخوردار است. لذا صنايع خودرو و قطعه سازي کشور در صددند با گسترش عرصه فعاليت هاي خود جايگاه خود را در اقتصاد داخلي و بين المللي پيدا نموده  با بالندگي و پويايي خود روند توسعه اقتصادي کشور را تحت تاثير قرار دهند.

در اين گزارش کار سعي برآان داريم به طور اجمالي به ارائه تاريخچه خودرو ، بيان ويژگي هاي اين صنعت و گزارش از واحدهاي مهم مرکز تحقيقات ايران خودرو بپردازيم.

شرکت ايران خودرو يک شرکت بسيار بزرگ ومجهز درصنعت خودرو سازي کشورمي باشد وهمچنين داراي کادري مجرب و متخصص است.

شرکت از بخشهاي مختلفي تشکيل يافته است.بخشهائي در ارتباط با نيروي انساني مرکز تحقيقات وطراحي  و بخشهاي توليدي وکارگاهي و...

مرکز وهسته مطالعات وتست وآزمايشات شرکت مرکزتحقيقات (R&D)مي باشد.

براي توليد يک محصول جديد ابتدا بايد محصول تعريف شود اين تعريف که شامل خصوصيات مختلفي است که بايد محصول داشته باشد از طرف مديريت شرکت که نماينده مشتري است انجام مي شود.

اين تعريف به واحد مهندسي خودرو که جزئي ازمرکز تحقيقات است مي رود تا با همکاري مستقيم مرکزمطالعات استراتژيک (portfolio vehicle outline)pvoمحصول تهيه وتدوين شود. سپس اين طرح به مجري پروره داده شده ودرقالب چند پروره از قبيل استايل وطراحي بدنه وطراحي تزئينات وقواي محرکه و واحد ساخت نمونه فرستاده مي شود تا قسمتهاي مختلف آن طراحي شده ونمونه اي از آن ساخته شود وبعد از تستهاي بسيار و برطرف کردن مشکلات آن و پس از تائيد نهائي مدرک (engineering sign off)که يک مدرک معتبر جهت تائيد طراحي محصول وسيستمهاي آن در فازهاي مختلف طراحي و تکوين برمبناي برنامه ارزيابي طراحي(design verification plan)DVPاست تدوين مي شود.

اين گزارش کار شامل گزارشي از واحدهاي مختلف مرکز تحقيقات ايران خودرو ميباشد.

مهمترين اين واحدها واحد مهندسي خودرو  واحدCNG   واحد ليزر نمونه سازي  واحد نمونه سازي سريع و آزمايشات تست مي باشد.

 

هم ويژگيهاي صنعت خودرو

-         توليد بيش از 50 ميليون و 800 هزار دستگاه خودرو در سال 2000 ميلادي

-         ايجاد اشتغال براي بيش از 100 ميليون نفر در سراسر جهان

-         از هر ده شغل صنعتي در جهان يک شغل آن به صنعت خودرو اختصاص دارد.

-         رده اول در بخش صنعت و رده دوم در اقتصاد جهان پس از بانکها

-         ادغام توليدکنندگان بزرگ خودرو و سازندگان قطعات خودرو و در نهايت شکل گيري

شبکه توليد  بهره گيري از ظرفيت خالي و سرمايه گذاري در توسعه محصول.

-         ارتباط گسترده و تنگاتنگ صنعت خودرو با ساير گروههاي صنعتي از قبيل فلزي 

 ريخته گري  ماشين سازي  شيميايي  الکترونيک و رايانه  نساجي غير فلزي سهم عمده در ارزش افزوده بخش صنعت

 

واحد مهندسي خودرو

اداره کل مهندسي خودرو به منظور حصول اطمينان از هماهنگ بودن پروژه هاي طراحي و توسعه محصول با اهداف تعريف شده  مستقيما زير نظر معاونت طراحي و توسعه محصولات جديد NPD   تشکيل شده است. اهم وظايف اين اداره کل در قالب موارد زير امده است.

 

1.     همکاري مستقيم با مرکز مطالعات استراتزيک در راستاي تهيه و تدوين portfolio vehicle outline)) PVOبراي محصولات جديد مورد نظر.

2.     تعريف پروژه هاي طراحي و توسعه جديد در قالب فرمهاي استاندارد شده در سطح مرکز NPD.

3.     جمع آوري اطلاعات مورد نياز در خصوص الزامات قانوني legislationهر يک از بازارهاي هدف و بروز نگه داشتن اين اطلاعات براي ارائه به پروژه هاي طراحي و توسعه و نظارت بر درست انتخاب شدن اين الزامات قانوني دراين پروژه ها

4.     جمع آوري اطلاعات لازم در مورد ويژگي هاي خاص و يا امکانات خاص از محصولات رقيب به منظور بوجود اوردن امکان ارزيابي محصولات جديد شرکت با ديگر رقبا .

5.     اعمال نظارت بر روي مدرک features listتهيه شده توسط پروژه هاي طراحي وتوسعه محصول جد يد به منظور حصول اطمينان از رعايت کليه خواسته هاي تعريف محصول و در نهايت تاييد اين مدرک جهت انتشار.

6.     انجام فاز هدف گذاري خرد ( فاز target setting) هر يک از پروژه ها  به منظور حصول اطمينان از همراستايي اين اهداف خرد با اهداف کلي پروژه هاي طراحي و توسعه محصولات جديد.

7.     تهيه ليست اقلام تست هاي مورد نياز براي فازهاي توسعه و تاييد محصولات جديد.

8.     اعمال نظارت بر روي مدرک (design verification plan )DVPتهيه شده توسط هر يک از پروژه ها  به منظور حصول اطمينان از صحت ان و در نهايت تاييد اين مدرک.

9.     اعمال نظارت بر روي PDSها و SPDSهاي محصول  به منظور حصول اطمينان از انطباق و هماهنگي اين مدارک با نيازمندي هاي پروژه هاي مرتبط و در نهايت تاييد اين مدارک جهت انتشار.

10.حصول اطممينان از صحت انجام تست هاي  ValidationDevelopment  &محصولات جديد. به همين منظور در کليه پروژه ها هماهنگي هاي لازم براي انجام تست ها با مراکز تست از طريق واحد مهندسي خودرو صورت مي بذيرد.

11.انجام هماهنگي هاي لازم جهت اخذ type approvaiمحصولات جديد.

12.حصول اطمينان ازتحقق يافتن کليه اهداف پروژه در قالب engineering sign off

13.اعمال نظارت مورد نياز براي حصول اطمينان از روند صحيح پروژه هاي تعريف شده با درنظر گرفتن خروجي هاي بروزه ها در قالب gateway  هاي مشخص

14.ارائه بازخورهاي لازم به رياست مرکز در مقاطع زماني مشخص به منظور تصميم گيري برروي روند پروژه.

15.اعمال نظارت بر هماهنگي و همراستايي پروژه هاي سيستمي با پروژه هاي طراحي و توسعه محصول جديد.

 

 

 

واحد CNG

با توجه به اينکه در کشور ما دسترسي به گاز طبيعي ارزان قيمت امکان پذير است لذا از نظر اقتصادي نيز توسعه اين سوخت جهت مصرف ان در خودروها قابل بررسي خواهد بود. وجود منابع و ميادين گازي مختلف در کشور باعث مي شود که در اين ثروت خدادادي بهتر و بيشتر استفاده نمائيم. اغلب ميادين گازي کشور غني بوده و تا 90% دست نخورده باقي مانده است.

اين واحد مرکز تحقيقات ايران خودرو به تحقيق در اين مورد مي پردازد و در نظر دارد خودروهاي توليدي خود را طوري طراحي کند که با اين سوخت نيز بتواند حرکت کند.

در گزارش از اين واحد به دو پروژه اي که در حال انجام است يعني بررسي عملکرد  آلايندگي و معرف سوخت در انواع مختلف خودروهاي گاز طبيعي سوز و بررسي عملکرد حلقه ي نشيمنگاهي چدن آليازي در بهبود کارآيي موتور گازسوز CNG.

 

برسي عملکرد,آلايندگي,مصرف سوخت در انواع مختلف خودروهاي گاز طبيعي سوز

وجود اختلاف در فرمول شيميائي  خواص فيزيکي و رفتار احتراقي بين سوخت گاز طبيعي و سوختهاي هيدروکربني مايع باعث ميشود که عملکرد و آلايندگي و مصرف سوخت کاملا متفاوتي در موتورهاي احتراق داخلي بوجود آيد. بالا بودن عدد اکتان اين سوخت باعث مي شود تا راندمان حرارتي وقابليت کاردهي سيکل ترموديناميکي حاکم بر موتور افزايش يابد. از طرف ديگر گازي شکل بودن و اشغال حجم زياد وهمچنين پائين بودن سرعت پيشروي شعله در مخلوط باعث کاهش فشار ميانگين موثر ترمزي در طي سيکل و به منبع آن توان توليد شده مي گردد.

با استفاده از مطالعات  تحقيقات و تجربيات صورت گرفته  اثر پارامترهاي مهم در عملکرد و آلايندگي موتور شامل نسبت تراکم  زاويه جرقه  نسبت هوا به سوخت مورد بحث و بررسي کامل قرار مي گيرد. همچنين اهميت تنظيم مجموعه سوخت رساني گاز طبيعي با بررسي اثر آن بر روي عملکرد و آلايندگي موتور اشاره مي گردد.

در انتها به استفاده از گاز طبيعي در موتورهاي ديزلي و اثر آن بر روي پارامترهاي عملکرد  آلايندگي و مصرف سوخت به تفصيل پرداخته مي شود.

خودروهاي گاز طبيعي سوز

تقسيم بندي خودروهاي گاز طبيعي سوز براساس مجموعه سوخت رساني و جرقه آنها در موتورهاي درونسوز صورت مي گيرد. بر اين اساس اين خودروها شامل دو گانه سوز (Bi-Fuel) صد در صد گاز سوز(Dedicated) و دوسوخته ي توام(Dual Fuel) ميباشد . دو مورد اول در موتورهاي اشتعال جرقه اي و مورد سوم در موتورهاي اشتعال تراکمي کاربرد دارند .

اين خودروها معمولا با اضافه نمودن تجهيزات اضافي مثل مخزن و لوله کشي گاز و تنظيم کننده ي فشار(رگلا تور) و شيرهاي برقي و اطمينان و آميزنده (ميکسر) يا افشانه ها (انژکتور) و...  در خارج از کارخانه توليد خودرو آمده ميگردند. مجموعه هاي دو سوختي توام داراي ملاحظات ويژه اي به خاطر احتراق همزمان دو سوخت بوده و معمولا سيستم کنترل اين موتورها پيچيده گي خاصي دارد. در مجموعه ي دو سوختي توام گاز از طريق يک آميزنده يا افشانه ها وارد هواي ورودي و سپس وارد سيلندر مي گردد. معمولا در اين مجموعه ها قسمت اعظم انرژي توسط گاز تامين شده و گازوئيل به عنوان سوخت آتشزا عمل ميکند. جهت دستيابي به بهترين نقاط عملکرد تنظيم و کنترل نسبت گاز اهميت زيادي خواهد داشت. جهت بهره گيري از مزاياي نسبي سوخت گاز طبيعي در مقايسه با سوخت هاي هيدروکربني طراحي موتور از ابتدا بر اساس سوخت گاز بهترين روش خواهد بود. و اين موتورها که صد در صد گاز سوز مي باشند داراي راندمان بهتر و افت عملکرد بسيار پايين خواهد بود.

وجود تفاوتهاي بنيادي و اساسي در خواص فيزيکي و شيميايي و ماهيت احتراقي اين گاز باعث عملکرد و آلايند گي ومصرف سوخت متمايزي در مقايسه با سوخت هاي هيدروکربني مايع ميشود.



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | pradoo | تاریخ ارسال : 25 /02 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.