نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 4 دانلود
امتیاز فایل : 2 امتیاز
بازدید : 1,000 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
گزارش کارآموزی سازمان ثبت احوال
گزارش کارآموزی سازمان ثبت احوال
تاریخ ارسال : 25 /02 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی
حجم فایل : 509.02 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 63 صفحه
امتیاز : 2




قیمت : 6,000 تومان



توضیح :

                                                   به نام خدا

این گزارش WORD  و آماده پرینت میباشد

موضوع گزارش کارآموزی : سازمان ثبت احوال

 

آشنایی با سازمان ثبت احوال کشور

سازمان ثبت احوال کشور سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد و از لحاظ حقوقی تابع وزارت کشور است و از نظر تصمیم‌گیری‌ یک سازمان، نتیجه تمرکز محسوب می‌شود کلیه ادارات ثبت احوال تابع اداره مرکزی بوده و ملزم به رعایت و اعمال قوانین و آئین نامه‌های مصوب در سطح کل کشور می‌باشند. بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده این سازمان بالاترین میزان خدمات را به خود اختصاص داده و بیشترین مراجعه کننده داشته است . با توجه به اهمیت اطلاعات جمعیتی و آمارهای انسانی و به منظور تسهیل در امور مختلفه از جمله آگاهی از تعداد نفوس شهرها و قراء کشور، وضعیت اشتغال مردم، امر مالیات و سربازگیری و به استناد تصویب نامه هیأت وزیران و دستور رئیس الوزراء در تاریخ اول (مهر) 1297 هجری شمسی اداره احصائیه و سجل احوال به عنوان متولی امر ثبت و ضبط وقایع حیاتی چهارگانه در تهران و در وزارت داخله (کشور) تأسیس گردید و خان محیط به عنوان رئیس اداره سجل‌ احوال تهران انتخاب شد.

ابتدا در سال 1304 بعداً در سال 1307 با تصویب قانون سجل احوال توسط مجلس شورای ملی سابق اداره کل آمار و احصائیه ایجاد و رسماً شروع به کار کرد و تا سال 1310 در بیشتر شهرهای بزرگ ایران اقدام به تأسیس شعبه و اداره مستقل و تقسیم حوزه‌ استحفاظی هر اداره به چند حوزه ثبت احوال نمود و برای هر حوزه‌ مأمور مستقل و مختاری را به کار گمارد تا با عزیمت به حوزه‌ مأموریت و مراجعه به مردم نسبت به انجام وظیفه و رسالتی که بر عهده دارند (شناسایی افراد فاقد شناسنامه و تنظیم سند برای آنان و ثبت فوت کسانی که فوت شده‌اند) اقدام نمایند.

در سال 1310 تا 1319 قانون مزبور مورد بازنگری واقع و بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، اداره کل آمار و احصائیه به دو تشکیلات مجزا تحت عناوین مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور مبدل گردید مرکز آمار به سازمان برنامه و بودجه سابق محلق و سازمان ثبت احوال به عنوان یک سازمان مستقل از توابع وزارت کشور باقی ماند.

در سال 1355 مجدداً قانون ثبت احوال بررسی شد و اصلاحاتی در آن به عمل آمد آخرین بازنگری در قانون ثبت احوال در سال 1363 صورت گرفت و تا کنون قانون به قوت خود باقی است مگر مقررات کیفری آن که به وسیله قانون تخلفات، جرائم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب سال 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور ضمنی نسخ گردیده است.

در سال‌های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با توجه به درخواست مردم و ضرورت و نیازی که احساس شد و در اکثر شهرها و بخش‌هایی که فاقد اداره و از استحقاق و امکانات لازم برای ایجاد اداره برخوردار بودند اداره مستقل ثبت احوال و یا نمایندگی ایجاد و راه‌اندازی شد. به نحوی که در حال حاضر بالغ بر 467 اداره مستقل ایجاد شده و در مجموع قریب 500 پیشخوان در سراسر کشور فعال و به امر خدمت رساني به هموطنان عزيز مشغول است.

 

 

نهادها- همشهريآنلاين

ثبت احوال بصورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادیاست.

درایرانهمزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیازبه شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و... تاسیس ثبت احوال در دستورکار قرارگرفت از این رو در جلسه مورخه 30 آذر سال 1297 شمسی به تصویب هیات وزیرانرسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی همانسال در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

تا قبل از سال 1295 ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبیو سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس ازجمله قرآن مجید به عمل می آمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان کهبر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می‌شد اثری مشاهده نمی گردید.

با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایشجمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیرمی‌نمود. به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامهبرای اتباع کشور قوت گرفت.

ابتدا سندی مشتمل بر 41 ماده در سال 1297 به تصویب هیات وزیران رسید و اداره ایتحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد؛ پس از تشکیل ایناداره اولین شناسنامه به شماره 1 در بخش 2 تهران در تاریخ 16 آذر 1297 به نام فاطمهایرانی صادر گردید.

پس ازاین دوره اولین قانون ثبت احوال مشتمل بر 35 ماده در خرداد سال 1304 درمجلس شورای ملی وقت تصویب شد. براساس این قانون مقرر گردید کلیه اتباع ایرانی درداخل و خارج از کشور باید دارای شناسنامه باشند.

سه سال پس از تصویب اولین قانون ثبت احوال یعنی در سال 1307 قانون جدید ثبتاحوال مشتمل بر 16 ماده تصویب گردید.

براساس این قانون وظیفه جمع آوری آمارهای مختلف نیز به اداره سجل احوال محولگردید، به همین جهت نام این اداره نیز به اداره احصائیه و سجل احوال تغییر یافت. ازآن تاریخ به تناسب شرایط زمانی تغییر و تحولات بوجود آمده در کشور و با احساس عدمتناسب قوانین موجود با نیازهای جامعه، قانون ثبت احوال نیز به دفعات مورد تجدیدنظر، تغییر و اصلاح قرار گرفت.

متعاقباً دراردیبهشت سال 1319 قانون نسبتاً جامع و کاملی مشتمل بر 55 ماده تصویبگردید و پس از آن آئین نامه مربوط به این قانون نیز در همان سال مشتمل بر 131 مادهبه تصویب رسید. این قانون به جهت جامعیت نسبی قریب 36 سال پایدار ماند.

پس از گذشت این زمان در تیر ماه 1355 قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 55 ماده بهتصویب رسید و سپس به موجب اصلاحیه دی ماه سال 1363 مجلس شورای اسلامی در برخی ازمواد اصلاحاتی صورت گرفت و تاکنون نیز این قانون به قوت خود باقی مانده است.

همزمان با تغییر و تصویب قوانین جدید، تشکیلات ثبت احوال نیز کاملتر گردید. اینسازمان تا سال 1310 تنها دارای 94 اداره در تهران و شهرستانها بود. در سال 1308 ثبتولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور به سفارتخانه ها ونمایندگی‌های ایران در خارج از کشور محول شد.

در سال 1337 نیز قسمت آمار از ثبت احوال منفک و تحت عنوان اداره کل آمار عمومیادامه فعالیت داد. تشکیلات جدید ثبت احوال نیز پس از این جدایی به اداره کل ثبتاحوال تغییر نام یافت.

سرانجام با تصویب قانون تقسمات کشوری ادارات استانی و شهرستانی این سازمان نیزگسترش یافت و عنوان آن نیز به سازمان ثبت احوال کشور تغییر یافت.

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی وآمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردمو اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازماناست.

وظایف سازمان ثبت احوال کشور:

  • ثبت ولادت و صدور شناسنامه
  • ثبت وفات و صدور گواهی
  • تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم
  • ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات
  • صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی
  • ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی
  • جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن
  • وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است
 

آشنایی با سازمان ثبت احوال کشور

سازمان ثبت احوالكشور در حال حاضر به صورت سازمانيبا شخصيت حقوقي مستقل مي باشد كه ازلحاظ اداري , مالي ، اجرائي، وظايف ومسئوليتهاييكه به عهده دارد بر اين استقلال متكي است سازمان مذكور تابع وزارت كشور است و يكسازمان متمركز محسوب مي شود كليه ادارات ثبت احوال تابع اداره مركزي بوده و ملزم بهرعايت و اعمال قوانين و آئين نامه هاي مصوب در سطح كل كشور مي باشند. بدليل حجمخدمات سجلي ارائه شده از سوي سازمان ثبت احوال كشور به آحاد مردم طبق آخرين بررسيها اين سازمان در حال حاضر پر مراجعه ترين سازمان دولتي ميباشد

تاریخچه:

در تاريخاول (مهر) 1297 بنا به تصويب هئيت دولت ,اداره سجل احوال در وزارت كشور تاسيس شدواز آن تاريخ , اولين بار در شهر تهران مامورين شهرداري با تنظيم اسناد و توزيعشناسنامه.بين مردم مبادرت به ثبت وقايع چهارگانه در دفاتر مربوط كردند قانون مصوب24خرداد 1304 نيز مقرر نمود از تاريخ تاسيس اداره ثبت احوال در هر منطقه تمام اتباعايران بايد شناسنامه بگيرند و بدنبال آن وزارت كشور اداراتي بنام اداره سجل احوالدرشهرستانها داير و شروع به صدور شناسنامه و ثبت وقايع مزبور نمود براساس قانونمصوب خرداد 1307 اداره كل آمار و ثبت احوال بنام اداره كل احصائيه و سجل احوال تابعوزارت كشور تاسيس و مستقلاً شروع بكار نمود بعد از آن نيز در تاريخ 1319 قانون وآئين نامه .تهيه و تدوين و پس از سير مراحل قانوني به ثبت احوال ابلاغ و با عنواناداره كل آمار و ثبت احوال تغيير نام يافت. در تير ماه سال 1355 قانون سازمان ثبتاحوال كشور به تصويب رسيد و فعاليت ها و شرح وظايف اين سازمان در شكلي نوين آغاز ودر سال 1363 توسط مجلس شوراي اسلامي اصلاحاتي در پاره اي از موارد قانون مذكور بهعمل آمد.

 

ثبت احوال:انتخاب نام خارجي و ترکيبيناموزون براي فرزندان اين آب و خاک اقدامي ضد فرهنگي است

مديرکل ثبت احوال استان تهران با بياناينکه برخي از والدين اقدام به انتخاب نامهاي خارجي و يا بسيار ناموزون برايفرزندان خود مي کنند گفت: نامگذاري بدون درنظر گرفتن معنا و مفهوم و يا لحاظ کردنمعيارهاي ملي و اسلامي درواقع اقدامي ضد فرهنگي است.

 
 

سيد "احمد قشمي" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: برخي از والدين پس از تولدفرزندان خود براي آنها نام هاي ترکيبي ناموزن و يا خارجي بدون معنا و مفهوم ايرانيانتخاب مي کنند اما سازمان ثبت احوال به منظور حفظ ريشه هاي فرهنگي کشور با ايناقدام آنها مخالفت کرده و انتخاب نام را مشروط به تاييد و صدور مجوزدر کميته چهارنفره اين سازمان مي کند.

وي تصريح کرد: انتخاب نام هايي همچون "هلي کيميا،فاطمه هلينا" و غيره هيچ ارتباطي با اسامي با معني و مفهوم ايراني ملي و اسلاميندارند.
به گفته وي "کميته چهار نفره تاييد اسامي متشکل از دو استاد دانشگاهداراي دکتراي ادبيات فارسي و ادبيات عرب و مديرکل ثبت احوال استان و معاون سجلي اينسازمان است.

قشمي تصريح کرد :اسامي غير متعارف بايد براي تاييد دراين کميتهموردبررسي قرار گرفته و به تاييد نهايي برسد.

قشمي با اشاره به اينکه هر ماهحدود 30 تا 40 پرونده انتخاب نام براي طرح در اين کميته مطرح مي شود، اظهار داشت:بهطور معمول در 70 درصد موارد، انتخاب اسم به تاييد کميته مي رسد ودر30 درصد نيزنامهايي از سوي کميته به والدين پيشنهاد مي شود.

مديرکل ثبت احوال استان تهرانبه والدين توصيه کرد: شرايط نامگذاري صحيح براي فرزندان را با مطالعه و دقت درآنرعايت کنند و از استفاده از نامهاي بدون معناي و مفهوم و صرفا رايج در فرهنگ بيگانهکه ريشه اي درفرهنگ خودي ندارد پرهيز کنند.
وي با بيان اينکه انتخاب نام صحيحبراي فرزندان يکي از حقوق آنها بر عهده والدين است گفت:برخي از خانواده اقدام بهترکيب کردن اسامي ايراني و خارجي به صورت ناموزون مي کنند که اين درآينده فرد رادچار مشکل هويتي خواهد ساخت.
به گفته قشمي برخي افراد حتي معناي نامي که برايفرزند خود انتخاب مي کنند را نمي دانند و پس از آشنايي با اين معنا متوجه اشتباهبودن اين اقدام مي شوند.
وي تاکيد کرد: براي تسهيل در انتخاب اسم براي فرزندانکتاب فرهنگ نام در همه ادارات ثبت احوال کشور موجود است و علاوه بر اين اقوامايراني نيز مي توانند اسامي و نام هايي را که در کتب هاي مختلف مربوط به خود وجودداردرادر صورت داشتن معني بدون هيچ محدوديتي براي فرزندان خود بر گزينند



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | pradoo | تاریخ ارسال : 25 /02 /1393

نظرات کاربران :

  JANIDEP گفته :

مرسی ... ... پرادووووووووو
تاریخ ارسال : 26 /02 /1393
  cristiano گفته :

گزارش خیلی خوبی بوووود
تاریخ ارسال : 26 /02 /1393
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.