توضیح :
این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
موضوع:
گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید نمایندگی سایپا
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه..................................................................................................................... 1
موتور.................................................................................................................... 2
قطعات ثابت و متحرك........................................................................................... 2
سرسيلندر.............................................................................................................. 3
سيلندر................................................................................................................... 3
سوپاپ................................................................................................................... 4
علائم چسبندگي سوپاپ......................................................................................... 7
طريقه آببندي كردن سوپاپ................................................................................ 8
سيت....................................................................................................................... 10
تراشيدن سيت........................................................................................................ 10
گيت سوپاپ........................................................................................................... 11
اسبكها و نگهداري و كنترل آن.............................................................................. 12
تايپيتهاي خودكار هيدروليكي................................................................................ 12
طريقه باز كردن و بستن سرسيلندر و رفع معايب آن.......................................... 14
طريقه بستن سرسيلندر......................................................................................... 15
دلايل سوختن واشر سرسيلندر............................................................................. 17
دلايل دوپهني سيلندر............................................................................................. 18
شاتون.................................................................................................................... 20
سرشاتون.............................................................................................................. 20
اندازهگيري گژنپين............................................................................................... 21
ميلنگ و ياتاقانها.................................................................................................... 22
ميلنگ..................................................................................................................... 22
تعميرات ميلنگ....................................................................................................... 23
دلايل بريدن ميلنگ................................................................................................. 24
كاسه نمد ميلنگ..................................................................................................... 24
ياتاقانها.................................................................................................................. 25
فلايويل................................................................................................................... 27
بوش انتهاي ميلنگ................................................................................................. 28
رينگ پيستون و گژنپين........................................................................................ 29
نكاتي كه بايد در تعميرات مورد توجه قرار گيرد.................................................. 30
رينگهاي پيستون.................................................................................................... 31
معايب رينگها، تشخيص و برطرف كردن آن......................................................... 31
كانالهاي روغن...................................................................................................... 32
اويل پمپ................................................................................................................ 32
آشنايي با اجزا و عمكرد سيستم انژكتوري در مدل زانتيا 2000
اساس كار در سيستم گرفتن اطلاعات از سنسورها و پردازش آن و ارسال يك سري فرمان به عملگرها جهت محاسبه دقيق سوخت است .
عملگرها (خروجي) ECU(پردازش) اطلاعات سنسورها (ورودي)
سنسورها
1- سنسور دماسنج آب موتور WTS : اين سنسور يك حس گر است كه داخل مدار خنك كننده موتور قرار گرفته و با تغيير مقاومت NTCولتاژهاي متغيري به ECUارسال مي كند . وقتي دماي آب موتور پايين است تبخير سوخت ضعيف شده موتور نياز به سوخت غني تري دارد . در اين حالت به علت زيادتر بودن مقاومت NTCسنسور آب ولتاژ در مدار ECUو WTSزياد است . ولتاژ زياد در ECUاز مدار سنسور آب ارسال سوخت زياد است . وقتي دماي آب موتور افزايش مي يابد مقاومت NTCكاهش يافته و به علت ارسال جريان ولتاژ در مدار كمتر مي شود در اين هنگام ECUبا افزايش جريان سوخت ارسالي را كاهش مي دهد . 2- سنسور دماي هوا ATSسنسور هوا روي درپوش هواكش نصب شده است و وظيفه دارد دماي هواي ورودي به موتور را به ECUارسال كند . با ارسال دماي هوا زمان باز بودن انژكتورها در حالت استارت زدن و دور آرام اصلاح شده و نيز روي تايمينگ جرقه و يا گرم شدن هوا مقاومت كاهش يافته و ولتاژهاي متفاوتي به ECUارسال مي كند . با گزارش اين سنوسر مقدار سوخت و تايمينگ جرقه زني نيز تغيير مي كند و لذا سنسور هوا يكي از سنسورهاي مهم سوخت رساني است .
3- سنسور وضعيت دريچه گاز TPSسنسور تعيين وضعيت دريچه گاز TPSروي دريچه گاز سوار شده و نسبت به درصد باز بودن دريچه گاز ولتاژهاي متغير به ECUارسال مي دارد . در نتيجه طول زمان باز بودن سوپاپ انژكتور تعيين مي شود .
4- سنسور اكسيژن : اين سنسور تشكيل شده از يك بدنه لوله اي سراميكي پوشيده شده از لايه اكسيد سيليكونيوم (Zr) كه مانند دو الكترود يك باتري كوچك عمل مي كند . روي لايه سيليكونيوم را با فلز پلاتين به ضخامت 10 ميكرون پوشانيده اند . تا خاصيت كاتاليزوري اكسيداسيون داشته باشد . لايه خارجي در معرض لوله اگزوز و لايه داخلي در معرض هواي جو قرار دارد . براي محافظت از لايه خارجي آن را با سراميك متخلخل 100 ميكروني پوشانيده اند و لايه داخلي فقط پوشش فلزي دارد . در دماي 300 درجه تا 900 درجه سانتيگراد وقتي خروجي با سوخت غني به لايه خارجي مي رسد . در دماي زياد مقدار اكسيژن با سرعت با COتركيب و CO2مي دهد . بنابراين تجمع اكسيژن در لايه خارجي سنسور حداقل مي شود . بر عكس در لايه داخلي اكسيژن هوا به صورت فراوان وجود دارد . اتم هاي اكسيژن در كنار لايه داخلي يونيزه شده و شارژ مثبت زيادتري را ايجاد مي كند . و بر عكس در لايه خارجي شارژ منفي توليد مي شود اين اختلاف شارژ ولتاژي بين (8/0 تا 1 ولت ) در سنسور بوجود مي آيد در حالت سوخت ضعيف به علت فراواني اكسيژن در دود شارژ لايه خارجي با لايه داخلي برابر شده لذا عمل الكتروموتيو به صفر مي رسد و ارسال ولتاژ قطع مي گردد . اين سنسور داراي گرمكن است كه در ابتداي كار گرمكن سنسور را به سرعت به دماي لازم براي اندازه گيري مي رساند و عمل اندازه گيري انجام مي شود . سنسور اكسيژن در سيستم انژكتوري مدل 1800 داراي گرمكن نبوده و فقط در مدل 2000 زانتيا داراي گرمكن بوده است .
5- سنسور دور سنج و زاويه سنج SKPو سنسور تعيين پيستور اول CMP: سنسور دور سنج موتور وظيفه دارد دور ميل لنگ را در دقيقه به اطلاع سيستم مديريتي EMSو در عين حال زاويه گردش ميل لنگ را به اطلاع ECMمي رساند . سنسور تعيين سيلندر اول موقعيت پيستون اول در زمان كار را گزارش مي دهد . در زانتيا اين كار توسط دو ديود نوري به كار رفته مشخص مي شود . ديود اول مربوط به تعيين پيستون اول و ديگري مربوط به وضعيت ميل لنگ است .
روش كار : يك صفحه مشبك روي ميلدركو قرار دارد كه از ميان پايه ديودهاي نوري عبور مي كند . تعداد شيارهاي زاويه و دور سنج 20 عدد براي هر سيلندر است و سوراخ هم براي تعيين موقعيت سيلندر اول وجود دارد .