جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
موضوع:
گزارش کارآموزی بخش ریخته گری آلومینیم
عنوان صفحه
مقدمه............................................................................................................
كارخانه ريخته گري آلومينيوم ايران خودرو........................................................
توليد سيلندر با دستگاه HP.............................................................................
فرآيند ريخته گري سرسيلندر پژو......................................................................
ماهيچه گذاري و تست كيفيت..........................................................................
كارخانه ريخته گري چدن ايران خودرو..............................................................
اطلاعاتي در مورد چدن خاكستري....................................................................
مشخصات مواد قالبگيري موقت........................................................................
نحوه تهيه ماسه قالبگيري................................................................................
واحد قالبگيري................................................................................................
واحد ذوب......................................................................................................
شارژ بار كوره..................................................................................................
كنترل درجه حرارت مذاب چدن........................................................................
واحد شات بلاست...........................................................................................
واحد سنگ زني..............................................................................................
واحدواتر تست................................................................................................
واحد كنترل نمايي...........................................................................................
واحد آزمايشگاه ..............................................................................................
توليدماهيچه....................................................................................................
روش Cold Box.......................................................................................
روش Hot Box..........................................................................................
مهمترين عيوب در ريخته گري.........................................................................
مقدمه
اين گزارش شرح مختصر و اجمالي از كارآموزي در كارخانه ايران خودرو به مدت 360 ساعت در سالن ريخته گري آلومينيوم و قسمت توليد سيلندر مي باشد. اين گزارش شامل دو بخش ريخته گري آلومينيوم و كارگاه ريخته گري چدن مي باشد.
كارخانه ايران خودرو در كيلومتر 14 جاده مخصوص كرج واقع شده و داراي بخشها و سالنهاي زير مي باشد:
ريخته گري ،ماشين كاري ، جوشكاري ، سالن رنگ، كنترل كيفيت، سالن مونتاژ ، سواري سازي، موتورسازي، پرس شاپ ، قالب سازي و شاتل و غيره مي باشد.
عمده مواد اوليه مصرفي فلزي عبارتند از: ورقه و پروفيلهاي فولادي، شمشهاي چدني، شمش آلومينيوم مي باشد.
كارخانه ريخته گري آلومينيوم
هدف اين بخش توليد سيلندر و سر سيلندر و پوسته كلاج پژو مي باشد. در اين قسمت ريخته گري سيلندر از نوع تحت فشار كه از دستگاه High Pressure با قدرت
2500 HP كه يك دستگاه ژاپني است استفاده مي شود و پوسته كلاج و سرسيلندر با دو دستگاه Low Pressure با قدرت 1600 HPكه دستگاه ايتاليايي است توليد مي شود البته قبلاً در اين واحد دستگاه ريژه ريزي نيز موجود بود كه با توجه به طرح انتقال بخش ريخته گري به شهرستان ابهر اين دستگاه جمع آوري و به ابهر منتقل شد.
در قسمت توليد ذوب از 5 كوره استفاده مي شود كه اين كوره ها شعله اي بوده و دماي حداكثر آنها در حدود مي باشد. سه كوره آن براي تامين ذوب قسمت سيلندر با ظرفيت سه تن و سرعت توليد يك تن در ساعت بكار مي رود دماي ذوب هنگامي كه درون با قبل ريخته مي شود حدود 750- 730 درجه سانتگراد مي باشد كه توسط ليفتراك به قسمت ريخته گري سيلندر حمل مي شوند. درجه حرارت مذاب هنگام تحويل در قيمت ريخته گري سيلندر به مي رسد كه در كوره نگهدارنده، موجود مي باشد و دو كوره ديگر هر كدام با ظرفيت ذوب 500 كيلوگرم و سرعت توليد 150 كيلوگرم در ساعت موجود مي باشند و براي قسمت سر سيلندر بكار مي روند.
در مورد گاز زدايي در اين كوره ها بايد گفت با توجه به ويژگي فلز آلومينيوم و اينكه گازها كمتر از حالت انحلال خارج مي شوند در قسمت سيلندر نيازي به گاز زدايي نمي باشد اما براي سر سيلندر از گاز آرگون كه توسط دستگاهي به كوره متصل است استفاده مي شود. مهمترين مشخصات گاز زدايي مذاب سر سيلندر عبارتند از :
سرعت دوران دهنده گاز 400-450 RPM
زمان گاز زدايي 15-12 دقيقه
درجه حرارت شروع گاز زدايي
نوع گاز مصرفي : آرگون
فشار گاز ورودي : 5/2 اتمسفر
درصد خلوص گاز مصرفي 99/99%
در حدود چهار دقيقه پاياني گاز زدايي مواد :
AL:Sr10%
AL:Mg50%
به منظور اصلاح ساختار و جوانه زني و آلياژ سازي در چهار دقيقه پاياني
AL-Sr10%و AL-Mg50%افزوده و دوباره گاز زدايي مي كنيم همچنين از فلاكس Coveral11 كه يكي تركيب فلوئوريدي مي باشد استفاده مي كنيم.
توليد سيلندر با دستگاه HP
از دستگاه HighPressureبه منظور توليد سيلندر پژو استفاده مي شود اين دستگاه 180 تن وزن دارد و نيروي قفل شدن قالب ها 2500 تن و نيرويي كه عملShoutرا انجام مي دهد 850 ( ) مي باشد. كوره نگهدارنده آن 2500 كيلوگرم وزن دارد و دماي ذوب حدود 720 درجه سانتيگراد مي باشد.
دستگاه از دو قسمت تشكيل شده است.
1) فك ثابت:
2) فك متحرك كه امكان قفل شدن قالب ها و شات كردن مذاب را مي دهد. زمان كل توليد يك قطعه سه دقيقه مي باشد و براي سيستم شات از سيستم هيدروليك و گاز ازت استفاده مي شود.
براي تهيه سيلندر از مذاب آلياژ AS9U3استفاده مي شود برخي از نكات در تهيه اين مذاب عبارتند از :
1- در صورت سرد بودن كوره عمليات پيش گرم به صورت كافي، صورت مي گيرد تا ديواره كوره سر...