نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 0 امتیاز
بازدید : 366 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکاد شرکت زردیس یزد
گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکاد شرکت زردیس یزد
تاریخ ارسال : 31 /02 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی
حجم فایل : 2.51 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 65 صفحه
امتیاز : 0




قیمت : 7,000 تومان



توضیح :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکاد شرکت زردیس یزد

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

2-1 بافندگی.....................................................................................................................................................

2-2- اجزاء یک دستگاه بافندگی................................................................................................................

2-3-کنارگیر پارچه.........................................................................................................................................

2-4- ورد ماشین بافندگی.............................................................................................................................

2-5- میل میلک..............................................................................................................................................

2-6- لامل و دنده شانه ای............................................................................................................................

2-7- غلتک نخ تار...........................................................................................................................................

2-8- پل نخ تار.................................................................................................................................................

2-9- میله های تقسیم کننده نخهای تار..................................................................................................

2-10- پل پارچه..............................................................................................................................................

2-11- غلتک پیچیدن پارچه.......................................................................................................................

2-12- دفتین زدن در ماشین های بافندگی سولرز..............................................................................

2-13- تنظیم ماشین سولرز........................................................................................................................

2-14- طرز تشکیل پارچه در ماشین بافندگی سولرز...........................................................................

2-15- مکانیزم کنترل کننده نخ تار..........................................................................................................

2-16- مکانیزم رزرو نخ پود..........................................................................................................................

 2-16-1 مکانیزم کنترل نخ پود.................................................................................................................

2-17- کنترل  کننده زمان  کار.................................................................................................................

2-18- حس کننده C....................................................................................................................................

2-19- حس کننده D...................................................................................................................................

2-20- حس کننده E..................................................................................................................................

2-21- سیستم  حرکت راپیرها...................................................................................................................

 2-22- تنظیم درجه ماشین.......................................................................................................................

2-23- کلاچ......................................................................................................................................................

2-24- تغییر سرعت ماشین.........................................................................................................................

2-25- سوار  کردن راپیرها...........................................................................................................................

2-26- محفظه نوار راپیر................................................................................................................................

2-27- راپیر سمت راست.............................................................................................................................

2-28- راپیر سمت چپ................................................................................................................................

2-29- دفتین و شانه......................................................................................................................................

2-30- رگولاتور منفی غلتک نخ تار...........................................................................................................

2-31- رگلاتور غلتک پارچه.........................................................................................................................

2-32- مکانیزم انتخاب رنگ پود در ماشین های بافندگی سولرز.....................................................

2-33- انواع دهنه در لحظه دفتین زدن...................................................................................................

2-34- لحظه تشکیل دهنه...........................................................................................................................

2-35- عیوب بافت پارچه..............................................................................................................................

2-36- چله پیچی مستقیم...........................................................................................................................

2-37- تعمیر و نگهداری ماشین چله پیچی...........................................................................................

2-38- اهداف بوبین پیچی...........................................................................................................................

2-39- نخ کشی...............................................................................................................................................

2-40- ماشین گره زنی..................................................................................................................................

فصل سوم معرفي و توضيحات دستگاه ژاكارد

3-1- یادآوری....................................................................................................................................................

3-2- تکرار طرح بافت....................................................................................................................................

3-3- ترسیم طرح ژاکارد...............................................................................................................................

3-4- مکانیزم تشکیل دهنه ژاکارد.............................................................................................................

3-5- اصول کار ژاکارد....................................................................................................................................

3-5-1 مکانیزم ژاکارد ( ونسانزی)...............................................................................................................

3-5-2- مکانیزیم ژاکارد ( وردل)................................................................................................................

3-6- مزایا و معایب ژاکارد و نسانزی و وردل نسبت به هم.................................................................

3-7- ژاکارد الکترونیکی گروسه...................................................................................................................

3-8- مراحل مختلف آماده کردن ماشین ژاکارد.....................................................................................

3-8-1- راپورت نقش ( راپورت شکل یا راپورت تصویر).......................................................................

3-8-2- راپورت تار..........................................................................................................................................

3-8-3- راپورت ماشین..................................................................................................................................

3-9- ریسمان کشی........................................................................................................................................

3-9-1- ریسمان کشی باز.............................................................................................................................

3-9-2- ریسمان کشی مورب......................................................................................................................

3-10- انواع ریسمان کشی نسبت به نقش پارچه..................................................................................

3-10-1- ریسمان کشی متوالی..................................................................................................................

3-10-2- ریسمان کشی جناغی.................................................................................................................

3-11- ریسمان­کشی برای پارچه­های راه­راه طولی با استفاده از ورد برای بافت زمینه................

3-12- اتصال ریسمان ها به قلاب ها........................................................................................................

3-13- اتصال ریسمان ها به میل میلک....................................................................................................

3-14- تقسیم بندی میل میلک ها............................................................................................................

 

فهرست اشكال

عنوان                                                                                                     صفحه

شكل 2-1- نماي كلي يك دستگاه بافندگي............................................................................................

شكل 2-2- نماي كنارگير سوزني...............................................................................................................

شكل 2-3- ورد ماشین بافندگی.................................................................................................................

شكل 2-4- ميل ميلك هاي ماشين بافندگي..........................................................................................

شكل 2-5- نماي سير حركت نخ و تشكيل پارچه ...............................................................................

شكل 2-6- غلطك پيچيدن پارچه..............................................................................................................

شكل 2-7- مكانيزم انتقال نيرو براي كناره گير پارچه..........................................................................

شكل 2-8- كنرل كننده پاره گي نخ پود..................................................................................................

شكل 3-1- ترسیم طرح ژاکارد قسمت A...............................................................................................

شكل 3-2- كارت پانچ براي فرمان به ژاكارد............................................................................................

شکل 3-3- نخ كشي ژاكارد ........................................................................................................................

شکل 3-4- قرار گيري پلاتين ها................................................................................................................

شکل 3-5- سيلندر فرمان ژاكارد ...............................................................................................................

شکل 3-6- سيلندر فرمان ژاكارد ...............................................................................................................

شکل 3-7- سيلندر فرمان ژاكارد ...............................................................................................................

شکل 3-8- سيستم انتقال و اجراي  فرمان ژاكارد ...............................................................................

شکل 3-9- سيلندر فرمان و جعبه فنر ميله هاي ژاكارد ....................................................................

شکل 3-10- نماي از بالاي ژاكارد ونسازي...............................................................................................

شکل 3-11- نماي از بالاي ژاكارد وردل...................................................................................................

شکل 3-12- ژاکارد الکترونکی گروسه......................................................................................................

شکل 3-13- تخته ریسمان..........................................................................................................................

شکل 3-14- ریسمان کشی باز....................................................................................................................

شکل 3-15- ریسمان کشی مورب.............................................................................................................

شکل 3-16- ریسمان کشی متوالی برای چند راپورت نقش...............................................................

شکل 3-17- ریسمان کشی متوالی بای 5/2 راپورت............................................................................

شکل 3-18- ریسمان کشی جناغی...........................................................................................................

شکل 3-19- ریسمان کشی برای پارچه های راه راه طولی................................................................

شکل 3-20- اتصال ریسمان ها به قلاب ها.............................................................................................

شکل 3-21- اتصال ریسمان ها به میل میلک........................................................................................

جدول 3-1- ترتيب ريسمان كشي.............................................................................................................

جدول 3-2- تقسيم بندي ميل ميلكها در نخ كشي ژاكارد..................................................................

 

تاريخچه بافندگي

عمر بافندگي احتمالاً به قدمت تمدن بشري است زيرا يكي از نيازهاي ضروري انسان پوشاندن بدن براي محافظت از اثرات بيروني ( سرما و گرما) بوده است و البته با اين كار «‌متمدن تر » نيز به چشم مي آمده است ساير دلايل پيشرفت صنعت پوشاك در طول تاريخ عبارت اند از : وضعيت اجتماعي ، نيازهاي مذهبي و .. البته مدل لباس ها و مكان استفاده آنها نيز بستگي داشت .

 يافته هاي تاريخي حاكي از اين است كه مصريان در حدود 6000 سال پيش پارچه‌هاي تاري پودي بافته اند و چيني‌ها نيز در حدود 4000 سال پيش پارچه هاي بسيار ظريفي از جنس ابريشم مي بافتند . گمان مي رود كه دستگاه بافندگي دستي به دفعات زياد در تمدن هاي مختلف ابداع شده است و اين صنعت تا پيدايش ماكو به عنوان يك صنعت خانگي باقي ماند . كي در سال 1733 عبور ماكو از دهنه را اختراع كرد اين ماكو با دست پرتاب مي شد. دو كانسون در 1745 دستگاهي بافندگي ساخت كه بعداً ژاكارد آن را كامل تر كرد در اين دستگاه هر نخ تار به صورت جداگانه كنترل مي شد .در سال 1785 ، كارترايت ماشين بافندگي موتوري را اختراع كرد .

 در سال هاي اوليه قرن نوزدهم ، ماشين هاي بافندگي از چدن درست مي شدند و با نيروي بخار كار مي كردند ماشين بافندگي موتوري به نخ هاي تار قوي نياز داشت  اين نياز به ساخته شدن اولين ماشين آهار در سال 1803 منجر شد  در دهه 1830 ، بيش از 100 هزار ماشين ماكويي در انگلستان كار مي كردند اساس كار اين ماشين ها بسيار شبيه ماشين هاي ماكويي امروزي بود

 در سال‌هاي آغازين قرن بيستم ، پيشرفت هايي در زمينه بوبين پيچي و چله پيچي نخ‌هاي تار حاصل شد و ماشين هاي بافندگي پيشرفته‌تر شدند . دستگاه هاي گره زني و نخ كشي نخ تار به بازار آمدند. پس از پايان جنگ جهاني دوم ، صنعت نساجي مدرن شروع به ظهور كرد تا اين كه اختراع الياف مصنوعي محدوده عمل صنعت نساجي را بسيار تغيير داد . در 1930 مهندسي به نام روزمن نمونه اوليه ماشين بافندگي پروژكتايل را اختراع كرد و در 1953 اولين ماشين هاي پروژكتايل تجاري فروخته شدند توليد ماشين هاي راپيري و ايرجت در سالهاي 1972 و 1975 شروع شد .

 اصول بنيادي بافندگي در طول قرن هاي متمادي بدون تغيير باقي ماند .امروزه ، همانند گذشته ، پارچه‌هاي تاري پودي با عبور نخ ها از هم با زاويه قائمه تهيه مي‌شوند اين سبك توليد منسوجات مزيت هاي زيادي دارد؛ ثبات و مقاومت در برابر تغيير شكل بر اثر فشردگي و تنش كششي.  اين ويژگي ها پارچه هاي تاري پودي را از منسوجات ارزان تر حلقوي و منسوجات بي بافت متمايز مي كند تا همين اواخر، تمام پارچه‌هاي تاري پودي در جهان با ماشين هاي تك فاز توليد مي شدند ولي تمركز بر روي پيشرفت هاي فني باعث شتاب بخشيدن به پروسه بافندگي معمولي شده است براي مثال در يك دوره مشخص ، توان پود گذاري از چند متر بر دقيقه به بيش از 2000 متر بر دقيقه افزايش يافته است .

2-1 بافندگی

مقدمه بافندگی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی به شمار می رود. امروزه شواهدی در دست است که نشان می دهد بشر از نه هزار سال پیش از پارچه استفاده  می کرده   قرنهای متمادی صنعت بافندگی یکی از مهمترین صنعت های بشر به کار می رود   این صنعت نه تنها از نظر تولیدی بلکه از نظر اجتماعی نیز اهمیت  فراوانی داشت.

نخهای تولیدی  در زمانهای قدیم بسیار نایکنواخت و ضخیم  بوده به  همین دلیل پارچه های تو لیدی کاملاً ضخیم بودند و همچنین از استحکام و کیفیت کمی برخوردار بودند.

اولین طریقه تولید پارچه توسط بشر عبارت بود از آویختن نخهای تار از  یک چوب افقی و آویزان کزدن وزنه های در انتهای نخها به  منظور  کشش و سپس نخ پود  به صورت یک بسته از لابه لای نخهای تار عبور داده می شود تا بافت پارچه تشکیل  شد  طریقه ای که بعدها اختراع شد. نخهای تار در داخل چهار چوبی افقی به صورت کاملاً کشیده قرار می گرفت  و نخهای پوداز لابه لای  نخ های تار عبور داده می شد. که به علت طول محدود چهارچوب و نخ های تار پارچه بافته شده  نیز دارای طول محدو.دی بود. در قرون بعدی نخهای تار بر روی غلتک نخ تار پیچیده می شد و در داخل دستگاه بافندگی دستی قرار داده می شد  و نخهای تار بعد از باز شدن  به صورت افقی در می آید و در این حالت بافته می شد و سپس پارچه تولیدی  بر روی غلتک پارچه پیچیده می شد.

اولین تحول در راه تکنیکی شدن دستگاه های بافندگی در سال 1733 میلادی توسط   شخصی به نام جان کی ایجاد شد، ولی  با  اختراع پرتاب ماکوی سریع سبب سریع تر شدن  بافندگی شد. گرچه این اختراع تولید دستگاههای بافندگی را به مقدار کمی افزایش داد، ولی باعث گردید  تا راه جدیدی برای اختراعات بعدی گشوده شود. در سال 1785 میلادی ادمونت کاوت رایت موفق به اختراع یک دستگاه مکانیکی بافندگی  شد.

در اوایل سال 1800 میلادی شارل ماری ژاکارد موفق به اختراع دستگاه تشکیل دهنده گردید. در ماشین ها ی بافندگی، عملیاتی مانند؛ دفتین زدن، پودگذاری، تشکیل دهنده و غیره مکانیکی بود، ولی تعویض ماسوره دستی بود و یا به محض پاره شدن تار کارگر باید دستگاه را متوقف می کرد. این مسائل باعث پایین آمدن راندمان و همچنین پایین آمدن کیفیت پارچه می گردید. این مسائل سبب شد تا ماشین ها ی بافندگی به مکانیزه هایی مجهز شوند که عملیات فوق را به صورت اتوماتیک انجام دهند.

در زمان تبدیل ماشین ها ی بافندگی اتوماتیک راههای دیگری نیز برای بالا بردن تولید ماشین بافندگی باز شد، به طوری که مهمترین عامل محدود کننده سرعت ماشین بافندگی وجود ماسوره نخ بود. در داخل جسم پودگذار(ماکو) و در نتیجه زیاد بودن جرم جسم پرتاب شونده بود. به این دلیل روشهایی از اوایل قرن بیستم برای طریق پودگذاری جدید پیشنهاد شد.

در سال 1866 باکستون و شرمن ایده ای را به ثبت رساندند که بر اساس آن یک گیره سوزنی به داخل دهنه رفته و نخ و پود را از سمت دیگر به داخل دهنه می کشید.

در سال  1871 شخصی به نام ویلیام جی در آمریکا سیستمی را به ثبت رساند که بر اساس آن دو گیره سوزنی عمل پودگذاری را انجام می داد؛ یک سوزن نخ پود را وارد دهنه می کرد و در وسط دهنه سوزن دیگر نخ پود را گرفته و از دهانه خارج می کرد.

در سال 1905 دانیل مونسون استون سیستمی را عرضه کرد که در آن عمل پودگذاری توسط ماکویی انجام می گرفت که در دو سر آن گیره وجود داشت و متناوباً پود را از طرفین وارد دستگاه می کرد.

در سال 1911 کارل پاستور در آلمان امتیاز یک سیستم ماکوی گیره ای را به دست آورد.

در سال 1914 جی- سیبروز اولین روش پودگذاری به وسیله هوا را به ثبت رساند.

در سال 1922 برای اولین بار کار وانتین و یوهان کابر در آلمان موفق شدند که ایده یک روش جدید بافندگی به وسیله ساختن یک ماشین گیره ای را جامه عمل به پوشانند.

در سال 1924 مهندسی به نام ردولف روسمن شروع به طرح یک روش جدید پودگذاری کرد که ماشین بافندگی سولوز امروزی نتیجه کار آن است.

در سال 1949 اولین ماشین بافندگی با جت آب توسط ولادمیر اسواتی در چک اسلواکی ساخته شد.

در سال 1995 ایده دیگری در زمینه ساخت ماشین بافندگی که در یک زمان بتواند چندین پود را در چندین دهنه به طور همزمان قرار دهد ارائه گردید که بر اساس آن تعدادی ماشین بافندگی ساخته شد و بالاخره اینکه جدیدترین ایده ای که بر اساس تشکیل دهنه موجی ارائه شد، از رودلف روسمن است که در ماشین های جدید توربو _ تی _ و_ ار کارخانه برقی به کار رفته است.

اما نکته قابل توجه در تمام این ماشین ها این است که در تمام آنها از قدیمیترین دستگاه یعنی یک چوب افقی تا دستگاههای پیشرفته امروزی باید 5 عمل اصلی صورت گیرد که عبارتند از:

1- باز شدن نخ تار

2- تشکیل دهنه

3- قرار دادن نخ پئد داخل دهنه

4- دفتین زدن

5- پیچیدن پارچه تولیدی

به طور کلی امروزه عامل محدود کننده سرعت ماشینهای بافندگی چگونگی پودگذاری است و تمام تلاش دانشمندان و مهندسین اختراع روشی است که بتوان سرعت پودگذاری را افزایش داد. بنابراین امروزه ماشین های بافندگی را می توان بر اساس روش پودگذاری تقسیم بندی  کرد:

1- ماشین ها ی بافندگی با سیستم پودگذاری معمولی: که خود به دو دسته ماشین های بافندگی معمولی و اتوماتیک تقسیم می شوند.

2- ماشین های بافندگی با سیستم پودگذاری غیرمعمولی: این ماشینها خود به چند دسته تقسیم می شوند:

الف) ماشین های بافندگی که در آنها عمل پودگذاری توسط یک جسم پرتاب شونده انجام می شود.

ب) ماشین های بافندگی که در آنها عمل پودگذاری به طور مثبت انجام می گیرد.

3- ماشین های بافندگی بدون ماکو که دارای مزایای زیر هستند:

الف)کم شدن جرم جسم پرتاب شونده به علت کوچک بودن آن که همچنین سبب کم شدن ارتفاع دهنه شده که این عمل باعث زیاد شدن سرعت عمل دستگاه می شود.

ب) انرژی مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن ماشین بافندگی با توجه به توان پودگذاری مساوی کمتر می باشد.

ج) استهلاک اجزاء ماشین مثل مضراب چوب، مضراب ماکو و ماسوره وجود ندارد و دیگر نیازی به ماسوره پیچی و ماسوره تمیزکنی نیست.

ماشین های بافندگی بدون ماکو پودگذاری در آنها به وسیله دو گیره انجام می شود. در این روش دو گیره برای پودگذاری همزمان عمل می کند. در هر سمت ماشین یک میله گیره یا یک تسمه گیره وجود دارد که طول هر یک کمی بزرگتر از نصف شانه بافندگی ماشین است. یکی از گیره ها، گیره آورنده و دیگری گیره برنده است و هر دو همزمان به داخل دهنه وارد می شود و در وسط دهنه به یکدیگر می رسند. در این نوع ماشینها انتقال نخ پود به داخل دهنه به دو روش انجام می شود که روش داووس و روش کابر ماشینهای سولزر مارخانه یزد تترون به روش داووس عمل می کنند. این روش توسط دیموند داووس طی یک کار تحقیقاتی نه ساله اختراع شد و در سال 1993 حدود بیست ماشین با عرض شانه نود سانتیمتر  شروع به کار کرد.

روش پودگذاری دراین ماشینها به این طریق است که:

1- گیره آورنده که در سمت بوبین قرار دارد و ابتدای نخ پود را می گیرد و وارد دهنه می شود.

2- همزمان با آن این گیره برنده نیز وارد دهنه می شود.

3- هر دوگیره به وسط دهنه رسیده و ابتدای نخ پود توسط گیره برنده گرفته می شود و دفتین به لبه پارچه کوبیده می شود. از خصوصیات این روش این است که چون سرعت باز شدن نخ کمتر از روش کابلر است می توان برای بافندگی از نخهای فیلامنت و ابریشم طبیعی استفاده کرد و همچنین مکانیزم مراقبت نخ پود در خارج دهنه است. به همین دلیل بهتر است در دسترس قرار گیرد.



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | tiktak | تاریخ ارسال : 31 /02 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.