جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
موضوع مقاله : روش تحقیق بررسی کارآفرینی دانشجویان
این فایل با فرمت WORD میباشد و شما می توانید آنرا ویرایش کنید.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت موضوع
گزاره ¬های تحقیق
هدف
فرضیه
تعاریف عملیاتی متغیر های تحقیق
سئوالات عملیّاتی
قلمرو تحقیق
فصل دوم
تاریخچه موضوع مورد بررسی
پژوهش ¬های انجام شده
داخلی
خارجی
مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم
طرح تحقیق
جامعه مورد مطالعه
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
گردآوری اطلاعات
فصل چهارم
عرضه مشخصّات
توصیف متغیر های تحقیق
نمونه آماری
عرضه داده ها بر حسب فرضیه ها
عرضه سایر داده ها
فصل پنجم
نتیجه گیری
پیشنهاد ها
كشوري كه ميخواهد توسعه يابد،بايد به اندازه كافي كارآفرين داشته باشد . منظور از كارآفرين عناصري هستند كه علاوه بر داشتن علم در يك حوزه تخصّصي ، از قدرت ريسكپذيري بالايي برخوردارند، داراي خلاقيّت و نوآوري هستند، اهل كار وتلاش هستندواز نفسکار لذّت مي برند .
در شرايط موجود كشور،يكي از معضلات توسعه، تعداد محدود كارآفرينان است . پس به دليل نقش و جايگاه ويژه كارآفرينان در روند توسعه و رشد اقتصادي ،بسياري از دولت ها در كشورهاي توسعه يافته يا در حال توسعه تلاش مي كنند با حداكثر امكانات و بهره برداري از دستاوردهاي تحقيقاتي،شمار هر چه بيشتري از جامعه را كه داراي ويژگي كارآفريني هستند به آموزش در جهت كارآفريني و فعالیّت هاي كارآفرينانه تشويق و هدايت كنند .
كارآفرينان با مهارتي كه در تشخيص فرصتها ، موقعيّتها و ايجاد حركت در جهت توسعه اين موقعيّتها دارند ، پيشگامان حقيقي تغيير در اقتصاد و تحولاتاجتماعي محسوب ميشوند .
امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از تازه ترین موضوعات دانشگاه های مهندسی مبدل شده است. تعداد دانشکده هایی که دروس مرتبط به کارآفرینی را تدریس می کنند از 24 دانشکده در سال 1970 به بیش از 500 دانشکده در سال 1993 افزایش یافته است و امروزه کمتر دانشکده ای را می توان یافت که دروس کارآفرنی را ارائه ننماید. (شاه حسینی، 1383، ص 124)
متأسّفانه در كشور ما و در چند برنامه اخير توجّه خاص به اين مهم نشده و حتي مي توان گفت كه اين مفهوم براي بسياري از دست اندركاران و افراد جامعه ناشناخته و غريب مي باشد . شايد به همين دليل است كه تا كنون برنامهريزي و بسترسازي مناسبي در حوزههایاقتصادي ، اجتماعي و نظام آموزشي كشور براي توسعه كارآفريني به ويژه در دانشگاه هاي كشور صورت نپذيرفته است .
در شرايط كنوني اقتصاد كشورمان كه با مسائل و نارسائيهاي مهمي نظير فرار مغزها ، بيكاري يا كم كاري (بهويژه فارغ التحصيلان دانشگاه ها و نيروي انساني متخصص)كاهش سرمايه گذاري دولت ، عدم تحرك و رشد اقتصادي كافي روبروست،پرورش و آموزش كارآفرينان و رشد هر چه بيشتر كارآفريني و برطرف كردن موانع كارآفريني در كشور به ويژه در ميان قشر تحصيل كرده و دانشجو از اهميّت مضاعفي برخوردار است .
سن از عواملی است که مورد مطالعه قرار گرفته است، در ارزیابی نتایج تحقیقات در این مورد مهم است که سن کارآفرینی (سنوات تجربی کارآفرین) و سن شناسنامه ای را از هم جدا کنیم. بر حسب سن شناسنامه ای اغلب کارآفرینان حرفه کارآفرینی خود را در سنین بین 22 تا 45 آغاز کرده اند. تحقیقات نشان می دهد در این مورد بین کارآفرینان زن و مرد تفاوت وجود دارد. عموماً کارآفرینان مرد این روند را از اوایل 30 تا 40 سالگی آغاز می کنند در حالی که کارآفرینان زن در اواسط 30 تا 40 سالگی به فعالیت کارآفرینانه دست می زنند. (هستریج، 1383، ص 97)
1-2- بیان مسئله
با عنايت به آنچه در مقدمه آمد اين پرسش مطرح است كه موانع كارآفريني فارغ التحصيلان رشته مديريت در سازمانهاي دولتي شهر تهران و كرج چيست؟و راهكارهاي اساسي جهت توسعه كارآفريني در ميان آنها كدام است؟
اين تحقيق بر آن است تا اين مهم را در ميان فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران كه در سازمان هاي دولتي مشغول به كار هستند و با تمركز بر روي موانع رفتاري ، ساختاري و محيطي مورد بررسي قرار دهد.
در اين تحقيق در نظر است موانع كارآفريني از ابعاد سه گانه رفتاري ، ساختاري و محيطي مورد بررسي قرار گيرد و سپس با استفاده از متون علمي و مصاحبه با خبرگان،موانع شناسايي شده و سرانجام از طريق پرسشنامه نظر سنجي در يك نمونه آماري 50 تايي در ميان فارغ التحصيلان رشته مديريت موانعمزبور اندازه گيري گردد .
هدف اساسي اين پرسشنامه استخراج و تعيين عوامل رفتاري ، ساختاري و محيطي مي باشد كه در مسير توسعه كارآفريني سازماني ايجاد مانع ميكنند.
مدل مفهومیتحقيق ، مدل سه شاخگي است كه كليه موانع كارآفريني را در قالب سه شاخه: موانع رفتاري ، موانع ساختاري و موانع محيطيبا استفاده از پرسشنامه و مصاحبهمورد بررسي قرار داده كه داده هاي تحقيق با استفاده از آزمونهاي آماري در بخشهاي بعدي منعكس گرديده است. باشد تا با شناسايي و تبیینمشكلات و موانع كارآفريني در ميان اين قشر،گامي در جهت گسترش و رشد كارآفريني برداشته شود.
1-3- اهمیت موضوع :
نگاهی هرچند اجمالی به شرایط خطیر امروز کشورمان و با توجه به تاثیرات انکارناپذیر پارامتر های اقتصادی از قبیل نرخ بیکاری نیروی متخصص و همچنین ساده و اثر بی چون و چرای آن بر مشروعیت سیاسی ، اهمیت موضوعاتی از قبیل کار آفرینی را هر چه بیشتر آشکار می کند