نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 3 امتیاز
بازدید : 449 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
گزارش کارآموزی ایران خودرو
گزارش کارآموزی ایران خودرو
تاریخ ارسال : 03 /03 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی
حجم فایل : 54.09 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 100 صفحه
امتیاز : 3




قیمت : 5,800 تومان



توضیح :

این فایل دارای فرمت  word  و آماده ی پرینت می باشد.

 

 

موضوع: گزارش کارآموزی ایران خودرو

 

فهرست مطالب

مقدمه                                      

بخش اول : پياده و سوار كردن قطعات موتور

كليات مربوط به بازديد قسمتهاي موتور                  

آزمايش رينگ هاي پيستون                         

كليات مربوط به بستن موتور                         

بستن ميل لنگ و كپه هاي ثابت روي بلوك موتور                 

بستن پيستون ، گچن پين و شاتون                       

جا انداختن رينگها روي پيستون                           

جا انداختن پيستون و شاتون                          

بستن اويل پمپ به بلوك موتور                            

بستن فلايويل روي ميل لنگ                             

بستن ميل سوپاپ                                   

بستن دينام واستارت بر روي موتور                        

بخش دوم : تعمير سيلندر

سائيدگي سيلندر و علل آن                                    

سنگ زدن يا پوليش موتور                           

بوش هاي سيلندر                                  

تعمير ترك هاي بلوك سيلندر                           

بخش سوم : تعمير سوپاپ و سرسيلندر

عيب هاي سوپاپ                                  

بخش چهارم : چرخ دنده هاي جلوي موتور و طرز تنظيم آنها

تايمينگ                                   

بخش پنجم : تعمير شاتون ، ميل لنگ و ياتاقانها

كليات مربوط به شاتون و گجن پين                       

سنگ زدن ميل لنگ                                 

يادآوري                                     

ساختمان ياتاقان                                  

علل صدمه ديدن ياتاقانها                              

بخش ششم : عيب يابي

كاهش كشش موتور                         

عواملي كه در عمر موتور تاثير دارند                 

 

 

بخش اوّل ـ پياده و سوار كردن قطعات موتور (تعمير اساسي)

1ـ كليات مربوط به بازديد قسمتهاي موتور

پس از شستشوي قسمتهاي مختلف موتور و خشك كردن آنها ، بايستي كلية قطعات تراشكاري شده و يا تعويض شده بازديد گردد. هم چنين خلاصي ( لقي )قسمتهاي مختلف موتور كنترل شده و با ارقام مندرج در كتاب راهنماي تعميرات موتور اتومبيل مقايسه و تطبيق داده شود. در صورتي كه كتاب راهنما در دسترس نباشد مي توان ارقام مربوط به مشخصات فني موتور را از تراشكار با تجربه پرسيد و ياداشت نمود. لازم به يادآوري است كه هر تعميركاري، بايستي ارقام مربوط به مشخصات فني موتور را كه به طور تجربي به دست آمده و بين تعميركاران معمول است در دفترچه اي يادداشت كرده ، و در صورت لزوم از آنها استفاده نمايد. هم چنين در جدولهاي 1و2مقدار سفتي پيچهاي موتور با تورك متر ( آچار مدرّج )، نسبت به بزرگي و كوچكي آن ( قدرت موتور )و نسبت به قطر و جنس پيچ به طور نمونه ذكر شده است .

 

جدول1- مقدار سفتي پيچهاي موتور را بر حسب پوند فيت نشان ميدهد.

                                                    حداكثر قدرت موتور ( اسب بخار)

اجزاء موتور                 50                                        80                               110   

پيچ هاي شاتون ها       24-26                                 25-35                        40-45

پيچهاي ثابت ها         55-60                                75-80                         80-85

پيچهاي سيلندر          35-40                                55-60                         80-85

پيچهاي فلايويل         25-28                               35-40                         80-85

پيچهاي پايه هاي انگشتي سوپاپ 35-40                         40-45                          40ـ45

پيچ هاي مانيفلدها        20ـ22                               22ـ24                          24ـ26

 

جدول 2ـ مقدارسفتي پيچ ها بر حسب پوند ـ فيت نشان ميدهد.

 قطر پيچ ها                          187/0   25/0    312/0   375/0    437/0    5/0    687/0    اينچ                                                        

 جنس فلز پيچ ها               8/4      4/6       9/7       5/9        1/11      7/11    9/15     ميليمتر                  

 فولاد نرم                         2           6         11        20       31       46         96

فولاد با سختي متوسط         3           8         16       28      46       72           136  

فولاد با سختي زياد             4           10       21       36      57      87           175

فولاد با سختي خيلي زياد      6          15       32       56      90       133        270

 

2ـ بازديد فشار كپي و فشار ياتاقاني سر بزرگ شاتون

شاتون شماره يك را انتخاب كرده وپس از تميز كردن، آنرا به گيره روي ميز كار بسته ( لازم بتذكر است كه بين دود ها نه گيره،ورق آلومينيوم يا هر فلز نرمي كه بتواند فشار گيره را تحمل كرده و از صدمه زدن به قطعه جلوگيري كند بايستي گذاشته شود) و دو عدد مهره شاتون را باز مي كنند .پس از جدا كردن كپه شاتون ،پوسته هاي ياتاقان آن را بيرون آورده و مجداً با آچار رينگ و بعداًبا آچار مدرج باندازه لازم .( به جدول هاي 1و2مراجعه شود) سفت          مي كنند.

در اين حالت يكي از پيچ هاي شاتون را تا آخر باز كرده و با نازك ترين تيغه فيلر، فاصله محل بستن كپه پائين به شاتون را آزمايش مي كنند.اگر دو لبه طوري رويهم قرار گرفته باشند كه امكان ورود نازكترين تيغه (001/0 اينچ ) نيز نباشدعمل تراش صحيح بودهدر غير اينصورت بايستي دوباره به تراشكاري برگردانيده شود.در صورت صحيح بودن،پيچ دوّمي را نيز باز كرده و پوسته هاي ياتاقان را داخل شاتون قرار داده  و دوباره پيچ هاي شاتون را ابتداء با آچار رينگ و سپس با آچار مدرج مي بندند. حالا يكي از پيچ ها را باز كرده و فاصله دو لبه كپه شاتون را بوسيله فيلر بهمان روش فوق اندازه مي گيرند.اين كار به آزمايش فشار ياتاقان معروف است. و اين فاصله بايستي 001/0-0025/0اينچ باشد.در صورتيكه فاصله بيش از 0025/0اينچ شد بايستي پوسته هاي ياتاقان ها را بيرون آورده و لبه آنها را روي سنگ مخصوص با با مقداري روغن رقيق سائيده و پس از تميز كردن مجدداًداخل شاتون قرار داده و فشار ياتاقان را آزمايش نمودتا خلاصي لازم بدست آيد.در بعضي از كارگاه ها بعوض سائيدن روي سنگ ، با سوهان خيلي نرم لبه ياتاقان را سوهان مي زنند.

توجه: موقع سائيدن يا سوها ن زدن لبه پوسته ياتاقان ها بايد دقت نمودكه بيش از اندازه سائيده نشود. ضمناً پوسته ياتاقان را طوري با دست نگهداشت تا لبه آن كاملاًگونيا روي سنگ قرار گيرد. ضمناً بعلت نرم بودن جنس پوسته ياتاقان ها بايد دقت نمودكه هنكام درآوردن و جا زدن پوسته هاي روي آنها خط نيافتد.اگر در حين آزمايش، فاصله دو لبه كمتر از 001/0اينچ باشد. بايستي پوسته هاي ياتاقان را عوض نمود. اين آزمايش را بايد در مورد بقيه شاتون ها نيز عمل نمود.

3ـ آزمايش خلاصي ياتاقان هاي  متحرك

فلنج ميل لنگ را به گيره روي ميز كار بسته و براي اطمينان انتهاي ديگر انرا روي پايه چوبي قرار مي دهند.

براي اندازه گيري صحيح خلاصي ياتاقان ها اصولاً بايستي از پلاستي گيج (1)استفاده شود و در صورت عدم دسترسي به آن مي توان صفحات كاغذي را با ضخامت هاي متفاوت (001/0،0015/0،002/0،0025/،003/0 اينچ )انتخاب كرده و پس از اندازه گيري با ميكرومتر ، اندازه آنها را در صورت لزوم بريده و بين لنگ هاي، ميل لنگ و پوسته ها قرار داده و خلاصي هر يك از ياتاقان ها را بشرح زير مشخص نمود:

ابتداء ثابت ها و لنگ هاي ميل لنگ را با پارچه تميز نموده ،سپس پيچ هاي شاتون شماره يك را باز كرده و پوسته ياتاقان ها را بيرون آورده و با پارچه پوسته ياتاقان ها و سر بزرگ شاتون را تميز نموده و پوسته ها را در جاي خود قرار ميدهند. حالا يك قطره روغن موتور به وسيله روغندان روي لنگ متحرك شماره يك ميل لنگ ريخته وكاغذي به ضخامت 001/0 اينچ (025/0 ميليمتر )را به طريقه فوق بريده و روي قطره روغن مي چسبانند وشاتون را روي ميل لنگ بسته وپيچ هاي آن را با آچار مدرج باندازه لازم (بجدول 1،2مراچعه شود)سفت             مي نمايند وحالا شاتون را به آرامي حركت ميدهند در صورت سفت بودن ،خلاصي ياتاقان درست بوده ودر غير اين صورت پيچ هاي آن را باز كرده وكاغذ 0015/0 اينچ (035/0ميليمتر )را بروش فوق قرار داده و آزمايش مي كنند و در صورت شل بودن ،از كاغذ 002/0 اينچ (05/0ميليمتر)استفاده مي كنندتا بالاخره مقدار خلاصي ياتاقان متحرك معلوم گردد.

مقدار خلاصي ياتاقان هاي متحرك  معمولا بين 001/0 ـ002/0 ـ اينچ (025/0 ـ05/0 ميليمتر)بودهودر صورت زياد بودن مي توان لبه دو پوسته ياتاقان را روي سنگ سائيده وخلاصي آن را كم نمود.واين عمل را بايستي در مورد بقيه ياتاقان هاي متحرك نيز به ترتيب شماره آنها انجام داد. روش ديگري كه براي آزمايش خلاصي ياتاقان هاي متحرك در اغلب تراشكاري ها مرسوم است بدين شرح است كه سر بزرگ شاتون هاو پوسته ياتاقان هاي آنها را وهمچنين ثابت ها ومتحرك هاي ميل لنگ را با پارچه تميز كرده وشاتون ها را با پوسته هاي ياتاقان ها روي ميل لنگ بترتيب شماره آنها ،بدون قرار دادن كاغذ يا پلاستي گيج با آچار بوكس بسته وبا آچار مدرج سفت مي كنند. در اين حالت سفتي يا لقي ياتاقان ها با حركت دادن شاتون ها معلوم ميگردد .

4ـ آزمايش فشار كپي وفشار ياتاقاني ياتاقان هاي ثابت

بلوك موتور را روي ميز قرار داده ويا به پايه مخصوص ،طوري مي بندند تا كپه هاي ثابت در سمت بالا قرار گيرد .حالا بهمان ترتيبي كه براي آزمايش فشار كپي هاي شاتون ها گفته شد از كپه ثابت شماره يك شروع مي كنند. لذا اول پيچ هاي كپه ها را باز كرده وپوسته ياتاقان ها را بيرون مي آورند .حالا كپه ثابت شماره يك را در جاي خود قرار داده وهر دو پيچ را باندازه معيني با آچار مدرج سفت مي كنند (بجدول هاي 1و2 مراجعه شود).در اين حالت يكي از پيچ ها را باز كرده وبا نازكترين تيغه فيلر،فاصله لبه كپه را بازديد مي كند در صورتيكه فيلر نتواند داخل شود عمل تراش صحيح بوده ودر غير اين صورت بايد دوباره به گارگاهتراشكاري برگردانده شود .در صورت درست بودن فشاركپي،هر دو پيچ را باز كرده وپوسته هاي ياتاقان مربوطه را در جاي خود قرار داده وبا آچار مدرج پيچ ها را سفت مي نمايند سپس يكي از پيچ ها را باز كرده و به همان روش فوق ،فاصله دو لبه كپه را اندازه مي گيرند در اين حالت فاصله دو لبه بايستي بين 001/0 ـ004/0  اينچ (025/0 ـ1/0 ميليمتر)باشد ودر صورت كم يا زياد بودن بايد بهمان روشي كه قبلا گفته شد عمل نمود.

5 ـ آزمايش خلاصي ياتاقان هاي ثابت

پس از آزمايش فشار كپي وفشار ياتاقاني ،پيچ هاي كپه هاي ثابت را باز كرده و كپه ها را با پيچ هاي مربوط در آورده ودر يك سمت موتور قرار ميدهند.سپس ميل لنگ را روي ميز گذاشته و كليه ياتاقان هاي ثابت و متحرك آن را با پارچه،كاملا تميز مي نمايند .حالا ميل لنگ را به آرامي بدون اينكه پوسته هاي ياتاقان ها از جاي خود تكان  بخورد روي بلوك موتور قرار داده و كپه ها را روي ثابت ها گذارده و پيچ هاي آنها را باستثناي ثابت شماره يك ابتدا با دست سپس با آچار رينگ تا آخر سفت مي كنند .حالا به همان روشي كه براي آزمايش خلاصي شاتون ها گفته شد از كاغذي به ضخامت 001/0  اينچ به اندازه يك در نيم اينچ (25*5/12 ميليمتر)بريده ويك قطره روغن ،روي ثابت ميل لنگ ريخته وكاغذ را روي آن قرار مي دهند. كپه را در جاي خود گذاشته وپيچ هاي آن را به اندازه معين سفت مي كنند . سپس ميل لنگ را به آرامي مي چرخانند ،در صورتي كه ميل لنگ كاملا سفت بوده يا به سختي حركت نمايد اندازه خلاصي ياتاقان صحيح ميباشد اگر لق بوده ويا راحت بگردد بايد از كاغذ ضخيم تري (0015/0 اينچ )استفاده نمود. اين آزمايش را بايد آنقدر ادامه داد تا خلاصي ياتاقان ثابت مشخص شود.اين خلاصي معمولا بين 001/0 ـ003/0 اينچ ميباشد. در صورت كم بودن خلاصي بايد پوسته ياتاقان ها عوض شود. واگر خلاصي بيش از حد مجاز باشد مي توان با سائيدن لبه پوسته ياتاقان ها روي سنگ يا به وسيله سوهان نرم خلاصي لازم را به ياتاقان ثابت داد.به همين ترتيب بايستي خلاصي بقيه ياتاقانهاي ثابت اندازه گيري شود.

يادآوري : 1 ـ توجه شود كه كليه پيچ ها در جاي خود بسته شده و جابه جا نشود.

              2 ـ توجه شود كه كپه ها درست در محل خود بسته شوند لذا بايد به شماره حك شده روي كپه ها بيشتر دقت نمود.

              3 ـ توجه شود كه كاغذ هاي اندازه گيري پس از هر آزمايش از روي ميل لنگ برداشته شود. 

 

1- كليات مربوط به شاتون و گجن پين

شاتون ها از فولاد سخت بوده و بطريقه ريخته گري يا آهنگري ساخته مي شود. سپس آنها را بالانس مي كنند تا وزن شاتون هامساوي گردند. همچنين كارخانه سازنده آنها را با كپه هاي مربوطه تك تك فيت كرده و شماره گذاري مي كنند تا در موقع تعمير موتور هر كپه بر روي شاتون مربوط تك تك فيت كرده و شماره كذاري مي كنند تا در موقع تعميير موتور هر كپه بر روي شاتون مربوط به خود بسته شود. در غير اين صورت قفل شدن ميل لنگ يا جفت نشدن ياتاقان ها و يا خرابي آنهاممكن است پيش بيايد.

پيستونها و شاتونها در پنج حالت بوسيله گجن پين با هم بسته مي شوند:

1-  گجن پين در داخل بوش برنزي و محل نشيمن خود روي پيستون كاملا آزاد بوده و مي تواند به راحتي حركت نمايد. اين حالت كاملا آزاد ناميده مي شود و پيستون معمولا از نوع آلمينيومي است. در اين وضعيت رينگ هاي نگهدار(CIRCLIP)در شيارهاي مخصوص ، داخل سوراخهاي پيستون قرار گرفته و از حركت گجن پين جلوگيري       مي كند.

2-  سوراخ سر كوچك شاتون چاكدار بوده و بوسيله پيچ قفلي بسته مي شود. همچنين در دو سمت پيستون ، بوشهاي برنزي در داخل نشيمن گچن پين قرار داده شده و پيستون از نوع چدني است.

3-  گجن پين بوسيله پيچ قفلي مانند حالت قبل بسته شده ، فقط در سوراخهاي پيستون بوش برنزي وجود ندارد. همچنين پيستون نيز از نوع آلمينيومي است.

4-  گجن پين با فشار دستگاه پرس به سر كوچك شاتون جا زده شده و سر كوچك شاتون و سوراخهاي پيستون موش ندارد. قطر گجن پين 001/0 اينچ (03/0 ميليمتر) بزرگتر از قطر سر كوچك شاتون است تا گجن پين كاملا در محل سفت بوده و نتواند لق شود.

5-  گجن پين بوسيله پيچ قفلي به پيستون بسته شده و سر كوچك شاتون داراي موش برنزي بوده و پيستون از نوع چدني است.

روغنكاري گجن پين بصورت هاي مختلفي است ، در بعضي موتورها يك مجراي سرتاسري در طول شاتون بوده و روغن را از سوراخ ياتاقان سر بزرگ شاتون گرفته و به بوش گجن پين مي رساند ، در حاليكه در بعضي ديگر سوراخ پا شش روغن در يك سمت شاتون قرار گرفته و سبب روغن كاري ديواره سيلندر مي شود.

هنگام گردش ميل لنگ ، موقعيكه سوراخ ميل لنگ و شاتون در يك امتداد قرار مي گيرند روغن از مجراي ميل لنگ و شاتون عبور كرده و از سوراخ بغل شاتون به ديواره سيلندر پاشيده مي شود روغن ديواره سيلندر نيز بوسيله رينگ روغن وارد شيار و سوراخ هاي پيستون شده و بر روي بوش گجن پين ميريزد و گجن پين را روغنكاري مي نمايد.

در بيشتر موتورها مركز گجن پين و محور سيلندر در يك امتداد نبوده و نسبت به محور سيلندر خارج از مركز مي باشد. اغلب اين مقدار خارج از مركز بزحمت ديده ميشود. ولي بايد دقت نمود كه پيستون و شاتون بطور صحيح در سيلندر قرار گيرد.در غير اين صورت سائيدگي سيلندر بطور قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد.

به علت زياد بودن فشار احتراق در سمت راست ، پيستون به آن جهت خم ميشود. ( فاصله مركز گجن پين تا ديواره سمت راست سيـلندر R+Oو فاصله مركز گجن پين تا ديواره R-Oمي باشد. در حاليكه Oمقدار افت گجن پين و Rشعاع پيستون است.

2- كج گيري شاتون

در فصل ششم راجع به آزمايش شاتونها مختصري گفته شد لذا در اين فصل به طور مشروح در مورد آزمايش شاتونها و روش كج گيري آنها بيان مي شود.

1-  بوسيله ميكرومتر ساعتي دو انتهاي گجن پين را آزمايش نموده و اختلاف رقم بدست آمده مقدار خميدگي شاتون را نشان مي دهد.

2-  آزمايش خميدگي شاتون ، در حاليكه پيستون روي آن سوار مي باشد در اين حالت قسمت پايين پيستون ثابت بوده و ميكرومتر ساعتي را در آن لبه بالاي پيستون قرار مي دهند. سپس با اندازه گيري در دو سمت پيستون ، مقدار خميدگي شاتون معلوم مي گردد(شاتون و پيستون را پس از اندازه گيري در يك سمت ، در جهت مخالف قرار داده و به همين نحو طرف ديگر را نيز اندازه مي گيرند)

3-  بدين ترتيب كه دو انتهاي گجن پين بايستي كاملا به ميله تشخيص پيچيدگي چسپيده باشد (براي آزمايش مي توان از نازك ترين تيغه فيلر استفاده نمود)

توجه:در هر يك از آزمايشهاي سه گانه فوق اختلاف رقم هاي بدست آمده تا 005/0 اينچ (01/0 ميليمتر) قابل قبول بوده و در غير اينصورت بايد كجي شاتون گرفته شود.

پس از آزمايش و تشخيص خميدگي و پيچيدگي شاتون مي توان به وسيله دستگاه پرس مخصوص نسبت به رفع عيب آن اقدام نمود

3-بوش گجن پين

بوش گجن پين از مفروغ يا برنز بوده و با فشار در سركوچك شاتون جا زده شده است. معمولا اين بوش سوراخي براي روغن كاري و در داخل آن شياري براي پخش روغن دارد. در بعضي از موتورها مجراي روغن از سمت پايين(سربزرگ شاتون) به سمت بالاي شاتون (سر كوچك شاتون) بوده و سوراخ بوش در طرف پايين گجن پين قرار دارد.

در موقع جا زدن بوش بايد دقت شود كه سوراخ بوش كاملا در امتداد سوراخ سر كوچك شاتون قرار گيرد. همچنين در موقع جا زدن بوش نو ، نبايد از چكش استفاده شود ، زيرا لبه بوش تغيير شكل داده و عمل فيت كردن گجن پين با اشكال انجام مي شود. لذا در صورت امكان از دستگاه پرس و يا از پيچ و مهره كه به همين منظور ساخته شده است بايد استفاده كرد.

پس از جا زدن بوش ، مشاهده مي شود كه قطر سوراخ داخل آن 0005/0 001/0 اينچ (01/0-02/0 ميليمتر) كوچكتر يا جمع شده است. در اين حالت بايد داخل بوش برقو زد ، تا گجن پين داخل آن روان گردد.

اغلب بوش سائيده مي شود ، ولي گجن پين نيز بايستي بازديد شده و در صورت لزوم هر دو عوض شوند ،

در صورتيكه بوش نو در دسترس نباشد ، مي توان از بوش هاي كار كرده كه سائيدگي كمتري داشته است دوباره استفاده نمود. لذا قسمت بيرون بوش را بوسيله هويه ، قلع اندود كرده ، سپس با فشار داخل سوراخ گچن پين جا مي زند. در اين حالت بوش به قدر كافي خود را جمع كرده و خلاصي آن كمتر مي گردد.

4-سنگ زدن كپه شاتون

سر بزرگ شاتون ممكن است به دلايل زير دو پهن شده و از حالت گردي خارج شده باشد.

1-  نرسيدن روغن به ياتاقانها به علت نقصي كه در يكي از قسمتهاي سيستم روغن كاري ممكن است به وجود آيد.اين عمل باعث مي شود كه ياتاقانها بيش از اندازه گرم شده و گريپاژ گردد. در اين صورت پوسته به ميل لنگ چسپيده و سر بزرگ شاتون خراب         مي گردد.

2-  در مواردي كه فشار ياتاقاني كم باشد.ممكن است زبانه پوسته ياتاقانها بريده و از جاي خار مربوط خارج شده و سپس پوسته ياتاقان گشته و جلوي مجراي روغن گرفته شود.

3-  خلاصي بين ياتاقانهاي شاتون و ميل لنگ بيش از حد مجاز بوده و در اثر ضربه هاي وارده از طرف پيستون كپه شاتون كوبيده شد ه و ممكن است تغيير شكل پيدا كند در اين صورت بايستي كپه پايين شاتون را باز كرده و پس از بستن به دستگاه سنگ زني كپه ، آن را سنگ مي زنند.

روش كار بدين نحو است كه بازوي Aرا درسمت راست قرار داده و كپه را به گيره مخصوص دستگاه مي بندند. حالا دستگاه را روشن كرده و با حركت بازو Aبه سمت چپ ، كپه را سنگ مي زند. بوسيله پيچ Bكه مدرج بوده و مخصوص بار دادن مي باشد مي توان بار يكنواخت به آن داد.

همچنين الماس آرايش سنگ كه روي گيره دستگاه بسته شده در حين سنگ زدن ، سنگ را نيز صاف مي كند. در بعضي موارد لازم است كه شاتون را به دستگاه سنگ زني بسته و آن را نيز سنگ زد و همچنين كپه هاي ياتاقانهاي ثابت موتور را نيز قبل از ثابت تراشي ، به اين دستگاه بسته و سنگ مي زنند.

ميزان سنگ زني از كپه پايين يا بالاي شاتون بستگي به وضعيت خرابي داخل شاتون دارد.

 

5-تراش و سنگ زني شاتون

پس از سنگ زني كپه شاتون ، كپه را روي شاتون بسته و بوسيله ساعت اندازه گيري (ساعت داخل سيلندر) قطر سر بزرگ شاتون را اندازه مي گيرند تا مقدار دو پهني آن مشخص شود.

سپس قطر استاندارد آنرا از كتابچه راهنما ي اندازه هاي ياتاقانها پيدا كرده و درجات ميكرومتر خارجي را روي اين اندازه قرار داده و ساعت اندازه گيري را روي صفر تنظيم مي كنند.

عمل تراش و سنگ زني شاتون بوسيله دستگاه شاتون تراش انجام مي گيرد. بدين ترتيب كه شاتون را بر روي برج دستگاه قرار داده و بوسيله سه نظام آنرا ثابت مي كنند. عمل سنتر كردن سوراخ بزرگ شاتون نسبت به محور ميل تراش ، بوسيله ميكرومتر ساعتي انجام مي گيرد در اين حالت عقربه ميكرومتر ساعتي بايستي كمترين انحراف را نشان دهد

تعيين طول تيغچه بوسيله ميكرومتر مخصوص دستگاه شاتون تراش انجام مي گيرد ، يعني تيغچه را روي محور تراش بسته و نوك ميكرومتر را روي تيغچه قرار داده و بوسيله پيچ تنظيم تيغچه طول آنرا مشخص نموده و بوسيله پيچ نگهدار ، تيغچه را سفت مي كنند.

اگر ميزان دو پهني سربزگ شاتون006/0اينچ (15/0ميليمتر)ياكمترباشدمي توان به وسيله محورسنگ زني كه درسمت راست واقع شده است،آن راسنگ زده وبه قطر استاندارد رسانيد. در صورتيكه مقداردوپهني كمتر ازمقدارفوق باشد.بايدباميل لنگ تراش وتيغچه كه درسمت چپ دستگاه است،تراشيده سپس بوسيله سنگ آنرا صيقل داد.

توجه:موقعيكه شاتون برروي دستگاه سواربوده وسربزگ شاتون سنتر شده است.ميتوان علاوه برتراش،عمل سنگ زني رانيزدرصورت نياز انجام داد.

توجه: در صورت سنگ زني كپه شاتون و تراش سر بزرگ شاتون ، طول شاتون كوتاه مي شود. و در نتيجه كورس پيستون كمتر از مقدار اصلي مي گرددكه اين عمل سبب كم شدن ضريب تراكم موتور شده و عمل احتراق را در موتور مختل مي كند.



نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.