جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این فایل دارای فرمت word می باشد.
موضوع: گزارش کارآموزی در تعمیرگاه مجاز خودرو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری……………………………………………………………… 1
فیلتر بنزین……………………………………………………………………………………………. 7
موتور مرحلهای دور آرام…………………………………………………………………………. 9
مکانیزم عملکرد موتور مرحلهای دور آرام…………………………………………………. 9
سنسور فشار هوای منیفولد (MAP SENSOR)………………………………………. 9
سنسور دمای هوای ورودی……………………………………………………………………… 11
رله دوبل……………………………………………………………………………………………….. 12
سنسور ضربه…………………………………………………………………………………………. 14
نحوه آزمایش تاک سنسور یا سنسور ضربه………………………………………………… 15
اکسیژن سنسور……………………………………………………………………………………… 15
سنسور سرعت خودرو……………………………………………………………………………. 16
سنسور موقعیت دریچه گاز……………………………………………………………………… 17
پتانسیومتر تنظیم CO…………………………………………………………………………….. 20
انژکتورها (INGECTORS)………………………………………………………………….. 21
سوئل پات (کاسه بنزین)…………………………………………………………………………. 22
ریل سوخت………………………………………………………………………………………….. 22
دریچه گاز…………………………………………………………………………………………….. 22
مخزن کنیستر………………………………………………………………………………………… 22
شیر برقی کنیستر…………………………………………………………………………………… 23
سوییچ فشار فرمان هیدرولیکی………………………………………………………………… 23
واحد کنترل کننده مرکزی (E.C.U)………………………………………………………… 23
حافظه E.C.U………………………………………………………………………………………. 25
روش تجدید حافظه……………………………………………………………………………….. 27
کنترل یونیت موتور (ECU)سیستم سوخت رسانی و جرقه…………………………. 30
عملکرد کنترل کنندههای کمکی……………………………………………………………….. 31
پتانسیومتر وضعیت دریچه گاز…………………………………………………………………. 34
سنسور دمای هوای ورودی……………………………………………………………………… 35
سنسور سرعت خودرو……………………………………………………………………………. 36
استپ موتور (موتور مرحلهای)…………………………………………………………………. 40
انژکتورها………………………………………………………………………………………………. 41
پمپ بنزین برقی……………………………………………………………………………………. 42
پیش گرمکن دریچه گاز………………………………………………………………………….. 43
رله قطع کن کمپرسور کولر……………………………………………………………………… 44
لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه………………………………………….. 46
کانکتور اتصال به دستگاه عیبیاب……………………………………………………………. 46
سيستم سوخت رساني انژكتوري:
1ـ واحد كنترل كننده الكترونيكي Ecu)موتور(
2 ـ سنسور دور موتور
3 ـ سنسور فشار هواي منيفولد
4 ـ پتانسيومتر دريچه گاز
5 ـ سنسور دماي آب
6 ـ سنسور دماي هواي ورودي
7 ـ سنسور سرعت خودرو
8 ـ اكسيژن سنسور (فقط در خودرو پژو 206 وجود دارد)
9 ـ باتري
10 ـ رله دوبل (در خودرو پژو 206 مالتي پلكس وجود ندارد)
11 ـ كويل دوبل
12 ـ باك بنزين
13 ـ پمپ بنزين
14 ـ صافي بنزين
15 ـ ريل سوخت
16 ـ رگولاتر فشار سوخت (در خودرو پژو 206 بر روي پمپ بنزين نصب شده است . فشار آن در پژو پارس با سيستم مگنتي مارلي5/2 بار و پارس وسمند با سيستم ساژم حدود 3 بار وپيكان انژكتوري 5/3 بار است)
17 ـ انژكتور
18 ـ مخزن كنيستر (در خودروهاي ما نصب نشده است)
19 ـ شير برقي كنيستر (در خودروهاي مانصب نشده است )
20 ـ دريچه گاز
21 ـ گرم كن دريچه گاز (فقط در خودروهاي پارس وسمند نصب شده است)
22 ـ موتور مرحلهاي دور آرام
23 ـ لامپ اخطار سيستم جرقه و انژكتور
24 ـ سوكت اتصال به دستگاه عيب ياب
25 ـ سنسور ضربه
26 ـ سوييچ فشار فرمان هيدروليك (فقط در خودرو پژو 206 وجود دارد
اجزايي كه به E.C.Uپيغام ارسال ميكنند:
BSI/8221ـ ايموبيلايزر
1805ـ رله دوبل سوم (در خودر ما موجود نيست)
1304ـ رله دوبل (در خودرو 206 مالتي پلكس وجود ندارد)
7001ـ سويچ فشار فرمان هيدروليكي( فقط در خودرو 206 وجود دارد)
BBOOـ باتري
80ـ كليد ACكولر
C001ـ كانكتور اتصال به دستگاه عيب ياب
1120 ـ سنسور ضربه
1313 ـ سنسور دور موتور
1312 ـ سنسور فشار هواي مانيفولد
(در خودرو 206 سنسنور فشار و سنسور دماي هوا در يك مجموعه قرار گرفته است.)
1316 ـ پتانسيومتر دريچه گاز
1220ـ سنسور دماي آب
1240 ـ سنسور دماي هواي ورودي
1350 ـ اكسيژن سنسور ( فقط در خودرو 206 وجود دارد)
1620 ـ سنسور سرعت خودرو
عملگرها (ACTUATORS):
C001 ـ كانكتوراتصال به دستگاه عيب ياب
1304ـ رله دوبل
BSI/ 8221ـ ايمبيلايزر وBSI
1350 ـ سنسور اكسيژن
1210/4315ـ پمپ بنزين و شناور آن
7210ـ كامپيوتر راه يابي (GPS)در خودروهاي ما نصب نشده است.
1334 ـ1331 ـ انژكتورها
1225 ـ استپر موتور ( موتور مرحله اي دور آرام)
1135 ـ كويل دوبل
1215 ـ شير برقي كنيستر (در خودروهاي ما وجود ندارد.)
V1300 ـ لامپ اخطار سيستم سوخت و جرقه
4210 ـ دور سنج موتور
80..- كليد AC كولر
1270 ـ گرمكن دريچه گاز ( در خودرو 206 و پيكان انژكتوري وجود ندارد.)
1 ـ رگولاتور فشار سوخت (اين قطعه در خودرو 206 در داخل باك بنزين و روي پمپ بنزين قرار دارد)
2 ـ دريچه گاز
3 ـ مانيفولد هواي ورودي
4 ـ شير برقي كنيستر (در خودروهاي ما وجود ندارد)
5 ـ مخزن كنيستر
6 ـ لوله انتقال بخارات سوخت به مخزن كنيستر
7 ـ باك
8 ـ پمپ بنزين و متعلقات آن
9 ـ لوله انتقال سوخت
10 ـ لوله برگشت سوخت اضافي (در خودرو 206 وجود ندارد
11 ـ فيلتر سوخت
12 ـ انژكتورها
13 ـ ريل سوخت
توجه: بعد از جدا كردن اتصال مدار سوخت قسمت نري آن را تميز كرده و روي آن را به روغن آغشته نماييد.
پمپ بنزين :
وظيفه پمپ بنزين ارسال سوخت به ريل سوخت است.رگولاتور فشار در مسير ارسال سوخت نصب شده و فشار مدار سوخت را در حد معيني ثابت نگه ميدارد.شكل فوق پمپ بنزين پژو 206 را نشان ميدهد كه رگولاتور آن بر خلاف ساير خودروهاي انژكتوري در داخل پمپ بنزين نصب شده است.پمپ بنزين داخل باك قرار دارد وولتاژ تغذيه 12 ولت آن رله دوبل از مسير سوييچ اينرسي در زمانهاي زير تامين ميشود:
ـ در زمان سوييچ باز به مدت 3 تا 5 ثانيه
ـ در زمان موتور روشن بطور دائم
فيلتر بنزين :
عنصر اصلي از جنس كاغذ و داراي يك صافي ميباشد.اين فيلترها قادر به تصفيه ذرات 8 تا 10 ميكروني و هر 20000 كيلومتر بايد تعويض شوند. توجه: مطمئن شويد كه فيلتر در جهت صحيح با توجه به فلش نشان داده شده روي بدنه نصب شده است
شما تيك محل قرارگيري سيستم سوخت رساني:
1 ـ سنسور فشار هواي منيفولد
2 ـ لوله باز ياب بخارات روغن
3 ـ گرمكن دريچه گاز (در خودرو 206 ايران نصب نشده است)
4 ـ موتور مرحلهاي دور آرام (استپ موتور)
5 ـ محفظه فيلتر هوا
6 ـ دريچه گاز
7 ـ پتانسيومتر دريچه گاز
8 ـ مانيفولد هواي ورودي
9 ـ انژكتورها
10 ـ ريل سوخت
11 ـ مدار بازياب بخارات سوخت (كنيستر)
موتور مرحلهاي دور آرام :
اين قطعه جريان هواي دريافتي موتور از دريچه گاز را در حالتهاي زير توسط E.C.Uكنترل ميكند.
1 ـ ايجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور
2ـ تنظيم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافي از موتور (كولرو….)
3 ـ تنظيم مخلوط سوخت و هواي در دور آرام
4 ـ جلوگيري از بسته شدن سريع مسير هواي زماني كه سرعتهاي بالا راننده به طور ناگهاني پا را از روي پدال گاز بر ميدارد.
مكانيزم عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام :
موتور مرحلهاي دور آرام پالسهاي 12 ولتي ارسالي توسط E.C.Uرا به حركت خطي در راستاي محور طولي موتور مرحلهاي تبديل كرده تا مقدار جريان هواي اضافي را تنظيم كند.كورس حركتي آن 8MMبوده و 200 مرحله دارد كه هر مرحله آن 04/ ميليمتر است.سيم پيچ اول پايه هاي BوCسيم پيچ دوم و مقاومت هر يك از سيم پيچها 53 اهم است.