نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : -10 امتیاز
بازدید : 326 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,264 كاربر
adsads
گزارش کارآموزی در مجتمع فولاد اهواز
گزارش کارآموزی در مجتمع فولاد اهواز
تاریخ ارسال : 08 /03 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی
حجم فایل : 25.51 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 33 صفحه
امتیاز : -10




قیمت : 3,700 تومان



توضیح :

این فایل دارای فرمت  word  می باشد.

 

موضوع: گزارش کارآموزی در مجتمع فولاد اهواز

 

 
فهرست مطالب
 
عنوان                                                                                                  صفحه
 
پيشگفتار                                                       
 
عيب هاي مكانيكي موتور                         
 
نشت روغن                                                             
 
دود سياه يا خاكستري تيره                                                  
 
آزمون فشار بخار كارتر                                                               
 
صداي ياتاقان ميل لنگ                                                                  
 
تجزيه روغن                                                            
 
سيستم سوخت رساني                                                         
 
ارزيابي كيفيت سوخت                                      
 
آزمون هاي سيستم سوخت رساني                               
 
آب                                                                        
 
روغن سوزي                                                          
 
پايين بودن ميزان كمپرس                                                     
 
آزمون نشت سيلندر                                                            
 
پمپ سه گوش                                                         
 
مدار برگشت سوخت                                                           
 
مدار سوخت پر فشار                                                
 
سوخت پاشها                              
 
پمپ سوخت پاش                                   
 
سيستم هواكش                                     
 
توربو شارژ كن                                    
 
گرفتگي لوله برگشت سوخت                    
 
سيستم تخليه دود                                  
 
سيستم راه اندازي موتور                        
 
 
 
 
 
بسمه تعالي
 
براي اطلاعات از وضعيت داخل موتور از گيج روغن ( ميل روغن نما ) و درجه فشار روغن ( فشار سنج ) استفاده كنيد . روغن الوده را مي توان بوكشيد و در موارد جدي روغن را نزديك سيني كارتر بيرون مي زند . وقتي گيج روغن را نزديك منيفولد داغ نگه داريد اگر روغن آب داشته باشد، بخار مي شود . اتيلن گليكول ( ضد يخ ) با روغن واكنش انجام مي دهد و مايع قهوه اي رنگ و چسبناكي توليد مي كند كه روي گيج روغن مشهود است . فشار روغن به سرعت بايد بالا برود و اگر ياتاقانها خوب باشند ، تحت بار نبايد تغيير كند.
 
با اندازه گيري ولتاژباتري در هنگام موتور گرداني مي توان عيوب سيستم راه اندازي را به سرعت تشخيص داد . اگر ولتاژ به اندازه 25 درصد يا بيشتر كاهش يابد بايد غلظت آب اسيد باتري را اندازه گيري كند و در جستجوي خانه اي از باتري باشد كه اتصال كوتاه كرده است . استارت و كابلهاي آن را ، بر اساس ميزان جريان كشي ، وارسي كنيد: اگر استارت بيش از اندازه جريان مي كشد نشان دهنده مقاومت مدار است.
 
بسياري از وضعيتها از قبيل پايان بودن توان موتور ، دود كردن موتور ، بد كاركردن در دور آ رام ، نرم كارنكردن و بد روشن شدن را مي توان به موتور يا سوخت مربوط كرد . اگر با استفاده از سوخت پاش سالم مشكل حل نشد، آزمونهاي تراكم و نشت سيلندر را ، به شرحي كه در ادامه مطلب مي آيد انجام دهيد . آزمونهايي كه روي موتور انجام مي شود ، از آزمونهايي كه روي سيستم سوخت پاشي انجام مي شود آسانترند و مي توان آنها را داخل محوطه انجام داد.
 
عيبهاي ميكانيكي موتور
 
عيبهاي مكانيكي موتور را مي توان به چهار دسته تقسيم كرد:
 
 
 
نشست سيالها
 
روغن سوزي
 
پايين بودن ميزان كمپرس
 
ساييد گي ياتاقانها
 
نشست سيالها
 
در موتور با سه نوع سيال سرو كار داريم ـ سوخت ، روغن وآب ـ كه هر يك از آنها ممكن است از موتور به بيرون نشست كند و يا به صورت داخلي به سيستم ديگري نشست كند
 
نشست  روغن
 
نشست روغن به ندرت سبب خرابي موتور مي شود (امادر صورت وقوع چنين اتفاقي ، پيامد هاي آن ناگوار خواهد بود ) ، اما مكانيك بايد همواره اين نشستها را بر طرف كند . متداول ترين محلهاي نشست روغن ، تقريباً به ترتيب فراواني عبارت اند از :
 
واشر در سوپاپ (قالپاق سوپاپ)
 
واشر سيني كارتر
 
واشر سيني جلو موتور
 
واشر پايه هاي لوازم جانبي خارجي
 
كاسه نمدهاي عقب و جلو ميل لنگ
 
در پوشهاي ميل سوپاپ و لوله روغن اصلي
 
منبع نشستهاي جزئي را به دشواري مي توان يافت ، زيرا روغن به طرف پايين و عقب ، به پشت موتور حركت مي كند استفاده از آشكار ساز نور سياه يا پودر پاشي ( كه ردي به جا مي گذارد) مفيد است ، اما روش موثر تحت فشار گذاشتن كارتر است .
 
دود سياه يا خاكستري تيره
 
نشانه
 
موتورزير بار، به ويژه در دور بالا و متوسط دود مي كند و كم صداتر از حالت عادي است.
 
موتور زير با ر، به ويژه در دور پايين و متوسط دود مي كند و پر سرو صدا تر از حالت عادي است .
 
موتور زير با ر ، در همه دورها دود مي كند اما ودو آن در دورهاي پايين از متوسط آشكار تر است . ممكن است موتور بد روشن شود .
 
 موتور زير بار ، به ويژه در دور بالا دود مي كند .
 
موتور زير بار ، دود مي كند و توان آن به شدت كاهش يافته است .
 
موتور زير بار ، به ويژه در دور بالا و متوسط ، دود مي كند ممكن است توان آن نيز پايين باشد .
 
توده هاي دود سياه ، گاهي همراه با دود آبي ، يا سفيد از اگزوز بيرون مي آيد ممكن است موتور دچار كوبش شده باشد .
 
دود آبي يا متمايل به سفيد در دور بالا و زير باركم ، به ويژه وقتي موتور سرد است . يا بالا رفتن دما رنگ دود تغيير مي كند و سياه مي شود توان موتور ، به ويژه در حالت تخت گاز ، پايين است .
 
دود آبي يا متمايل به سفيد زير با كم ، وقتي موتور به دماي عادي رسيد ه است . ممكن ايت موتور كوبش هم داشته باشد .
 
دود آبي در همگام گاز داند ، پس از كاركردن در دور آرام به مدت طولاني. ممكن است با تثبيت شدن وضعيت گاز ، موتور ديگر دود نكند.
 
دود مداوم آبي در همه دورها ، بارها و دماها
 
دود آبي كم رنگ يا متمايل به سفيد در دور بالا و زير بار كم . بوي تند.
 
علت احتمالي
 
پمپ سوخت پاش ريتارد است .
 
پمپ سوخت پاش آوانس است .
 
ميزان كمپرس سيلندر پايين است .
 
هواكش گرفتگي دارد .
 
توربو شارژكن خراب است .
 
سوخت پاشها (سوزنها ) كثيف اند .
 
لوله هاي سوخت رساني دچار گرفتگي شده اند .
 
چسبيدن سوخت پاشها
 
علت احتمالي
 
پمپ سوخت پاش ريتارد است .
 
نشست از سوخت پاشها
 
نشست از كاسه نمد سرسوپاپها
 
رينگها / سيلندر ه  ساييده اند.
 
موتور سرد است
 
راه چاره
 
پمپ سوخت پاش را تنظيم كنيد.
 
پمپ سوخت پاش را تنظيم كنيد .
 
موتور را تعمير كنيد .
 
فيلتر هوارا تميز يا تعويض كنيد .
 
فشار هواي خروجي تور بو شارژكن را وارسي كنيد .
 
سوخت پاشها را تميز يا تعويض كنيد .
 
لوله ها را تمز يا تعويض كنيد.
 
سوخت پاشها را تميز يا تعويض كنيد .
 
راه چاره
 
پمپ را تنظيم كنيد .
 
سوخت پاشها را تعمير يا تعويض كنيد .
 
كاسه نمدها را عوض كنيد . ساق / گيت سوپاپ را وارسي كنيد.
 
تعمير اساسي / نوسازي موتور ترموستات را عوض كنيد .
 
موتور آهسته مي گردد و روشن نمي شود .
 
علت احتمالي
 
سيستم موتور گرداني خراب است .
 
ميل لنگ سفت شده است .
 
ويسكوزيته
 
خرابي سوخت پاشها
 
دور موتور گرداني منظم نيست ، موتور روشن نمي شود .
 
علت احتمالي
 
تنظيم زماني سوپاپها به هم خورده است .
 
موتور به حالت عادي مي گردد ، اما روش نمي شود.
 
علت احتمالي
 
شمعهاي گرمكن از كار افتاده اند.
 
سوخت نامناسب يا آلوده است .
 
سوخت به سيلندرها نمي رسد .
 
تنظيم زماني پمپ درست نيست .
 
مسير ورود هوا دچار گرفتگي شده است . مسير خروج دود دچار گرفتگي شده است . تراكم كم است.
 
موتور در دور آرام كار مي كند
 
  علت احتمالي
 
تنظيم نبودن دور آرام هوا گرفتگي سيستم سوخت رساني فيلتر (هاي ) سوخت گرفتگي دارند .
 
لوله برگشت سوخت گرفتگي دارد.
 
سيستم تخليه دود ( اگزوز ) گرفتگي دارد .
 
موتور در دورهاي پايين در كار مي كند .
 
علت احتمالي
 
هر يك از عيبهايي كه در بالا شرح داده شده و بر دور آرام اثر مي گذارد.
 
پايين بودن ميزان كمپرس يك يا چند سيلندر
 
توان موتور در حد عادي نيست .
 
علت احتمالي 
 
نرسيدن سوخت كافي سوخت نامناسب يا آلوده
 
خطا در تنظيم زماني سيستم سوخت پاشي گرفتگي سيستم ورود هوا نبود اتصلات توربو شارژكن
 
خرابي سيستم سوخت رساني با فشار بالا پايين بودن ميزان كمپرس موتور
 
راه چاره
 
باتريها ، سركابلها و استارت را وارسي كنيد .
 
با دست گير موتور را رفع كنيد ، اگر سفت به نظر مي رسد
 
روغن موتور و نشست ضد يخ به درون كارتر را ورسي كنيد .
 
فشار باز شدن سوخت پاشاها را وارسي كنيد .
 
راه چاره
 
تنظيم زماني سوپاپها را وارسي كنيد .
 
راه چاره
 
شمهاي گرمكن را وارسي و مدار برق آنها را كنترل كنيد .
 
منبع سوخت را ورسي كنيد .
 
مسير سوخت از باك تا پمپ سه گوش از آنجا ره پمپ سوخت پاش و تا سوخت پاشها و نازلها را وارسي كنيد.
 
تنظيم زماني پمپ راوارسي كنيد .
 
فيلتر هوا را وارسي كنيد .
 
سيستم را وارسي كنيد .
 
تراكم سيلندر را وارسي كنيد .
 
راه چاره
 
دور آرام را تنظيم كنيد.
 
سيستم را هوا گيري و اتصالات را سفت كنيد .
 
فيلتر (ها) را عوض كنيد .
 
لوله را باز كنيد ، در صورت تاًييد اين حدس گرفتگي را رفع كنيد .
 
فيلتر هوا را عوض كنيد .
 
آن را تعمير كنيد .
 
راه چاره
 
به همان ترتيب ذكر شده در بالا عمل كنيد .
 
آزمون تراكم سيلندر انجام دهيد.
 
آزمون فشار بخار كارتر (كمپرس رد كردن)
 
ميزان كمپرس رد كردن رينگ ها نشانه خوبي از سايش سيلندر / رينگ است، اما محدوديت‌هايي هم دارد.  محدوديت اين آزمون از آن روست كه همه سازندگان مشخصات فني مربوط به دور موتور / كمپرس رد كردن را اعلام نمي كنند. غالباً مكانيك بايد در زمان سالم بودن موتور اين مشخصات را شخصاً تعيين كند.
 
صداي ياتاقان ميل لنگ
 
ياتاقان زدن مترادف تعميرات مهم و پرهزينه است. وقتي ياتاقانها به مرحله اي    مي رسند كه اعتراض خود را به صداي بلند اعلام كنند ياتاقانگردهاي ميل لنگ به شدت كوبيده شده اند و قطعات خرد و ريز ياتاقانها  در سراسر موتور به گردش در آمده اند. عيبي كه با تعمير نسبتاً ساده برطرف مي شد، در اين مرحله انجام تعمير پرهزينه اي را ايجاب مي كند.
 
براي مكانيكي كه با موتور ياتاقان زده روبه رو مي شود خبر تسلي بخشي هم دارمي و آن اينكه با تكنولوژي موجود مي توان خرابي ياتاقانها را خيلي زود، در مرحله اي كه آسيب ديدگي هنوز حالت موضعي دارد، آشكارسازي كرد.
 
وارسي مكرر خلاصي ياتاقانهاي متحرك سودمند است (ياتاقانهاي متحرك سه برابر ياتاقانهاي ثابت ساييده مي شوند)، اما غير از باز كردن دوره اي موتور، بهترين راه پيشگيري تجزيه طيفي روغن موتور است.
 
تجزيه روغن
 
تجزيه روغن، به ويژه روغن موتورهاي بزرگ، كاري متداول شده است. اين تكنولوژي، كه در ابتدا براي لوكوموتيوهاي ديزل ابداع شد، در دهه پنجاه به وسيله نيروي دريايي ايالات متحده امريكا تكميل شد و در حال حاضر به كمك اين تكنولوژي مي توان خرابي موتور را با دقت مناسب پيش‌بيني كرد. مواد ناچيزي كه در روغن موتور وجود دارند و منابع آن به شرح زير است:
 
سرب موجود در ياتاقانها
 
نقره موجود در ياتاقانها
 
قلع موجود در ياتاقانها
 
آلومينيم موجود در ياتاقانها و پيستونها
 
آهن موجود در جدار رسيلندرها و رينگ ها
 
كروم موجود در رينگ ها
 
نيكل موجود در ياتاقانها و نيم هلاليهاي ياتاقان
 
مس موجود در بوشها
 
وجود براده هاي سيليسيم و آلومينيم از خرابي هواكش خبر مي دهد. ساير عنصرهاي فلزي از قبيل بور، كلسيم و روي به صورت افزودني در روغن موجودند، اما اگر غلظت آنها زياد باشد بايد آنها را نيز در نظر گرفت.
 
براي تجزيه طيفي نمونه اي از روغن را با استفاده از قوس الكتريكي تبخير مي كنند. هر عنصر نور معيني توليد مي كند كه فركانسي خاص خود را دارد. معمولاً 16 عنصر را تا غلظتي در حدود يك قسمت در يك ميليون قسمت رديابي مي كنند. اين اطلاعات همراه با پيشينه موتور و كاركردآن. تصوير نسبتاً گويايي ازوضعيت موتوربه دست ميدهد.
 
اين آزمايش را معمولاً آزمايشگاههاي تخصصي انجام مي دهند.
 
 
 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.