جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این فایل دارای فرمت word می باشد.
موضوع: گزارش کارآموزی در فنی و حرفه ای بروجن
فهرست :
مقدمه :
والسلام
P=T*W
موتورهای دوزمانه : بنزینی
معایب :
موتورهای دوزمانه گازئیلی
انواع موتورها:
باز کردن سر سیلندر و متعلقات جلوی موتور :
گزارش کار هفته سوم تاریخ
تابگیری سر سیلندر پراید و پیکان
تایم موتور پاساد :
پولکهای روی پوسته :
ترتیب فیلر گیری سوپاپها :
گزارش کار هفته دهم
آب بندی پیستون روی میل لنگ
مقدمه :
سپاس بيكران خداوند بزرگ را سزاست كه با خلق مخلوقات و هستي زمينه كاوش را پديد آورد آنكه علم بيكرانش قدرت بي انتهايش را ثابت مي كند . البته ، فطرت انساني برگرفته از پرتو ذات اقدس الهي ، كمال خود را شناختن در اين عرصه مي داند ، عرصه اي كه انسان را از طريق دلايل و نشانه ها و شناخت ها و بررسي ها به قله هاي افتخار آگاهي از راز خلقت مي رساند و طبق اين دلايل عقلي بيش از پيش به خداوندي خدا پي مي برد و در رسيدن به جوارش از هيچ كوششي فروگذار نخواهد كرد ، پس آنكه علم آفريد به جوينده علم نيز ارزش مي نهاد . او در واقع استفاده بزرگي است .استادي كه در هر دهه يا قرن ، تجاربي در اختيار پويندگان علم قرار مي دهد و با اين كار زمينه را براي پويندگان نسل بعد فراهم مي كند و اين كار فراهم نمي شود مگر با تربيت اساتيد با تجربه ، پس استاد در واقع همان علم الهاي است .
براي ايجاد زمينه براي پيشرفت نسل هاي بعد ، پس بردانش پژوهان درك ارزش و اهميت استاد زيرا پرودگار احترام ارزش علم را واجب كرده و همچين احترام و ارزش استاد علم آموز تقدير و تشكر باكران خود را نثار الستادان عزيز و پويا و دلسوز مي كنيم كه در طي نيم ترم تحصيل در اين دانشگاه از هيچ كوششي در راه رفع ابهامات و پيشرفت و ارائه علم آنچه در توان داشتند فروگذاري نكردند ، اين نمايندگان علم الهي كه بحق افق ديديم را بيش از پيش وسعت دادند و در راه كسب علوم بطرز نخستين آوري حقير را ترعيب كردند هم چنين تشكر مي كنم از استاد عزيز كارآموزي جناب آقاي مهندس آرامي كه در واقع در زمينه تكامل و گردآوري و به نتيجه رساندن اندوخته ها و تجربه هاي دوران تحصيل دانشگاهي ام نقش ارزنده اي را ايفا نمودند ، هم چنين تشكر مي كنم از سرپرست كارآموزي مركز آموزش فني و حرفه اي بروجن آقاي رستگار كه حقيقتاً در اين مدت كارآموزي از همكاري و همياري و توجيه فن دريغ نكردندو با عملكرد كار عملي در خارج از داشنگاهي فراهم آورند . و در نهايت از كليه اساتيد پرسنل زحمت كش محترم دانشگاه تقدير و تشكر مي نمايم .
باز كردن سر سيلندر و متعلقات جلوي موتور :
حجم بالاي سر سيلندر در روي سر شمع سيلندر تور بوداني است كه به شكل خاص طراحي شده تا چرخش سوخت بهتر صورت پذيرد و شمع را نزديك وسط و سوپاپ قرار مي دهند چون در وسط نمي توانند قرار دهند براي احتراق بهتر .
وسايل اندازه گيري : از ميكرومتر براي اندازه گيري ژورنال ، دور ياتاقانها استفاده ميكنند كه چه مقدار دو پهن شده و ميكرو متر داراي قطعه اندازه گيري مي باشد كه مثلاً 25 ميليمتر كه اگر در دماي محيط كه روي آن نوشته قرار دهيم ، هيچگونه تلرانس ندارد و آن را وسط ميكرومتر قرار مي دهيم در عدد 25/ روي ميكرومتر بايد درست قرار گيرد و نيفتد در غير اين صورت ،جغچغه را پشت آن را باز كرده و توسط آچار دو قطعه زيرپوسته درجه بندي را تنظيم مي كنيم .
در پرايد تسمه تايم واتر پمپ را نمي چرخاند چون عمر آن زياد استkm/h 50000 و ساير قطعات مثلاً ترموستات و پمپ هيدروليك را مي چرخاند و قطر پولي كه واتر مپپ را مي چرخاند بزرگ است براي اينكه مقدار آبي كه وارد موتور مي شود بايد در اندازه لازم مثلاُ جريان آب 3 متر بر ثانيه باشد ، اگر زياد باشد و يا دماي بيرون مثلاً كم باشد زياد از حد سرد شود جداره پيستون سرد شده و پيستون منبسط است و باعث پله ايشدن داخل سيلندر مي شود و ترموستات را در تابستان نبايد باز كنيم چون آب زيادي توسط واتر پمپ به داخل موتور (مدار آب) جريان پيدا مي كند و زياد از حد سرد مي شود و بازده هم كم مي شود . ولي در پژو 405 و 206و تويوتا جديد تسمه تايم واتر پمپ را هم
مي چرخاند .
در موتور پژو مثلاً مي گويند تسمه تايم 60000 km طول دارد بايد در 60000 كيلومتر آن را عوض كنيم و اگر پاره شود واتر پمپ و ترموستات و سيستم سوخت رساني هم از كار مي افتد و اينكه بگويند موتورم داغ كرده در پژو درست نيست چون تا وقتي تسمه پروانه پاره نشود اين اتفاق نمي افتد .
روش عملي محاسبه حجم سيلندر موتور پرايد :
ارتفاع كورسh= 82 mm = 8/2 cm
d= قطر سيلندر =70/07 = 7/007 cm
Vc = 30cc = 30cm
Vs حجم جابجايي
Vt حجم كامل
حجم جابجايي يك سيلندر = Vs = d*h= 3/14/4*7/007 * 8/2=316044/4 cm
جابجايي 4 سيلندر Vs 316/04*4= 1264/16 cm
حجم كل يك سيلندر Vt=31604 +30=346/04 cn
حجم كل 4 سيلندر Vt =346/04* 4= 138/16 cm
Vc= 30*4=120cc
ضريب تراكم =
ضريب تراكم پرايد قاعدتاً بايد 1/8 باشد . و طبق محاسبه ضريب تراكم پيكان 1/ 5/7
مي باشد .
جهت چرخش موتورها مثل پرايد و ساير توسط كارخانه سازنده راست گرد است البته از جلو طرف پولي و پروانه كه به موتور نگامي كنيم ولي دورمانه خودمان بايد جهت چرخش آن را مشخص كنيم . فلايويل علاوه بر آنكه نيرو را ذخيره مي كند به جهت چرخش نيز كمك مي كند و جهت اوليه را دنده استارت براي فلايويل مشخص مي كند . اگر محفظه احتراق دوده بگيرد ضريب تراكم كم مي شود . اگر از بنزين بدون سرب استفاده كنيم يا سوپر چون عدد اكتان آن بالاست خاصيت خود اشتعالي آن پايين مي آيد و ضريب تراكم بالا مي رود .
عدد ستان براي موتور ديزل است يعني سوخت مناسب براي ديزل سوخت مناسب براي بنزين نيست و بالعكس . پس چون ضريب تراكم پرايد بالاست سرعت آن نيز بيشتر است .
حداكثر تاب سر سيلندر بايد /05mmباشد و واشر سر سيلندر بعد از تراش آن بايد عوض شود نشانه تراش خوردن سر سيلندر آن است كه در موتور پرايد روي واشر سر سيلندر چند تا برجستگي دارد كه در هر بار يكي از آنها را پاره مي كنند و در پيكان بغل آن روس سر سيلندر نشانه هايي مي زنند .
براي تايم گيري موتور براي كه براي اين كار نشانه اي روي پلاستيكي كه روي بدنه موتور نصب است و در كنار پولي سر ميل لنگ است كه نشانه سر پولي بايد روبروي Tيعني 10 دوراني كه روي لاستيكي حك شده قرار گيرد . در اين صورت پيستون 1و 4 در نقطه مرگ بالا قرار دارند .
و در مرحله دوم بايد نشانه سر بادامك كه روي سر سيلندر است روبروي نشانه اي كه به اين صورت روي بدنه سر سيلندر قرار دارد قرار گيرد و در اين لحظه موتور كاملاً تايم است .
گزارش كار هفته چهارم تاريخ 9و10و11 /3 /83
براي تايم پرايد ابتدا تسمه تايم و پولي سر ميل لنگ را باز كرده و با تسمه سفت كن پين در 2 مرحله از ميل لنگ را تايم مي كنيم و سپس مرحله 2 ميل بادامك را تايم مي كنيم .
براي تايم ميل لنگ شمع 1 را بازكرده وقتي بالاآورديم به محض اينكه كمپرس زير دستمان حس كرديم علائم روي چرخدنده ميل لنگ با روي بدنه كه قبلاً شرح داديم روبروي هم قرار مي گيرند و در غير اين صورت بايد بچرخانيم ميل لنگ را تا تنظيم شوند سپس بوسيله مشاهده اسبكهاي پيستون 4 وقتي گار در حال بسته شدن و دود در حال باز شدن است (در حد يك اشاره به هم ديگر ) آن وقت بادامك نيز تنظيم شده است و در غير اين صورت اگر علائم روي پولي ميل لنگ با علائم بدنه روبروي هم نبود آنها را روبروي همديگر قرار مي دهيم .
براي تايم پيكان : علائم روي ميل لنگ و بادامك را روبروي هم قرار مي دهيم و پيستون 1 در نقطه مرگ بالا قرار مي گيدر . وقتي آن را باز مي كنيم اگر علائم نداشن بهتر است خودمان علائم بگذاريم .