نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : -7 امتیاز
بازدید : 524 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,264 كاربر
adsads
گزارش کارآموزی در کارخانه سایش سازی حرفه و فن
گزارش کارآموزی در کارخانه سایش سازی حرفه و فن
تاریخ ارسال : 10 /03 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی
حجم فایل : 24.7 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 40 صفحه
امتیاز : -7




قیمت : 1,500 تومان



توضیح :

این فایل دارای فرمت word می باشد.

 

 

موضوع: گزارش کارآموزی در کارخانه سایش سازی حرفه و فن
 
 
فهرست
 
مقدمه:
 
فصل اول
 
1-تاريخچه بسته بندي در جهان
 
2-تاريخچه  بسته بندي در ايران
 
فصل دوم :
 
انواع ماشينهاي بسته بندي
 
فصل سوم:
 
1-قسمت ثابت دستگاه
 
2-قسمت متحرك دستگاه
 
3-قسمت ايمني دستگاه
 
4-قطعات جانبي
 
5-مونتاژ نهايي
 
6-سيستم برق دستگاه
 
7-اشكالات فني دستگاه
 
فصل چهارم :
 
سپاسگزاري
 
گزارش هفتگي 
 
 
 
 
 
مقدمه:
 
كارخانه سايش سازي حرفه وفن در صنايع بسته بندي فعاليت دارد كه داراي حجم كاري سنگين مي باشد و در سال 1354 با قطعه سازي و ساخت قطعات چاپ و بسته بندي شروع به كار كرد تا سال 1358 به علت اينكه كليه صنعت از كشورهاي اروپائي تغذيه مي شد اين ماشين سازي رشد چنداني نداشت بلكه فقط مي توانست خود را سر پا نگه دارد. بعد از انقلاب اسلامي يكي از اركان انقلاب،انقلاب صنعتي بود و اين كارخانه توليدي مفتخر است كه كارهاي را انجام داده كه در كشور براي اولين بار انجام مي شود و باعث شد كه در طول جنگ از خروج ارز جلوگيري نمايد.
 
هدف من از انتخاب موضوع ساخت ماشين دايكات (ماشين تيغ زني)در زمان كنوني علت حركت اقتصادي و خارج شدن و يك قطبي بودن صادرات نفت به صورت غير نفتي مي باشد.
 
ساخت اين دستگاه خوشبختانه تحولي را در صنايع بسته بندي به وجود آورده است. چنانچه چند دهه قبل نبود اين در ايران به وضوح مشخص بود كه حتي تعداد اين ماشين به تعداد انگشتان يك دست نمي بود و به قيمت هاي بسيار گزاف خريد و فروش مي شد و توليد اين ماشين در ايران در مرحله اول كنترل قيمت حتي از سوي بيگانگان ايجاد كرد و در مرحله دوم از وارد كردن اين ماشين جلوگيري كرد و در مرحله سوم با توليد انبوه نياز مصرف كنندگان را بر طرف نمود.
 
ماشين توليد شده دايكات در ايران تا كنون جايگاه خود را بسيار خوب پيدا كرده است در تحقيقاتي كه به عمل آمده نشان داده است كه در كارگاهايي كه از ماشين استفاده مي كردند بسيار راضي بوده اند حتي در كارگاهها شنيده مي شد كه از نوع خارجي هم بهتر است. جهت تحقيق به چند كارخانه اي كه رفته بودم براي عمكرد اين ماشين در آنجا مي ديدم كه بودن اين ماشين در صنايع بسته بندي چقدر مهم والزامي است،زيرا بريدن جعبه هايي با فرمهاي خاص به غير از اين ماشين امكان پذير نيست وبه زيبايي هر فرم رابا اين ماشن مي توان به دقت بالا تيغ زد.
 
كاربرد بيشتر اين دستگاه براي جعبه هايي مي باشد كه مي بايست لمينت شوند. در اين كارخانه دستگاه ديگري بنام بيندر(جلد كن اتوماتيك)ساخته مي شود كه كاربرد آن براي صحافي كتاب مي باشد كه حتي دانشگاههاي مختلف از جمله دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران اين دستگاه را خريداري  كرده اند.
 
در جهان كنوني در صنعت ،صادرات بسته بندي حرف اول را مي زند كه در چند سال قبل صنايع بسته بندي بسيار ضعيف عمل كرده است. خوشبختانه در چند سال اخير به اين صنعت توجه بيشتري شده است و اين كارخانه يكي از پيشگامان اين صنعت مي باشد كه ساخت اين ماشين مورد بحث از اولين سازنده هاي اين ماشين در ايران مي باشد وجهت ارتقاي كيفي فني اين ماشين و رقابت با نوع خارجي آن در اين كارخانه بسيار انجام پذيرفته .
 
 
ماشين دايكات در چند سايز مختلف ساخته مي شود . سايز اين ماشين عمدتاً به توليد مقواهاي مورد احتياج بستگي دارد كه در صنايع بسته بندي مورد احتياج است.
 
سايز       وزن        وزن
 
80 ×   120    5تن
 
75  *   105    4200تن
 
80  *   60      2200 تن
 
تاريخچه بسته بندي در جهان:
 
تاريخ نشان داده است كه در ابتداي تمدن بشري نيازي به بسته بندي غذا نبود ،بلكه مردم براي بدست آوردن غذا از محلي به محل ديگري مي رفتند تا زماني كه پناهگاههاي دايمي براي خود پيدا مي كردند.در چنين شرايطي ناچار بودند غذا را از محلهاي مختلف جمع آوري كنند و به محل سكونت خود بياورند. اين باعث شد كه اولين انواع بسته بندي نظير كدوهاي خشك شده، صدف ها، برگها، پوست حيوانات و ديگر مواد طبيعي مورد استفاده قرار بگيرند.براي انتقال آب ،شير،ماست،روغن يا دوغ از پوست حيوانات استفاده مي شد.از شاخ حيوانات براي حمل و نقل ذخيره و محصولات كشاورزي استفاده كردند(هنوز در مناطق استوايي از بامبو براي ذخيره سازي مواد غذايي استفاده مي شود).
 
بطور كلي ظهور انقلاب صنعتي به راستي تحولي اساسي در نظام توليد كالايي ايجاد كرد.انقلاب صنعتي،جهان را با فوران كالاهاي گوناگون صنعتي روبرو كرد. تنوع كالاها و رقابت فشرده ميان توليد كنندگان و بازرگانان به تدريج هنر را نيز علاوه بر علوم ديگر وارد مجموعه سيستم بسته بندي كرد. با پيشرفت بيشتر ، علوم ديگري نظير روان شناسي فردي ؤ اجتماعي و ارگوموكي به اين مجموعه اضافه شد.توسعه بسته بندي سبب مستقل شدن اين صنعت از مجموعه صنايع ديگر رشد و رقابت و نياز سبب گرديد كه صنايع بسته بندي سهمي قابل توجه را بوجه هاي شركت هاي توليدي را يه خود اختصاص دهد .امروزه صنايع بسته بندي تبديل به يك تكنولوژي قدرتمند شده است.
 
تاريخچه بسته بندي كاغذ مقوايي
 
تاريخچه و سير تكاملي بسته بندي با مقوا و كاغذ به تاريخچه ساخت كاغذ بر مي گردد،اگر چه چوب و محصولات فرعي ديگران از ديرباز در خدمت بشر بوده ، ولي بسته بندي به صورت مقوايي و كاغذي پس از پيدايش كاغذ بوجود آمد و روند تكاملي خود را تاكنون به سرعت طي نموده است.همانطور كه مي دانيم اولين بار در سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح ،مصريان قديم كه در آن زمان يكي از مراكز مهم تمدن بشري محسوب مي شدند،براي نوشتن از پاپيروس (Papyrus) استفاده مي كردند.
 
نخستين كارخانه كاغذ سازي در قرن ششم توسط چيني ها در سمرقند تاسيس و پس از اشغال سمرقند توسط اعراب ، اين هنر به آنها آموخته شد سپس اعراب كارخانه اي در بغداد تاسيس كردند كه در اين كارخانه نخستين بار به جاي بامبو از پارچه هاي سفيد كهنه استفاده شد.نخستين كارخانه كاغذ اروپا در اسپانيا بوجود آمد .اسپانيايي ها براي توليد خمير از آسيابهاي آبي استفاده نمودند و كم كم توري سيمي جايگزين ت.وري هاي بامبو كه به وسيله چيني ها بكار مي رفت ،بعدها اين هنر وارد كشورهايي نظير فرانسه و هلند شد.در ايران بعد از كارخانه سمر قند كه توسط چيني ها اداره مي شد ، اولين كارخانه كاغذ سازي در سال 1328 در كهريزك احداث شد كه كاغذهاي باطله را براي توليد كاغذ و مقوا استفاده مي نمايد،بعد از آن تعدادي واحد توليدي ديگر در ساير نقاط ايران به وجود آمد.اولين كارخانه مدرن ايران در سال1349 در((هفت تپهءخوزستان)) براي توليد كاغذهاي تحرير با استفاده از تفاله نيشكر (Bajjasse)احداث شد. متعاقب آن كارخانه چوب و كاغذ ايران(چوكا)با استفاده از خميرهاي وارداتي و داخلي ،كاغذهاي گرافت و بسته بندي را توليد نمود.
 
تاريخجه بسته بندي در ايران
 
صنعت،صنعت وصنعت. امروز همه از صنعت توقع دارند. در آينده چرخ از اقتصاد كشور رابايد صنعت بچرخاند. اقتصاد بدون نفت يعني اقتصادصنعتي و اگر بخواهيم از تكيه بر نفت رهايي پيدا كنيم بايد به سمت صنعت حركت كنيم. چيزي كه سالهاي يال است انجام نداده ايم و به آن عادت نداريم. زيرا هميشه درد خود رازا خزانه غيب (نقت)دوا كرده ايم.خواه ناخواه به سوي صنعت در حركت هستيم. صنعت نيز قوانين خواص خود را دارد. همان طور كه هر صنعت يا صنعتي در ساختار دولتي اداره مربوط به خود را دارد. در ساختار خصوصي نيز تشكيل هاي براي سازماندهي به امور صنفي وصنعتي وجود دارند. كه البته شكل صحيح آن نيز تنها همين است. يعني اگر هر چيزي سر جاي خودش باشد به امور هر صنف يا صنعتي نيز تشكيل صنفي آن صنف رسيدگي خواهد كردو ادارات دولتي مربوطه برچيده خواهد شد. اگر از ابعاد جهاني و منطقه اي صنعت بگذاريم هر صنف يا صنعتي در هر كشوري براي خود اساسنامه و قانوني دارد. هويت يك صنف يا صنعت در گرو صنف يا صنعتي آن است.
 
وجود اساسنامه و قوامين صنفي يا صنعتي براي شاخه هاي گوناگون صنعت، گذشته از ايجاد هماهنگي بين اعضاي يك صنف يا صنعت خاص، به آن هويت مي دهد و به منزله اعلام موجوديت جدي يك صنعت است . اين امر مقدمه پذيرش درخواست ها و ويژگي هاي آن صنعت خاص سر آغاز و توجه به ايده ها و افكار دست اندركاران آن است.بسته بندي در ايران با تمام اهميتي كه دارد و پيوسته مسئولان به آن اشاره مي شود هنوز هويت صنفي يا صنعتي پيدا نكرده است. دست اندركاران صنايع بسته بندي مانند قومي پراكنده هستند كه كشوري ندارند.به همين دليل با وجود نقش مهمي كه در جامعه صنعت و تجارت دارند هيچگاه از حق راي و صداي واحد برخوردار نبوده اند. هيچكس تا به حال نشنيده كه در جايي اعلام شود جامعه بسته بندي ايران نسبت به فلان مصوبه دولت يا مجلس يا…نظري داشته باشد. بارها و بارها در سخنان مسئولان بلند پايه كشور مي شنويم كه بايد به امر بسته بندي توجه كرد،به آنها بها داد و در آن سرمايه گذاري كرد .اعتبارات ريالي و ارزي زيادي در بخش صنعت توزيع مي شود اما دست اندركاران تاكنون نتوانسته اند سهم واقعي خود را از اين اعتبارات بردارند. زيرا با وجود اينكه همه مي دانند بايد به بسته بندي توجه كرد اما هيچگاه تصوير روشني از ظرفيت ها ، سرمايه گذاري ها و نيازهاي بخش بسته بندي در صنعت وجود نداشته است. هيچ آماري از شاغلان در صنعت و خدمات بسته بندي وجود ندارد. هيچ خواسته گروهي از جانب ايشان مطرح نشده است و هيچ حس همگرايي بطور جدي در جامعه بسته بندي ايران مشاهده نمي شود. با اين وجود همه نبود برنامه ريزي ريزي سازماندي در اين صنعت را حس مي كند. احساس مي شود كارهايي صورت گرفته اما بدون هماهنگي ،بدون ظرفيت سنجي و گاهي بطور موازي .تا پيش از انتشار ماهنامه چاپ و بسته بندي حتي مرجعي براي كسب اطلاع يا ايجاد ارتباط نيز وجود نداشته . بسته بندي شاخه اي جذاب از صنعت است كه به تمام صنعت مربوط مي شود.
 
بسته بندي نياز اغلب واحد هاي توليد است و با بود و نبود يك واحد توليدي سروكار دارد. به همين دليل بسته بندي هزينه بر و در عين حال بخشي از صنعت است كه همه مجبور هستند به آن توجه كنند .اگر نه در كشاكش رقابت بازار،قافيه را باخته و از قافله عقب مي مانند. عجيب است كه چنين صنعتي حساس و تعيين كننده از هويتي تشكيلاتي برخوردار نباشد. بايد ايمان داشت كه همين توانايي ها و ظرفيت هاي موجود بخش بسته بندي در داخل كشور اگر سازماندهي و تشكيلاتي شود بازدهي چند برابر وضع قبلي خواهد داشت. تحقيقات انجام شده نشان از آن دارد كه واحد هاي توليدي همچنان براي پيدا كردن يك روش يا يك ماشين بسته بندي مناسب محصول خود سر در گم هستند.عدم حس همگرايي ،عدم تبليغات مناسب و عدم وجود تشكيلات صنفي براي بخش بسته بندي كشور باعث شده كه گاهي در يك شهر كوچك ،واحدهاي توليدي و دست اندركاران بسته بندي از وجود يكديگر بي اطلاع باشند. تب و تاب صادرات صنعتي شركت هاي صادر كننده را براي رسيدن به روش هاي بهينه بسته بندي كالاهيشان ،شتاب زده و بي تاب كرده است. در اين رهگذر برخي از صادر كنندگان به دام مشاوران كند فكر و يك بعدي گرفتار مي شوند. برخي نيز كه مي دانند چه مي خواهند آن را نمي يابند در چنين فضايي بسياري از جستجوها براي بسته بندي مناسب به دو راه منتهي مي شود. مائوس شدن،صرف نظر كردن و در بهترين حالت، روي آوردن به امكانات كشورهاي خارجي يك راه بهره برداري نامناسب را امكانات داخلي بر اثر سر در گمي راه ديگري است كه پيش پاي اغلب جويندگان بسته بندي است. در واقع نبود تشكل هاي صنفي و صنعتي در جامعه بسته بندي ايران دو آسيب جدي به صنعت وارد مي كند.
 
الف: فقدان هويت براي صنعت و خدمات بسته بندي كه به از دست دادن موقعيت ها و اعتبارات آن در جامعه صنعتي كشور منجر شده و از اين نظر نقطه ضعفي براي آن محسوب مي شود.
 
ب:سر در گمي ساير صنايع كشور در خصوص يافتن مراكز،روش ها، ابزار و مواد مناسب براي بسته بندي كالاهاي خود كه گاهي منجر به حذف يا تضعيف عامل بسته بندي در روند توليد يك كالا مي شود.
 
وضعيت عمومي بسته بندي در كشور شبيه دريايي به پهناي ايران و به عمق يك بند انگشت است .بسته بندي نه مانند صنايع نفت در مناطق خاص متمركز شده و نه مانند برخي صنوف در گذرگاه ها و مراكز خريد عرضه مي شود. عوامل بسته بندي در همه جاي كشور هستند اما بدون سازماندهي و در نتيجه بدون تصويري روشن. اگر قرار باشد در وزارت صنايع،فهرستي از صنايع گوناگون تهيه و براي بهبود آنها چاره جويي شود. بطور يقين بخش بسته بندي با تمام عظمت و اهيمت خود در اين فهرست جايي نخواهد داشت.در حال حاضر بسته بندي بخشي از صنعت ايران است كه مانند يك روح ، همه با وجود آن اعتقاد دارند اما ،از توصيف ابعاد آن عاجز هستند. زيرا اين روح با ارزش هنوز در هيچ قالبي قرار نگرفته تا بتوان آن را در چهار چوب منطقي قرار داد و در محاسبات براي آن عددي قائل شد. اگر بنا باشد اعتباري به بخش بسته بندي واگذار شود بايد به كدام اداره دولتي يا تشليل بخش خصوصي مشورت كرد؟ اگر همين فردا رئيس جمهور، فلان وزير كابينه،صاحب صنعت يا فلان نهاد آموزشي و تحقيقاتي دلش براي وضع بسته بندي در ايران بسوزد و بخواهد بخشي از توجه خود را به آن اختصاص دهد در پايان راه يعني اين كه كدام اداره يا تشكل وارد بحث شود در مي ماند. بدون وجود تشكلهاي فعال در بسته بندي مسير اعطاي اعتبار به بخش بسته بندي يا به بنبست مي رسد و يا بدونه كارشناسي صحيح و دقيق به صورت يك بودجه كلي براي بهبود بسته بندي در شاخهاي مختلف صنعت حل مي شود. نكته مهم اين است كه ظهور يك شبه يك تشكل براي تمام بخش بسته بندي كشور امري ناممكن و غير طبيعي است چنين چيزي فقط يك تشكل فرمايشي با دعواهاي داخلي بي شمار خواهد بود . سازماندهي اين همه سرمايه و استعداد كه در سراسر كشور پراكنده شده اند مقدماتيمي خواهد.حقيقت اين است كه پيشرفت  در عرصه توليد ماشين آلات بسته بندي يا بهبود كيفيت مواد بسته بندي كه در داخل مصرف مي شوند و يا هر عامل مربوط به بسته بندي همه تاثيري واحد بر رشد عامل بسته بندي دارند. اما واقعيت آن است كه نمي توان به امور همه اين صنوف و تخصصها در يك تشكل واحد رسيدگي كرد.مشكلات و نيازهاي ماشين سازان بسته بندي با تهيه كنندگان مواد بسته بندي متفاوت است. حتي ممكن است ديدگاه خرد اين دو با يكديگر متفاوت باشد و اين در حالي است كه ديدگاه هاي كلان آنها در يك جهت يعني رونق و توسعه بخش بسته بندي است.راه اصولي اين است كه ابتدا تشكل هاي تخصص و صنفي به وجود آيند و نمايندگان آنها برنامه هاي كلان بخش بسته بندي را تدوين كنند. حركت از سطوح پائين تر يعني تشكل هاي صنفي و تخصص خرد اين مزيت مهم را دارد كه دستيتابي به آن ساده تر و سريعتر است. به عبارتي ديگر ايجاد وحدت بين اعضاي يك صنف مشخص به سادگي امكان پذير است و ايشان از جايگاه حرفه اي خود و همكاران نيز آگاه هستند. بخش بسته بندي نياز به تشكل هاي صنفي و تخصصي دارد تا بتوان با تكيه بر آنها به اين بخش هويت داد. اينكار از دو بعد حقوقي مادي بعني كسب اعتبارات نالي و بعد حقوق معنوي ارتقاء سطح دانش تبين قوانين صنفي بسيار مفيد است و شتاب بخش بسته بندي را در كشور بالا مي برد.


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.