جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
این گزارش word و آماده پرینت میباشد
موضوع گزارش کارآموزی سیستم های جانبی توربین گاز
محتويات
- سيستم هاي روغن روانكاري
- سيستم خنك كن توربين
- سيستم روغن هيدروليك HP
- سيستم گاز جرقه زن و نظارت شعله
شكل 1- تانك روغن روانكاري
شكل 2- سيستم روغن روانكاري و بالابرنده
شكل 3- پمپ هاي روغن اصلي وكمكي
شكل 4- پمپ روغن اضطراري
شكل 5- پمپ روغن بالابر
شكل 6- فيلتر دوپلكس
روغن روانكاري و بالابرنده
شرح : تانك روغن، مخزن روغن مورد نياز براي روغن كاري و كنترل توربين ژنراتور است.علاوه بروظيفه ذخيره سازي روغن، اين تانك با تجهيزات خاصي عهده دار خارج نمودن گازهاي موجود در روغن نيز مي باشد. ظرفيت تانك به نحوي است كه كل حجم روغن معادل هشت بار چرخش روغن در ساعت است.زمان لازم از هنگام ورود روغن به تانك تا خروج آن از پمپ ها تقريباً 7 الي 8 دقيقه مي باشد. اين زمان براي جداسازي هواي جمع شده و ذرات معلق جامد روغن،حاصل از پيري روغن كافي است.
ساختار تانك(شكل 1)
تانك روغن داراي يك بدنه جوشكاري شده است.پمپ هاي 1 و 2 و 4 و 6، فيلتر روغن روانكاري (3) و (فن) خارج كننده گازهاي روغن روي تانك نصب مي باشد.
صافي روغن زير در پوش روغن (7) در تانك قرار دارد. روغن از طريق ورودي هاي مربوطه كه در بالاي سطح روغن (در تانك) قرار دارند به داخل تانك برگشت مي شود. بسته به مقدارروغن برگشتي (مثلاً در هنگام كار ترنيگ گير)، روغن از صافي عبور كرده يا مستقيماً به محل ورودي روغن سرازير مي شود. روغن قبل از آنكه به داخل پمپ هاي (1 و 2) وارد شود، دوبار طول تانك را طي مي كند تا گاززدائي لازم در آن صورت گيرد.
اين صافي يك نوع فيلتر سبدي است كه در تانك نصب مي شود و داراي يك مش به هم تابيده از برنز است.جهت تميز كاري فيلتر بايد در پوش آن را باز نموده و آن را خارج نمود.
براي جلوگيري از ورود ذرات معلق درشت به داخل سيستم روغن، بخش اول تانك از روغن پرشده و ما بقي از طريق صافي عبور مي كند.
شكل 2(P&ID)
شرح وظايف: سيستم روانكاري روغن لازم جهت روانكاري ياتاقانهاي توربين گاز و ژنراتور، روغن ترنينگير و سيستم روغن بالابر را تأمين مي نمايد. پمپ هاي روغن روانكاري روغن تانك را از طريق كولر، والو كنترل دما، فيلتر مخصوص به هدر اصلي روغن ياتاقانها هدايت ميكند. از اين محل روغن از طريق اوريفيس ها به سمت ياتاقانها جاري مي شود و از ياتاقانها به تانك روغن برمي گردد. علاوه بر اين ياتاقانها با روغن بالابرنده (LIFTING)نيز تغذيه مي شوند. پمپ هاي روغن بالابرنده شافت MBV31 AP011براي توربين وMBV 30 A 011براي ژنراتور هستند كه در زمان راه اندازي و توقف مورد استفاده قرار مي گيرند.
MBV10BB001يا تانك روغن، ميان داكت هواي ورودي كمپرسور و ژنراتور قرار دارد و داراي ظرفيت تقريبي 5/11 متر مكعب است. زماني كه مسير شامل لوله ها،كولر و فيلترها از روغن پر هستند، مقدار كل روغن حدود 5/13 متر مكعب است. همچنين تانك به عنوان محلي براي نصب پمپ هاي روغن، فيلترها و ديگر تجهيزات و مشاهده است.
زماني كه روغن به حداقل مقدار خود برسد، توربين گاز تريب نموده و درصورتي كه توربين در حال كار در ترينگر باشد از مد ترنيگير خارج مي شود.سطح حداقل روغن در ترانسميتر MBV10CL101و سوئيچ هاي سطح CLOO2/3كه با فانكشن 2V3كار مي كند تنظيم مي گردد. با كمك دمنده MBV50ANO11، تانكاز گازهاي تجمع يافته تخليه شدهو يك فشار كم منفي (حدود يك تا 2 ميلي بار) در تانك و محفظه ياتاقانها توليد مي شودكه در نتيجه مانع از نشت روغن از سيل كننده هاي ياتاقان مي گردد.
مقدار روغني كه از مسير دمنده به صورت مخلوط با هوا خارج مي شود توسط يك TRAP (MBV50A1001)جدا شده و سپس به تانك روغن بر مي گردد.