نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 9 امتیاز
بازدید : 166 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
گزارش کارآموزی PRETRITEMENT
گزارش کارآموزی PRETRITEMENT
تاریخ ارسال : 23 /03 /1393
دسته بندي: گزارش کارآموزی و کارورزی,متفرقه
حجم فایل : 102.13 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 80 صفحه
امتیاز : 9




قیمت : 7,900 تومان



توضیح :

این گزارش با فرمت word و قابل ویرایش میباشد

 

موضوع : گزارش کارآموزی pretritement در شرکت سایپا

 

فهرست مطالب
مقدمه
آماده سازی سطح
فسفاته کاری
تاریخچه
تاریخچه شرکت سایپا
سابقه تاریخی فسفاته کاری
خوردگی های ممکن در بدنه پراید
انواع خوردگی
تاسیسات
وسایل مورد نیاز جهت ساخت تاسیسات
تاسیسات غوطه وری
گرم کردن مخازن
مخازن آبکشی
جداکردن لجن وجرم
انواع طرحها ویژه
دستمال کشی
چربی گیری و آماده سازی سطح
چربی گیری ومهیا کردن سطح
B20 ,B30 ,B40
فسفاته کاری
روشهای مهندسی سطح
B70
B80
عمل آوری قبل از فسفاته
پوشش دادن ضخیم با فسفات-فسفاته کاری ضخیم
پوشش فسفاته
B90 – B100
عملیات بعد از فسفاته کاری
B110
عملیات بعد از فسفات دار کردن
B120-B130
منابع

  مقدمه

صنايع خودروسازي در كشور يكي از فعالترين واحدهاي توليدي مي باشد كه ثبات اين روند و چشم انداز ورود به بازار رقابت لزوم استفاده از تكنولوژي روز را مي طلبد.

از طرفي حساسيت كاربرد قطعات متعدد خودرو ايجاب مي كند  كه مسئله خوردگي در آنها چه از بعد فني و چه از جنبه تزييني و اقتصادي مورد توجه قرار گيرد.صنعت خودروسازي به دليل شرايطي نظير :

قرار گرفتن فلزات گوناگون در كنار يكديگر

جريان انواع سيالات داخلي و شرايط محيطي آلوده مستعد به وقوع انواع خوردگي ميباشد

به منظور پيش گيري از روشهاي زير استفاده مي كنند:

1-  بهبود طراحي

2-  انتخاب مواد جديد

3-  روشهاي پيشرفته ي مهندسي سطح

4-  ممانعت كننده ها

در فن آوري ساخت بدنه ي خودرو هنوز از فولاد ساده كربني به عنوان ماده اصلي تشكيل دهنده بدنه استفاده مي شود. اين ورقها بايد قابليت شكل پذيري ,  يكنواختي و رنگ پذيري و مقاومت به خوردگي مناسبي را داشته باشند.

آماده سازي فلز – فن تميز كاري و پوشش

بشر هنوز به طور كامل وارد عصر پلاسيك نشده است. فلزات هنوز نقش عمده اي در توليد وساختمان دارند واحتمال دارد سالهاي بيشتري اين نقش را بازي كند.

ادامه اين وضعيت ناشي از مجموعه خواصي چون استحكام ‚ ماشينكاري ‚ فراواني با صرفه بودن و قابليت برگشت آنها در چرخه باسازي مي باشد . مع الصف با وجود مجموعه كيفيتهاي مطلوب ياد شده بايد متذكر شويم كه فلزات داراي معايب مخصوص به خود ميباشد . منشا فلزات سنگهاي معدن آنها (گاهي مواقع اكسيدها )ميباشند .وآنها را به روشهاي شيميايي و الكتروشيميايي استخراج ميكنند . اما تمايلي قوي به برگشت به حالت اكسيد در اولين فرصت مناسب نشان مي دهند.

سالانه ميلياردها پوند به منظور جلو گيري از اين برگشت خرج مي شود و جامعه در ابعاد وسيعي آگاهي لازم را دارد .براي مثال نقشي كه به وسيله رنگ ايفا مي گردد هم به عنوان محافظ از خوردگي و هم به منظور تزيينات وآنچه را كه افراد معدودي حتي افراد صاحب نظر جامعه تشخيص مي دهند آنستكه اين مسئله مستلزم تكنولوژي جامعه أي در زمينيه عمل آوردن سطوح فلزي براي اصلاح آنها به منظور هاي متعدد از جمله حفاظت خوردگي ‚بهبود چسبندگي رنگ ‚ روانكاوي بهتر و اصلاح خواص التريكي انها مي باشد .

عملا روي تمام وسائل فلزي كه هر روز مصرف مي شوند ‚ مقداري آماده سازي انجام  شده است . اين وسائل عبارتند از سواريها ‚ اتوبوسها ‚ ماشينهاي لباس شويي ‚ يخچالها ‚ دوچرخه ها هواپيما ها ‚ پيچ ومهرها ‚ مبلمانهاي فلزي ‚ تراكتور ها ‚ جاروبرقي ‚ كاميونها ‚ قطعات سبك ‚ رادياتورهاي حرارت مركزي ‚ سيمهاي فولادي ‚ لوله وقابهاي پنجرهاي فولادي .

در واقع به احتمال زياد مردم از اهميت آماده سازي مناسب با خبرند ‚ به عبارتي ديگر وقتي كه آنها با شاهدي از آماده سازي غير مطلوب فلزي مانند خوردگي زودرس بدنه هاي اتومبيل روبرو مي شوند ‚ احساس منفي پيدا مي كنند .

از طرف ديگر با كمال تاسف در بين بعضي توليد كنندگان اين گرايش وجود دارد كه آماده سازي بيشتر به عنوان كار ضروري نامطلوب ( هزينه بردار ) تلقي گردد تا يك تكنولوژي دقيق و الزامي در جريان توليد .

 

فسفاته كاري

فسفاته كاري گسترده ترين شكل آماده سازي فلز مي باشد . اولين فعاليت عمده در تهيه نوشته اي راجع به اين موضع توسط ماكسيا ( MACCIA) در سال 1942و ماچو (MACHU) در سال 1950 صورت گرفت . واما تا سال 1974 نوشته ديگري ارائه نگرديد و در آن سال مجلدهاي تازه تري توسط لورين (LORIN) در فرانسه و راوش (RAVSCH) در آلمان منتشر شد. هر دو اين مطالعات زمينه اي عالي را درباره ي موضوع فراهم كردند .

اما در طي سالهاي گذشته چنان پيشرفتي شده است كه نياز براي يك مجلدي كه پيشرفت هاي تازه و تكامل يافته را دوره كند و متتم كارهاي اوليه نباشد احساس مي شد .

پيشرفت هاي حائز اهميت در تكنولوژي در طي چند سال گذشته شامل تغييرات عمده اي در تكنولوژي رنگ شده از جمله رنگ آميزي كاتدي و پوشش پودر ‚ كه تغييرات مربوط را در عمل آماده سازي ‚ ايجاب مي كند .

نياز به صرفه جويي در انرژي مصرفي ‚ ارائه سيستمهاي دماي پايين را فراهم كرده است . با وجود اين نياز به كيفيت بيشتر باعث شده كه توليد كنندگان در جستجوي استانداردهاي عملكرد بالاتري باشند .

واحد چربي گيري و فسفاته به روش اسپري بايد طوري طراحي شوند كه احتياجات زير را برآورده كند

1-دارا بودن ظرفيت اسپري كافي و پوشش دادن كامل به وسيله تك نازلهاي مختلف

2- دارا بودن فشار كافي براي اطمينان از اثر مكانيكي  لازم براي چربي گيري و آبكشي

3- داشتن گرماي كافي و قابليت تنظيم دما در چربي گيري و فسفاته

4-امكان كنترل دقيق حوض از طريق چك كردن روتين و احياناً افزودن مواد شيميايي زمان لازم براي ماندن در اين محلها بايستي با سرعت خط توليد و اندازه قطعه تنظيم شود اين فواصل بايد تا حد اندازه كوتاه باشد تا از خشك شدن مواد افزوده شده در مراحل مختلف جلوگيري شود.

براي گرم كردن تانك فسفاته و چربي گيريها توسط مبدلهاي حرارتي ساخته شده از فولاد زنگ نزن استفاده مي شود.

فسفاته كردن بدنه عبارت است از ايجاد يك لايه حفاظتي به كمك تركيبات فسفردار به منظور نگاهداشتن آنها از تاثير اكسژن هوا و همچنين افزايش قدرت چسبندگي رنگي كه بعداً بر روي آن قرار مي گيرد . بدنه مورد نظر  را پس از تميز كاري و چربي زدايي فسفاته مي كنند. لايه فسفاته چون خلل و فرج دارد قدرت چسبندگي كه رويه رنگي را كه بعدا رنگ اميزي خواهد شد افزايش ماده و خط رنگ زدن  را كاهش مي دهد .

اين سطح متخلخل و ناهموار را بايد به نحوي تصحيح كرد فسفات دار كردن  يكي از روشهاي آماده سازي پر ثمري است كه به وسيله آن لايه ي از فسفات به صورت يك پوشش شيميايي بر روي سطح ايجاد مي شود.

فسفات از يك طرف چسبندگي خوبي با فلز دارد واز طرف ديگر با رنگها سازگاري نشان مي دهد . لايه فسفات دار براي قبول رنگ بيشترين سطح ناهمواريها را ايجاد مي كند. بنابراين فسفات دار كردن را بايد نوعي آماده سازي سطح دانست چرا كه چسبندگي به رنگ بعدي بهتر است,همچنين مي توان آن را يك نوع آستر به حساب آورد زيرا كه اولين لايه است كه روي سطح قرار مي گيرد.

در واقع نقش پوششهاي فسفات دار,تبديل سطح فلز به يك سطح جديد غير فلزي است كه فسفات دار كردن در بسياري از صنايع مورد استفاده قرار مي گيرد. دليل كاربرد پوشش فسفاته را مي توان چنين دانست كه با اين روش هم سطح آماده قبول و نگهداري پوشش بعدي مي شود و هم آن را در مقابل خوردگي حفاظت مي كند.

تاريخچه

تاريخچه شركت سايپا

شركت ايراني توليد اتومبيل (سايپا) سهامي عام ،در تاريخ 15/12/1345درزميني به مساحت حدود24000وزير بناي 2000متر مربع با سرمايه اوليه 160ميليون ريال تاسيس شد. واكنون در زميني به مساحت 120000متر مربع فعاليت مي نمايد .

توليدات اين كارخانه به ترتيب ژيان ، رنو دو درب ، رنو چهار درب ، وانت نيـسان ، رنو21 ، صبا نسيم ، كاروان(ون) و زانتيا بوده است. اتومبيل ژيان در سال 1359 از خط توليد نيسان به شركت زامياد سپرده شد.

فرم سازماني اين شركت شامل مدير عامل ، رياست عامل ، اعضاي هيات مديره 9 معاونت مالي  شامل معاونت مالي ، معاونت طرح و برنامه ، معاونت اقتصادي ، معاونت صادرات و امور بين الملل ، معاونت بازرگاني ،معاونت مهندسي ،معاونت اداري و توسعه منابع انساني ، معاونت تضمين كيفيت و معاونت اجرايي بعد از معاونت مديران ، روسا وكارشناسان مسئول ،تكنسينها، سرپرستان. سركارگران عمليات، كارگران درجه يك،كارگران درجه دو و كارگران درجه سه قرار دارند. شركت سايپاحدود 8000 پرسنل دارد كه داراي تحصيلات حداقل ديپلم مي باشند و 30 الي40 شركت دارد كه حدود 15 شركت با توليد سركار دارند، مثل ريخته گري،طراحي بدنه توسط مركز تحقيقات و نوع آوري شيشه نشكن و شيشه سايپا، شركت رينگ ايپا در خرمشهر . شركت قالبهاي بزرگ صنعتي، شركت مگا موتور، شركت سايكو ، شركت ايران كاوه(سايپا ديزل) كه در زمينه توليد تريلي فعاليت مي كند، شركت زامياد توليد كننده نيسان وانت ، و قطعات و محصولات را از كارخانه هاي ديگر دريافت كرده و در اختيار سايپا قرار مي دهند.

خودرو در سه مرحله توليد مي شود . در مرحله ي كه ماشين به طور كامل وارد مي شود ، مرحله ي كه قطعات به صورت منفصل مي آيد و مونتاژ مي شوند و مرحله سوم ساخت و توليد است  بيش از 85 در صد از اتومبيل پرايد در داخل توليد مي شود كه در نتيجه مرحله سوم توليد قرار دارد  فقط قطعاتي كه مصرف بالايي ندارند و توليد آن در ايران مقرون به صرفه نيست وارد مي شود.

شركت سايپا داراي پنج نوع سالن براي توليد خودرو مي باشد ، سالن پرس و قالب ابزار ، سالن بدنه كه قطعات كوچك و بزرگ به هم متصل شده وجوشكاري مي شوند كه در نهايت يك بدنه كامل از اين سالن خارج مي شود ، سالن رنگ كه خود داراي سه سالن مي باشد ، در يك قسمت در پنج مرحله شستشو انجام مي گيرد ، در مرحله بعدي در سه مرحله عمل غوطه ور شدن در حوضچه هاي مخصوصي انجام گرفته و قسمت آخر كه مرحله رنگ آستري و رنگ رويه مي باشد ، سالن مونتاژ قطعات به بدنه مونتاژ شده و يك خودرو توليد مي شود . سالن آخر روتوش نام دارد كه در اين سالن عمليات هاي ترميمي روي قطعات ناقص و كنترل كيفيت انجام مي گيرد . البته سالن هاي جديد بطور موازي در حال فعاليت هستند .

گزارش کارآموزی pretritement در شرکت خودروسازی شرکت سایپا



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | pradoo | تاریخ ارسال : 23 /03 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.