جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
عنوان |
صفحه |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصل اول :معرفی و بررسی کلی سازمان ثبت احوال |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
-1-1 مقدمه |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
-2-1 تاریخچه |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1-3-ماموریت سازمان |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1-4-اهداف سازمان1-4-1-اهداف کلان1-4-2-اهداف کیفی1-5- خدمات سازمان1-6-نمودارسازمانی1-7-نقش سازمان ثبت احوال كشور در دولت الکترونيک
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصل سوم: مدیریت شبکه3-1-آشنائى با عناصر يک شبکهمحلى3-2-تقسيم يک خط اينترنت بين چند کامپيوترفهرست مطالب
3-3-دروازه ها(Gateways)3-4-مودم ها ModemDSL-5-33-5-1-حساب هاي شماره گيري (Dial-UP)3-5-2- فناورىADSL (Asymmetrical Digital Subscriber Line)3-5-3-مزاياىADSL3-5-4- معايب خطوطADSL3-5-6- ADSL چگونه كارمىكند؟3-5-7- تجهيزاتADSL3-5-8- مودم ADSL3-6- آشنايي باISA Server 20043-7- ساختار شبكه3-8- تجهيزات مورد نيازProxy Server - 9-33-9-1-ويژگيهاي Proxy Server3-9-2-خدمات Proxy Server3-9-3- معيارهاي موثر در انتخاب Proxy Server |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصل چهارم: نرم افزار NTTACPLUS |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
NTTACPLUS-1-4چيست؟4-2-ويژگيهاي اصلي NTTACPLUS4-3-قابليتهاي جديد موجود در NTTACPLUSنگارش 24-3-1-معرفي NTTACPLUSنگارش 2فهرست مطالب
4-3-2-تفاوت نگارش جديد با نگارش 1.x4-3-3- ليست تغييرات بوجود آمده در نگارش جديد4-3-4- روش ارتقاءnttacplusاز نگارش 1.xبه نگارش 24-4-روش نصب NTTACPLUS4-4-1-نيازمنديهاي سيستم4-4-2-فضاي لازم روي هارد ديسك4-4-3نصب برنامه NTTACPLUS4-4-4-روش برداشتن برنامه NTTACPLUSنصب شده روي سيستم4-5-اجراي برنامه NTTACPLUS به صورت يك برنامه مجزا (STAND-ALONE)4-6اجراي برنامه NTTACPLUSبه صورت سرويسي از سرويس هاي ويندوز4-7اجراي NTTACPLUSبه صورت ثبت نشده(UNREGISTERED)4-8-پيكربندي NTTACPLUS4-8-1اولين ارتباط (LOGIN)با NTTACPLUS4-8-2اجراي برنامه كنسول NTTACPLUS4-8-3-خلاصه اي از پارامترهاي پيكر بندي4-8-3-1-قسمت رويداد نگاري4-8-3-2-قسمت حسابرسي4-8-3-3-بخش پيامها4-8-3-4-بخش كپي و پشتيبان و همزمان سازي4-8-3-5-بخش امنيتي4-8-3-6-بخش قطع كردن4-8-3-7-بخش تقويم تعطيلات4-9-تنظيمات NASبراي كار با NTTACPLUS4-10-تنظيم NTTACPLUSبعنوان سرويس دهنده تصديق كاربري /مجوزهاي دسترسي /حسابرسي در شبكه4-10-1كليد رمزگذاري (كليد ايمني )4-10-2-كليد رمزگذاري (كليد ايمني )4-10-3-تنظيم كليد رمز در NTTACPLUS4-11-پيكر بندي+ TACASبراي NASهاي سيسكو4-12-پيكر بندي پارامترهاي+ TACACSو RADIUS4-13-صرفنظر كردن از پيامهاي متعدد توقف در+ TACACS4-14-نمايش PROMPTحين ورود به سيستم4-15-پيكر بندي NTTACPLUSو NASبراي قطع ارتباط كاربر4-16-استفاده از SESSION–TIMEOUT4-17-پيكر بندي نرم افزار جانبي بر قطع ارتباط كاربر4-18-تنظيمات عمومي4-19-تنظيمNTTACPLUSبراي ارسال نامه هاي الكترونيكي4-20-نشانه ها و علائم ويژه (Banner)4-21-مطابقت اسم با آدرسگ4-22-انواع پيامها و رخدادها4-23-همزمان سازي مجدد با استفاده از NASسيسكو4-24-بخش پشتيباني و يكسان سازي كاربران فعال4-25-پيكر بندي سرويس دهندهNTTACPLUSبراي استفاده از سيستم پشتيبان4-26-تنظيم پيامهاي ورود به سيستم4-27-پروتكلهاي TACACS+و RADIUS4-28-تصديق كاربر4-28-1-مجوز دسترسي4-28-2-فرآيند تصديق كاربري در NTTACPLUS
فهرست مطالب
4-28-3-فرآيند اعطاي مجوز دسترسي در NTTACPLUS4-28-4-ليست زوج مرتب هاي صفت –مقدار4-28-5-اخذ مجوز دسترسي توسط پروتكل RADIUS4-29-فرآيند حسابداري در Nttacplus4-30-مديـــريت حســـابداري4-30-1-بانك اطلاعاتي كاربرها4-30-2-بانك هاي اطلاعاتي با ساختار سلسله مراتبي :4-30-3-بخش اعتبار حساب4-30-4-بخش اجازه دسترسي4-31-بخش هاي [ cmd < cmd – name > ]4-32-قسمت جلسات كاري4-33-بخش منقضي شدن سرويس ها4-34-بخش RADIUS4-35-تنظيمات خاص4-36-اسكريتپهايي كه پي از تصديق كاربري انجام مي شوند4-37-بانك اطلاعاتي كاربران ، يك استاندارد باز4-38-ساختن يك كاربر (گروه) جديد با استفاده از كپي كردن اطلاعات كاربر موجود4-39-تنظيمات مربوط به بخش Profile Manager4-40-تنضیمات نرم افزارینتیجه گیریمنابع ومآخذ
|
|
فصل اول
معرفی اجمالی سازمان ثبت احوال
Ø مقدمه
Ø تاریخچه
Ø ماموریت سازمان
Ø اهداف کلان سازمان
Ø نقش سازمان ثبت احوال كشور در دولت الکترونيک
Ø ساختار و روابط در دولت الکترونيک
Ø مراحل تكامل دولت الكترونيك
Ø عوامل سازماني و اداري
Ø جايگاه نظام نوين ثبت احوال در دولت الكترونيك
|
تاریخچه
ثبت احوال بصورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و... تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرارگرفت از این رو در جلسه مورخه 30 آذر ماه 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دیماه1297درتهران فعالیت خود را آغاز کرد.
تا قبل از سال 1295 هجری شمسی ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید به عمل می آمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می شد اثری مشاهده نمی گردید. با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نمود. به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت. ابتدا سندی مشتمل بر 41 ماده در سال 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و اداره ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد؛ پس از تشکیل این اداره اولین شناسنامه به شماره 1 در بخش 2 تهران در تاریخ 16 آذر 1297 هجری شمسی به نام فاطمه ایرانی صادر گردید.
پس ازاین دوره اولین قانون ثبت احوال مشتمل بر 35 ماده در خرداد سال 1304 هجری شمسی در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد. براساس این قانون مقرر گردید کلیه اتباع ایرانی در داخل و خارج از کشور باید دارای شناسنامه باشند.
سه سال پس از تصویب اولین قانون ثبت احوال یعنی در سال 1307 هجری شمسی قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 16 ماده تصویب گردید.
براساس این قانون وظیفه جمع آوری آمارهای مختلف نیز به اداره سجل احوال محول گردید، به همین جهت نام این اداره نیز به اداره احصائیه و سجل احوال تغییر یافت. از آن تاریخ به تناسب شرایط زمانی تغییر و تحولات بوجود آمده در کشور و با احساس عدم تناسب قوانین موجود با نیازهای جامعه، قانون ثبت احوال نیز به دفعات مورد تجدید نظر، تغییر و اصلاح قرار گرفت. متعاقباً دراردیبهشت سال 1319 قانون نسبتاً جامع و کاملی مشتمل بر 55 ماده تصویب گردید و پس از آن آئین نامه مربوط به این قانون نیز در همان سال مشتمل بر 131 ماده به تصویب رسید. این قانون به جهت جامعیت نسبی قریب 36 سال پایدار ماند.
پس از گذشت این زمان در تیر ماه 1355 قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 55 ماده به تصویب رسید و سپس به موجب اصلاحیه دی ماه سال 1363 مجلس شورای اسلامی در برخی از مواد اصلاحاتی صورت گرفت و تاکنون نیز این قانون به قوت خود باقی مانده است.
در یک نگاه اجمالی سیر قانونگذاری درخصوص ثبت احوال را اینگونه می توان دسته بندی نمود:
1- تهیه تصویب نامه ثبت احوال در سال 1297 مشتمل بر 41 ماده
2- تهیه و تصویب قانون سجل احوال در تاریخ 14/3/1304 مشتمل بر 4 فصل و 35 ماده
3- تهیه و تصویب نظام نامه اداره کل احصائیه و ثبت احوال توسط هیات وزیران در 20/11/1314 مشتمل بر 196 ماده و تعیین تشکیلات دفاتر و ادارات ثبت احوال در شهرستانها
4- تهیه و تصویب قانون اصلاح قانون ثبت احوال دراردیبهشت سال 1319 مشتمل بر 5 باب و 55 ماده
5- تهیه و تصویب آئین نامه قانون ثبت احوال سال 1319 مشتمل بر 131 ماده
6- تهیه و تصویب قانون ثبت احوال در تیرماه سال 1355
7- اصلاح و بازنگری قانون ثبت احوال توسط مجلس شورای اسلامی در تاریخ 18/10/1363
8- تصویب آئین نامه طرز رسیدگی هیاتهای حل اختلاف موضوع ماده 3 قانون ثبت احوال
9- تصویب قانون تخلفات، جرائم و مجازاتها مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1370
همزمان با تغییر و تصویب قوانین جدید، تشکیلات ثبت احوال نیز کاملتر گردید. این سازمان تا سال 1310 تنها دارای 94 اداره در تهران و شهرستانها بود. در سال 1308 ثبت ولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور به سفارتخانه ها و نمایندگی های ایران در خارج از کشور محول شد. در سال 1337 نیز قسمت آمار از ثبت احوال منفک و تحت عنوان اداره کل آمار عمومی ادامه فعالیت داد.
تشکیلات جدید ثبت احوال نیز پس از این جدایی به اداره کل ثبت احوال تغییر نام یافت.
سرانجام با تصویب قانون تقسمات کشوری ادارات استانی و شهرستانی این سازمان نیز گسترش یافت و عنوان آن نیز به سازمان ثبت احوال کشور تغییر یافت.
سازمان ثبت احوال کشور به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.
در حال حاضر سازمان مذکور برای انجام ماموریت های محوله، تشکیلاتی به شرح ذیل دارد:
حوزه ریاست ، 3 معاونت (امور سجلی، آمار و انفورماتیک و اداری و مالی) و 6 اداره کل (امورحقوقی، سجلی و پژوهش، ثبت احوال امور خارجه، خدمات ماشینی، اموراداری و امور مالی)، 6 دفتر ستادی (دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی، دفتر توسعه و فن آوری اطلاعات، دفتر بودجه و تشکیلات، دفتر روابط عمومی و دفتر مدیریت و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و مدیریت حراست، یک مرکز آموزش و تجهیز نیروی انسانی) و 30 اداره کل ثبت احوال استانی که به انجام وظایفی نظیر «سیاستگذاری، برنامه ریزی کلان، نظارت و ارزیابی، تدوین و اصلاح قوانین و مقررات و رویه های اداری، آئین نامه ها و دستور العمل ها و...» همت می گمارند و بالاخره تعداد 476 اداره اجرایی انجام فعالیتهای خدمات رسانی در زمینه امور سجلی و انفورماتیک می پردازند. ذیلاً به شرح مختصری از فعالیت های اصلی سازمان بسنده می گردد.