جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
به نام خدا
آشنایی با ماشین های سنکرون
این مقاله با فرمت WORD میباشد و شما میتوانید آنرا ویرایش بکنید.
فهرست:
سير تكاملي ژنراتورهاي سنكرون
تاريخچه
تحولات دهه 1970
جمعبندي تحولات دهه 1970
تحولات دهه 1980
جمعبندي تحولات دهه 1980
موتورهای جريان متناوبAC
معايب موتور سنكرون:
كاربردموتور سنكرون:
تحقيق در زمينه طراحي ژنراتورهاي سنكرون كوچك تا توان يك مگاوات و ساخت يك نمونهآزمايشگاهي
سير تكاملي ژنراتورهاي سنكرون
هدف از انجام اين تحقيق بررسي سير تحقيقات انجام شده با موضوعطراحي ژنراتور سنكرون است. به اين منظور، بررسي مقالات منتشر شدهIEEE كه با اينموضوع مرتبط بودند، در دستور كار قرار گرفت. به عنوان اولين قدم كليه مقالات مرتبطدر دهههاي مختلف جستجو و بر مبناي آنها يك تقسيمبندي موضوعي انجام شد. سپس سعي شدبدون پرداختن به جزييات، سيرتحولات استخراج شود. رويكرد كلي اين بوده است كهتحولات داراي كاربرد صنعتي بررسي شود.
با توجه به گستردگي موضوع و حجم مطالب،اين گزارش در دو بخش ارايه شده است. در بخش اول ابتدا پيشرفتهاي اوليه ژنراتورهايسنكرون از آغاز تا دهه 1970 بررسي شده است و در ادامه تحولات دهههاي 1970 و 1980به تفصيل مورد توجه قرار گرفتهاند. در پايان هر دهه يك جمعبندي از كل فعاليتهايصورت گرفته ارايه و سعي شده است ارتباط منطقي پيشرفتهاي هر دهه با دهههاي قبل وبعد بيان شود.ماشين سنكرون همواره يكي از مهمترينعناصر شبكه قدرت بوده و نقش كليدي در توليد انرژي الكتريكي و كاربردهاي خاص ديگرايفاء كرده است.
ساخت اولين نمونه ژنراتور سنكرون به انتهاي قرن 19 برميگردد. مهمترين پيشرفت انجام شده در آن سالها احداث اولين خط بلند انتقال سه فاز از لافنبه فرانكفورت آلمان بود. دركانون اين تحول؛ يك هيدروژنراتور سه فاز 210 كيلوواتقرار گرفته بود.
عليرغم مشكلات موجود درجهت افزايش ظرفيت وسطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهاي بعد تلاشهاي گستردهاي براينيل به اين مقصود صورت گرفت.مهمترين محدوديتها در جهت افزايش ظرفيت، ضعف عملكردسيستمهاي عايقي و نيز روشهاي خنكسازي بود. در راستاي رفع اين محدوديتها تركيباتمختلف عايقهاي مصنوعي، استفاده از هيدروژن براي خنكسازي و بهينهسازي روشهايخنكسازي با هوا نتايج موفقيتآميزي را در پي داشت به نحوي كه امروزه ظرفيتژنراتورها به بيش ازMVA1600 افزايش يافته است.در جهت افزايش ولتاژ، ابداعپاورفرمر در انتهاي قرن بيستم توانست سقف ولتاژ توليدي را تا حدود سطح ولتاژ انتقالافزايش دهد به نحوي كه برخي محققان معتقدند در سالهاي نه چندان دور، ديگر نيازي بهاستفاده از ترانسفورماتورهاي افزاينده نيروگاهي نيست.همچنين امروزه تكنولوژيژنراتورهاي ابررسانا بسيار مورد توجه است. انتظار ميرود با گسترش اين تكنولوژي درژنراتورهاي آينده، ظرفيتهاي بالاتر در حجم كمتر قابل دسترسيباشند.
تاريخچه
ژنراتور سنكرون تاريخچهاي بيش از صد سال دارد. اولين تحولاتژنراتور سنكرون در دهه 1880 رخ داد. در نمونههاي اوليه مانند ماشين جريان مستقيم،روي آرميچر گردان يك يا دو جفت سيمپيچ وجود داشت كه انتهاي آنها به حلقههاي لغزانمتصل ميشد و قطبهاي ثابت روي استاتور، ميدان تحريك را تامين ميكردند. به اين طرحاصطلاحاً قطب خارجي ميگفتند. در سالهاي بعد نمونه ديگري كه در آن محل قرار گرفتنميدان و آرميچر جابجا شده بود مورد توجه قرار گرفت. اين نمونه كه شكل اوليه ژنراتورسنكرون بود، تحت عنوان ژنراتور قطب داخلي شناخته و جايگاه مناسبي در صنعتبرق پيداكرد. شكلهاي مختلفي از قطبهاي مغناطيسي و سيمپيچهاي ميدان روي رتور استفاده شد، درحالي كه سيمپيچي استاتور، تكفاز يا
.
.
.
برای دیدن ادامه مقاله لطفاً آنرا خریداری نمایید