نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 9 امتیاز
بازدید : 94 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
مقاله چرخ دنده
مقاله چرخ دنده
تاریخ ارسال : 14 /04 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 23.09 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 14 صفحه
امتیاز : 9




قیمت : 1,000 تومان



توضیح :

مقاله : چرخ دنده

این مقاله با فرمتword و آماده پرینت می باشد

فهرست:

چرخ دنده هايي در اندازه هاي ملکولي

سيستم انتقال قدرت و چرخ دنده ها

چرخدنده ها چگونه کار می کنند؟

نسبت دنده چگونه کار می کند؟

 

چرخ دنده هايي در اندازه هاي ملکولي

جام جم - نانوتکنولوژي : سطح کاملا جديدي از فناوري است که براساس استفاده از مولکول ها و آرايش هدفمند و برنامه ريزي شده آنها استوار است.

دانشمندان نانوتکنولوژيست به جاي استفاده از ابزارها و قطعات ماشيني ، از مولکول هاي مختلف استفاده مي کنند. در اين نوع فناوري هر مولکول مي تواند نقش يک يا چند قطعه ماشيني يا مدار الکترونيکي را بازي کند. باتوجه به اين که ابعاد مولکول ها در جهان طبيعت در حدود يک ده ميليارديم متر يا يک گانگستروم است ، به اين نوع فناوري نانوتکنولوژي گفته مي شود، يعني نوعي از فناوري که در حد و اندازه هاي نانومتر (يک ميليارديم متر) است.

هرچند دانشمندان نانوتکنولوژيست تصور مي کنند بتوانند با استفاده از اين نوع فناوري ، حتي مولکول هايي را طراحي کنند که بتوانند به داخل بدن تزريق شوند و درست مانند يک روبات جراح ، عمل جراحي انجام دهند، اما اين نوع فناوري در مراحل اوليه تحقيقاتي است و بارزترين محصولات آن ريزتراشه هاي بسيار کوچک کامپيوتري با مدارهاي نانو تکنولوژيک بوده اند يا الياف شيميايي مخصوصي که پرزهاي ضدآب نانوتکنولوژيک دارند. يکي از فعاليت هاي تحقيقاتي «بنيان دانش پژوهان جوان» پژوهش درباره نقش نانوتکنولوژي در صنعت نفت بوده است که با همکاري پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است.

 

سيستم انتقال قدرت و چرخ دنده ها

جعبه دنده براي حفظ حركت نرم و روان تمام چرخ دندهها و محورها نياز به روانكاري دارد اين كار با پر كردن محفظه جعبه دنده به طور جزئيبا روغن چرخ دنده غليظ انجام مي شود
چنانچه با نشتي روغن مواجه شديد تا پيش ازبرطرف كردن آن كلاج را عوض نكنيد زماني كه محفظه هاي كلاج با روغن كثيف شده اندچاره اي جز تميز كردن آن نيست اما تنها راه برگرداندن عملكرد مناسب كلاج تعويض ديسكاست.

سيستم انتقال قدرت دو وظيفه را در اتومبيل به عهده دارد: انتقالقدرت از موتور به چرخ هاي محرك و تغيير مقدار گشتاور. در تشريح سيستم انتقال قدرتبه كرات از دو عبارت توان و گشتاور استفاده مي شود كه توضيح كوتاهي درباره هركدامضروري به نظر مي رسد. عبارت «توان» نرخ يا سرعت انجام كار است. «تورك» يا گشتاور بهزبان ساده يعني گردش نيرو. با توجه به ارتباط بين دور موتور و توان، وجود جعبه دندههاي چند نسبته ضروري است چرا كه موتور اتومبيل بيشينه توانش را در سرعت هاي معينتحويل مي دهد كه البته منظور از سرعت همانRPM يا دور در دقيقه است.
براي بهرهگيري از همان دور موتورها در سرعت هاي مختلف حركت كه اينجا منظور از سرعت چيزي استكه در آمپر سرعت ديده مي شود، بايد نسبت چرخ دنده بين موتور و چرخ هاي محرك تغييريابد. اتومبيل درست مثل يك دوچرخه بايد براي حركت در محدوده اي از سرعت ها، چرخدنده ها را تعويض كند. اما برخلاف دوچرخه سيستم انتقال توان اتومبيل امكان عقب رفتنرا نيز براي شما فراهم مي كند. در واقع دو مجموعه از چرخ دنده ها در سيستم انتقالتوان وجود دارد: گيربكس يا جعبه دنده و دفرنسيال. وظيفه جعبه دنده تنظيم نسبت چرخدنده است و ديفرانسيل نيز اجازه مي دهد تا چرخ ها در سرعت هاي گوناگون بچرخند. جعبهدنده هاي دستي معمولاً داراي چهار يا پنج سرعت هستند و اغلب از اوردرايو يا بيش ران(وسيله اي در جعبه دنده كه نسبت چرخ دنده را پايين مي آورد و مصرف سوخت را كاهش ميدهد) برخوردارند.در واقع اور درايو به وضعيتي گفته مي شود كه در آن محور يا شفتورودي مي تواند سريعتر از محور خروجي بچرخد كه در نتيجه ميزان مصرف سوخت در بزرگراهكاهش مي يابد. در برخي از جعبه دنده ها از كلاج الكتريكي و يك سوئيچ استفاده مي شودكه درگيري يا عدم درگيري اوردرايو را كنترل مي كند.

دستاورد جالبي كه در تعداداندكي از اتومبيل ها ديده مي شود، جعبه دنده دستي بدون كلاج است. در اين نوع جعبهدنده يك دسته دنده و يك كلاج الكتريكي خودكار به كار مي رود. علاوه بر اين زماني كهراننده دنده ها را عوض مي كند، سنسورهاي سرعت و موقعيت، ميني كامپيوترها و تنظيمهاي گاز كاربراتور از افزايش بيش از حد دور موتور جلوگيري مي كند. در واقع مثلبسياري از نوآوري هاي دنياي اتومبيل اين هم يك ايده قديمي است كه امروز به بركتتحول كامپيوتر ميسر شده است.
جعبه دنده هاي خودكار براي تركيب سرعت و گشتاورعموماً از سه چرخ دنده رو به جلو استفاده مي كنند. در جعبه دنده هاي سه سرعته اولينچرخ دنده براي شروع حركت بيشترين گشتاور را در كمترين سرعت تحويل مي دهد. چرخ دندهدوم براي حالت هايي مثل افزايش سرعت و بالا رفتن از سربالايي ها مقدار گشتاور وسرعت متوسطي را ارائه مي كند. سرانجام سومين چرخ دنده بيشترين سرعت با كمترينگشتاور را براي حركت در بزرگراه فراهم مي كند. يك چرخ دنده معكوس نيز حركت رو بهعقب را ميسر مي سازد.

 

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | NEGAR20 | تاریخ ارسال : 14 /04 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.