نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 22 دانلود
امتیاز فایل : -19 امتیاز
بازدید : 592 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
مقاله بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی
مقاله بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی
تاریخ ارسال : 16 /04 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,علوم انسانی,علوم تربیتی,روانشناسی,علوم اجتماعی
حجم فایل : 132.73 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 162 صفحه
امتیاز : -19




قیمت : 6,700 تومان



توضیح :

بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی

 

این مقاله با فرمت WORDمیباشد و شما میتوانید آنرا ویرایش کنید و همچنین آماده پرینت است.

 

فهرست مطالب:

فصل اول: مقدمه

مقدمه

بيان مساله

ضرورت و اهداف تحقيق

اهداف پژوهش

فرضيه هاي پژوهش

تعاريف و اصطلاحات

فصل دوم: مباني نظري و پيشينه پژوهش

خلاصه اي از فصل دوم

تاريخچه آموزش پيش دبستاني

تعريف دوره پيش دبستاني

ويژگيهاي كودك در دوره پيش دبستاني

اهداف دوره پيش دبستاني

مهارتهاي رواني ـ حركتي در دوره دبستان

تحول حركت در كودكان دبستاني

مهارتهاي رواني ـ حركتي

سازگاري اجتماعي

روابط با همسالان

وظيفه مهد كودك و مراكز پيش دبستاني از ديدگاه آدلر

پيشينه پژوهش

فصل سوم: روش شناسي

روش پژوهش

ابزار پژوهش

جامعه آماري

گروه نمونه و روش نمونه گيري

متغيرها

روش اجراي پژوهش

روشهاي آماري

فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات

تجزيه و تحليل نتايج

يافته هاي جانبي پژوهش

فصل پنجم: يافته هاي پژوهش و بحث دربارة نتايج آن

محدوديت هاي پژوهش

پيشنهادات

منابع

ضمائم

فهرست جداول

جدول شماره 2- مقوله هاي اصلي در حوزه رواني ـ حركتي

جدول شماره 1-2- شاخص هاي رشد رفتار طبيعي

جدول شماره 2-2- مراحل رشد رواني ـ اجتماعي اريكسون

جدول شماره 3-2- تشخيص هدفهاي كودكان ناسازگار

جدول شماره 1- توزيع فراواني آزمودنيها بر حسب جنسيت

جدول شماره 2- توزيع فراواني آزمئدنيها برحسب گروه آموزش ديده و آموزش نديده

جدول شماره 3- توزيع فراواني آزمودنيها بر حسب

جدول شماره 4- توزيع فراواني آزمودنيها بر حسب كلاس

جدول شماره 5-  توزيع فراواني شغل پدر آزمودنيها

جدول شماره 6- توزيع فراواني شغل مادر آزمودنيها

جدول شماره 7- توزيع فراواني سطح تحصيلات پدر آزمودنيها

جدول شماره 8- توزيع فراواني سطح تحصيلات مادر آزمودنيها

جدول شماره 9- مقايسه ميانگينهاي گروه آموزش ديده و آموزش نديده در مهارتهاي رواني ـ حركتي

جدول شماره 10- مقايسه ميانگينهاي سازگاري اجتماعي و مؤلفه هاي آن در دو گروه آموزش ديده و آموزش نديده

جدول شماره 11- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش ديده در متغير مهارتهاي رواني ـ حركتي

جدول شماره 12- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش نديده در متغير مهارتهاي رواني ـ حركتي

جدول شماره 13- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش ديده در سازگاري اجتماعي

جدول شماره 14- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش نديده در سازگاري اجتماعي

جدول شماره 15- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران در مهارتهاي رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي

جدول شماره 16- مقايسه ميانگينهاي دو گروه آموزش ديده و آموزش نديده به تفكيك سن در دو متغير مهارتهاي روانـي ـ حركتي و سازگاري اجتماعي

جدول شماره 17- مقايسه ميانگينهاي گروه آموزش ديده و آموزش نديده به تفكيك جنس در

مهارتهاي رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي

جدول شماره 18- مقايسه ميانگينهاي  مهارتهاي رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي دانش  آموزان براساس وضعيت اشتغال مادر

جدول شماره 19- مقايسه ميانگينهاي مهارتهاي رواني ـ حركتي براساس شغل پدر با استفاده از تحليل واريانس يك طرفه

جدول شماره 20- آزمون توكي براي تشخيص تفاوتهاي معنادار بين ميانگين ها

جدول شماره 21- مقايسه ميانگينهاي سازگاري اجتماعي براساس شغل پدر با استفاده از تحليل واريانس يك طرفه

جدول شماره 22- مقايسه ميانگين هاي رواني ـ حركتي كودكان براساس تحصيلات پدر با  استفاده از تحليل واريانس يك طرفه

جدول شماره 23- آزمون تعقيبي توكي براي تعيين معناداري تفاوت ميانگين هاي رواني ـ حركتي

براساس تحصيلات پدر

جدول شماره 24- مقايسه ميانگينها در اسزگاري اجتماعي براساس تحصيلات پدر با استفاده از تحليل واريانس يك طرفه

جدول شماره 25- آزمون توكي براي مقايسه ميانگينها در سازگاري اجتماعي براساس تحصيلات پدر

جدول شماره 26- مقايسه ميانگين مهارتهاي رواني ـ حركتي براساس تحصيلات مادر با استفاده از تحليل واريانس يك طرفه

جدول شماره 27-  آزمون توكي براي مقايسه دو به دو ميانگينهاي رواني ـ حركتي براساس تحصيلات مادر

جدول شماره 28- مقايسه ميانگين سازگاري اجتماعي براساس تحصيلات مادر با استفاده از تحليل واريانس يك طرفه

جدول شماره 29- همبستگي بين زيرمقياسهاي سازگاري اجتماعي با يكديگر و با مهارتهاي رواني ـ حركتي

 

مقدمه:

موفقيت كودكان در مدرسه تا حدودي به رويدادهايي بستگي دارد كه آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه كرده‏اند. آمادگي كودكان براي ورد به مدرسه و موفقيت بعدي آنها در تحصيل، با جنبه‏هاي مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملي از قبيل رشد جسمي، اجتماعي، شناختي، دانشي و چگونگي يادگيري در تعيين موفقيت آنها در مدرسه نقش دارند.

در گذشته، عقيده بسياري بر اين بود كه ورود كودكان به دبستان، آغاز يادگيري و شكوفايي آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحب‏نظران مختلف، مسير تفكر و برنامه‏ريزي به سمت بارور كردن آموزش‏هاي پيش از دبستان، به عنوان پيش‏نياز ورود كودكان به مدرسه، تغيير كرده است. بي‏شك پيشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنين بالاتر و حتي مرحله زمينه‏سازي براي اصلاح اعمال و حركات مختلف كودكان با توجه به پژوهشهاي اخير (براي مثال ويليامز1، 1983؛ به نقل از مفيدي، 1375)، نوعي دگرگوني انديشه را در زمينه رشد جسمي و حركتي كودكان در سالهاي اوليه كودكي به وجود آورده است. در دو سه دهه اخير نيز در بسياري از موسسه‏هاي آموزشي و تربيتي (به ويژه در جامعه ما) تمايل و گرايش زيادي در چرخش تاكيد از مهارتهاي حركتي و جسمي به سمت زمينه‏هاي رشد شناختي و ذهني كودكان حس شده است (مفيدي، 1375). هر چند مهارتهاي حركتي و شناختي لازم و ملزوم يكديگرند و در برخي از ديدگاههاي رشد مثل تئوري پياژه2 (1374)، مهارتهاي حركتي زيربناء و لازمة مهارتهاي شناختي هستند.

با توجه به پيشرفت علم و تكنولوژي در قرن حاضر و تبلور اين نكته كه شكوفايي يك كشور از بستر آموز/ش و پرورش برمي خيزد، نياز به گسترش دوره پيش از دبستان، بيش از گذشته خود را نمايان مي سازد. بنابراين لازم است كه برنامه كيفي و كمي مناسب و در خور نيازهاي جسمي و رواني براي كودكان پيش‏دبستاني، با توجه به ويژگيهاي اين دوره از رشد، تهيه و تدارك ديده شود. اما پيش نياز برنامه‏ريزي و سرمايه‏گذاري در اين زمينه، انجام پژوهشهايي است از روش شناسي و مبناي نظري درستي برخوردار باشند تا با توجه به نتايج حاصله، بتوان تا حدودي نيازهاي جامعه در اين زمينه برطرف شود و گام‏هايي هر چند جزئي در زمينه بهبود وضعيت آموزشي و تربيتي برداشته شود.

بيان مسأله:

درخصوص آموزش پيش دبستاني، ديدگاههاي مختلف و گاه متعارضي ارائه شده است. از يك سو افرادي نظير الكايند ، 1987؛ سيگل ، 1987؛ كانينگ  و ليون ، 1991؛ به نقل از لفرانسيوس ، 1996) معتقدند كه نبايد كودكان را بي محابا به سمت آموزش هاي پيش دبستاني بكشانيم و جو حاكم بر بسياري از برنامه هاي پيش دبستاني ممكن است كودكان آنطور كه بايد و شايد به سوي پيشرفت رهنمون نسازد. دليلي كه براي تدارك برنامه پيش دبستاني وجود دارد اين است كه در حين آموزش هاي پيش از دبستان، كودكان تجاربي را مي آموزند كه ممكن است در خانه نتوانند از اثرات مثبت چنين تجاربي برخوردار باشند. اما كانينگ و ليون (1991؛ به نقل از لفرانسيوس، 1996) بر اين باورند كه افسانه تجارب اوليه  به اين امر منجر شده كه ما نقش بزرگسالان را در محيط‏هاي پيش دبستاني كه بايد فرصتي مناسب براي كودكان فراهم كنند را ناديده بگيريم. از سوي ديگر بسياري از صاحبنظران (مثل دومان ، 1984؛ رسكولا ، 1991؛ پاندي ، 1991؛ به نقل از لفرانسيوس، 1996) معتقدند كه تجارب پيش دبستاني تاثير مثبتي بر رشد كودكان خواهد گذاشت.

تاكيد بر آموزش و پرورش در دوره پيش‏دبستان به علت واقع گرايي، بينش، تلاش و كوشش افراد بسياري است كه عمر خود را صرف اين كار كرده اند. اگر با توجه به منابع معتبر، از افلاطون

(427-347 قبل از ميلاد مسيح) كه آغاز آموزش‏هاي اوليه را از هنگام تولد دانسته‏اند، بگذريم و (باربور، 1986)، بايد بپذيريم كه افرادي مثل جان آموس كمينوس، ژان ژاك روسو، پستالوزي، فروبل، ماريامونته سوري، پياژه و پژوهشگران كنوني جوامع مختلف و نيز جامعه علمي و فرهنگي ايران، در شناخت هويت واقعي اين دوره از آموزش و نتايج اثر بخش آن بر سرنوشت كودكان كمك و ياري رسانده اند (مفيدي،1375).

در پژوهش حاضر، مهارتهاي رواني ـ حركتي1 و سازگاري اجتماعي به عنوان متغيرهاي اصلي در نظر گرفته شده‏اند. يكي از عوامل تعامل انسان با محيط، رفتارهاي رواني ـ حركتي است. اين رفتارها داراي تظاهرات متعددي مثلاً در كارهاي صنعتي، حرفه‏اي، تكنيكي، مهارتهاي شغلي، اعمال تجاري، وظايف روزمره، رانندگي، موسيقي، هنر و همينطور تربيت بدني و ورزش مي‏باشند، در حالي كه به نظر مي رسد حيطه رواني اينگونه رفتارها مورد غفلت واقع شده است. مفيدي

(1375) بر ضرورت توجه به آمادگيهاي جسمي و حركتي كودكان در دورة پيش از دبستان تاكيد كرده است. او سعي كرده است ابتدا سالهاي اوليه كودكي را به عنوان مرحلة ايده‏آلي براي يادگيري مهارتهاي حركتي بشناساند، سپس قابليت‏ها و تواناييهاي كودكان را از نظر آموزش و يادگيري مهارتهاي حركتي مد نظر قرار دهد.

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | 111111 | تاریخ ارسال : 16 /04 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.