توضیح :
این مقاله بصورت word و قابل ویرایش می باشد.
موضوع: اختلالات دیکته ای در کودکان استثنایی
فهرست مطالب
فصل اول: معرفی
هوش
شناخت
عاطفه
احساس
خلق
توجه
تمرکز
ادراک
رفتار
دقت شنیداری
دقت دیداری
تمییز دیداری و شنیداری
تبانی حافظه دیداری و شنیداری
شناخت اشیای محیطی
آستانه عمل
هشیاری
انگیزه
کنجکاوی محیطی
فصل دوم
آموزش و ترمیم و اصلاح ناتوانی- براساس نوع مشکل
ناتوانی شنیداری
راههای اصلاح حساسیت شنیداری
تمرین
نکته
تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست
درمان
راههای تقویت حافظه شنیداری
توالی شنیداری
آزمون تشخیص شنیداری
آزمون سنجش
فصل سوم
حساسیت دیداری
اختلال دیداری
تقویت حافظه
تمرین
راه دوم برای تقویت حافظه دیداری
تمرین سوم
روش امتیاز دهی
انواع حافظه
تقویت تمیز دیداری
الف- توانایی در تمیز دیداری
ب- ادراک نقش از زمینه
تمرین
پ- اکمال دیداری
هماهنگی دیداری حرکتی
راههای تقویتی هماهنگی دیداری حرکتی
راههای تقویت حافظه توالی
راههای تقویت مهارت دید واگرا
راههای تقویت مهارت دید همگرا
فصل چهارم
نتیجه
فصل اول
نام- ريحانه
فاميل- رستمي
متولد- 1378
كلاس- دوم ابتدائي
وضعيت زايمان- طبيعي
توانائي ذهني- كاملاً عادي
ريحانه رستمي كلاس دوم نمره ديكته او معمولاً بين 14، 15 ميباشد در حاليكه هوش او خوب است و توانائي كارهاي انتزاعي او بالاست ولي از نظر نوشتاري ضعيف است ريحانه به صورت طبيعي به دنيا آمده و هيچگونه ناراحتي دال بر اينكه آسيب مغزي داشته باشد نيست توانايي ذهني او هم بالاست در حد طبيعي تنها اشكال او نمرات كم ديكته او ميباشد.
وضعيت فعلي
طي بررسيهاي مكرر ديكته او و آزمونهايي كه از او گرفتم متوجه شدم كه ايشان از نظر شنيداري و ديداري مشكل دارند بعنوان مثال بشقاب را بشگاب مي نوشت و منظور را منزور كه نشان دهنده اختلال ديداري و شنيداري او بود.