توضیح :
به نام خدا
مقاله : ایران خودرو
این مقاله با فرمت wordو آماده پرینت می باشد
ست:
صنعت اتومبيل سازي
تاريخچه مختصر
شرکت ايران خودرو( ايران ناسيونال )
محصولات شرکت ايران خودرو
شركت ايران خودرو
تاریخچه کارخانه
داستان ظهور و توسعة ايران ناسيونال و پيکان در ايران
از دوچرخه سواري تا خودروسازي
احمد خيامي در مسير خودرو سازي
نخستين ابتکار ها
اول کارگران، بعد خانواده
در به در دنبال يک اتوموبيل ايده آل
چرا ايران ناسينال، چرا پيکان
محصولات ایران خودرو
عملكردايران خودرو در آبانماه/محقق شدن ٩٣ درصد از برنامه توليد
شركت امداد خودرو ايران
افزايش 12 درصدي كيفيت محصولات ايران خودرو
ایران خودرو، بنز میسازد!
برنامه توليد 650 هزار دستگاه خودروسواري در سال جاري
ايران خودرو امسال ۲۰۰دستگاه تاكسي فرسوده را از رده خارجكرده است
پاسخ منطقي به ابهامات بازار خودرو و تحليل افزايش قيمتها
*اعلام پيش فروش پژو 206
ماجراي پاركينكهاي مملو از خودرو
افزايش قيمت 2 ميليون توماني وانت پيكان
طرح بازديد زمستاني خودروهاي استانهاي شمالي کشور اجرا مي شود
تعدادی ازنمایندگی های خاطی ایران خودرو لغو امتیاز شدند
پژوهشكده توسعه تكنولوژي و شركتايران خودرو تفاهم نامه همكاري امضاء كردند
پیشبینیدرآمد هر سهم ایران خودرو اعلام شد
مديرعامل ايران خودرو خبر داد: 6 محصول جديد به بازار عرضه مي شود
مديرعاملايران خودرو: 50درصد توليد ايران خودرو صادر خواهد شد
با توليد موتور پايه گاز سوز ايران به جمع خودروسازان برتر تجاري پيوست
سرمايه ايران خودرو به 800 ميليارد تومان ميرسد
ظرفیت تولید خودروی روا در ایران خودرو ۴۰۰ دستگاه در روز است
سهم شركتهاي خودروساز در توليد انواع خودرو
تصاويري از ماشينهاي ساخت ايران خودرو
صنعت اتومبيل سازي
از بعد از انقلاب ايران صنايع اتومبيل سازي پيشرفت مهمي نکرده اند و همان اتومبيلهاي گذشته و بعضي از اتومبيلهاي جديد اروپايي مانند پژو و کيا را مونتاژ کرده اند؛ تا چند سال پيش که کارخانجات اتومبيل سازي شروع به طراحي اتومبيلهاي جديد کرده اند.
تاريخچه مختصر
اولين ماشين وارد شده به ايران فورد بود که بوسيله مظفرالدين شاه قاجار از کشور بلژيک خريداري شده بود. اين ماشين که در موقع حرکت دود زيادي از خود ميکرد توسط مردم به ماشين دودي يا ارابه دودي تغيير نام داده شد. با شروع شهرسازي بصورت مدرن در سال 1300، واردات ماشين به ايران افزايش يافت. بيشترين اتومبيلها در آن سالها از کشورهاي آمريکا و انگلستان به ايران وارد مي شد. اولين کارخانه اتومبيل سازي در ايران شرکت سهامي ايران ناسيونال بود که به توليد ماشينهاي پيکان، با مجوز از شرکت تالبوت انگلستان، اولين توليدات خود را در سال 1346 روانه بازار کرد. بعداً شرکت ايران ناسيونال به توليد وانت، ميني بوس و اتوبوس دست زد.
در همين سال دو مدل از ماشينهاي آمريکايي بنام " آريا " و " شاهين " توسط کارخانه پارس خودرو روانه بازار شد؛ و يکسال بعد در سال 1347 يک مدل از ماشين فرانسوي سيتروئن بنام " ژيان " توسط شرکت سايپا به بازار عرضه شد.
در سال 1351، شرکت پارس خودرو نام خود را به شرکت " جنرال موتورز ايران " تغيير داد و شروع به ساخت دو مدل از ماشينهاي شرولت ( اپل ) 2500cc، 2800ccو همينطور سه مدل ديگر با مجوز از کارخانه آمريکايي جنرال موتورز بنام: بيوک، کاديلاک، شولت نوا. توليدات اين ماشينها تا سال 1360 ادامه داشت. توليد ماشينهاي ژيان که متعلق به کارخانه سايپا بود در سال 1359 متوقف شد. ولي توليد ماشينهاي رنو 5 که در سال 1354 آغاز شده بود ادامه يافت.
شرکت ايران خودرو( ايران ناسيونال ):
کليه مطالب اين قسمت و مشخصات محصولات ايران خودرو برگرفته شده ازسايت ايران خودرو مي باشد. رشرکت ايران خودرو ( سهامي عام ) در سال 1341 باهدف تأسيس و اداره ي کارخانجات به منظور توليد و تهيه ي انواع خودرو ، قطعات مربوطبه آنها ، فروش و صدور محصولات و ... توسط آقايان حاج علي اکبر خيامي ، محمودخيامي ،احمد خيامي ، خانم مرضيه خيامي و خانم زهرا سيد ي رشتي در خيابان اکباتانتهران تأسيس شد . و اينک با گذشت بيش از 35 سال از زمان تأسيس آن همچنان در زمينه يطراحي و توليد خودروهاي سواري ، اتوبوس و ميني بوس به عنوان بزرگترين توليد کننده يخودرو در کشور ، در راستاي تأمين نياز هاي جامعه ، ورود به بازارهاي جهاني ، تعميقساخت داخل کردن قطعات و در نهايت تحقق اهداف عاليه ي نظام جمهوري اسلامي ايران بهفعاليت خود ادامه مي دهد. رشرکت ايران خودروبزرگترين شرکت خودرو سازي کشور مي باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد توليد خودروداخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . سرمايه ي شرکت ايران خودرو درپايان سال مالي 1380 ،1,603,125,000,000 ريال (تقسيم شده به 1603125000 سهم 1000ريالي ) بوده است . شرکت ايران خودرو با توليد 111111 دستگاه خودرو سواري و وانت درسال 1376 رکورد توليد سي ساله ي خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به ميزان قابلتوجهي کميت و کيفيت محصولات خود را افزايش دهد.همچنين در راستاي نظام استاندارد ايزو 9000 ، موفق بهدريافت گواهينامه ي ايزو 9001 از مؤسسه يRWTUV آلمان شد.
محصولات شرکت ايران خودرو
ماشينهاي سواري:
پارس، پيکان 1600، پيکان وانت، پژو 206، پژو 405، پژو آر-دي، پژو استيشن، سمند
ميني بوس:
آمبولانس، ميني بوس کروز، ميني بوس 508، ميني بوس ون ام-بي-140
کاميون:
814، 1924، 2635، اکتروس، 2624، 608-808، 609-809، ال-پي 612
اتوبوس:
اتوبوس فرودگاهي، اتوبوس بين شهري، سي 457، اوو 355، اوو 457 III، نئوپلن دوطبقه، سوپر هايدک
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، بر اساس تصميمات مجمع عمومي فوقالعاده ايران خودرو در 24 آذر، سرمايه اين شركت از 500 ميليارد تومان به 630 تومان افزايش يافت كه اين افزايش سرمايه از محل آورده نقدي سهامداران (سهام حق تقدم) اعمال شده است. اين در حالي است كه افزايش سرمايه شركت از 600 به 800 ميليارد تومان از محل سود تقسيم نشده سنوات آتي (سود انباشته) در اختيار هيات مديره قرار گرفته است.
شركت ايران خودرو
ایران خودروکه در قبل از به قدرت رسیدن نظام جمهوری اسلامیدر ایرانبه آن ایران ناسیونال گفته میشد، مهمترین شرکت خودروسازی ایرانی است انواع خودروهای سبک و سنگین را با همکاری شرکای خارجی یا به تنهایی تولید میکند.
تاریخچه کارخانه
شرکت ایران خودرودر سال ۱۳۴۱ توسط محمود خیامیبا هدف تأسیس و اداره ی کارخانجات به منظور تولید و تهیه ی انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها ، فروش و صدور محصولات و ... در خیابان اکباتان تهرانتأسیس شد .
شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران می باشد که به طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده است.متاسفانه امروزه به دلیل آتش سوزی در محصولات ایران خودرو و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب شرایط این خودرو ساز در صورت ایجاد بازار رقابت آزاد، بسیار پیچیده خواهد بود.
داستان ظهور و توسعة ايران ناسيونال و پيکان در ايران
براي نشان دادن وضع صنعت و اقتصاد کشور در آن سالها بد نيست مروري بکنيم به بزرگترين واحد صنعتي بخش خصوصي به نام ايران ناسيونال که سازندة اتومبيل هاي سواري پيکان و اتوبوس و کاميون بود.
اين کارخانه طي 35 سالي که از افتتاح آن مي گذرد با وجود تغيير مديريت( از بخش خصوص به بخش دولتي) و تغيير نام( از ايران ناسيونال به ايران خودرو ) و با آن که طي اين سالهاي طولاني از نظر تکنولوژي از رقيبان داخلي و خارجي خود عقب مانده معهذا موقعيت خودش را به عنوان بزرگترين کارخانه خودروسازي ايران و بيستمين کارخانه ي اتومبيل سازي جهان و اتومبيلي که بيش از ساير رقيبان خود خريدار و علاقمند و بازار سياه دارد همچنان حفظ کرده است.
در چنين شرايطي بد نيست ببينيم اين کارخانه در چه شرايطي به وجود آمد، به وسيلة چه کساني ساخته شد و چگونه به چنين موفقيتي دست پيداکرد.
در روز شنبه 24 ارديبهشت 1346 کارخانه اتومبيل سازي ايران در حضور شاه و شهبانو و عده اي از رجال مهم سياسي و اقتصادي کشور افتتاح شد و احمد خيامي مؤسس و سهامدار بزرگ کارخانه گزارش مربوط به توليد پيکان و برنامه هاي آينده را به اطّلاع حاضران رساند. به موجب اين گزارش کارخانة ايران ناسيونال با سرمايه اي در حدود چهل ميليون تومان به صورت زمين، اعتبار بانکی و ماشين آلات نو وکهنه تأسيس شد در حالي که فقط قادر بود روزانه ده دستگاه اتومبيل سواري و هفت دستگاه اتوبوس و کاميون مونتاژ کند.