توضیح :
این فایل با فرمت word،قابل ویرایش و آماده پرینت میباشد.
موضوع: آموزش و پرورش در ایران باستان
فهرست مطالب:
آموزش در ايران باستان ............................................................................................1
نخستين دانشگاه ...................................................................................................1
آموزش در دوران قاجار ..............................................................................................2
بنيانگذاري دارالفنون ................................................................................................3
آموزش و پرورش نوين ...............................................................................................3
سازمانهاي آموزشي ايران .......................................................................................4
آموزش و پرورش ايران ، مشكلات و توسعه پايداروبررسی نظام آموزشی ايران ...........................5
ـ ايران ، معماي توسعه ومشكلات برنامه ريزي ................................................................7
- حلقه مفقوده؟ ...................................................................................................10
ـ توانا بود هر كه دانا بود! .........................................................................................14
ـ هرم واژگونه!و مشكل عدم التفات به شان و منزلت واقعي علم و معرفت ،معلم وپژوهشگر و استاد .........................................................................................................................16
-مشكلات اقتصادي آموزش و پرورش ............................................................................21
علت اين فاجعه خاموش چيست؟ ...............................................................................29
منابع و مآخذ: ......................................................................................................32
شرح مختصری از اوایل فایل:
تاريخ آموزش و پرورش در ايران به دورانهاي باستاني و آرياييان نخستين ميرسد
آموزش در ايران باستان
در دوران هخامنشي، آموزش رسمي ويژهٔ روحانيان زرتشتي (موبدان)، شاهزادگان و دولتمردان بود. اما چون در آيين زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگي مهم شمرده شده بود، مردم ايران به پيروي از گفتار حکيمانهٔ زرتشت، يعني پندار نيک، گفتار نيک و کردار نيک، اخلاق و مهارتهاي سودمند را به فرزندان خود آموزش ميدادند. در آن زمان آتشکدهها جايگاه رسمي آموزش بودند و موبدان علاوه بر درسها مذهبي، پزشکي، رياضي و اخترشناسي نيز درس ميدادند.
نخستين دانشگاه
در دورهٔ ساساني فرهنگ و تمدن ايراني به شرق و غرب گسترش يافت. اما هنوز هم آموزش به گروهي خاص محدود ميشد. در اين دوران مهمترين مرکز علمي و آموزشي دوران باستان، دانشگاه گنديشاپور، در شهر گندي شاپور به وجود آمد. اين شهر را شاپور ساساني بنيان نهاد و تا حدود قرن چهارم پس از اسلام آباد بود. در دانشگاه گندي شاپور دانشمندان ايراني در کنار دانشمندان هندي، يوناني و رومي به فعاليت علمي و بحث و گفت و گو مشغول بودند. وقتي مدرسهٔ آتن در سال 529 ميلادي بسته شد، بسياري از دانشمندان يوناني به گندي شاپور مهاجرت کردند. در زمان خسرو انوشيروان بيمارستاني در اين شهر ساخته شد و آموزش طب ايراني، يوناني و هندي رونق گرفت.
آموزش در دوران قاجار
در دوران قاجار جنگهاي ايران و روس رخ داد که با شکست ايرانيان و از دست رفتن بخشهاي زيادي از ايران همراه بود. البته ان شکست دردناک باعث شد که دولتمردان دلسوز و فرهيختگان جامعهٔ آن روز به علت شکست ايرانيان آگاه شوند که همانا بيخبري از دانش و فن آن روزگار بود. از اين رو، در سال 1231 هجري قمري، 5 نفر دانشجو به انگليس فرستاده شد؛ نخستين چاپخانهٔ سربي در 1227 هجري قمري در تبريز به کار افتاد؛ نخستين روزنامه را ميرزا صالح، از دانشجويان فرستاده شده به انگليس، به نام کاغذ اخبار در 1253 هجري قمري منتشر کرد؛ و نخستين مدرسه به شيوهٔ امروزي با همت ميرزا حسن خان رشديه در 1254 هجري قمري در اروميه و در سال بعد در تبريز کار خود را آغاز کرد
بنيانگذاري دارالفنون
دارالفنون مرکز آموزشي دانش و فن نوين بود که در سال 1231 هجري شمسي با تلاش ميرزا تقيخوان اميرکبير در تهران بنيانگذاري شد. نخستين معلمان اين مدرسه، اروپايي و بيشتر اتريشي بودند. نخست صد نفر فراگير از ميان فرزندان اشراف و بزرگان دولتي براي تحصيل در آن انتخاب شدند که در رشتههاي نظامي، پزشکي، داروسازي، معدن و مهندسي به تحصيل مشغول شدند. دارالفنون آزمايشگاه فيزيک، شيمي و داروسازي و کارخانهٔ شيشه و بلور و شمعسازي و چاپخانه داشت و فراگيران علاوه بر مطالعهٔ نظري، به فعاليتهاي عملي نيز ميپرداختند. براي مثال، مسيو کرشيش اتريشي، که معلم توپخانه و رياضي بود، به کمک دانشجويان خود دستگاه فرستندهٔ تلگراف ساخت که آغازي براي گسترش ارتباط از راه دور در کشور بود.
.
.
.
.
جهت ادامه مطالعه لطفا ان را خریداری نمایید..