توضیح :
این فایل با فرمت word،قابل ویرایش و آماده پرینت میباشد.
موضوع:آموزش بزرگسالان در سوئد
فهرست:
تاريخچه ............................................................................................1
چارچوبهاي قانوني .............................................................................2
موسسات آموزش بزرگسالان ....................................................................3
سياست هاي آموزش بزرگسالان .............................................................6
ساختار آموزش بزرگسالان ......................................................................6
شرايط پذيرش ....................................................................................8
ارزيابي تحصيلي .................................................................................10
آموزش زبان سوئدي به مهاجرين ( SFI) ......................................................
آژانس ملي آموزش (CFL)........................................................................
آموزشهاي همگاني بزرگسالان............................................................... 11
انجمنهاي آموزش بزرگسالان ..................................................................13
آموزش بازار كار.................................................................................... 14
آموزش پايه بزرگسالان ...........................................................................14
آموزش شغلي پيشرفته......................................................................... 16
اعتبار بخشي به آموزش بزرگسالان............................................................ 16
آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداريها ( KOMVUN)
برنامه ريزي آموزشي آموزش بزرگسالان .......................................................19
تاريخچه
دبيرستانهاي مردمي و انجمنهاي آموزش بزرگسالان در زمره قديميترين مراكز سازمان يافته ارائه كننده دورههاي آموزش بزرگسالان دركشور سوئد محسوب ميگردند. با اعمال تغييرات ساختاري درحوزه آموزش سوئد طي قرن 19، روند توسعه آمورش بزگسالان تسهيل يافت. افتتاح نخستين مراكز آموزش متوسطه مردمي ويژه آموزش بزرگسالان در سال 1868 خود مبين اين مطلب است. گفتني است كه ساير مراكز آموزش متوسطه مردمي كشور سوئد در آغاز قرن20 پديدار شدند. انجمنهاي آموزش بزرگسالان در كشور سوئد به واسطه توسعه جنشهاي مردمي تشكيل گرديد.ازجمله توسعه جنشهاي مردمي نظير جنبشهاي مذهبي و جنبشهاي سياسي ميتوان به نياز اعضاي جنبش به برخورداري از اطلاعات و بالابردن سطح آگاهي افراد از نيروي بالقوه خود اشاره نمود. گفتني است كه جامعه علمي اين نيازها را تامين نموده، جنبشهاي مردمي نظارت بر حوزه آموزش را به دست گرفته و نخستين گروههاي آموزش بزرگسالان كشور طي سال 1902 شكل گرفت. عليرغم ارائه دورههاي معمول آموزش بزرگسالان در مدارس ايالتي، طرح توسعه مدارس ويژه آموزش بزرگسالان كشور سوئد طي دهههاي 60 -1950به اجرا در آمد. مدارس شبانه ابالتي ويژه بزرگسالان نيز در آوريل سال 1938 تاُسيس گرديد. طي دهه 1950نيز افراد بزرگسال كشور سوئد از امكان حضور در دورههاي آموزش تكميلي برخوردار گرديدند.
لازم به ذكر است كه مدارس شبانه ابالتي ويژه بزرگسالان ، ابتدا توسط انجمنهاي آموزش بزرگسالان اداره ميگرديد، تا اينكه درسال 1963 مدارس مذكور از امتيازات ايالتي برخوردار گرديد.
در اين اثنا و با گذر از دوره گذار، توسعه كليه مدارس شبانه ابالتي ويژه بزرگسالان تحت نظارت شهرداريهاي كشور در آمد.علاوه بر اين دورههاي آموزش فني و حرفهاي بزرگسالان به صورت دورههاي آموزشي پاره وقت و توسط مدارس فني و حرفهاي ارائه گرديد. در سال 1967 اقداماتي در خصوص اعمال اصلاحات تدريجي در حوزه آموزش بزرگسالان سوئدي به عمل آمد كه از آن جمله ميتوان به پذيرش دانشجويان در دورهها ي آموزش ايالتي، ملي و شهري (منطقهاي) اشاره نمود. در نتيجه اعمال چنين اصلاحاتي، مدارس شبانه متوسطه و تكميلي ايالتي ازفعاليت بازمانده و از سال 1968 تحت نظارت شهرداريهاي كشور فعاليت مينمايند. در سال 1997 گذراندن دوره هاي آموزش پايه براي افراد بزرگسال كشور الزامي گرديده و با آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداريهاي كشور ادغام گرديد. لازم به ذكر است كه دورههاي آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداريهاي كشور بخشي از سيستم آموزش ايالتي كشور سوئد محسوب ميگردد. ازسال 1986 مسئوليت برگزاري و نظارت بر دورههاي آموزش زبان سوئدي ويژه مهاجرين به شهرداريها ي مناطق مختلف كشور تفويض گرديده است.