نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 4 دانلود
امتیاز فایل : -5 امتیاز
بازدید : 242 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین
تاریخ ارسال : 18 /05 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 74.32 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 15 صفحه
امتیاز : -5




قیمت : 480 تومان



توضیح :

به نام خدا

موضوع : مسجد جامع قزوین

این مقاله با فرمت wordو آماده پرینت می باشد

 

نگاهی به قزوین
 
قَزوینشهری در استان قزوین در ایران است. این شهر مرکز این استان و نیز مرکز شهرستان قزوین می‌باشد
 
استانقزوين؛ به سبب تاريخ غني و سرنوشت پر فراز و نشيب تاريخي خود از بناهاي باقدمت و باارزشي برخورداراست كه همگي داراي ارزش هاي جهانگردي هستند. ويژه گي هاي خاصجغرافيايي و باستاني, سابقه صدسال پايتختي ايران و روحيه هنرمندانه مردم اين ديار, سبب وجود بناهاي تاريخي و مكان هاي ديدني بسياري دراين استان شده است. موانع طبيعيمانند كوه هاي سربه فلك كشيده و دره هاي ژرف به انتخاب اين سرزمين براي ايجاداستحكامات دفاعي و قلعه هاي استواردرطول تاريخ انجاميده و سبب شده مشهورترين قلعههاي تاريخي ايران در اين خطه از ايران شكل بگيرد. ديدارازسرزمين قلعه ها؛ گردشگرانرا به هزار توي تاريخ مي برد و شوق ديداراز قلعه هاي اسرار آميز و با شكوه حسن درگازرخان، لمبسر در رازميان، بيدلان در شيركوه، نويزر شاه در گرمارود، اوغلان قزقلعه در تارم و…همه ساله گردشگران بسياري از خارج و داخل ايران را به اين منطقه ميكشاند.
 
مسجدهاي مشهور, كهن و كم نظيري دراستان قزوين وجود دارد كه شيوه هايمعماري و هنر دوره هاي مختلف را مي توان در آن به نظاره نشست. مسجد جامع كبير يكياز كهن ترين و كم نظيرترين مساجد ايران به شمار مي رود كه مناره‌های با شكوه،ايوان‌های بلند، گچ بری نفيس وساختمان با شكوه آن نشانگر بهترين سبک معماریدوره‌های سلجوقی و صفوی است. سبک ساختمان مسجد سنجيده, نشان می دهد كه بنای اوليهآن آتشكده ای بوده كه بعدها به مسجد تبديل شده است. سردرعالي قاپو نيز يكی ازبناهای مهم دوره صفويه در قزوين است كه باعمارت‌ و باغ‌ زيباي خود ميزبان گردشگراناست.
 
مجموعه بازار قزوين با معماری جالب و قديمی خود كه به دوره صفويه منسوب ميشود، يكی از مكان‌های ديدنی قزوين است كه سراها و تيمچه هاي متعدد در آن مشغول عرضهانواع كالاها هستند. درحال حاضر ‌سرای سعديه از وسيع‌ترين و كامل‌ترين سراهای بازارقزوين و سرای حاجی رضا؛ بنايی بسيار عالی و وسيع است كه حياطی بزرگ دارد. حضور مردممختلف از صبح تا غروب در اين بازار, نه تنها جلوه هاي زندگي عمومي را به نمايشگذاشته بلكه نيازهاي خريد سوغاتي گردشگران را نيز برطرف مي كند.
 
گازرخان ازروستاهای معروف ناحيه الموت قزوين به شمار می رود كه در آن بيش از هر چيز چهار چناركهن سال در ميان ميدان ده جلب توجه می نمايد و براي گردشگران جذاب و ديدني است. برج‌های خرقان درمحوطه وسيعی به فاصله كمی از يک ديگر قرار گرفته‌اند و به جهتشباهتي كه با هم دارند براي گردشگران جالب و ديدني است. شهر قزوين در گذشته هشتدروازه داشته كه امروزه تنها دو دروازه كوشک و تهران باقی مانده اند واز جاذبه هايگردشگري منطقه قزوين به شمار مي آيند. قزوين هم چنين به واسطه موقعيت ترانزيتي خوداز گذشت هاي و در مسير راه قرار داشتن كاروان هاي تجاري از قسمت هاي مختلف كشور؛داراي كاروان سراهاي زيادي بوده كه بيش تر آن ها در دوره صفويه ساخته شدهاند.
 
به علت استقرار ارامنه در قزوين از نخستين سال هاي قرن هفدهم ميلادي؛كليساهاي متعدد و زيبايي دراين استان قرار گرفته اند كه همواره مورد بازديدگردشگران داخلي و خارجي قرار مي گيرند. استان قزوين با تمام بناهاي تاريخي, ديدني, طبيعي, اجتماعي و فرهنگي خود همواره در انتظار گردشگران داخلي و خارجي است.
 
 
 
معماری مسجد جامع قزوین
 
مسجد جامع قزوین یکی از کهن ترین و کم نظیرترین مساجد ایران به شمار می رود که شیوه های معماری و هنرمندی ادوار مختلف را می توان در آن مشاهده کرد. "مقصوره کهن" یا "طاق هارونی"، قدیمی ترین بخش از بنای جامع عتیق قزوین است که به دهلیز ورودی آن متصل بوده و توسط هارون الرشید در سال 192 ه. ق. بنا شده است. گفته می شود که شالوده مسجد بر روی آتشکده ای بنا شده است.

 


مسجد جامع قزوین؛ قزوین

گنبد آجری دوپوش و شبستان جنوبی مسجد به وسیله امیر خمارتاش عمادی در سال های 500 تا 509 ه. ق. بنا شده و دارای پنج کتیبه نفیس گچ بری شده به خطوط ثلث، نسخ و کوفی است که از شاهکارهای هنر ایرانی محسوب می شود



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | NEGAR20 | تاریخ ارسال : 18 /05 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.