نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 2 امتیاز
بازدید : 108 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
بحران هویت در نوجوانان ایرانی
بحران هویت در نوجوانان ایرانی
تاریخ ارسال : 18 /05 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 19.05 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 23 صفحه
امتیاز : 2




قیمت : 1,500 تومان



توضیح :

به نام خدا

موضوع : بحران هویت در نوجوانان ایرانی

این مقاله با فرمت wordو آماده پرینت می باشد

 

فهرست:
 
مقدمه
 
هویت شخصیتی چیست؟
 
نتیجه گیری
 
 
مقدمه:
 
هنگامى که ازمشکلات جوانان صحبت مى شود، بى اختياربه مسائلى همچون اشتغال، ازدواج،مسکن، تحصيل، اوقات فراغت و... پرداخته مى شود. البته اين مسائل جزومهمترين دغدغههاى اين قشربوده ومى باشد که نيازمند برنامه ريزى دقيق و به کارگيرى کليه ظرفيتهاوتوانمندى هاى دولتى وغيردولتى است تا عرصه هاى مختلف زندگى ورشد جوانان با روالمنطقى و مطلوب طى مسيرنمايد. ولى هدف ما دراين نوشته پرداختن به موضوعى بنيادىواساسى تربه نام «هويت جوانان» مى باشد . مقدمه : ازويژگى هاى عصرجديد، جريان سريعودرعين حال پيچيده تحولات مى باشد. اين سرعت وپيچيدگى دربعضى موارد موجب محدود شدنقدرت تحليل وبازشناسى رويدادها مى گردد. يکى ازمشکلات جديد ونيمه پنهان بشردردورانپيشرفت تکنولوژى وبه تبع آن ارتباطات، بحران هويت است . به عقيده محققان علوماجتماعي، انسان نوين درميان شهرهاى بزرگ وانبوه ارتباطات ، بخشى ازحقيقت وجودى خويشرا ازدست داده است واحساس تعلق به جايى نداشته ودرخود نمى بيند ؛ به عبارتىدچار«ازخود بيگانگي» يا «بى هويتي» شده است. توجه به اين نکته که آغازاين بحرانازدوره نوجوانى وجوانى بوده واهميت ندادن به آن، باعث تا ثريا کج رفتن شخصيت فرد مىگردد، ضرورت بررسى مسئله هويت در نوجوانان وجوانان را بيش ازپيش روشن مى سازد. اميدکه توانسته باشيم با ارائه اين مطلب گامى درجهت شناخت صحيح ازابعاد موضوع هويتبرداشته وبه اين طريق راهکارى براى رسيدگى به آن ارائه دهيم.
 
هویت شخصیتی چیست؟
 
مسئله بحران هويت: يکى ازمسائل عمده اى که درسال هاى پس ازانقلاب شکوهمند اسلامى بويژه درسال هاىاخيرتوسط مسئولان وسياست گذاران فرهنگى مطرح بوده، مسئله بحران هويت مى باشد. اينبحران، چالش ها وآسيب هاى جدى را درشکلگيرى هويت اصيل اسلامى وايرانى جوانانبه‌وجود آورده است. تقابل زندگى مدرن با سنتها، آن چنان روند شتاب آلودى به خودگرفته است که فرصت جايگزينى فرهنگى وشکل گرفتن ساختارها ونهادهاى منطبق برمقتضياتزمانى وفرهنگ بومى را سلب کرده است. به گونه اى که افراد جامعه وبخصوص نوجوانانوجوانان، شرايط دشوارى را ازلحاظ اجتماعى شدن و فرهنگ پذيرى تحمل مى نمايند وبانوعى نابهنجارى)Abnormality( ويا حتى بى هنجاري)Anomie( دست به گريبان هستند کهنتيجه آن بروز بحران هويت است . گرايش به مدهاى غربي، مصرف مواد مخدر، منفعل بودن،کم توجهى وکم علاقگى به مسائل ديني، ازخود بيگانگى نسبت به خود وپيرامون وهزارانمورد ديگر، ازمظاهرازخود بيگانگى ووجود بحران هويت دربين جوانان است. تمام اينمسائل، مصداقى ازبحران هويت درميان افراد جامعه وبه ويژه جوانان مى باشد که مى توانيکى ازدلايل به وجود آمدن چنين شرايطى را افزايش وبسط ارتباطات فراملى توسط وسايلارتباط جمعى وبه‌وجود آمدن نوعى تضاد وتعارض درفرآيند فرهنگ پذيرى وايجاد تعارضنقشها درافراد دانست. به نظراريکسون محقق اسکانديناويايي، حل بحران هويتدربرابرسردرگمى نقش، عمده ترين تکليف يک نوجوان است؛ زيرا زمانى که سايه ياسونااميدى ازآينده اى مبهم برزندگى جوان گسترانيده شده باشد، بروز هررفتارى ازطرف وىقابل پيش بينى خواهد بود. نتيجه نهايى آن نيزغوطه ورشدن جوان دربحرانى است که ازآنبه بحران هويت ياد مى کنيم. شايد درگذشته با توجه با ساختارجوامع سنتي، هويت افرادبه قبيله يا روستايى که درآن به دنيا آمده بودند، وابستگى بسيار داشت‌، ولى باپيدايش آثار صنعتى شدن و نيز پيشرفت در عرصه ارتباطات ، نيازها و انتظارت جديدى شکلگرفت که فرآيند شکل گيرى هويت در جوانان را دگرگون ساخت . ناهماهنگى بين شتابپيشرفت فناورى و تطابق افراد با تحولات جديد‌، تعارض و در نتيجه بحران را در پىداشته است. متاسفانه عده کثيرى ازجوانان بدون توجه به ارزشهاى فکرى و فرهنگي،دچارسردرگمى شده، خود وهويت اصيل خود را فراموش کرده اند. نشانه ها وشاخصه هايى کهدرزندگى فردى واجتماعى انسان نقش محورى داشته وارزشهاى جوامع انسانى براساس آنتعريف وشناسايى مى شوند را ازدست داده اند، امورى را به عنوان شاخصه ومعرف شخصيتوهويت خويش، اتخاذ کرده ومى کنند که ثبات واستقرارنداشته وهرروزرنگ عوض کرده، حالتتغييرودگرگونى دارند. متاسفانه برخى ازجوانانى که خود را فراموش کرده اند، فرهنگبيگانه درتمام زواياى زندگى شان سايه افکنده است . هويت وبحران هويت هويت درلغتيعنى هستي، وجود وحقيقت شيء يا شخص که مشتمل برصفات جوهرى است وآنچه که موجبشناسايى يک شيء يا شخص مى شود. دراصطلاح عبارت است ازمجموعه ويژگى ها ومشخصات فردىواجتماعى واحساسات وانديشه هاى مرتبط که فرد آنها را ازطريق توانايى کنش متقابل باخود وبا يافتن تصوراتى ازخود به‌دست مى آورد ودرجواب سوال«من کيستم ؟» ارائه مىدهد. به طورکلي، آگاهى فرد ازوجود خود يکى ازمشخصه هاى مهم هويت است. با توجه بهابعاد گسترده هويت، ميتوانيم موضوعات متعدد را ازيکديگرتفکيک نماييم: «هويت فردي» به مشخصاتى اشاره دارد که فرد به عنوان يک شخص منحصربه فرد ومتفاوت ازساير افرادجامعه، آنها را به خود منتسب مى کند. درهويت فردي، «من» درمقابل ديگران قرارمى گيردوتفاوت هايى که فرد با ديگران دارد، آشکار مى شود وباعث احساسات وعلايق خاصى درفردمى گردد. درکنارآن «هويت جنسي» قراردارد. «هويت اجتماعي» يک فرد به ويژگى هاوانديشه هايى اشاره مى کند که فرد آنها را ازطريق اشتراک اجتماعى وعضويت درگروه هاومقولات اجتماعى کسب مى کند. اين گروه ها ومقوله ها شامل نژاد، مذهب، قوميت، مليت،جنسيت وغيره مى شود. «هويت ملي» به مشخصات وويژگى هايى گفته مى شود که يک جامعه راازجوامع ديگرمتمايزکرده ودر جامعه نوعى انسجام کلى ايجاد مى نمايد. ازنظرعلوماجتماعى زبان مشترک ، دين مشترک وآداب وسنن مشترک، عناصراصلى هويت ملى را تشکيل مىدهد. «هويت فرهنگي» احساس تعلق به جامعه است، به طورى که دررفتارتاثيرگذاشته واعضاىيک گروه را ازاعضاى ديگرگروه ها متمايزمى نمايد. به عبارت ديگر، هويت فرهنگى احساسهمبستگى به جامعه وفرهنگ آن است ،به طورى که دررفتاراعضا تاثيرگذارد. فرد درمقابلهنجارها وارزش هاى جامعه خود احساس تعهد وتکليف کرده، درامورمختلف آن مشارکت جستهوانتظارات جامعه را ازخود پاسخ مى دهد. درتوضيح «هويت ديني» بايد گفت که هويت هرکسى که درهرکجاى عالم خاکى زندگى مى کند، درچارچوب مفاهيم والاى مذهبى بايدجستجووارزيابى شده ومعنى پيدا کند. جوان براى هويت يابى خود، حضورجهان بينى ونقش آنرا درزندگى فردى واجتماعى خود، مد نظرقرارداده، درنتيجه مسيرترقى و تکامل به سوىاهداف متعالى را درسرلوحه عملکرد روزانه خود قراردهد. با توجه به اصول وارزشهاىديني، انواع هويت ها به دودسته مطلوب ومذموم ، تقسيم مى شوند. ويژگى هايى کهدرتعامل مستقيم با ارزشهاى دينى قرارداشته باشند، مورد تائيد ومطلوب است وبايددرصدد تقويت وگسترش آن برآمد. اما موضوعاتى مانند دامن زدن به مسائل قومى ونژادى کهدرتضاد وتقابل با ارزشهاى ديني، قراردارند، اعتبارى نداشته وبايد ريشه کن شود. باتوجه به شناختى که ازهويت به‌دست آورديم، مى توانيم بحران هويت را با اين عباراتتبيين کنيم. بحران هويت عبارت است ازناتوانايى نوجوان وجوان درقبول نقشى که جامعهازاوانتظاردارد. بحران هويت، بحران شخصيت وروحيات را به همراه خواهد داشت. اينبحران غالبا با حس ازخود بيگانگى شديد، فقدان قدرت ونا امنى همراه است. بحران هويتنوعى اختلال وازخود بيگانگى است که فرد با خود، ديگران وجامعه دارد. بحران هويت شخصرا درارتباطات فردى واجتماعى دچاربيگانگى مى سازد. دراين هنگام فرد به شيئى تبديلمى شود که قدرت ارزيابى ازخويشتن خويش وارتباط متقابل با اجتماع را ازدست دادهوديگرنمى تواند جايگاه ومنزلت خود را دقيقا ارزيابى نمايد ونمى داند چه پيوندهايىرشته ارتباطى اورا به خود وجهان خارج(جامعه) متعلق مى سازد؟ نمى داند چه نقش هاووظايفى درقبال خود وجامعه دارد؟ ودرنهايت نسبت خود را با گذشته، حال وآينده بهدرستى تشخيص نمى دهد ونمى شناسد. درجامعه شناسي، بحران هويت به معناى گسستن انسانازجامعه، خانواده، قوم، تاريخ، فرهنگ، واحد اجتماعى مربوطه وبسيارى ازمولفه هاوشاخص هاى هويتى است. درروان شناسي، بيگانه شدن انسان با خويشتن خويش را معنى مىدهد ودرسطح ملى به معناى بيگانه شدن انسان با واحد اجتماعى مربوطه مى باشد. دردينکه هويت واقعى ومحور اصيل زندگى درست را قرارگرفتن درصراط الهى مى داند ، بحرانهويت به معناى بيگانه شدن وغفلت ازخداوند است . دوره نوجوانى : ازآنجا که بحرانهويت ازسال هاى نوجوانى آغاز مى شود، لذا شناخت شاخصه هاى اساسى اين دوره بسياربااهميت است. برخى دوره جوانى را دوران پختگى يا مرحله اى که استعدادها وتوانايى هاىبالقوه آدمى به رشد کامل مى رسند، مى نامند و معتقدند فرآيندهاى اساسى که درحصولپختگى هيجانى دخالت دارد، عبارتند از: حصول عدم وابستگى واعتماد به نفس، هدايتنيازهاى زيست ساختارى وتظاهرات هيجانى به راه هاى قابل قبول ازنظرجامعه، دارا بودنبرداشت روشنى ازواقعيت ها ومخدوش نکردن آن با خيال پرورى يا تفکرات رويايى درضمنداشتن تخيلات، دستيابى به تعادلى بين دادن وگرفتن، کنترل پرخاشگري، مشخصشدن اهدافمعقول درمحدوده فرصت ها و ظرفيت هاى فرد، برخوردارى ازقابليت انعطاف وانطباق لازمجهت برخورد با الزامات موقعيت هاى جديد، داشتن برداشت صحيح ازتوانايى ها وناتوانىهاى خود، درنظرگرفتن وارضاى صحيح نيازهاى لذت جويانه هرزمان درارتباط با نيازهاىآينده. با تغييرات زيست ساختارى درسنين نوجواني، حس کنجکاوى و ارزيابى پيراموندرافراد وارد مرحله جديدى گرديده ودرواقع توام با تحول جسمي، درمسائل شناختى وروانىنوجوان نيزشاهد تحولات پيچيده اى هستيم . درهريک ازمراحل رشد، تغييراتى درابعادجسمي، عاطفي، ادراکى واجتماعى پديد مى آيد. ولى اين تغييرات دردوره نوجوانى اساسىبوده وويژگى هاى خاص خود را دارد. علاوه برآن منجربه پديد آمدن شکل خاصى ازآگاهىفرد نسبت به خويشتن مى گردد. چون اين تحولات دردوره نوجوانى به ظرفيت نهايى خود مىرسد، شناخت فرد ازخويشتن نيزدرقالب نقطه نظرات، اعتقادات، ارزشها ، عکس العمل هاونحوه يکپارچه شدن با جامعه، ماهيتى مى سازد که به هويت تعبير مى شود. رسيدن بههويت دردوره نوجواني، به نحوه حل تضادهاى نوجوانى بستگى دارد. دراوايل نوجواني،تعارضات وتضادهاى نوجوان درعالم تخيل ودورازواقعيت حل وفصل مى شود، اما نوجوان خيلىزود مى فهمد که اين راه چندان مفيد نيست، لذا به سازوکارهاى ديگرى همچون همانندسازىوگرايش به سوى همسالان متمايل مى گردد. عدم موفقيت نوجوان در کسب يک هويت فردىوايفاى نقشهاى متفاوت، اعم ازاينکه دراثرتجارب نامطلوب کودکى يا شرايط نامناسب فعلىاوباشد، بحرانى ايجاد مى کند که اريک اريکسون درسال1902 ، آن را بحران هويت)Identity Crisis( ناميد . نوجوان دراين بحران ممکن است به هويتى برسد که با آنچهوالدين وجامعه براى وى درنظرگرفته اند، متفاوت است. بحران هويت ناشى ازعوامل متعدددرگذشته فرد است. اين عوامل ازابتداى کودکى تا دوره نجوانى را دربرمى گيرد. ازبينعوامل متعدد مى توان به عوامل محبت، نيازبه امنيت، کيفيت همانندسازى وتاثيرخردهفرهنگ ها اشاره کرد. درمقابل اين عوامل، برخى هم به شرايط نامناسب زندگى نوجواناشاره مى کنند. بويژه درزمينه نابسامانى هاى فعلى نسل نوجوان معتقدند که نوجواناناين نسل ازجهات گوناگون با نوجوانان نسل پيش متفاوتند. طبيعى است که اين تفاوت ناشىازتغييردرپديده هاى ارثى وژنتيکى نيست ، بلکه تحت تاثيرفرهنگ وتحولات جامعه مىباشد. يکى ازتفاوتهاى فرهنگى کاملا مشخص دونسل، تغييردرسطح دانش، مهارتها وفناورىاست. نوجوان امروزى ازدانش ومهارت هاى بيشترى برخورداراست تا نسلهاى پيشين، امامتقابلا وضع آنها بهترازنسل پيش نيست. دوران نوجوانى دوران هويت يابى افراد است. اگرنهادهاى جامعه پذيرى مانند خانواده ومدرسه بتوانند بيش ازپيش کارکرد خود را بهدرستى ايفا کنند وبسترمناسب را براى هويت بخشى به نوجوانان مهيا کنند، فرددچاربحران هويت نخواهد شد. شاخص هاى بحران هويت : بحران هويت داراى شاخص هاى متعددىاست که عبارتند از: فقدان تعادل روحى وروانى - کسانى که دچار بحران هويت شده وازخود بيگانه مى گردند، ثبات وتعادل روحى وروانى خويش را ازدست مى دهند، چرا کهاولا فرهنگ وهويتى که انسان خود باخته ازديگران تقليد مى‌نمايد، ممکن است باساختاروجودى اوسازگارى نداشته باشد ويا درجامعه بين دوستان وآشنايان منفورواقع شدهوازاين ناحيه آسيبهاى روحى وروانى متوجه اوشده وتعادل اورا برهم زند. ثانيا با توجهبه تنوع فرهنگ ها، انسانى که ثبات نداشته ودچارخود باختگى شود، هرچند وقت يک باررنگعوض کرده وهويت جديدى به خود مى گيرد. احساس بى قدرتى - حالتى که فرد احساس بىاختيارى نموده وقادربه تحت تاثيرقراردادن محيط اجتماعى خود نيست. احساس پوچي؛احساسى که شخص تصورميکند براى رفتارها وباورهاى خود خطوط راهنمايى دراختيار ندارد. درواقع کسى که دچارپوچى شده، انتظارچندانى ازرضايت بخش بودن رفتارآينده ندارد.
 

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | NEGAR20 | تاریخ ارسال : 18 /05 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.