نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 4 دانلود
امتیاز فایل : -39 امتیاز
بازدید : 687 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
سیر تحول پلان معماری و تزیینات در بناهای اسلامی
سیر تحول پلان معماری و تزیینات در بناهای اسلامی
تاریخ ارسال : 28 /05 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 13.29 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 17 صفحه
امتیاز : -39




قیمت : 900 تومان



توضیح :

به نام خدا

موضوع : سیر تحول پلان معماری و تزیینات در بناهای اسلامی

این مقاله با فرمت wordو آماده پرینت می باشد

 

 

فهرست:
 
چكيده
 
معماري بناهاي دورة اسلامي
 
سير تحول پلانها در معماري معاصر
 
 
چكيده:
 
هنر اسلامي در تمام جنبه هاي خود ، مبتني بر حكمت اسلامي است و اين يعني درك اين حقيقت كه هر اثر هنري بايد طبق قوانيني آشكار ، ساخته و پرداخته شود و اينكه اين حقايق ، كتمان نشود و در حجاب مستور نماند. بنابراين اصل توحيد كه پايه نظرگاه اسلامي است با تكيه براين اصل ، در پي وحدت بخشيدن بر پيكر عناصر گوناگون هنري است . در معماري مساجد نيز تجلي كرده و روح وحدت را در معماري مساجد سراسر جهان اسلام به منصه ظهور مي رساند.
 
معماري بناهاي دورة اسلامي
 
هنر اسلامي را بايد از زواياي مختلف مورد مطالعه قرار داد . در اسلام ، هنر و ايمان ، پيوندي نا گسستني دارند . اسلام ، نخستين دين آسماني است كه نظر انسان را به گستره زيبايي و زينت در آفريده ها جلب مي كند و به او مي نماياند كه پديده ها داراي دو جنبه هستند . يكي ، جنبه سود بخشي و ديگري، جنبه زيبايي . بعبارت ديگر ، جنبه ايكه زندگي را براي انسان ، سهل و آسان مي نمايد و جنبه ايكه غذاي روح و روان آدمي را مهيا مي كند. هنر اسلامي به يك معنا ، هنري است تجريدي و عرفاني و جوهر آن در قرينه سازي متجلي مي گردد . تمامي نظم تجريدي اين معماري قدسي ، باز تابي است از محتواي عارفانه اي كه بر پايه ايدئولوژي اسلامي بنا شده است . در هنرهاي تزئيني اسلام ، رعايت اصل « پرهيز از بيهودگي » وجود دارد يعني اينكه در هنر اسلامي نه تنها از مسائل منفي خودداري مي شود بلكه از امور بيهوده و عبث نيز پرهيز مي شود . بعبارت ديگر ، در هنر اسلامي آنچه كه ضروري و بايسته است به شكلي زيبا و دلپسندارائه مي گردد . يعني در هنر اسلامي هم به جنبه كاربردي و هم به جنبه تزئيني يك پديده و اثر هنري توجه مي شود . جنبه كاربردي، بدين لحاظ كه آثار هنري ، عبث و بيهوده نباشند و جنبه تزييني هم بدين جهت كه به حس جمال طلبي و زيبايي خواهي انسان ، پاسخ مثبت داده شود . در واقع مسجد ، مجموعه ايست كه از هنرهاي گوناگون كه بر روي هم فضا و مكان مقدسي را پديد مي آورند . فضا و مكاني كه براي ايجاد رابطه ميان خداوند و خلق متناسب باشد . فضا و مكاني كه در عين شكوه و جلال ، آراستگي و تزئين آن ، ذهن انسان را به جاي توجه به خداوند به خود مشغول ندارد و از آنجائيكه مسجد ، پايگاه اجتماعي مسلمانان بشمار مي رود به تزئين آن توجه خاصي شده است .بنابراين مي توان گفت اولين جايگاه تجلي هنر اسلامي، مسجد بوده است . ساختمان مسجد، طوري است كه راز و نياز انسان را با معبود ،آسان مي كند . تناوب بيكران قوسها و ستونها ، فضاي پيوسته را چنان به تكه هاي همسان، بخش مي كند كه وصول به حالت معنوي را آسان مي سازد . گذشته از اين ، آرايش دروني بنا نيز در بوجود آوردن اين حالت روحاني ، سخت موثر مي نمايد . در تزئين و آرايش بناهاي اسلامي اين خصيصه هست كه بيننده را به جنب و جوش وانمي دارد و بر عكس در ذهن وي ، زمينه اي براي كشف شهود و درون بيني مهيا مي كند . تزئينات بناهاي اسلامي، نظير گنبد ، محراب ، رواقها ، مناره و ... كليّت و تماميّت ذاتي به آن مي بخشد . كتيبه هاي منقش بر روي ديوار مساجد ، انسان را نه تنها به ياد معناي كلمات آن مي اندازد بلكه او را متوجه وزن اشكال و صور روحاني آن مي كند . آنچه كه از نظر هنرمند مسلمان جلوه مي كند اينست كه سطح خارجي و داخلي بناي مسجد ، تماماً پوشيده باشند . اين پوشش، كه عاليترين جلوه هاي آن صنعت كاشيكاري و گچبري است داراي طرحي يكنواخت و بدون تضاد است يعني همه جا مجموعه كار و آهنگ ملايم رنگها و طرحها مورد نظر است نه يك موضوع خاص .
ويژگي نقوش اسليمي ، تحرّك ، پيچ و تاب ، رشد و نمو آن است . بي ترديد چنين تركيبات بديعي، جاذبه مساجد را در طول تاريخ تمدن اسلامي براي مسلمانان افزايش داده و حتي هنرمندان غربي را دچار حيرت و شگفتي نموده است . در معماري اسلامي ، عناصري همچون ، شكل ، تقارن ، جهت مندي بنا ، رنگ ، خط ، توجه به نوع مصالح ، محراب ، گنبد ، مناره و... باعث تجليب انسانها به اين مكان مقدس شده است . بررسي معماري مساجد ،بدون در نظر گرفتن تزئينات آن در هر شكلي و با هر موادي كامل نيست . اهداف چنين تزئيناتي بيان واقعيات غير ملموس است . نقوش اسليمي ، نقوش هندسي و كتيبه ها هر سه منحصر به معماري اسلامي است و در واقع جايگزين شمايل ، مجسمه و نقاشي در كليساها شده است . در تمام سرزمينهايي كه اسلام بدانجا قدم نهاد شكل منحصر به فرد نقوش اسلامي را در آنجا آفريد . معماران ايراني ،تحت تاثير باورهاي اسلامي ، در خلق آثار بديع، نظير كتيبه هاي متضمن نامهاي جلاله خداوند و رسول گرامي اسلام (ص) و آيات نوراني قران در انواع صور زيبا بر روي آجر پخته و كاشي لعابدار تلاش نموده اند . اين نوع تزئينات ، علاوه بر زيبا سازي صوري فضا در بالا بردن كيفيت فضاي روحاني عبادت ، نقش موثري ايفا مي نمايد . كاشيكاري با رنگهاي زيبا و متنوع ، پيوندي بين آسمان و مسجد را براي بيننده القا مي كند . نمونه بارز و عيني اين هنر بي بديل ، كاشيكاري گنبد مسجد شيخ لطف الله در اصفهان مي باشد . خط و كتيبه در معماري اسلامي و ايراني از جايگاه ويژه اي در زيباسازي بيوت الهي و ساير اماكن مذهبي برخوردار است . هدف خط و خطاطي در كتيبه هاي مساجد ، جنبش و حركت به سوي مقصد است . اين هنر زيبا در كاشيكاري و گچبري هم بكار گرفته شده و باعث خلق آثار متعدد و متنوعي شده است . احاطه شدن وروديها ، تاقها ، محراب ، مناره و حتي اطراف گنبد با اين كتيبه ها و نقوش زيبا نشان از آميختگي وپيوند زندگي مسلمانان با آيات روحبخش قرآن دارد. كتيبه نگاري ، فضا را از روح قرآن و كلام الهي عطرآگين كرده و به ماده و فضا هويت و معنا مي بخشد.كتيبه هاي مساجد صدر اسلام محدود به خط كوفي بودند ولي در سده هاي پنجم و ششم ، خط ثلث بصورت فراگير ، جايگزين خط كوفي شد . متون نقش بسته به اجزاي مسجد ، متناسب با فضايي هستند كه در آن قرار گرفتند . كلام مكتوب همواره همراه با نقوش هندسي و اسليمي تنها شكل موزون براي تزئين مساجد شناخته شده اند و خوانا بودن آن اغلب تحت الشعاع كيفيت زيبا شناختي آن قرار گرفته است.


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | NEGAR20 | تاریخ ارسال : 28 /05 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.